برگرفته از مجموعه مقالات کنگره امام خمینی و اندیشه حکومت اسلامی
امام براساس ایدۀ «وحدت اسلامی» هیچگاه درصدد تبدیل جامعه به اجتماع توده دار بی انگیزه و مطیع نبوده است. ایشان از مردم می خواستند که ضمن اقدام به تشخصات خونی، ملی و مذهبی، اجتماع واحد باشند و چنین آرزویی هم با تمسک به اسلام امکان پذیر است. ایدۀ «وحدت اسلامی» نشان می دهد که امام هیچ گاه از نژادپرستی و شخص پرستی حمایت نکرده است؛ هیچ گاه به آزار و سخت گرفتن بر اقلیت های دینی و مذهبی روی نیآورده اند. این ویژگی ها نشان می دهد که حکومت اسلامی امام، تا چه اندازه در نقطۀ مقابل فاشیسم بوده است.
دوشنبه, ۰۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۵
برگرفته از کتاب مردم سالاری دینی (1)
حکومت اسلامی بر مبنای عدل تشکیل می شود؛ حکومتها از جمله حکومت اسلامی باید تابع مردم باشند؛ حکومتها باید برای مردم باشند، نه مردم برای حکومتها؛ حکومت اسلامی، حکومتی است خدمتگزار، و وظیفه حکومت خدمت به مردم است؛ پیوند و رشته اتصال این اصول بر مبنای خدا محوری است؛ زیرا در حکومت الهی است که عدل معنی می شود. رضایت مردم اصلی است مورد قبول، و خدمت به مردم اصل و محور است؛ و اساس حکومت حقانیت می یابد، به این معنی که ارادۀ مردم، سرچشمۀ قدرت حکومت؛ و ارادۀ خداوند، سرچشمه مشروعیت و حقانیت حکومت می باشد.
شنبه, ۰۳ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۹
برگرفته از امام خمینی و حکومت اسلامی
هویت و موجودیت یک جامعه و حفظ آن بارزترین و مهم ترین منفعت ملی است که جامعه آن را برای خود در نظر می گیرد. هر کس در فطرت و وجدان خود به خوبی درمی یابد که باید زنده باشد و امکانات حیات و زندگانی برای او فراهم شود تا بتواند به آرمان های خود فکر کرده و به سوی آن گام بردارد. اگر موجودیت یک جامعه به خطر افتد، آن جامعه هرگز نمی تواند به آرمان های خود برسد. بنابراین حرکت به سوی آرمان ها را باید در بقایِ جامعه و حفظ هویت آن ملاحظه کرد و بر همین اساس است که می گوییم منافع ملی ما ایجاب می کند که جامعه در جهت حفظ هویت و موجودیت خود تلاش کرده و از راه های ممکن برای تأمین این منفعت ملی کمک بگیرد و آن را به خطر نیندازد.
یکشنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۹:۴۳
دکتر زهرا مصطفوی
مسأله استقلال سیاسی یک کشور در مقابل بیگانگان، تنها یک مسأله اسلامی صرف نیست تا از احکام اسلامی به حساب آید و لازم باشد آن را روی ادله دینی به اثبات برسانیم بلکه یک حق اساسی و اولیه بشر است که دیگران بر سرنوشت او حاکم نباشند و هر ملتی بتواند بدون دخالت بیگانگان، بر مقدرات کشور خود حکومت کند.
شنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۷ - ۸:۲۳
امام خمینی(س) در تیرماه 1367 با پذیرش قطعنامه 598 شورای امنیت، جنگ را به اتمام رساندند بدون اینکه جمهوری اسلامی به خواسته های اولیه و مطلوب خود (شکست کامل دشمن) دست یابد. دلایل این کار و اینکه امام خمینی(س) در چه شرایطی حاضر به چنین اقدامی شدند، سؤالی است که در ادامه به آن پاسخ داده می شود
سه شنبه, ۲۶ تیر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۹
شیخ مصطفی ملص
دین اسلام که شامل عقیده و شریعت(یعنی تعالیم حوزۀ اندیشه و قوانین اجرایی) می باشد، یعنی هم دارای جهان بینی کامل درباره انسان و زندگی بوده و هم از شریعتی با قوانین رفتاری، حقوقی، وظایف و اخلاق برخوردار است، یقیناً یک دین اصلاح طلب و تغییر دهنده می باشد، چرا که نه عقیده و اندیشه اسلام و نه شریعت و احکام آن، هیچکدام، فساد، ظلم، سلطه و طغیانگری را نمی پذیرد و یکی از وظایف مسلمان، ایجاد اصلاح در جامعه از طریق نابود کردن ظلم و ابزار آن و ریشه کنی فساد، اسراف و رفع ظلم از همه انسانهاست و باید تا جائیکه می توانند در این راه بکوشند.
