ولایت ولی بر اموال کودک از دیدگاه امام خمینی (س)

ولایت ولی بر اموال کودک (فقه)

ولایت ولی بر اموال کودک از دیدگاه امام خمینی (س)

ولایت و اداره اموال صغار در کلیه امور مربوط به اموال آنان، تا زمان بلوغ و رشد، بر عهده پدر، جدّ پدری، وصی، قیّم، حاکم و عدول مؤمنین است.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰
انواع ولایت از دیدگاه امام خمینی (س)

ولی فقیه

انواع ولایت از دیدگاه امام خمینی (س)

ولی فقیه، سرپرستی جامعه در امور دین و دنیا، به دست فقیه دینی در عصر غیبت است.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۵
حکم فقهی ولیمه تولد کودک از دیدگاه امام خمینی (س)

ولیمه تولد کودک

حکم فقهی ولیمه تولد کودک از دیدگاه امام خمینی (س)

از جمله مستحبات در هنگام تولد نوزاد ولیمه و اطعام مومنین است. این کار احترام و تکریم مقام و شکر گزاری به درگاه خداوند متعال است که نعمت فرزند را به پدر و مادر عطا کرده است.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۰
امکان شناخت انسان از دیدگاه امام خمینی (س)

انسان شناسی فلسفی

امکان شناخت انسان از دیدگاه امام خمینی (س)

انسان شناسی فلسفی بر اساس ماهیت خود که ماهیتی عقلانی است، انسان کلی را مورد نظر قرار می دهد.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۵
برهان امکان و وجوب از دیدگاه امام خمینی (س)

برهان امکان و وجوب

برهان امکان و وجوب از دیدگاه امام خمینی (س)

برهان امکان و وجوب یعنی اثبات وجود خداوند از طریق امکان ماسوا می باشد.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۵
برهان تمانع در نگاه امام خمینی (س)

برهان تمانع

برهان تمانع در نگاه امام خمینی (س)

برهان تمانع، از براهین مهم کلامی در اثبات یگانگی خداوند است.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۰
اثبات ضرورت خدا به شیوه متکلمان

برهان حدوث و قدم

اثبات ضرورت خدا به شیوه متکلمان

برهانی کلامی بر وجود خداوند ، مبتنی بر فرض آغازی زمانی برای آفرینش جهان را برهان حدوث و قدم گویند.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۵
برهان حرکت از دیدگاه امام خمینی (س)

برهان حرکت

برهان حرکت از دیدگاه امام خمینی (س)

برهان حرکت یکی از با سابقه ترین برهان هایی است که فلاسفه الهی برای اثبات وجود خدا اقامه کرده اند. ارسطو نخستین فیلسوف الهی است که برهان حرکت را به صورت روشن مطرح کرده است؛ از این رو به برهان ارسطویی شهرت یافته است. برهان حرکت در فلسفه و الهیات اسلامی نیز مورد توجه قرار گرفته و به گونه های مختلف تقریر و تبیین شده است. این تقریرها بر اساس مطلق حرکت از حیث فاعلی و غایی، حرکت نفوس فلکی و نفوس انسانی، و حرکت جوهری استوار گردیده است.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۰
برهان صدیقین از دیدگاه امام خمینی (س)

برهان صدیقین

برهان صدیقین از دیدگاه امام خمینی (س)

اصطلاح صدیقین را نخستین بار «بوعلی سینا» با استفاده از آیات قرآن کریم در تسمیه برهانی به کار برد که بر اساس امکان ماهوی برای اثبات وجود خداوند سازمان داده بود.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۵
برهان نظم در نگاه امام خمینی (س)

برهان نظم

برهان نظم در نگاه امام خمینی (س)

یکی از رایج ترین، کهن ترین و آشناترین، ساده ترین و عمومی ترین برهانی است که برای اثبات وجود خداوند ارائه شده است.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۰
تناسخ در دیدگاه امام خمینی (س)

تناسخ (فلسفه)

تناسخ در دیدگاه امام خمینی (س)

تناسخ به معنی باطل کردن، متداول کردن و پی در پی آمدن است. اما در اصطلاح فلسفی عبارتست از انتقال نفوس اشقیا است بعد از فساد ابدان انسانی به ابدان دیگر که مناسب آن ابدان است در اخلاق و افعال.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۵
جزء لایتجزا از دیدگاه امام خمینی (س)

