دیدگاه امام خمینی (س) در رابطه با اعجاز قرآن

اعجاز قرآن

دیدگاه امام خمینی (س) در رابطه با اعجاز قرآن

اعجاز قرآن از مباحث مهم علوم قرآنی، کلام اسلامی و ادبیات عرب است که به دلایل معجزه بودن قرآن می پردازد که در بین متکلمان به عنوان روشن ترین دلیل پیامبری حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) مطرح است.

یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۵
اهداف قرآن از نگاه امام خمینی (س)

اهداف قرآن

اهداف قرآن از نگاه امام خمینی (س)

قرآن مجید برای نزول خود اهدافی را ذکر کرده است. بخشی ناظر به بعد بینش و فکر انسان و بخشی دیگر به گرایش های انسان و بخشی هم رفتار انسان را مد نظر قرار داده است.

یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۰
دیدگاه امام خمینی (س) در رابطه با آداب ظاهری و باطنی تلاوت

آداب تلاوت

دیدگاه امام خمینی (س) در رابطه با آداب ظاهری و باطنی تلاوت

تلاوت قرآن کریم در آیات و روایات معصومین (علیهم السلام)، آدابی بر آن ذکر شده، از جمله آداب ظاهری و باطنی، که خود این دو قسم، تقسیماتی دارد و در این مقاله به تبیین آن ها خواهیم پرداخت.

یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۵
نظر امام خمینی (س) در رابطه با آیه عرض امانت

آیه عرض امانت

نظر امام خمینی (س) در رابطه با آیه عرض امانت

آیه پذیرش امانت الهی توسط انسان را آیه امانت گویند.

یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۰
اقسام متشابهات: محکم و متشابه از دیدگاه امام خمینی (س)

تأویل در قرآن

اقسام متشابهات: محکم و متشابه از دیدگاه امام خمینی (س)

تاویل قرآن در لسان آیات کریمه و روایات شریفه عبارت است از: معانی و مصادیقی از آیات کریمه که برای غیر راسخان در علم (نبی اکرم - صلی الله علیه و آله و سلّم - و ائمه اطهار - علیهم السّلام -) ظاهر نمی باشد و فهمیدن آن طبق اصول محاوره میسر نیست.

یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۵
حقیقت تأویل از نگاه امام خمینی (س)

تأویل قرآن

حقیقت تأویل از نگاه امام خمینی (س)

تاویل قرآن، واقع و حقیقت معانی آیات، در قالب علت غایی یا نتیجه یا وقوع خارجی عمل یا خبر است. کلمه «تاویل» در هفت سوره قرآن و هفده بار به کار رفته است. در آیه ۷ سوره آل عمران، ضمن تصریح بر تأویل داشتن آیات قرآن (همه یا فقط آیات متشابه) و این که تأویل آن را جز خدا کسی نمی داند، به «راسخان در علم» اشاره شده است؛ آنان از عمق جان ایمانشان را به الهی بودن تمام آیات باز می گویند (یَقُولُونَ آمنّا بِهِ کلٌّ مِنْ عِنْد ربِّنا).

یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۰
دیدگاه امام خمینی (س) در رابطه با تحریف در قرآن

تحریف قرآن

دیدگاه امام خمینی (س) در رابطه با تحریف در قرآن

یکی از مسائل مهمی که در مورد قرآن مطرح بوده و از حساسیت بیشتری برخوردار است مسئله تحریف قرآن می باشد که پیوسته در حوزه قرآنی، ذهن هر مسلمانی بویژه دانشمندان این علم را به خود مشغول داشته، البته هر چند که همه آنها اعم از مسلمانان عادی و یا دانشمندانشان با نظر به دلایل عقلی و گواهی تاریخ ، یقین و اعتقاد بر عدم تحریف قرآن را دارند و معتقدند که این قرآنی که امروز در دست دارند عین همان قرآنی است که دیروز بر حضرت محمد (ص) نازل شده و چیزی از آن کم و زیاد نگردیده، اما در این میان عده ای از افراد کوته بین و ظاهر نگر و عده ای نیز بر اساس دشمنی شان به اسلام و قرآن، می گویند همانطور که کتابهای پیشین تحریف شده است این کتاب نیز تحریف شده و در این میان به ظواهر برخی از احادیث و روایتها نیز اشاره می کنند.

یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۵
حقیقت تفسیر در نگاه امام خمینی (س)

تفسیر

حقیقت تفسیر در نگاه امام خمینی (س)

دانش شرح و تبیین آیات قرآن که از عهد نزول وحی با شخص پیامبر (ص) آغاز شده و پس از رحلت آن حضرت، بتدریج بسط و تنوع یافته و گرایشها و روشهای مختلف در این حوزه پدید آمده است . علاوه بر فراهم آمدن آثار فراوان تفسیری به عربی و فارسی و سایر زبانها، در طول چهارده قرن، مبانی و قواعد تفسیر نیز از دیرباز تدوین گردیده و به استقلال یا در مقدمه تفاسیر عرضه شده است.

یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵
تفسیر امام خمینی (س) از بسمله

تفسیر بسمله

تفسیر امام خمینی (س) از بسمله

آغاز امور با نام افراد برای انتساب کارها به آنان است، از این رو انسانها بعضی از کارهایشان را با نام افرادی آغاز می کنند که آنان را به بزرگی می شناسند و بدین وسیله امید رضایت آن بزرگ و جلب نظر او را دارند.

یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۰
نظر امام خمینی (س) درباره تفسیر به رأی

تفسیر به رأی

نظر امام خمینی (س) درباره تفسیر به رأی

تفسیر با محوریت آراء و نگرش های غیر معتبر را تفسیر به رأی گویند. اشخاصی در واقع از قرآن، به منظور به نتیجه رساندن اهدافشان پلی ساخته و هیچگاه در فکر تفسیر قرآن نبوده اند، احادیثی نقل شده که مردم را از تفسیر به رای برحذر داشته است.

یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۵
جامعیت قرآن در نگاه امام خمینی (س)

جامعیت قرآن

جامعیت قرآن در نگاه امام خمینی (س)

این نوشتار در پی آن است تا دیدگاه امام خمینی (س) را درباره ی جامعیت قرآن را بررسی کند.

یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۰
آرای مختلف در معنای حروف مقطعه: رمزی میان خدا و پیامبر از دیدگاه امام خمینی (س)

حروف مقطعه

آرای مختلف در معنای حروف مقطعه: رمزی میان خدا و پیامبر از دیدگاه امام خمینی (س)

حروفِ مُقَطَّعَه، یک یا چند حرف که در آغاز ۲۹ سوره قرآن کریم، پس از بَسْمَلَه، قرار دارند و جدا جدا و گسسته خوانده می شوند، مانند الم (الف، لام، میم)، یس (یا، سین)، ص (صاد).

یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۵
روش های تفسیری امام خمینی (س)

روش های تفسیری

روش های تفسیری امام خمینی (س)

انواع روش ها و گرایش ها در تفسیر قرآن را روش های تفسیری گویند.

یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۰
زبان قرآن در نگاه امام خمینی (س)

زبان قرآن

زبان قرآن در نگاه امام خمینی (س)

زبان و شیوه خاص قرآن در بیان معانی و مقاصد را زبان قرآن گویند.

یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۵
دیدگاه امام خمینی (س) در رابطه با گستره معنایی سوره حمد

سوره حمد

دیدگاه امام خمینی (س) در رابطه با گستره معنایی سوره حمد

سوره حمد، نخستین سوره قرآن کریم در ترتیب مصحف.

یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰
نظر امام خمینی (س) در رابطه با محتوا سوره قدر

سوره قدر

نظر امام خمینی (س) در رابطه با محتوا سوره قدر

سوره نود و هفتمین سوره قرآن می باشد.

یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۵
شرایط تفسیر و مفسر در نگاه امام خمینی (س)

شرایط تفسیر

شرایط تفسیر و مفسر در نگاه امام خمینی (س)

آداب و شرایط تفسیر اموری اند که مراعات آن ها خطای مفسّر را به حداقل می رسانند. دانشمندان و مفسّران بر این بحث مهم تأکید کرده اند. اشتباهات و اختلافات در تفسیر نوعاً بر اثر غفلت از آن است. البته آداب و شرایط مورد بحث بیش تر در تفسیر اجتهادی مطرح می باشد و گرنه تفسیر روایی محض آداب و شرایط چندانی ندارد.

یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۰
جایگاه و عظمت قرآن در نگاه امام خمینی (س)

عظمت قرآن

جایگاه و عظمت قرآن در نگاه امام خمینی (س)

در اینجا جایگاه انسان و سایر مخلوقات در برابر عظمت قرآن و نیز شیوه های هدایت قرآن که از آیات قرآن استفاده شده، مورد بررسی قرار می گیرد.

یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۵
حقیقت قران در نگاه امام خمینی (س)

علوم قرآنی

حقیقت قران در نگاه امام خمینی (س)

علوم قرآنی، عبارت است از مجموعه علومی که برای فهمیدن و شناخت هرچه بیشتر و دقیق تر قرآن، و آموختن آن لازم است. لذا برای هر مفسر و محقق قرآنی شناخت این علوم لازم است. ضرورت و فایده بحث در علوم قرآنی از آن جهت است که تا قرآن به طور کامل شناخته نشود و ثابت نگردد که کلام الهی است، پی گیری محتوای آن بی مورد است.

یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵
قابلیت فهم قرآن برای همه و مراتب فهم قرآن از دیدگاه امام خمینی (س)

فهم قرآن

قابلیت فهم قرآن برای همه و مراتب فهم قرآن از دیدگاه امام خمینی (س)

در اینجا بحث ما از از امکان فهمیدن قرآن، به معنی امکان درک معانی آن، به مقدار آشکار شدن ظاهر کلام برای انسان است. درک تمام بطون، مخصوص پاکان و معصومان می باشد.

یکشنبه, ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰
اهمیت، جایگاه و نقش دانشجو در نگاه امام

به مناسبت ۱۶ آذر روز دانشجو؛

اهمیت، جایگاه و نقش دانشجو در نگاه امام

نظام آموزشی کشور همواره مورد توجه امام خمینی بوده است و به دانشگاهیان به ویژه دانشجویان جهت مقابله با توطئه ها و دسیسه های داخلی و خارجی هشدار داده است ، تأکیدات فراوانی بر حاکمیت و نفوذ فرهنگ اسلامی در دانشگاهها دارد و نسبت به تربیت انسان الهی ، خود باوری و خوداتکایی علمی و فرهنگی جهت تحقق استقلال موکداٌ توصیه های جدی نموده است که در این راستا به مناسبت 16 آذر روز دانشجو (روز مقاومت و ایستادگی دانشجویان در برابر استعمار غرب و استبداد و دیکتاتوری) گزیده ای از مطالب امام تقدیم دانشگاهیان به ویژه دانشجویان محترم می شود:

پنجشنبه, ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۸:۰
اخلاص در عرفان از دیدگاه امام خمینی (س)

اخلاص

اخلاص در عرفان از دیدگاه امام خمینی (س)

اخلاص پاک کردن نیّت از غیر خدا و انجام دادن عمل تنها برای خدا می باشد. اخلاص در فقه در باب های مربوط به عبادات مانند صلات و صوم به عنوان رکن اصلی نیّت مطرح شده است.

دوشنبه, ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۸:۰
فلسفه و اهداف ابتلاء از دیدگاه امام خمینی (س)

ابتلا

فلسفه و اهداف ابتلاء از دیدگاه امام خمینی (س)

ابتلا، قرار دادن انسان ها در بستر حوادث تکوینی و تشریعی برای رسیدن به کمال لایق می باشد.

چهارشنبه, ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۸:۵۰
امام خمینی: قلب جوان، لطیف و ملکوتی و انگیزه های فساد در آن ‎ ‎ ضعیف است

به مناسبت شهادت نوجوان سیزده ساله بسیجی، محمدحسین فهمیده

امام خمینی: قلب جوان، لطیف و ملکوتی و انگیزه های فساد در آن ‎ ‎ ضعیف است

​جایگاه نوجوانان و جوانان چنان ارجمند و رفیع است که در ایران اسلامی روز هشتم آبان ماه، به مناسبت شهادت نوجوان سیزده ساله بسیجی، محمدحسین فهمیده، روز نوجوان و بسیج دانش آموزی نامیده شده است.

