مفهوم سیاست خارجی یا روابط بین الملل

مفهوم سیاست خارجی یا روابط بین الملل

اصول و مبانی سیاست خارجی ای که امام خمینی(س) طراحی نموده و به صورت قوانین موضوعه تدوین و سعی در اجرای آن می شد، می توان در چند اصل خلاصه کرد. مهمترین مفهوم در این زمینه "استقلال" بود، این مفهوم، علیرغم فشارهای عظیم بین المللی و بحرانهای فراگیر داخلی، ابداً به معنای انزوای ایران از جهان نبود، بلکه امام خمینی حریم واقعی ملّت ایران و حرمت پایمال شدۀ ایشان را مرتباً مورد تأکید قرار داده و هر نوع رابطه ای را در مرز اصطکاک با این اصل مورد ارزشیابی منفی یا مثبت قرار می دادند. استقلال، در معنای نهایی می باید موجب پاره شدن تمام بندها و مجاری سلطه شود و هر کشوری که با سوء استفاده از ضعفهای داخلی و فساد حکومتگران سابق در ایران، مناسبات و منافع نامشروعی برای خود داشت،

جمعه, ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳
چگونه 13 آبان جاودانه شد

اشغال لانه جاسوسی

چگونه 13 آبان جاودانه شد

برگزاری موفقیت‏ آمیز انتخابات مربوط به تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران و مشارکت گسترده مردم، امیدهای امریکا را در سرنگونی قریب‏ الوقوع نظام اسلامی، بر باد داد. جبهه دشمنی ها علیه انقلاب اسلامی با رهبری امریکا و مشارکت دول استکباری دیگر فعال تر شد. امریکا درصدد بود تا با استفاده از ستون پنجم خویش نظام اسلامی را درگیر مشکلات داخلی کند. گروهک های ضد انقلاب با استفاده از کمک های خارجی به سرعت سازماندهی شده و در گنبد کاووس و کردستان و دیگر مناطق دست به تشنج‏ آفرینی زدند. گروهک تروریستی فرقان، اندیشمند برجسته و عضو شورای انقلاب، علامه مرتضی مطهری را در تاریخ 12 / 2 / 58، آیت ‏الله‏ قاضی طباطبائی را در تاریخ 10 / 8 / 58، و دکتر محمد مفتح را در تاریخ 27 /9 / 58، حاج مهدی عراقی و پسرش را در تاریخ 4 / 6/ 58 و تیمسار قرنی رئیس ستاد ارتش را در تاریخ 3 / 2 / 58 ترور کردند و در ترور آقایان هاشمی رفسنجانی و موسوی اردبیلی ناکام ماندند.

دوشنبه, ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۶
 مسوولینی که شب ها آسوده می خوابند؛ در حیثیت و انسانیت خود تجدید نظر کنند

سید حسن خمینی:

مسوولینی که شب ها آسوده می خوابند؛ در حیثیت و انسانیت خود تجدید نظر کنند

تزریق بی پشتوانه پول به گسترش نقدینگی و تورم و افزایش فقر می انجامد. افزایش آمار کمک بگیران نقطه ای درخشان در جامعه ما نیست که بخواهیم به آن ببالیم. کسی که در این مسیر مسئولیتی بر گردن دارد و شب ها آسوده به خواب می رود باید در حیثیت و انسانیت خود تجدید نظر کند. وظیفه دولت صرفا تأسیس بنگاه های عام المنفعه نیست تلاش دولت باید در جهتی باشد که جامعه احتیاجی به بنگاه خیریه نداشته باشد. پیش از انقلاب استضعاف و استکبار اهمیت داشت؛ پس از انقلاب جنگ فقر و غنا از اهمیت بیشتری برخوردار شد. شعارزدگی، شتابزدگی و عملکرد احساسی آسیب های مسیر برداشتن فاصله طبقاتی و از بین بردن دوگانه فقیر و غنی است. ممکن است تصویب یک بند قانون در زمینه از بین بردن محرومیت چند سال ما را جلو بیندازد و باعث کاهش فاصله طبقاتی شود. جنگ فقر و غنا به معنای مبارزه با نظامی است که فقر در آن مشروعیت دارد و پذیرفته شده است.

