عناصر بسیط از دیدگاه امام خمینی (س)

عنصر بسیط

عناصر بسیط از دیدگاه امام خمینی (س)

مراد از عناصر بسیط، هر یک از عناصر چهارگانه در حال خلوص و محوضت و عدم اختلاط با یک دیگر است

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۵
معانی ماده (فلسفه) از دیدگاه امام خمینی (س)

ماده (فلسفه)

معانی ماده (فلسفه) از دیدگاه امام خمینی (س)

ماده در لغت، مونث «ماد» بوده و به معنای مایه و اصل هر چیز است و در اصطلاح فلاسفه یکی از اقسام جوهر جسمانی است.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۰
تعریف صحیح مکان حقیقی از دیدگاه امام خمینی (س)

مکان

تعریف صحیح مکان حقیقی از دیدگاه امام خمینی (س)

مکان در لغت اسم مکان از ماده مکن و به معنای جا، موضع و محل است.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۵
استدلال بر هیولا از دیدگاه امام خمینی (س)

هیولا

استدلال بر هیولا از دیدگاه امام خمینی (س)

هیولا، برگرفته از واژۀ یونانی Hole و معنی لغوی آن چوب نتراشیده است و در اصطلاح فلسفه جزء بالقوه اجسام را گویند که جنبۀ قابلیت و استعداد هر جسمی می باشد. هیولا را از آن جهت هیولا نامیده اند که مادۀ اولی و اصلی اجسام می باشد و صورت های مختلفی را به خود می پذیرد؛ همانند چوب نتراشیده که به صورت های گوناگونی درمی آید.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۰
نشانه های احتضار از دیدگاه امام خمینی (س)

احتضار

نشانه های احتضار از دیدگاه امام خمینی (س)

احتضار به معنای حالت حضور مرگ و در آستانۀ مرگ قرار گرفتن آمده است و در باب طهارت از آن بحث شده است.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۵
اراده الهی از دیدگاه امام خمینی (س)

اراده الهی

اراده الهی از دیدگاه امام خمینی (س)

اراده الهی اراده در برابر کراهت وصف موجود قادر مختار، و آخرین جزء علت تامه فعل می باشد.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۰
تعریف اصل کرامت انسانی از دیدگاه امام خمینی (س)

اصل کرامت انسانی

تعریف اصل کرامت انسانی از دیدگاه امام خمینی (س)

اصل کرامت انسانی از جمله مباحث حقوقی می باشد. کرامت انسان، ارزش فطری (Innate Value) (ذاتی) یا شایستگی هر انسان است که با وجود هویت و ماهیت انسانی هر فرد انسانی وجود می یابد و به عنوان مبنای فلسفی تمامی حقوق بشر شناخته می شود.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۵
اعاده معدوم از نگاه امام خمینی (س)

اعاده معدوم

اعاده معدوم از نگاه امام خمینی (س)

اِعادة مَعْدوم ، مفهومی فلسفی و کلامی که خاستگاه آن اعتقاد به معاد و حشر جسمانی است . مطابق این عقیده بدن های از میان رفته انسان ها باید در عالم آخرت بازگردانده شوند تا سزای نیک و بد اعمال خویش را در قالب جسمانی شان ببینند.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۰
امام جعفر صادق (ع) در نگاه امام خمینی (س)

امام جعفر صادق (علیه السلام)

امام جعفر صادق (ع) در نگاه امام خمینی (س)

امام جعفر صادق (علیه السلام) (۸۳-۱۴۸ ه ق)، ششمین پیشوای شیعیان در هفدهم ربیع الاول سال ۸۳ هجری قمری در مدینه متولد شد. پدر ایشان امام باقر (ع) و مادرش ام فروه است. امام صادق در سال ۱۱۴ هجری قمری پس از شهادت پدرش در سن ۳۱ سالگی به امامت رسید. ایشان در سن شصت و پنج سالگی به شهادت رسید و پیکر پاکش را در قبرستان بقیع کنار قبر پدرش امام محمدباقر (ع) به خاک سپردند.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۵
امام جواد (ع) در نگاه امام خمینی (س)

امام جواد (علیه السلام)

امام جواد (ع) در نگاه امام خمینی (س)

امام جواد، ابوجعفر محمد بن علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن الحسین بن علی بن ابی طالب علیهم السلام ، امام نهم از امامان دوازده گانه و یکی از چهارده معصوم می باشد.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵
امام حسن عسکری (ع) در نگاه امام خمینی (س)

امام حسن عسکری (علیه السلام)

امام حسن عسکری (ع) در نگاه امام خمینی (س)

ابومحمد حسن بن علی (علیه السّلام) (۲۳۲-۲۶۰ ق)، ملقب به عسکری، نقی، زکی، فاضل و امین، فرزند امام علی هادی (علیه السلام)، پدر حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و یازدهمین پیشوای شیعیان است.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۰
امام حسن مجتبی (ع) در نگاه امام خمینی (س)

امام حسن مجتبی (علیه السلام)

امام حسن مجتبی (ع) در نگاه امام خمینی (س)