جزء لایتجزا

جزء لایتجزا از دیدگاه امام خمینی (س)

جزءلایتجزّا، اصطلاحی در کلام و فلسفه اسلامی، به معنای کوچک ترین جزء جسم می باشد.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
نحوۀ وجود جسم تعلیمی از دیدگاه امام خمینی (س)

جسم تعلیمی

نحوۀ وجود جسم تعلیمی از دیدگاه امام خمینی (س)

جسم تعلیمی در مقابل جسم طبیعی به کار برده می شود. جسم طبیعی همان امتداد جوهری در جهات سه گانۀ طول، عرض و عمق است اما جسم تعلیمی، امتداد عرضی در جهات سه گانه است که بر امتداد جوهری عارض می شود و مقدار و اندازۀ آن را مشخص می سازد.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۵
جسم طبیعی از دیدگاه امام خمینی (س)

جسم طبیعی

جسم طبیعی از دیدگاه امام خمینی (س)

جسم طبیعی یکی از اصطلاحات به کار رفته در علم منطق بوده و به معنای جوهر قابل ابعاد ثلاثه است.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۰
حقیقت  جسم  مرکّب  از دو جوهر مادّه  و صورت  از دیدگاه امام خمینی (س)

جسم فلسفی

حقیقت جسم مرکّب از دو جوهر مادّه و صورت از دیدگاه امام خمینی (س)

جسم ، از اقسام موجود بماهو موجود و از آن جهت که دستخوش تغییر می شود، موضوع علم طبیعی جسم نزد حکما لفظ مشترکی است به دو معنای جسم طبیعی و جسم تعلیمی.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۵
جوهر در نگاه امام خمینی (س)

جوهر (فلسفه اسلامی)

جوهر در نگاه امام خمینی (س)

جوهر در علوم فلسفه به معنی ذات است و در برخی متون با عنوان جوهره وجود یاد شده است. در فلسفه غرب و فلسفه اسلامی، جوهر به عنوان موجودی یاد می شود که قائم به خود است؛ برخلاف عرض که به موجود دیگری نیازمند است. تفاوت مفهوم جوهر در فلسفه غرب و فلسفه اسلامی آن است که در غرب جوهر و عرض از مقولات وجودند و در فلسفه اسلامی از مقولات ماهیت.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۵
صورت (فلسفه) از دیدگاه امام خمینی (س)

صورت (فلسفه)

صورت (فلسفه) از دیدگاه امام خمینی (س)

صورت در لغت، شکل و قیافه ، هیئت ، تمثال و مانند آن را گویند. اما در اصطلاح فلاسفه ، صورت یکی از اقسام جوهر است و در تعریف آن گفته اند: «صورت، جوهر بالفعلی است که منشا آثار و خواص شیء است»

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۰
عناصر بسیط از دیدگاه امام خمینی (س)

عنصر بسیط

عناصر بسیط از دیدگاه امام خمینی (س)

مراد از عناصر بسیط، هر یک از عناصر چهارگانه در حال خلوص و محوضت و عدم اختلاط با یک دیگر است

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۵
معانی ماده (فلسفه) از دیدگاه امام خمینی (س)

ماده (فلسفه)

معانی ماده (فلسفه) از دیدگاه امام خمینی (س)

ماده در لغت، مونث «ماد» بوده و به معنای مایه و اصل هر چیز است و در اصطلاح فلاسفه یکی از اقسام جوهر جسمانی است.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۰
تعریف صحیح مکان حقیقی از دیدگاه امام خمینی (س)

مکان

تعریف صحیح مکان حقیقی از دیدگاه امام خمینی (س)

مکان در لغت اسم مکان از ماده مکن و به معنای جا، موضع و محل است.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۵
استدلال بر هیولا از دیدگاه امام خمینی (س)

هیولا

استدلال بر هیولا از دیدگاه امام خمینی (س)

هیولا، برگرفته از واژۀ یونانی Hole و معنی لغوی آن چوب نتراشیده است و در اصطلاح فلسفه جزء بالقوه اجسام را گویند که جنبۀ قابلیت و استعداد هر جسمی می باشد. هیولا را از آن جهت هیولا نامیده اند که مادۀ اولی و اصلی اجسام می باشد و صورت های مختلفی را به خود می پذیرد؛ همانند چوب نتراشیده که به صورت های گوناگونی درمی آید.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۰
نشانه های احتضار از دیدگاه امام خمینی (س)

