وقتی در وضعیتی قرار می گیریم که کفش، لباس و یا سایر وسایل ما، با مال شخص دیگر عوض شده است؛ با پرسش ها و احتمالات متعددی مواجه هستیم؛ و همین امر است که چند وجهی بودن پاسخ را اجتناب ناپذیر می کند. ...
شنبه, ۳۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۵
ازدواج مجدد مرد و هم زمان به همسری داشتن دو زن یا بیشتر، که به آن "تعدد زوجات" اطلاق می گردد، محور و موضوع احکام و مباحث متعدد و فراوان است؛ که در هر علمی، به اعتبار جهتی از جهات ، در باره آن بحث و گفتگو می شود؛ پس این نکته را باید در نظر داشت؛ زیرا که توجه به این مهم، تاثیر و نقش زیادی در واقع بینی و همه جانبه نگری انسان به هنگام بحث و اندیشه پیرامون یک موضوع دارد.
خداوند بزرگ در قسمتی از آیه سوم سوره نساء در باره تعدد زوجات با بنده گانش چنین سخن گفته است: ...
دوشنبه, ۱۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۸:۴۰
پروردگار متعال در آیات متعدد قرآن کریم بندگان خویش را به توبه کردن از گناه فرمان داده است؛ در ابتدای آیه هشتم سوره تحریم می فرماید:
یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَی اللَّهِ تَوْبَةً نَصُوحاً
بر همین اساس امام امت س توبه کردن از گناه را واجب فوری می دانند. لذا اگر گناه کاری، ترک توبه کند بر مسلمین دیگر واجب است که او را امر به توبه نمایند. و وجوب این امر غیر از وجوب نهی نسبت به گناهی است که مرتکب آن شده است. ...
دوشنبه, ۱۸ دی ۱۳۹۱ - ۱:۴
به فتوای امام خمینی س، در اسلام، انتقال خون مانعی نداشته و بلا اشکال است. فرقی هم ندارد که بین دو مسلمان صورت گیرد یا بین مسلمان و غیر مسلمان. ...
پنجشنبه, ۱۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۰
تبدیل مسجد به غیر آن، هر چه که باشد، جایز نیست، حتی اگر مردم به آن مسجد نروند و بدین سبب مهجور شده باشد. ...
چهارشنبه, ۱۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۵
اگر شرایطی که برای لقطه معتبر است و در محل خود بیان شده است، موجود باشد؛ یعنی بر مال پیدا شده، عنوان لقطه صدق کند، تحویل دادن آن به محل و متصدی اشیای گم شده، هر چند که آن مرکز از سوی حاکم شرع دایر شده باشد، موجب سقوط وجوب تعریف نمی گردد. زیرا در صورت تحویل به حاکم شرع نیز، لزوم تعریف، از یابنده ساقط نمی شود. ...
سه شنبه, ۱۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۶
به هم خوردن علقه زوجیت، فقط به واسطه اسباب معین در شرع مقدس اتفاق می افتد؛ و عقد ازدواج به سبب رهاشدن زن از سوی شوهر و اموری از این دست از بین نمی رود؛ و زن تا طلاق نگیرد، صرفا به این دلیل نمی تواند اقدام به ازدواج دیگر کند. ...
یکشنبه, ۱۰ دی ۱۳۹۱ - ۲۱:۵۹
بر پایه اصول انسانی و احکام شرعی هر یک از زن و شوهر به واسطه پیوند ازدواج حقوقی بر عهده یکدیگر پیدا می کنند که برخی از آن ها قهری و اجتناب ناپذیر و برخی با شرط ضمن عقد چاره پذیر است.
یکی از حقوق شوهر بر زن، آن است که بیرون رفتن وی از منزل اجازه شوهر باشد.
از طرفی این امکان نیز برای زن وجود دارد که هنگام ازدواج پیش بینی و دور اندیشی نموده و اجازه خروج از منزل حتی برای امور غیرواجب را در ضمن عقد ازدواج یا ضمن عقد خارج لازم شرط کند.
البته این حقی که اسلام برای شوهر در نظر گزفته است منحصرا برای مواردی است که خروج زن از خانه، برای انجام کار غیرواجب باشد. ...
چهارشنبه, ۰۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۷:۹
در این صورت، حاکم شرع متولی اجرای وصیت است. ...
چهارشنبه, ۰۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۱
باید به فقیر داده شود. ...
سه شنبه, ۰۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۹:۱۷
در احکام ارث آمده است که آنان که به واسطه خویشاوندی با متوفی، از او ارث می برند بر سه دسته اند.
پدر، مادر و فرزندان میت در دسته اول قرار دارند و با نبودن اولاد میت، اولاد اولاد او به ترتیب ارث می برند؛ به این معنی که نوه میت در ارث بردن مقدم بر نتیجه او می باشد.
سهم الارث بسیاری از وارث ها را خداوند کریم طی آیات قرآن مجید بیان فرموده است که شش سهم می باشد و به آن "ما فرض الله" گفته می شود و صاحبان فرض مجموعا سیزده نفرند.