حسن بن علی بن ابی طالب (ع) دومین امام شیعیان و بزرگترین فرزند امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) و سبط اکبر پیامبر گرامی اسلام (ص) می باشند.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۵
امام حسین (ع) در نگاه امام خمینی (س)

امام حسین (علیه السلام)

امام حسین (ع) در نگاه امام خمینی (س)

امام حسین (ع) (۴-۶۱ قمری)، سومین امام شیعیان فرزند امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) و نوه پیامبر اسلام (ص) است. کنیه ایشان در تمام منابع ابوعبداللّه ذکر شده و القاب فراوانی به ایشان نسبت داده شده، از القاب خاص امام، زکی، طیب، وفیّ، سید، مبارک، نافع، الدلیل علی ذات اللّه، رشید، التابع لمرضاة اللّه، شهید یا سیدالشهداء بوده است.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۰
امام رضا (ع) در نگاه امام خمینی (س)

امام رضا (علیه السلام)

امام رضا (ع) در نگاه امام خمینی (س)

امام رضا (علیه السلام) هشتمین امام شیعیان و دهمین تن از چهارده معصوم (علیهم السلام) است.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۵
امام سجاد (ع) در نگاه امام خمینی (س)

امام سجاد (علیه السلام)

امام سجاد (ع) در نگاه امام خمینی (س)

حضرت علی بن حسین بن علی بن ابی طالب (علیه السلام) (۳۸-۹۴ق)، ملقب به زین العابدین و سجاد، چهارمین امام شیعیان است که به مدت ۳۵ سال در دوران خلفای اموی، امامت کردند. مجموعه ای از دعاها و مناجات حضرت در کتاب صحیفه سجادیه گرد آمده است. امام سجاد (علیه السلام) در واقعه کربلا حضور داشت ولی به علت بیماری سخت، در جنگ شرکت نکرد. لشکر عمر بن سعد پس از شهادت امام حسین (علیه السلام) او را همراه اسیران کربلا به کوفه و شام بردند. خطبه امام سجاد در شام باعث آگاهی مردم از جایگاه اهل بیت شد. واقعه حره، نهضت توابین و قیام مختار در زمان امام سجاد (علیه السلام) روی داد. بنابر روایات شیعیان، امام سجاد (علیه السلام) به دستور ولید بن عبدالملک مسموم شد و به شهادت رسید. مدفن وی در قبرستان بقیع کنار قبر امام حسن مجتبی (علیه السلام)، امام محمد باقر (علیه السلام) و امام جعفر صادق (علیه السلام) است.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۰
امام علی (ع) در نگاه امام خمینی (س)

امام علی (علیه السلام)

امام علی (ع) در نگاه امام خمینی (س)

علی بن ابی طالب (۲۳ قبل از هجرت - ۴۰ق.)، امام اول شیعیان، صحابی، راوی، پسرعمو و داماد پیامبر اکرم (ص)، کاتب وحی و چهارمین خلیفه از خلفای راشدین نزد اهل سنت است.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۵
امام محمد باقر (ع) در نگاه امام خمینی (س)

امام محمد باقر (علیه السلام)

امام محمد باقر (ع) در نگاه امام خمینی (س)

الباقر، امام محمد بن علی علیه السلام، ابوجعفر محمّد بن علی بن الحسین بن علی بن ابی طالب علیهم السلام، امام پنجم از ائمّه اثنا عشر و یکی از چهارده معصوم می باشد.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰
امام مهدی (ع) در نگاه امام خمینی (س)

امام مهدی (علیه السلام)

امام مهدی (ع) در نگاه امام خمینی (س)

امام مهدی (عج) (متولد ۱۵ شعبان ۲۵۵ یا ۲۵۶ ه.ق)، فرزند امام حسن عسکری (ع) و دوازدهمین و آخرین امام شیعیان است. نام و کنیه اش هم نام پیامبر خدا (ص) و مشهورترین لقب آن حضرت، مهدی می باشد. آن حضرت بعد از شهادت پدرشان، به دلایلی دارای دو غیبت صغری و کبری می باشد. غیبت صغری ۶۹ سال به طول انجامید و در این مدت به واسطه نواب اربعه با مردم در ارتباط بودند و غیبت کبری از سال ۳۲۹ قمری شروع شده و تا امروز ادامه دارد. طبق احادیت وارده از آن حضرت، در زمان غیبت کبری مردم باید در مسائل خود به فقهای عصر خویش رجوع کنند.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۵
امام موسی کاظم (ع) در نگاه امام خمینی (س)

امام موسی کاظم (علیه السلام)

امام موسی کاظم (ع) در نگاه امام خمینی (س)

ابوالحسن موسی بن جعفر (ع) (۱۲۸-۱۸۳ق)، ملقب به کاظم، عبد صالح و باب الحوائج، امام هفتم از ائمه اثنی عشر (ع) و نهمین معصوم از چهارده معصوم (ع) است.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۰
امام هادی (ع) در نگاه امام خمینی (س)

امام هادی (علیه السلام)

امام هادی (ع) در نگاه امام خمینی (س)