شنبه, ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۲
همراه با امام در هجرت

همراه با امام در هجرت

با اجاز امام، تصمیم معظم له، مبنی بر سفر به کویت به دوستان نزدیکمان در نجف گفته شد. به هفت هشت نفر از خصوصی ترین افراد. بلافاصله دو دعوتنامه برای من و امام توسط یکی از دوستانمان در کویت تهیه شد. (نام فامیل ما مصطفوی است لذا دولت کویت تشخیص نداده بود). سه ماشین تهیه شد و فردای آن روز، بعد از نماز صبح حرکت کردیم. در یکی از ماشینها، من و امام و در دوتای دیگر، دوستان نزدیک در جریان منزلمان. شبی که قرار بود فردایش حرکت کنیم دیدنی بود، مادرم و خواهرم و حسین برادرزاده ام و همسرم و همسر برادرم همگی حالتی غیرعادی داشتند. تمام حواس من متوجه امام بود، ایشان چون شبهای قبل سر ساعت خوابیدند و چون همیشه یک ساعت و نیم به صبح برای نماز شب برخاستند. درست یادم است اهل بیت را جمع کردند و گفتند هیچ ناراحت نباشید که هیچ نمی شود، آخر نمی شود ساکت بود، جواب خدا و مردم را چه می دهیم، عمده تکلیف است. نمی شود از زیربار تکلیف شانه خالی کرد. ایشان گفتند: اینکه هیچ، اگر می گفتند یک روز ساکت باش و اینجا زندگی کن و من می دانستم که سکوت یک روز مضر است، محال بود قبول کنم.

شنبه, ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۶
جستاری در تبارشناسی انقلاب اسلامی ایران

جستاری در تبارشناسی انقلاب اسلامی ایران

خوشبختانه تحلیلگرانی که به قصد یافتن راههای مقابله با انقلاب اسلامی درصدد کشف رموز پیروزی انقلاب اسلامی برآمده و نظریه پردازی کرده اند از فهم ماهیت مبانی غیبی انقلاب اسلامی و انگیزه مذکور عاجزند و دقیقاً به همین دلیل نیز با وجود آنکه قوی ترین قدرتهای اقتصادی و سیاسی و نظامی جهان رسماً برای مهار دامنه نفوذ انقلاب اسلامی و نابودی آن تلاش می کنند ناکام مانده اند. بر حامیان انقلاب اسلامی و خصوصاً نسل جوان و نسلهای آینده آن است که این پیام شفاف امام خمینی را همواره متذکر باشند که فرمود: «اینجانب به همه نسلهای حاضر و آینده وصیت می کنم که اگر بخواهید اسلام و حکومت الله برقرار باشد و دست استعمار و استثمارگران خارج و داخل از کشورتان قطع شود، این انگیزه الهی را که خداوند تعالی در قرآن کریم بر آن سفارش فرموده است از دست ندهید؛ و در مقابل این انگیزه که رمز پیروزی و بقای آن است، فراموشی هدف و تفرقه و اختلاف است» .

چهارشنبه, ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۲
فرار شاه

فرار شاه

هیجان مردمی با وحدت و یکدلی زنان و مردان وکودکان، فقیر و غنی همه و همه با تبریک و شادباش همراه بود. شور و هیجان آمیخته با خشم انقلابی، صحنه هایی به یادماندنی در تاریخ انقلاب اسلامی خلق کرد. مجسمه های شاهان یکی پس از دیگری در مقابل خشم مردم تسلیم شده و از بالای ساختمانها و معابر عمومی بر زمین می افتاد. در میدان سپاه مردم مجسمه بزرگ شاه را بر زمین انداخته، به دنبال خود بر روی زمین می کشیدند. اینک با فرار شاه همه چیز تمام شده، و پیروزی قطعی است. شاه با این بهانه که «خسته ام و نیاز به استراحت دارم ...» کشور را ترک کرد. در مراسم بدرقه او کسی جز شاپور بختیار و تنی چند از افسران گارد شاهنشاهی حضور نداشتند. با خروج شاه از ایران، امام خمینی (س) تصمیم گرفتند که به میهن اسلامی بازگردند. بی شک این پیروزی نام رهبر آن را درمیان برجسته ترین و نامدارترین انسانهای این قرن قرار داد. محمد رضا شاه سه روز پس از تشکیل شورای سلطنت به همراه همسر و خانواده خویش در حالی ایران را برای همیشه ترک نمود که به شدت می گریست.