بقیه وراث که در قرآن کریم سهم معین برای آنان ذکر نشده است به قرابت ارث می برند.
دختر یا دختران میت در صورتی که میت فرزند پسر نداشته باشد، از کسانی اند که خداوند تعالی برای آنان سهم تعیین فرموده است. پس هر گاه میت هم پسر و هم دختر داشته باشد، همه به قرابت ارث می برند، لیکن به تصریح قرآن کریم که فرماید: یُوصِیکُمُ اللَّهُ فِی أَوْلاَدِکُمْ لِلذَّکَرِ مِثْلُ حَظِّ الْأُنْثَیَیْنِ(سوره نساء آیه11) ...
سه شنبه, ۰۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۹
کسی که روزه قضای ماه رمضان بر عهده دارد، در صورتی که عمل مبطل روزه انجام نداده باشد تا ظهر وقت دارد که نیت کرده و روزه قضا بگیرد اما بعد از ظهر صحیح نمی باشد. ...
دوشنبه, ۰۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۵
اگر غسلهای متعددی به گردن کسی جمع شود، چه همه آن ها واجب باشد چه مستحب و چه مختلف ...
دوشنبه, ۰۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۱
رقصیدن زدن برای شوهر جایز است.
این مطلب در استفتاءات امام امت آمده است.
متن استفتاء مذکور چنین است: ...
دوشنبه, ۰۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۵
در ازدواج موقت، زن و مرد باید قبل از جاری نمودن عقد ازدواج، مهریه را با رضایت و توافق هم معلوم کرده و در عقد ذکر نمایند؛ ...
یکشنبه, ۰۳ دی ۱۳۹۱ - ۲۰:۱۵
ازدواج با خواهر زن و "هم زمان به همسری داشتن دو خواهر" که از آن به "جمع بین الاختین" تعبیر می شود، از موضوعاتی است که خداوند متعال در قرآن کریم حکم آن را به صراحت بیان داشته است. آن جا که در آیه 23 سوره نساء می فرماید: «وَ أَنْ تَجْمَعُوا بَیْنَ الْأُخْتَیْنِ إِلاَّ مَا قَدْ سَلَفَ» این مورد آخرین مورد از مواردی است که در این آیه از ...
یکشنبه, ۰۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۵
بر اساس آن چه در کتاب عروة الوثقی آمده است: برای نماز گزار جایز است که در قنوت نماز، همچنین در بقیه حالت های نماز مثل رکوع و سجود و ...
یکشنبه, ۰۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۷:۵
«در قضای ماه رمضان، اگر با جنابت داخل صبح شود، ...
یکشنبه, ۰۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۷
این که آیا مرد کافر و غیرمسلمان کفو شرعی زن مسلمان هست؟ یا خیر؟ و آیا برای زن مسلمان جایز است که با مرد کافر ازدواج کند؟ یا نه؟ از موضوعاتی است که در فقه نسبت به حکم آن اتفاق نظر وجود دارد؛ تا آنجا که گفته می شود از امور ضروری بین فقهاء مسلمین؛ و اگر ضروری اسلام نباشد لااقل از ضروریات فقه می باشد. (مراجعه شود به کتاب "تفصیل الشریعة فی شرح تحریرالوسیله"، ج22، ص:283)
فتوای امام خمینی (س) در ص: 254، جلد دوم کتاب تحریرالوسیله، کتاب النکاح مبحث "القول فی الکفر" در این باره چنین است: ...
یکشنبه, ۰۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۰
چنانچه متوفی نسبت به ثلث اموالش وصیت نکرده باشد در آن حقی ندارد، ...
یکشنبه, ۰۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۱
برخی از فقهاء قائل به صحت و لزوم عمل به چنین وصیتی و احتساب آن از ثلث اموال موصی شده اند؛ یعنی معتقدند وقتی پدر یا مادری وصیت کرده است که دخترم به اندازه پسرم ارث ببرد مثل این است که گفته باشد به دخترم از ثلث ما ترک به اندازه ای بدهید که سهمش با پسرم برابر شود؛ و با این بیان خواسته اند "وصیت به خلاف شرع" بودن آن را حل نمایند؛ لیکن امام خمینی (س) نظر دیگری داشته و قائل به بطلان آن هستند.
شنبه, ۰۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۷
برای انجام غسل حیض زمان معین و بخصوصی وجود ندارد و چون دوره حیض کمتر از سه روز و بیشتر از ده روز نیست [۲] پس، از روز چهارم تا دهم، هر روز و هر وقت و ساعتی که خون بند آمده و پاکی حاصل شود، برای انجام عبادت مثل نماز و روزه، و کارهایی که مشروط به طهارت است مانند توقف در مسجد، باید غسل کرد، لذا این گفته که فقط در روز هفتم یا دهم می توان غسل کرد سخن درست و موجهی نیست.
شنبه, ۰۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۱
محتاج بودن زن، شرط وجوب نفقه نیست؛ و اگر مردی به بهانه این که زنش تمکّن مالی دارد، نفقه او را ندهد، مدیون وی می ماند.
شنبه, ۰۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۴