ایـــران و منــطقه

دکتر مهدی حمزه سلمان از کویت

ایـــران و منــطقه

اینها کشورهای مستقلی هستند. هیچ عقلی و هیچ ضابطه ای نمی پذیرد که کشور دیگری بیاید و با اتکا به قدرتی که دارد یا به او داده اند مردم کشور دیگر را کشتار کند که منافع ما این است. این بزرگترین جنایت است. البته قدرت های زورگوی جهانی به این مسایل توجهی ندارند و تا ملت ها بیدار نشده اند و از خود دفاع نکنند این مسایل هست.

دوشنبه, ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۰
سازگاری نظریۀ ولایت فقیه مبتنی بر قرائت نصب  با حقوق مردم درحاکمیت

حجت الاسلام و المسلمین دکتر جواد فخار طوسی

سازگاری نظریۀ ولایت فقیه مبتنی بر قرائت نصب با حقوق مردم درحاکمیت

دوشنبه, ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۹:۰
میز اندیشه در همایش  «مجلس، انتخابات، امام خمینی(س)»

میز اندیشه در همایش «مجلس، انتخابات، امام خمینی(س)»

در همایش «مجلس، انتخابات، امام خمینی(س)» میز اندیشه ای با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمد کاظم تقوی، دکترسید طه هاشمی، دکتر اطاعت و دکتر مطهری برگزار شد که در پی به نظر خوانندگان گرامی می رسد.

پنجشنبه, ۰۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۰
مردم سالاری و حقوق مردم در اندیشۀ سیاسی امام خمینی(س)

سیف اللّه صرّامی

مردم سالاری و حقوق مردم در اندیشۀ سیاسی امام خمینی(س)

تلازم مردم سالاری با رعایت حقوق مردم، نیازی به بحث و استدلال ندارد. این تلازم مخصوصاً در دموکراسی و مردم سالاری مورد نظر اسلام و امام خمینی(س) روشن تر است؛ چرا که در عین حال به همه جنبه های این حقوق که برخاسته از انسان شناسی دقیق و همه جانبۀ اسلام است توجه کامل دارد.

دوشنبه, ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰:۳۱
انواع سیاست در نگاه امام خمینی (س)

دکتر محمد حسن جمشیدی

انواع سیاست در نگاه امام خمینی (س)

امام خمینی نیز بر اساس نگرش خود نسبت به جهان هستی و جایگاه انسان در آن و نقشی که به او محول شده و هدفی که سیاست معطوف به آن است به تقسیم بندی یا بیان انواعی از سیاست می پردازد. انواع سیاست مورد نظر ایشان عبارت است از: 1ـ سیاست شیطانی؛ 2ـ سیاست حیوانی؛ 3ـ سیاست الهی.

دوشنبه, ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰:۳۰
امام حوزه و سیاست

حجت الاسلام والمسلمین حاج سید احمد خمینی

امام حوزه و سیاست

شنبه, ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۸
دیدگاه های حضرت امام (س) درباره سیاست خارجی

علی اکبر صالحی

دیدگاه های حضرت امام (س) درباره سیاست خارجی

حضرت امام هدف و مقصد ما را از اول روشن کردند هدف ما رسیدن به آرمان هایی است که دین حنیف اسلام برای ما ترسیم کرده و ما در آن جهت در حرکت هستیم البته راه طول و درازی داریم تا به قله این آرمان ها و ایده آل های خود برسیم. تا به امروز در این سی و سه سال، خوشبختانه ملت به پیروی از ارشادات امام عزیز و رهبری عزیزمان، توانسته اند راه را به خوبی بپیمایند. ما هر چند گاهی در پیمایش این راه، گاهی با کندی و گاهی هم با تندی حرکت کرده ایم اما جهت را هرگز گم نکرده ایم.

یکشنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰
سید حسن خمینی: حساسیت به رژیم صهیونیستی در طول چند سال اخیر کم شده است/ برادرکشی محکوم است

در همایش بین المللی «امام خمینی (س) و امت اسلامی» عنوان شد

سید حسن خمینی: حساسیت به رژیم صهیونیستی در طول چند سال اخیر کم شده است/ برادرکشی محکوم است

یادگار گرامی امام با ابراز تأسف از اینکه حساسیت به رژیم صهیونیستی در طول چند سال اخیر کم شده است، افزود: متأسفانه جهان اسلام روزگار خوشی را سپری نمی کند. چشمان اشک بار پیامبر (ص) و اهل بیت و صحابه پیامبر را می توان حس کرد.

پنجشنبه, ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۴
جماران، قرارگاه نشاط مجاهدان

جماران، قرارگاه نشاط مجاهدان

سیره رفتاری امام خمینی(ره) واجد نکات ارزشمندی است که می تواند برای بسیاری درس آموز باشد. مهم ترین ویژگی امام(ره) نداشتن هراس از دشمن بدخواه در هر شرایطی بود. تا آنجا که برخی از صاحبنظران این روحیه امام(ره) را علت العلل به نتیجه رسیدن انقلاب اسلامی ذکر می کنند.

پنجشنبه, ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۹
چرا امام دستور انحلال و باز تأسیس هیأنهای گزینش را اعلام کرد؟

درسی از امام خمینی به مناسبت سالروز صدور فرمان هشت ماده ای

چرا امام دستور انحلال و باز تأسیس هیأنهای گزینش را اعلام کرد؟

فرمان هشت ماده ای امام (س) وقتی اهمیتی مضاعف و بیشتر می یابد که بدانیم این فرمان در بحبوحه عملیات های تروریستی و اوج ناامنی گروه هایی نظیر سازمان مجاهدین خلق( منافقین) و از سوی دیگر جنگ تحمیلی صدام صادر شد و امام در آن خواستار رعایت حقوق شهروندی و حفظ حیثیت افراد شدند.

یکشنبه, ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۷
دکتر فاطمه طباطبایی: راز جاودانگی قیام عاشورا، قیام برای تحقق امر «الهی» بود.

تحلیل قیام امام حسین(ع) به روایت دکتر فاطمه طباطبایی:

دکتر فاطمه طباطبایی: راز جاودانگی قیام عاشورا، قیام برای تحقق امر «الهی» بود.

امام حسین(ع) به همه انسان ها می آموزد که افعال خود را با انگیزه ای الهی پیوند بزنند تا جاودانه شود و همه باید بدانند، برای داشتن زندگی انسانی، باید در مقابل بدی و زشتی و پلشتی بی تفاوت نباشند.

دوشنبه, ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰
دولت موظف است اسباب کار و تولید را برای کارگران و دهقانان و زحمتکشان فراهم آورد

دولت موظف است اسباب کار و تولید را برای کارگران و دهقانان و زحمتکشان فراهم آورد

بررسی شد. عنوان انتخابی . و نیز ملاحظاتی لازم است. 94/9/1

شنبه, ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۵
تاکید امام بر حفظ ویژگی مردمی بودن نظام اسلامی

دولت در کنار ملت باشد

تاکید امام بر حفظ ویژگی مردمی بودن نظام اسلامی

کراراً به آقایان عرض کرده ام که خدمتگزار باشید به این ملتی که آن دست های خیانتکار را قطع کرد و این امانت را به شما سپرد. شما الآن امانت بزرگی از دست این ملت تحویل گرفتید و مقتضای امانتداری این است که آن را به طور شایسته حفظ کنید و به طور شایسته به نسل آینده و دولت های آینده تحویل بدهید و مادامی که این طور باشید ملت پشت شماست و مادامی که ملت همراه شما باشد هیچ آسیبی به شما و به کشور نمی رسد.