چهارشنبه, ۱۳ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸
شیخ حسین کورانی
به نظر امام، سخن گفتن پیرامون خیزش امت، زمانی مفهوم دارد که این خیزش وبیداری، بر اساس خودکفایی ملت وتکیه بر امکانات خود به وجود آمده باشد، اما زمانی که برمبنای امکانات وتواناییهای بیگانگان بنا شده، یک اندیشۀ التقاطی خواهد بود. به طوری که پایه اصلی آنرا دیگران، یعنی بیگانگان تشکیل می دهند.
دوشنبه, ۱۱ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۳
نگاه اخلاقی به سیاست، ادامۀ همان سنتی است که ایشان در شرح چهل حدیث خود داشتند؛ یعنی اینکه اصلاح جامعه، از طریق اصلاح درون ممکن است و تنها با تهذیب نفس و نظارت مستمر بر خود، می توان جامعه ای صالح پدید آورد و سیاستی اصیل پی افکند.
چهارشنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۹:۳۸
دکتر حسن البنا
هدف ما در این بحث، تأکید بر تفاوتهای اساسی میان نظریۀ انقلاب به عنوان یک نظریه فکری و تطبیق عملی این نظریه می باشد. چون موضوع این محور همایش، پیرامون روش امام خمینی میان اصول ثابت فکری و منافع امت می باشد، بنابراین لازم است موضوعاتی را که پس از این می آید به صورت علمی بررسی کنیم. بحث به دو محور کلی تقسیم می شود: محور اوّل مفاهیم مقدماتی و نظری است که با شیوه ای علمی انجام می شود. بررسی هر پدیده، و صحیح نیست ابزار روشی را برای پدیده ای که با آن هماهنگ نیست به کار ببریم. اما محور دوم مربوط می شود به فضاهای شناختی و فکری رهنمودهای امام و منابع اعتقادی ایشان که در تماس با دقیقترین جزئیات احکام شرعی در هنگام اجرای آن بوده است و هدف آن تأمین منافع مستضعفین و امت اسلامی می باشد.
سه شنبه, ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۹:۵۷
مهدی عباسی
آن چه در سده های اخیر، ملت ها عملاً شاهد آن بوده اند این بوده و هست که مفسّر منافع ملی قدرت ها در صحنۀ جهانی، گذشته از اهداف، قدرت آنان است و غالباً در سیاست گذاری و اقدامات خارجی تا جایی که به مانعی جدّی برخورد نکرده، افکار عمومی را توجیه نموده و پیش رفته اند و از آن به عنوان منافع ملی کشور خود یاد می کنند همان گونه که امروز دولت آمریکا، هم چون اروپائیان در قرن نوزدهم حضور در خلیج فارس و دیگر نقاط استراتژی جهان را دفاع از منافع ملی و حیاتی آمریکا قلمداد می کند.
شنبه, ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۴
سید محمد شفیعی
دخالتِ مستقیم و قرار گرفتن در رأس سیاست و سیاست گذاری، از جلوه های رفتارِ سیاسی ائمۀ معصومین علیهم السلام است. امیرالمؤمنین علی علیه السلام پس از 25 سال عدم دخالتِ مستقیم در امورِ مملکتی، هجوم مردم برای بیعت با خویش را رد نکرد و خلافت ظاهری را پذیرا شد. امام مجتبی علیه السلام نیز حدودِ شش ماه در رأسِ خلافتِ ظاهری بود. امام هشتم علیه السلام حدود دو سال، ولایت عهدیِ مأمون را پذیرفت.