امام هادی (ع) پیشوای دهم شیعیان، بنا بر نظر مشهور در نیمۀ ذی حجه سال ۲۱۲ق در مدینه به دنیا آمد. پدر ایشان پیشوای نهم شیعیان، امام جواد (ع) و مادرش «سمانه مغربیه» است که کنیزی با فضیلت و باتقوا بود. مشهورترین القاب امام دهم، «نقی» و «هادی» است و به آن حضرت «ابوالحسن الثالث» نیز می گویند. علم و دانش امام هادی (ع) همانند آباء و اجداد گرامی اش، علم لدنی بود؛ یعنی مستقیماً از طریق غیب و هم چنین از علوم و معارف قرآن و سنت رسول الله (ص) و پدران بزرگوارش دریافت می نمود. امام هادی (علیه السلام) در سال ۲۵۴ هـ . ق در شهر سامرا به وسیله زهری که به ایشان خورانده شد، به شهادت رسیدند.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۵
تعریف امامت از دیدگاه امام خمینی (س)

امامت

تعریف امامت از دیدگاه امام خمینی (س)

. امامت رهبری امت اسلامی پس از پیامبر گرامی اسلام.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵
تفاضل انبیا بر یکدیگر، ویژگی ها و صفات انبیا از دیدگاه امام خمینی (س)

انبیاء

تفاضل انبیا بر یکدیگر، ویژگی ها و صفات انبیا از دیدگاه امام خمینی (س)

انبیاء یا پیامبران به برگزیدگان الهی و صاحبان منصب نبوت می گویند.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۰
مبنای نصب قیّم از دیدگاه امام خمینی (س)

قیم (فقه)

مبنای نصب قیّم از دیدگاه امام خمینی (س)

قیّم در لغت به کسی گفته می شود که امر یا امور دیگری قائم به وجود او باشد، چنان که امور محجورین هم قائم به قیّم می باشد. مبنای نصب قیّم در فقه اسلامی، ولایت قاضی است، اگر محجور، ولیّ خاص نداشته باشد، سرپرستی و اداره ی امور او با قاضی است. حاکم شرع می تواند خودش آن را اعمال نماید یا شخصی را به عنوان نماینده خود برای سرپرستی محجور تعیین نماید که در فقه با تعبیر قیّم از آن یاد می شود.

جمعه, ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۵
کاشف یا ناقل بودن اجازه فضولی از دیدگاه امام خمینی (س)

کاشف یا ناقل بودن اجازه فضولی

کاشف یا ناقل بودن اجازه فضولی از دیدگاه امام خمینی (س)

علاوه بر شرط بلوغ، عقل، قصد و اختیار، مالک تصرف بودن نیز از شرایط متعاملین است که فقها در کتاب بیع بر آن تصریح کرده اند، بر همین اساس بیع غیر مالک که بدون وکالت و یا بدون ولایت بر او (مانند پدر و جدّ پدری و وصی از طرف آن دو و حاکم شرع)، انجام شود، صحیح و نافذ نیست؛ و همین طور است معاملات افرادی که به خاطر سفاهت یا افلاس یا دیگر اسباب حجر، محجور هستند.

جمعه, ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۰
کفاره ی نذر از دیدگاه امام خمینی (س)

کفاره ی نذر

کفاره ی نذر از دیدگاه امام خمینی (س)

کفاره نذر به سبب ارتکاب گناه حنث نذر بر انسان واجب می شود و پرداخت کفاره مجوز حنث نذر نیست.

جمعه, ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۵
دیه بر مبنای طبقات ارث از دیدگاه امام خمینی (س)

کیفیت پرداخت دیه

دیه بر مبنای طبقات ارث از دیدگاه امام خمینی (س)

دیه در قتل شبه عمد و خطا با یکی از امور زیر تعیین می گردد: شتر، گاو ،گوسفند ،حُلّه ،دینار و درهم است.

جمعه, ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۰
لباس احرام از دیدگاه امام خمینی (س)

لباس احرام

لباس احرام از دیدگاه امام خمینی (س)

یکی از واجبات حج ، احرام بستن است و نحوه پوشش احرام برای مرد و زن متفاوت است که در ذیل به آن پرداخته شده است.

جمعه, ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۵
لعان از دیدگاه امام خمینی (س)

لعان

لعان از دیدگاه امام خمینی (س)

لعان از اقسام ایقاعات می باشد.

جمعه, ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۰
مبارات از دیدگاه امام خمینی (س)

مبارات

مبارات از دیدگاه امام خمینی (س)

طلاق مبارات مربوط به زمانی است که زن از شوهر زن و شوهر از یکدیگر کراهت داشته باشند و به قدری تنفر پیدا کرده باشد که حاضر شود با پرداخت پول از قید همسری وی رها شود.

جمعه, ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۵
مجتهداز دیدگاه امام خمینی (س)

مجتهد

مجتهداز دیدگاه امام خمینی (س)

شخص دارای ملکه استنباط حکم شرعی فرعی از منابع معتبر را مجتهد گویند.

جمعه, ۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۰
صفحه 5 از 44 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | بعدی >