دوشنبه, ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵
تحریم جشن های ۲۵۰۰ ساله با سخنرانی مهم امام خمینی

تحریم جشن های ۲۵۰۰ ساله با سخنرانی مهم امام خمینی

در حالی که شاه و دارودسته اش با پول ملت فقیر و محروم ایران، به عیش و نوش مشغولند و در کنار سران و دیکتاتورهای دیگر کشورها غرق مستی و بی خبریند، امام خمینی(س) در خانۀ مسکونی محقرش، در جوار بارگاه ملکوتی حضرت علی(ع) در نجف اشرف، خون دل می خورد.

چهارشنبه, ۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۷:۵۰
اربعین حسینی و شکوفایی نهضت اسلامی ایران

اربعین حسینی و شکوفایی نهضت اسلامی ایران

قیام جهانی سالار شهیدان، حسین بن علی (علیه السلام) هرگز یک حرکت اعتراضی محدود به زمان و مکان نیست، بلکه معرّفی کامل برای مدل فکری-فرهنگی مکتب اسلام است. ضرورت اقامه حق و عدل و ستیز بی امان با سردمداران ظلم و جور از عمیق ترین تعالیم دین آسمانی اسلام و مکتب قرآن می باشد که...

جمعه, ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۷:۰
ماجرای اولین مصاحبه منتشر شده امام خمینی در نجف اشرف

به مناسبت نخستین مصاحبه رادیو و تلویزیونی امام خمینی در باره مسائل مختلف در نجف اشرف؛

ماجرای اولین مصاحبه منتشر شده امام خمینی در نجف اشرف

مأموران امنیتی عراق خیابانی را که به منزل امام ختم می شد و همچنین کوچه ای را که منزل امام در آن بود به شدت کنترل می کردند. توسط یکی از فرنگیان به خبرنگاران اطلاع دادیم که در موقع ورود از مسیری حرکت کنند که تحت کنترل نیست؛ و قرار گذاشته شد که در کوچه ای از دورافتاده ترین کوچه های نجف با خبرنگاران ملاقات و از آنها خواسته شود که از درِ دیگر منزل امام که تقریباً آزاد بود وارد شوند.

سه شنبه, ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰
نگاهی به شخصیت آیت الله طالقانی از منظر امام خمینی

نگاهی به شخصیت آیت الله طالقانی از منظر امام خمینی

ادبیات فاخر امام خمینی درباره آیت الله طالقانی از آن مرحوم شخصیتی استثنائی، جامع، عامل و دارای ابعاد گوناگون ترسیم می کند.

شنبه, ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۸:۰
گزیده ای از فرمایشات امام خمینی در منقبت ابعاد عرفانی شخصیت حضرت زین العابدین علی(ع)

گزیده ای از فرمایشات امام خمینی در منقبت ابعاد عرفانی شخصیت حضرت زین العابدین علی(ع)

قدری تفکر کن در حالات علی بن الحسین، و مناجات آن بزرگوار با حضرت حق، و دعاهای لطیف آن سرور که کیفیت آداب عبودیّت را به بندگان خدا تعلیم می‏ کند.

سه شنبه, ۰۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۷:۰
غفلت بزرگ رجال سیاسی در ۲۸ مرداد و اشتباهات دکتر مصدق به روایت امام خمینی

غفلت بزرگ رجال سیاسی در ۲۸ مرداد و اشتباهات دکتر مصدق به روایت امام خمینی

این غفلت بزرگ از رجال سیاسی و علما و- عرض می‏ کنم که- سایر اقشار مملکت ما واقع شد، و این آدم [شاه]را تحمیل کردند بر ما و دنباله ‏اش را هم گرفتند که قدرتمندش کنند. از آن وقت تا حالا هم غفلتها شده است.

جمعه, ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۱
صفحه 16 از 44 < قبلی | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | بعدی >