شنبه, ۰۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۹
رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت با آرمان های امام(س) تجدید میثاق کردند/ دولت سیره و راه امام را خط مشی اصلی خود برای تداوم مسیر دولت اسلامی می داند

در نخستین روز هفته دولت؛

رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت با آرمان های امام(س) تجدید میثاق کردند/ دولت سیره و راه امام را خط مشی ...

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی و اعضای هیات دولت صبح امروز (دوشنبه) در نخستین روز هفته دولت با حضور در حرم مطهر امام راحل با آرمان های بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی تجدید میثاق کردند.

دوشنبه, ۰۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۲
جایگاه تربیت در اندیشۀ سیاسى امام خمینى(س)

جایگاه تربیت در اندیشۀ سیاسى امام خمینى(س)

در نگرش امام خمینى(س) تربیت، عنصر هدایت کننده، جهت دهنده و برانگیزندۀ سیاست است. انگیزۀ اصلى انبیا و پیروان آنان، براى کسب قدرت و تشکیل حکومت، تحقق اهداف معنوى و تربیتى است: انبیا این که دنبال این بودند که یک حکومت عدلى در دنیا متحقق کنند، براى این است که حکومت عدل اگر باشد، حکومتى باشد با انگیزۀ الهى، با انگیزۀ اخلاق و ارزش هاى معنوى انسانى، یک همچو حکومتى جامعه را مهار مى کند و تا حد زیادى اصلاح مى کند.

چهارشنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۰
وقتی از قانون اساسی عدول کردیم ...

درباره یاران امام خمینی(س)/

وقتی از قانون اساسی عدول کردیم ...

دکتر فرشاد مومنی استاد اقتصاد توسعه ایران روزگاری عهده دار مسوولیت دبیری کمیته دانش آموزی حزب جمهوری اسلامی بود. او که به مثابه یکی از شاگردان شهید بهشتی در گفت و گو با پرتال امام خمینی برداشت هایی عمیق از راهگشایی ها و کارکردهای اندیشه شهید بهشتی در توسعه ایران امروز ارائه می دهد و به خوبی ما را به نقطه مشترکی در توصیف شهید بهشتی می رساند که در تعبیر امام خمینی آمده است؛ «یک ملت بود برای ملت ما» صحیفه امام، ج‏15، ص: 18 او با این مقدمه آغاز می کند که حتی در سطوح نظری بسیار قابل اعتنا در زمینه توسعه نیز گفته می شود که وقتی شما می بینید طی یک دوره زمانی نسبتا طولانی، اقتصاد خوب کار نمی کند؛ دیگر دستکاری کردن متغیرهای اقتصادی راه چاره نیست، بلکه باید برگردید و آنجاهایی را که قاعده بازی اقتصادی طراحی می شود مورد واکاوی قرار دهید و ریشه های گرفتاری را در آنجا جستجو کنید. مومنی در این گفت و گو راهگشایی های اندیشه شهید بهشتی در تغییر قواعد فرادست حاکم بر وضعیت توسعه نایافتگی اقتصاد ایران توضیح می دهد و می گوید: ما می توانیم به جای اسطوره سازی، راه را برای استمرار حرکت آن شهید و نهادمند کردن دستاوردهایشان باز کنیم. شخصا بر این باور هستم که شاید یکی از مهم ترین راه های نجات کشور از شرایط نامطلوب این باشد که اسلوب روش شناختی ایشان را شناسایی کنیم.