چهارشنبه, ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۸
دکتر سعید زاهد زاهدانی
انقلاب اسلامی بازتاب بسیار گسترده ای در جهان داشته است. اندیشمندان مختلف علاقه مند به مسائل جهان و به خصوص مسائل خاور میانه، در مورد این پدیدۀ شگرف، آثار متنوع و گوناگونی از خود به جا گذاشته و تا کنون صدها مقاله و کتاب علمی در این مورد نگاشته شده است. هنوز هم مطالعه بر روی این پدیده، تازگی خود را از دست نداده و هستند کسانی که به ریشه یابی و تعلیل و تحلیل آن می پردازند.
شنبه, ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۸:۲۰
دکتر مصطفی مصلح زاده
جهانخواران و سرمایه داران و وابستگان آنها توقع دارند که ما شکسته شدن نونهالان و به چاه افتادن مظلومان را نظاره کنیم و هشدار ندهیم و حال آنکه این وظیفۀ اولیۀ ما و انقلاب اسلامی ماست که در سراسر جهان صدا زنیم که ای خواب رفتگان، ای غفلت زدگان بیدار شوید و به اطراف خود نگاه کنید که در کنار لانه های گرگ منزل گرفته اید. برخیزید که اینجا جای خواب نیست.
دوشنبه, ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۹:۵۰
قدرت الله عفتی
در حکومت انقلابی جمهوری اسلامی ایران تمام گروه ها و سازمان های سیاسی آزاد بودند و بطور وسیعی اندیشه خودشان را تبلیغ می کردند و مناظرات تلویزیونی در بین گروه ها، احزاب و سازمان های مختلف با پیروان امام خمینی بطور آزاد تشکیل می شد و همه گروه های سیاسی مخالف نظام نشریاتی داشتند و برای خودشان تبلیغ می کردند.
شنبه, ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱
دکتر محمدرضا دهشیری
دیپلماسی اسلامی از نظر امام خمینی شیوه ای برای نشر تعالیم حیات بخش اسلام و صدور پیام معنویت و آزادی و استقلال به جهانیان محسوب می گردد. بر این اساس وسیله باید در مسیر هدف جهت یابد و با تأثیر پذیری از هدف مقدس، ابزارهای مشروع مورد بهره برداری دست اندرکاران روابط دیپلماتیک قرار گیرد.
دوشنبه, ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۹:۵
احسان احمدی
امروز جهان اسلام دستخوش یکپارچه نا امنی و نا آرامی و آتش فتنه و اختلاف میان گروه ها و طوایف مختلف فکری و عقیدتی شده و بدتر آنکه این خشونت ها به صورت تئوریزه و چارچوب مند و در قالب یک منظومه فکری و اعتقادی به دنیا عرضه شده است. مروری بر عملکرد گروهک های تروریستی در مناطق تحت فعالیت و نفوذشان روشن می کند که همه این گروهک ها از یک ساختار واحد فرقه ای تبعیت می کنند و تنها با تکیه بر عنوان اسلام، اقدامات تروریستی و خشونت ها و قساوت های عجیب و غریب خود را توجیه نموده اند.
پنجشنبه, ۰۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۹:۸
دکتر حمید انصاری
مستنداً و قاطعانه بر این باورم که با توجه به روند حرکت دولت موقت و تحرکات ضد انقلاب و ارتباطات و توطئه های سفارت آمریکا و موج دشمنی دولت آمریکا و غرب در برابر نظام نوپای جمهوری اسلامی اگر اقدامی نمی شد و جریان 13 آبان سال 58 اتفاق نمی افتاد، یقیناً و مطمئناً به استناد همۀ موارد دیگر مشابه که الان می بینیم در کشورهای مختلف، از جمله در همین قضیۀ بهار عربی به قول غربی ها یا بیداری اسلامی که چطوری دگرگون شد و قدرتهای بزرگ مسائل را در مصر در جاهای دیگر مانند لیبی به نفع خودشان تمام می کنند، همین بلا را سر انقلاب ایران می آوردند.
