حج بذلی از دیدگاه امام خمینی (س)

حج بذلی

حج بذلی از دیدگاه امام خمینی (س)

حج بذلی حج واجب شده با پرداخت هزینه آن از سوی دیگری بوده و در صورت وجود دیگر شرایط استطاعت، موجب استقرار حج بر عهده مبذول له است. البته دیدگاه فقهای اهل سنت بر این است که بذل و اباحه مال باعث وجوب حج نمی گردد.

چهارشنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۰
ویژگی حاجی در حج قرآن و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

حج قرآن

ویژگی حاجی در حج قرآن و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

حج قِران از اقسام حج است و از آن در باب حج سخن گفته اند.

چهارشنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۵
حج کودک از دیدگاه امام خمینی (س)

حج کودک

حج کودک از دیدگاه امام خمینی (س)

حج بر کودک به دلیل نداشتن شرایط وجوب، واجب نیست. اما در رابطه با استحباب حج بر کودک اختلاف نظر وجود دارد، و دیدگاه مشهور این است که حج کودک ممیّز، مشروع و مستحب است و آثاری بر آن بار می گردد، هرچند به جای حج واجب قرار نمی گیرد.

چهارشنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۵
حج مبتول از دیدگاه امام خمینی (س)

حج مبتول

حج مبتول از دیدگاه امام خمینی (س)

حج مَبتول همان حج افراد است؛ از این عنوان در روایات و به تبع آن در کلمات فقها در باب حج به کار رفته است.

چهارشنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۰
احکام حج نذری از دیدگاه امام خمینی (س)

حج نذری

احکام حج نذری از دیدگاه امام خمینی (س)

حج نذری همان حج واجب به سبب نذر است و کسی که نذر کرده حج بگزارد، وفای به نذر و به جا آوردن حج بر او واجب است. از این عنوان در باب حج سخن گفته اند.

چهارشنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۵
نیابت در حج از دیدگاه امام خمینی (س)

حج نیابتی

نیابت در حج از دیدگاه امام خمینی (س)

حج نیابتی حج گزاردن به نیابت از دیگری است و از آن در باب حج سخن گفته اند.

چهارشنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۰
اقسام حج واجب از دیدگاه امام خمینی (س)

حج واجب

اقسام حج واجب از دیدگاه امام خمینی (س)

حج واجب یکی از اقسام حج می باشد که با شرایطی بر مکلف واجب می شود.

چهارشنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۵
شرائط حجة الاسلام (حج) از دیدگاه امام خمینی (س)

حجة الاسلام (حج)

شرائط حجة الاسلام (حج) از دیدگاه امام خمینی (س)

حَجةُ الاسلام حجی است که به اصل شرع (فرمان مستقیم و ابتدایی شارع مقدس) تنها یک بار در طول عمر واجب می شود. حجة الاسلام ممکن است برای مکلفی حج تمتّع و برای دیگری حج اِفراد یا حج قِران باشد. یکی از شرایط وجوب حج استطاعت است. اگر کسی بدون دارایی شرائط حج بجا آورد، در صورت استطاعت باید حجة الاسلام را بجا آورد.

چهارشنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۰
حجر کودک از دیدگاه امام خمینی (س)

حجر کودک

حجر کودک از دیدگاه امام خمینی (س)

حَجْر در لغت به معنی منع و بازداشتن و در اصطلاح منع شخص از تصرّف در اموال خود و یا آن چه به مال تعلّق می گیرد گفته می شود. کودک (ممیّز و غیرممیّز) محجور علیه است. آیات متعدد و روایات، از مهم ترین مستندات احکام فقهیِ حجر در موارد گوناگون است.

چهارشنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۵
حداد (ترک زینت در عده وفات) از دیدگاه امام خمینی (س)

حداد (ترک زینت در عده وفات)

حداد (ترک زینت در عده وفات) از دیدگاه امام خمینی (س)

حِداد، از احکام خاص زنان به معنای خودداری از کاربرد هرگونه زینت در مدت عِدّه وفات همسر است. از این عنوان در باب طلاق سخن گفته اند.

چهارشنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
حِداد (فقه) از دیدگاه امام خمینی (س)

حداد (فقه)

حِداد (فقه) از دیدگاه امام خمینی (س)

حداد اصطلاحی است که فقها در عِدِّه وفات از آن سخن گفته اند.

چهارشنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۵
وظیفه اجرای حدود از دیدگاه امام خمینی (س)

حدود

وظیفه اجرای حدود از دیدگاه امام خمینی (س)

حدود، از مباحث مهم کیفری در فقه و حقوق به معنای کیفرهایی با میزان مشخص برای جرائمی خاص است.

چهارشنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۰
اجرای حدود در عصر غیبت از دیدگاه امام خمینی (س)

حدودالله

اجرای حدود در عصر غیبت از دیدگاه امام خمینی (س)

حدود اللَّه عنوان کیفری که اجرای آن درخواست کسی لازم ندارد

چهارشنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۵
اجرای حدود در عصر غیبت از دیدگاه امام خمینی (س)

حدود الناس

اجرای حدود در عصر غیبت از دیدگاه امام خمینی (س)

حدود الناس عنوان کیفرهای منوط به درخواست صاحب حق می باشد.

چهارشنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۵
حق الزحمه ولی در اداره اموال کودک از دیدگاه امام خمینی (س)

حق الزحمه ولی

حق الزحمه ولی در اداره اموال کودک از دیدگاه امام خمینی (س)

ولایت مسئولیّتی شرعی است که شارع مقدّس به منظور نگهداری، مواظبت، تربیت و اداره امور مالی و غیر مالیِ کودک یا سفیه و یا مجنونی که حجرشان متّصل به صغر آنهاست، به اولیای آنان اعطا کرده و ولی وظیفه دارد اداره اموال و امور آنان را در جهت منافع و مصلحت آنها اداره کند.

چهارشنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۰
حق حضانت کودک از دیدگاه امام خمینی (س)

حق حضانت کودک

حق حضانت کودک از دیدگاه امام خمینی (س)

حضانت در اصطلاح فقها، عبارت است از ولایت و سلطنت بر تربیت کودک و انجام آن چه به مصلحت اوست، از قبیل حفظ و نگهداری وی، نظافت، پرستاری و تربیت. حضانت کودک، حق و تکلیف طبیعی و فطری پدر و مادری است، از مجموع ادلّه ای که در کتاب و سنّت آمده استفاده می شود، حضانت کودک بر والدین او و در صورت نبود آنها، بر اجداد و دیگر بستگان وی، شرعاً واجب است.

چهارشنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۵
اهمیت حق حیوان در فقه از دیدگاه امام خمینی (س)

حقوق حیوانات

اهمیت حق حیوان در فقه از دیدگاه امام خمینی (س)

در چند سده اخیر، بویژه از زمانی که اعلامیه جهانی حقوق بشر به امضا رسید و این اصطلاح، بر سر زبان غربیان افتاد، گاه در میان آنان، سخن از ناسازگاری دین اسلام با حقوق انسان ها به میان آمد.

چهارشنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۰
حقوق کودک در اسلام از دیدگاه امام خمینی (س)

حقوق کودک در اسلام

حقوق کودک در اسلام از دیدگاه امام خمینی (س)

حقوق کودک در اسلام (متون دینی و فقه) و قوانین ایران در شماری از آیات قرآن و بسیاری از احادیث معصومین علیهم السلام، به صراحت یا اشارت، به حقوق کودک توجه شده است.

چهارشنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۵
اسباب حکم فسخ از دیدگاه امام خمینی (س)

حکم فسخ

اسباب حکم فسخ از دیدگاه امام خمینی (س)

به برهم زدن قرارداد یا عقد فَسخ گفته می شود.

چهارشنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۰
حکم فضولی از دیدگاه امام خمینی (س)

حکم فضولی

حکم فضولی از دیدگاه امام خمینی (س)

متصدی عقد یا ایقاع بدون اجازه مالک تصرف را فُضولی گویند.

چهارشنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۵
نقش مردم در حاکمیت در عصر غیبت از دیدگاه امام خمینی (س)

حکومت اسلامی

نقش مردم در حاکمیت در عصر غیبت از دیدگاه امام خمینی (س)

حکومت اسلامی، حکومتی است که علاوه برآنکه همه ی قوانین و مقررات اجرایی آن برگرفته از احکام اسلام است ، مجریان آن نیز مستقیماً از طرف خدا منصوبند یا به اذن خاص یا عام معصوم منصوب شده اند.

چهارشنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۰
ولایت و حق حاکمیت در عصر غیبت از دیدگاه امام خمینی (س)

حکومت دینی

ولایت و حق حاکمیت در عصر غیبت از دیدگاه امام خمینی (س)

حکومتی که مرجعیت همه جانبه دینی خاصی را در عرصه حکومت و اداره جامعه پذیرفته است، حکومت دینی نام می گیرد. در این نظام دولت و نهادهای گوناگون آن خود را در برابر آموزه ها و تعالیم دین و مذهبی خاص متعهد می دانند و تلاش می کنند تا در تدابیر و تعلیمات و وضع قوانین و شیوه سلوک با مردم و نوع معیشت و تنظیم شکلهای روابط اجتماعی، دغدغه دین داشته باشند و در تمام شئون حکومتی از تعالیم دینی الهام گیرند و آنها را با دین هماهنگ سازند.

چهارشنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۵
اقسام حیوان از لحاظ حلیت و حرمت از دیدگاه امام خمینی (س)

حیوان

اقسام حیوان از لحاظ حلیت و حرمت از دیدگاه امام خمینی (س)

حیوان، واژه ای عربی که بر هرگونه ذی روح اطلاق می شود و انسان را نیز، که او را حیوان ناطق می خوانند، در بر می گیرد. در منابع دینی و متون فقهی این واژه غالباً به موجود ذی روحِ فاقد خرد و تعقل اطلاق شده است که معادل آن در زبان فارسی کنونی جانور است.

چهارشنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۰
خلع از دیدگاه امام خمینی (س)

خلع

خلع از دیدگاه امام خمینی (س)

خُلع به ضم خاء طلاق در ازای دریافت مالی معیّن است. از آن در باب خلع سخن گفته اند.

چهارشنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۵
خلوق از دیدگاه امام خمینی (س)

خلوق

خلوق از دیدگاه امام خمینی (س)

خَلوق به فتح خاء نوعی عطر است. و از آن در باب حج و محرمات احرام نام برده اند.

چهارشنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵
ماهیت خیار حیوان و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

خیار حیوان (فقه)

ماهیت خیار حیوان و احکام آن از دیدگاه امام خمینی (س)

خیار حیوان اختیار فسخ معامله برای خریدار حیوان می باشد .

چهارشنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۰
دامنه فقهی آثار تغییر جنسیت از دیدگاه امام خمینی (س)

دامنه فقهی آثار تغییر جنسیت

دامنه فقهی آثار تغییر جنسیت از دیدگاه امام خمینی (س)

تغییر جنسیت از مسائل جدید و از پدیده های پزشکی صد سال اخیر است. در فقه نیز که عهده دار استنباط و بیان حکم شرعی موضوعات است نه تنها از حرام بودن و نبودن آن بلکه از واجب بودن و نبودن آن در بعض موارد نیز بحث به میان آمده است.

چهارشنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۵
بدیهی بودن ولایت فقیه با توجه به دلایل عقلی از دیدگاه امام خمینی (س)

دلایل ولایت فقیه

بدیهی بودن ولایت فقیه با توجه به دلایل عقلی از دیدگاه امام خمینی (س)

فقهاء برای اثبات ولایت فقیه به دلایل نقلی و دلایل عقلی متعددی تمسک جسته اند.

چهارشنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۰
دین (قرض) از دیدگاه امام خمینی (س)

دین (قرض)

دین (قرض) از دیدگاه امام خمینی (س)

مالی که به صورت کلی ثابت بر ذمه شخص هست و ذمه شخص به آن مشغول می باشد را دَین گویند. دین، عنوان بابی مستقل در فقه است که فقها در این باب به تفصیل از احکام آن سخن گفته اند. برخی نیز احکام آن را تحت عنوان قرض مطرح کرده و برخی هر دو را باهم عنوان یک باب قرار داده اند.

چهارشنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۵
احکام رتق از دیدگاه امام خمینی (س)

رتق

احکام رتق از دیدگاه امام خمینی (س)

بسته بودن راه آمیزش زن را رَتَق گویند.

چهارشنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۰
صفحه 10 از 44 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | بعدی >