دوشنبه, ۱۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۳
شهید بهشتی بنیانگذار دستگاه قضای امروز نیست/ درباره اعمال شکنجه هیچ استثنایی را مشروع نمی دانست

درباره یاران امام خمینی(س)/

شهید بهشتی بنیانگذار دستگاه قضای امروز نیست/ درباره اعمال شکنجه هیچ استثنایی را مشروع نمی دانست

مرحوم شهید بهشتی برخلاف رأی برخی دیگر از افراد مجلس خبرگان در مخالفت با هر گونه استثنایی درباره اعمال شکنجه قاطع می ایستد با این نگاه که اگر اینجا یک زاویه کوچک باز کنیم؛ معلوم نیست عاقبت سر از کجا در آوریم و اگر اینجا مسئله ای را در حدی پذیرفتیم؛ معنایش این است که از مبنا عدول کرده ایم. طوری که بخواهد دستگیری صورت بگیرد.بعد پرونده تشکیل شود.بعد اشخاص برای پر کردن پرونده به طور غیرمترقبه مورد پرسش هایی قرار بگیرند بدون اینکه بدانند در قبال آن باید چه پاسخی بدهند.بعد طوری شود که با اعمال فشارهای جسمی و روحی ناچار شوند مطالبی را اظهار کنند که علیه آن ها اقامه خواهد شد در حالی که نه خود نسبت به صحت آن مطالب عقیده دارند و نه حتی طرف مقابل که پرس و جو میکند.اصلا فضای دیگری شکل می گیرد. سر چشمه شاید گرفتن به بیل / چو پر شد نشاید گرفتن به پیل

شنبه, ۱۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۷
برگی از صحیفه/ موافقت امام با عدم دخالت ائمه جمعه در انتخابات

برگی از صحیفه/ موافقت امام با عدم دخالت ائمه جمعه در انتخابات

از آنجا که نماز جمعه پایگاه بزرگ سعادت و سیاست اسلام و میعادگاه مردم حزب اللَّه است، دبیرخانه مرکزی ائمه جمعه سراسر کشور با کسب اجازه از محضر حضرت امام- مد ظله- برادرانه به حضرات آیات و حجج اسلام ائمه محترم جمعه و ستادهای نماز جمعه سراسر کشور تذکر می دهد: از معرفی افراد به عنوان کاندیدا و موضع گیری له یا علیه اشخاص و استفاده انتخاباتی از تریبون نماز جمعه خودداری نمایند.

سه شنبه, ۰۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۳
تفاوت حکومت هاى مردمى و رژیم هاى ضد خلق در کلام امام خمینی

تفاوت حکومت هاى مردمى و رژیم هاى ضد خلق در کلام امام خمینی

در رژیم اسلامى شاید در رأس برنامه همین تفاهم ما بین دولت و ملت باشد. یعنى نه‏ دولت خودش را جدا مى‏داند و بخواهد تحمیل بکند و مردم را تهدید بکند، ارعاب بکند، اذیت بکند؛ و نه مردم در صدد این بودند که دولت را تضعیف بکنند یا فرار بکنند از مقررات دولتى. اسلام وضعش از اول این طور بوده است که آن حاکمش که رأس بوده است، در زندگى، در معاشرت، در اینها، با مردم یا پایینتر بوده است، یا همان جور، لکن حکومتها خودشان را جدا ندانند از مردم.

شنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۳
نقدی بر بازتاب شکست عملیات کربلای چهار

یادداشت اختصاصی محمد درودیان برای پرتال امام خمینی؛

نقدی بر بازتاب شکست عملیات کربلای چهار

بخشی از پیش فرض های موجود و پذیرفته شده در جامعه ایران درباره جنگ ایران و عراق، در ذیل سه موضوع کلی قابل تعریف است. ددمنشی و تجاوزگری دشمن بعثی در عراق که تصوّر هرگونه جنایتی را از سوی عراقی ها در زمان جنگ امکان پذیر کرده است. باور نسبت به مظلومیت و غربت رزمندگان که تصور وقوع هر نوع وضعیتی را برای آنها از جمله شهادت غریبانه، امکان پذیر کرده است. پرسشها و ابهامات موجود درباره برخی وقایع و مسائل جنگ.

یکشنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۹
توصیه های امام به نمایندگان مجلس در باب رعایت اخلاق اسلامى و ارزشهاى انسانى

توصیه های امام به نمایندگان مجلس در باب رعایت اخلاق اسلامى و ارزشهاى انسانى

چرا که در کشورى که مردم براى اسلام و حکومت اسلامى و اجراى قوانین نورانى قرآن کریم و قطع ظلم و ستم به هر نحو و از هر نوع باشد قیام کرده اند و شما را به مجلس فرستاده اند، مجلسى که منعکس کننده اقوال و احوال و طرز روحیه و افکارتان است لازم دانستم به حکم وظیفه و اخوت اسلامى به بعضى از آنها اشاره کنم. و این امورى است که اسلام و اخلاق اسلامى و ارزشهاى انسانى و ملتهاى متعهد اسلام از آنان خصوصاً و از همگان عموماً توقع دارند.

پنجشنبه, ۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۸
سیاست از نگاه ملاصدرا و امام خمینی (س)

به مناسبت یکم خرداد روز بزرگداشت ملاصدرا؛

سیاست از نگاه ملاصدرا و امام خمینی (س)

ملاصدرا و امام خمینی معتقد هستند که اسلام آخرین و کامل ترین دین الهی است که فرامین آن به صورت مجموعه قوانین عبادی سیاسی، برای تنظیم امور معاش دنیا و سعادت آخرت نازل شده است؛ و برای اجرایی شدن فرامین الهی احتیاج به حکومتی اسلامی است که در صدر اسلام، پیامبر اکرم صلوات الله علیه در رأس آن حکومت قرار داشت.

جمعه, ۰۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۸:۲
کوشش کنید که حکومت بر قلوب کشورهاى خودتان بکنید نه حکومت بر ابدان

کوشش کنید که حکومت بر قلوب کشورهاى خودتان بکنید نه حکومت بر ابدان

امام خمینی در دیدار برخی از اعضای هیئت دولت در روز 13/ 12/ 1359 بیان داشتند: شما کوشش کنید و به دوستان خودتان بگویید که کوشش کنند که قلوب مردم را به دست بیاورند. همان طورى که در صدر اسلام قلوب مردم متوجه به حکومت بود. حکومت صدر اسلام؛ حکومت بر قلوب بود. و لهذا با جمعیت هاى کم بر امپراتوری هاى بزرگ غلبه کردند.

چهارشنبه, ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۲
امام و سیاست اخلاقى

امام و سیاست اخلاقى

حاکم اسلامى باید بکوشد تا همواره پایبند اصولِ اخلاقى باشد و از حدودِ آن تجاوز نکند، این کار گرچه دشوار مى نماید؛ اما شدنى است. تنها راه حفظ اقتدارِ سیاسى و تأمین مصالحِ واقعى نظام اسلامى در درازمدّت، پایبندى به اصولِ اخلاقى و دورى گزیدن از هرگونه فریبکارى به هر قیمتى است و هیچ دولتمرد مسلمانى نمى تواند این اصل را نادیده بگیرد. سخن آخرِ امام براى حفظ اقتدار سیاسى و تأکید ایشان بر اخلاق باید همواره نصب العین ما باشد.

شنبه, ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۷
اسباب کارآمدى قدرت و حکومت از منظر امام خمینی(س)

اسباب کارآمدى قدرت و حکومت از منظر امام خمینی(س)

بنابراین حفظ کارآمدى و توان حکومت در ایجاد و حفظ این عقیده در مردم که نهادهاى سیاسى موجود، شایسته ترین نهادها براى جامعه است، ارتباط مستقیمى در حمایت و پشتیبانى مردم و مشروعیت و حقانیت حکومت در نزد آنان دارد. حضرت امام نیز در اشاره به این مطلب مى گویند: «اگر مردم پشتیبان یک حکومتى باشند، این حکومت سقوط ندارد. اگر یک ملت پشتیبان یک رژیمى باشند آن رژیم از بین نخواهد رفت.» (صحیفه امام؛ ج 8، ص 372)

شنبه, ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۶
صفحه 2 از 6 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6