یکشنبه, ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۸:۸
محمد رجایی نژاد
در جریانات و وقایع مقاطع مختلف تاریخ نهضت اسلامی مردم ایران به رهبری امام خمینی، به ویژه مقطع سه سال اول دهه چهل (آغاز حرکت و مبارزات تا تبعید امام خمینی) هر زمان بین علما و مراجع وحدت و هماهنگی بود، رژیم شاه عقب نشینی کرده، کوتاه می آمد و قدرت تصمیم گیری و عکس العمل و شدت عمل را از دست می داد، اما زمانی که به هر دلیل اختلاف و تشتت آراء پیش آمد و انسجامی نبود، رژیم شاه بیشترین بهره را برده و به اهداف خود می رسید.
سه شنبه, ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰
شهید مظلوم آیت الله بهشتی در پرتو جامعیت بی نظیری که داشت توانست علیرغم همه فشارهائی که بر او وارد می شد در مدت کوتاهی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی فرصت خدمت به اسلام و ملت را یافته بود، بزرگترین خدمات را به انقلاب اسلامی بعمل آورد.
سه شنبه, ۰۶ تیر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰
عدنان حسین ابوناصر
سخن از فلسطین گوش بسیاری از ملتها را پر کرده، بسیارند کسانی که سخن از فلسطین می گویند؛ از جمله: تجار کلمات و ملتها و دلالان سیاسی که قضیه فلسطین را وسیله مزایدات خود قرار داده اند. چه کم هستند کسانی که بدون تزویر به این مسأله پرداخته اند. انقلاب اسلامی این مسأله را در رأس توجهات اسلامی اش قرار داد. در این رابطه آن انسان پاک، آیت الله [امام] خمینی (س) فرمودند: ما طرفدار مظلوم هستیم. هر کس در هر کجا که مظلوم باشد ما طرفدار او هستیم. و فلسطینی ها مظلوم هستند. اسرائیل به آنها ظلم کرده است، به این جهت ما طرفدار آنها هستیم ... ما اسرائیل را طرد خواهیم کرد.
پنجشنبه, ۰۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳
دکتر علی اکبر کمالی اردکانی
با توجه به محبوبیت بی سابقه حضرت امام (س) در افکار عمومی و در نزد مردم کشور، بی تردید ایشان می توانستند در هر یک از انتخابات با معرفی افراد یا گروههای خاصی باعث پیروزی آنها در انتخابات شوند، اما حضرت امام (س) همواره از تأیید یا تکذیب مستقیم افراد خودداری کرده و آزادی انتخاب مردم را محترم می شمردند.
دوشنبه, ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۴
دکتر مهدی براتعلی پور
این پژوهش در صدد است تا با ارایه رویکردی تاریخی-تحلیلی، این مدعا را به بحث بگذارد که فرایند تثبیت انقلاب اسلامی نموداری از بروز بحرانهای هویت، مشروعیت، نفوذ، مشارکت و توزیع بوده است. در رویارویی با این بحرانها، نظام نوپای انقلابی تلاش کرد تا توانایی های نمادین، پاسخگویی، تنظیمی، استخراجی و توزیعی خود را به نمایش گذارد. هر یک از این توانایی ها نمایانگر چگونگی مدیریت بحرانهای سیاسی در جمهوری اسلامی بوده است.
شنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۶
سید هادی خسروشاهی
نظام اسلامی در اجرای مصالح ملت و در حمایت از حقوق و آزادیهای آنها و نیز تحقق بخشیدن به مهمترین انواع مشارکت گوی سبقت را از نظام دموکراسی ربوده، و این به برکت هدف اصلی نظام اسلامی است و نیز به برکت کسی است که برای هموار نمودن راه این دنیا برای رسیدن به آخرت و دست یافتن به اجر و پاداش نیک آن، به پاخاست.
یکشنبه, ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۲
دکتر مهدی حمزه سلمان از کویت
اینها کشورهای مستقلی هستند. هیچ عقلی و هیچ ضابطه ای نمی پذیرد که کشور دیگری بیاید و با اتکا به قدرتی که دارد یا به او داده اند مردم کشور دیگر را کشتار کند که منافع ما این است. این بزرگترین جنایت است. البته قدرت های زورگوی جهانی به این مسایل توجهی ندارند و تا ملت ها بیدار نشده اند و از خود دفاع نکنند این مسایل هست.