احتضار

نشانه های احتضار از دیدگاه امام خمینی (س)

احتضار به معنای حالت حضور مرگ و در آستانۀ مرگ قرار گرفتن آمده است و در باب طهارت از آن بحث شده است.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۵
اراده الهی از دیدگاه امام خمینی (س)

اراده الهی

اراده الهی از دیدگاه امام خمینی (س)

اراده الهی اراده در برابر کراهت وصف موجود قادر مختار، و آخرین جزء علت تامه فعل می باشد.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۰
تعریف اصل کرامت انسانی از دیدگاه امام خمینی (س)

اصل کرامت انسانی

تعریف اصل کرامت انسانی از دیدگاه امام خمینی (س)

اصل کرامت انسانی از جمله مباحث حقوقی می باشد. کرامت انسان، ارزش فطری (Innate Value) (ذاتی) یا شایستگی هر انسان است که با وجود هویت و ماهیت انسانی هر فرد انسانی وجود می یابد و به عنوان مبنای فلسفی تمامی حقوق بشر شناخته می شود.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۵
اعاده معدوم از نگاه امام خمینی (س)

اعاده معدوم

اعاده معدوم از نگاه امام خمینی (س)

اِعادة مَعْدوم ، مفهومی فلسفی و کلامی که خاستگاه آن اعتقاد به معاد و حشر جسمانی است . مطابق این عقیده بدن های از میان رفته انسان ها باید در عالم آخرت بازگردانده شوند تا سزای نیک و بد اعمال خویش را در قالب جسمانی شان ببینند.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۰
امام جعفر صادق (ع) در نگاه امام خمینی (س)

امام جعفر صادق (علیه السلام)

امام جعفر صادق (ع) در نگاه امام خمینی (س)

امام جعفر صادق (علیه السلام) (۸۳-۱۴۸ ه ق)، ششمین پیشوای شیعیان در هفدهم ربیع الاول سال ۸۳ هجری قمری در مدینه متولد شد. پدر ایشان امام باقر (ع) و مادرش ام فروه است. امام صادق در سال ۱۱۴ هجری قمری پس از شهادت پدرش در سن ۳۱ سالگی به امامت رسید. ایشان در سن شصت و پنج سالگی به شهادت رسید و پیکر پاکش را در قبرستان بقیع کنار قبر پدرش امام محمدباقر (ع) به خاک سپردند.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۵
امام جواد (ع) در نگاه امام خمینی (س)

امام جواد (علیه السلام)

امام جواد (ع) در نگاه امام خمینی (س)

امام جواد، ابوجعفر محمد بن علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن الحسین بن علی بن ابی طالب علیهم السلام ، امام نهم از امامان دوازده گانه و یکی از چهارده معصوم می باشد.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵
امام حسن عسکری (ع) در نگاه امام خمینی (س)

امام حسن عسکری (علیه السلام)

امام حسن عسکری (ع) در نگاه امام خمینی (س)

ابومحمد حسن بن علی (علیه السّلام) (۲۳۲-۲۶۰ ق)، ملقب به عسکری، نقی، زکی، فاضل و امین، فرزند امام علی هادی (علیه السلام)، پدر حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و یازدهمین پیشوای شیعیان است.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۰
امام حسن مجتبی (ع) در نگاه امام خمینی (س)

امام حسن مجتبی (علیه السلام)

امام حسن مجتبی (ع) در نگاه امام خمینی (س)

حسن بن علی بن ابی طالب (ع) دومین امام شیعیان و بزرگترین فرزند امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) و سبط اکبر پیامبر گرامی اسلام (ص) می باشند.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۵
امام حسین (ع) در نگاه امام خمینی (س)

امام حسین (علیه السلام)

امام حسین (ع) در نگاه امام خمینی (س)

امام حسین (ع) (۴-۶۱ قمری)، سومین امام شیعیان فرزند امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) و نوه پیامبر اسلام (ص) است. کنیه ایشان در تمام منابع ابوعبداللّه ذکر شده و القاب فراوانی به ایشان نسبت داده شده، از القاب خاص امام، زکی، طیب، وفیّ، سید، مبارک، نافع، الدلیل علی ذات اللّه، رشید، التابع لمرضاة اللّه، شهید یا سیدالشهداء بوده است.

شنبه, ۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۰
صفحه 4 از 24 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | بعدی >