دوشنبه, ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۰
دکتر محمد حسن جمشیدی
امام خمینی نیز بر اساس نگرش خود نسبت به جهان هستی و جایگاه انسان در آن و نقشی که به او محول شده و هدفی که سیاست معطوف به آن است به تقسیم بندی یا بیان انواعی از سیاست می پردازد. انواع سیاست مورد نظر ایشان عبارت است از: 1ـ سیاست شیطانی؛ 2ـ سیاست حیوانی؛ 3ـ سیاست الهی.
دوشنبه, ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰:۳۰
سید حسن نصرالله
اهتمام و توجه امام رضوان الله علیه به فلسطین و قدس از اوایل حرکت او و پیش از انقلاب اسلامی بود. این اهتمام تا تشکیل دولت و ارتحال او ادامه داشت. نه چالش های روزهای انقلاب، نه چالش های روزهای تشکیل دولت ، نه انواع خطرها و تهدیدهای بین المللی و منطقه ای... در موضع امام خمینی درباره مسئله فلسطین، قدس و اسرائیل ذره ای تغییر ایجاد نکرد. ایشان معتقد بودند که مسئله فلسطین و قدس مسئله محوری، عقیدتی و راهبردی است نه موضوعی برای چانه زنی، نشان دادن تاکتیک و بازی. همچنین باید یادآور شوم که امام خمینی (س) دعوت کننده همیشگی برای وحدت، تقریب (نزدیکی)، همکاری، تشریک مساعی، تکامل بین مسلمانان و نیز بین مستضعفان در دایره گسترده تر از دایره مسلمانان بود.
شنبه, ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۸
اصول اساسی سیاست خارجی
شعار نه شرقی و نه غربی پایه گذار دولت جدید اسلامی هم در سیاست داخلی و هم در سیاست خارجی شعار اصلی شده و به معنی استقلال مردم و دولت در قانون اساسی دولت جمهوری اسلامی ایران ثبت گردیده است.
سه شنبه, ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۱
دکتر یحیی فوزی
هاشمی رفسنجانی یکی از اعضای بلندپایه انقلاب و شورا که بعدها سمتهای عالی حکومتی را نیز پذیرفتند، ... گفته است:
شورای انقلاب در شرایطی کار را به عهده گرفت که هیچ ارگان قابل اعتمادی در این کشور وجود نداشت و مشکلاتی که از برخورد نیروهای پلیسی و ارتش با مردم ایجاد شده بود و انتظاراتی که مردم از حکومت انقلابی داشتند و صف بندیهایی را که در مقابل انقلاب می شد شورای انقلاب مسئولیت اداره کشور را در این شرایط به عهده گرفت همه چیز را می بایست از صفر شروع می کردیم.
چهارشنبه, ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۲
علی اکبر صالحی
حضرت امام هدف و مقصد ما را از اول روشن کردند هدف ما رسیدن به آرمان هایی است که دین حنیف اسلام برای ما ترسیم کرده و ما در آن جهت در حرکت هستیم البته راه طول و درازی داریم تا به قله این آرمان ها و ایده آل های خود برسیم. تا به امروز در این سی و سه سال، خوشبختانه ملت به پیروی از ارشادات امام عزیز و رهبری عزیزمان، توانسته اند راه را به خوبی بپیمایند. ما هر چند گاهی در پیمایش این راه، گاهی با کندی و گاهی هم با تندی حرکت کرده ایم اما جهت را هرگز گم نکرده ایم.
یکشنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰
سید حبیب حسینی رنانی
از نگاه امام(س) استقلال، آزادی، عدالت اجتماعی و رفاه، همه از امور ضروری برای حکومت اسلامی است؛ اما این ها فقط مقدمه برای رسیدن مردم به اخلاق اسلامی هستند تا با فراهم شدن شرایط، افراد بتوانند به تهذیب نفس بپردازند.
چهارشنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۰