شنبه, ۲۶ دي ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۰
انتخابات

انتخابات

امام مبارزه علیه رژیم سلطنتی و پهلوی را با توکل به خدا، بهره گیری از الگوهای اسلامی و قدرت ملت ایران آغاز کرد تا به پیروزی رسید و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در تمامی وقایع پیش رو؛ مقابله با گروهها و سازمانهای ضدانقلاب و برانداز، 8 سال دفاع مقدس در مقابل رژیم متجاوز بعث عراق، تحریمهای اقتصادی و سایر موارد، بدون چشمداشت به حمایت قدرتهای خارجی و با امید به خدا و استفاده از پایگاه مردمی و بسترسازی برای حداکثر مشارکت آنان، این نظام را مدیریت کرد. ایشان حق حاکمیت بر سرنوشت خویش را در قالب برخورداری از حق انتخاب شدن و انتخاب نمودن به عنوان منتخَب و منتخِب نهادینه کرد و با برگزاری انتخاب خبرگان قانون اساسی در اولین انتخابات پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و یا رفراندم قانون اساسی و سایر انتخابات از جمله انتخاب خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، انتخاب نمایندگان مجلس شورای اسلامی و یا شوراهای شهر، ساز و کار سیاسی جامعه را به مردم سپرد.

دوشنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۱
 مهمترین موضع گیری حضرت امام درباره لزوم حفظ حریم خصوص افراد

سرمقاله؛

مهمترین موضع گیری حضرت امام درباره لزوم حفظ حریم خصوص افراد

مهمترین موضع گیری امام خمینی (س) درباره لزوم حفظ حریم خصوصی افراد، فرمان مشهور به هشت ماده ای ایشان است که در 24 / 9 / 1361 خطاب به مسئولان اجرایی و قضایی کشور صادر فرمودند، اینکه امام خمینی (س) چنین موضوعی را نه در قالب سخنرانی و توصیه بلکه در قالب فرمان لازم الاجرا صادر فرمودند نشان دهنده اهمیت و توجه بسیار ایشان به لزوم رعایت حریم خصوصی افراد است. فرمان تاریخی امام خمینی (س) در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی در شرایطی صادر شد که عده ای به نام دین و اسلام به محل کار و منازل مردم هجوم می بردند و آنها را مورد هتک و توهین و آزار قرار می دادند که امام به شدت با آنها مخالف کردند. از دید امام خمینی اینگونه برخورد با افراد، خارج از ضوابط شرعی است و موجب فساد می شود و همانطور که در فرمان هشت ماده ای اعلام می کنند علاوه بر اینکه افراد را از توسل به چنین اقدامی به هر انگیزه ای باز می دارند دولت را هم موظف به جلوگیری از این اقدام ها و مجازات متخلفین می کنند. فرمان تاریخی امام خمینی (س) در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی در شرایطی صادر شد که عده ای به نام دین و اسلام به محل کار و منازل مردم هجوم می بردند و آنها را مورد هتک و توهین و آزار قرار می دادند که امام به شدت با آنها مخالف کردند. از دید امام خمینی اینگونه برخورد با افراد، خارج از ضوابط شرعی است و موجب فساد می شود.

پنجشنبه, ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۱
مختصری درباره کتاب «شرح حدیث جنود عقل و جهل»

مختصری درباره کتاب «شرح حدیث جنود عقل و جهل»

«شرحِ حدیث جنود عقل و جهل»، مشتمل بر شش مقاله است که بلند ترین مقالات آن، مقاله ی ششم است. این مقاله، مبتنی بر بیست و پنج مقصد و هر مقصد مشتمل بر چند فصل است. در این مجله متن کامل مجموعه ای از درس گفتارهای دکتر فاطمه طباطبایی، مدیر گروه عرفان پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی و رییس انجمن عرفان اسلامی در تفسیر این اثر عرفانی امام خمینی منتشر می شود. او که خود مخاطب برخی از مهمترین متون و نامه های عرفانی امام خمینی است و به عنوان عروس امام خمینی و یکی از اعضای بیت امام، درس آموخته مکتب عرفانی ایشان و همواره مورد محبت و توجه آن عارف بزرگ بوده است؛ مدت مدیدی است که کلاس هایی در تفسیر این اثر استاد بزرگ خویش در دفتر انجمن علمی عرفان اسلامی، آغاز کرده است. کلاس های دکتر طباطبایی مدت مدیدی است آغاز شده است. متاسفانه امکان دسترسی به جلسات قبلی این درس گفتار وجود ندارد و به ناچار گزارش های ارائه شده از میانه کتاب آغاز شده اند.

یکشنبه, ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۰
 نجوایی با امام در آستانه روز زن

سرمقاله

نجوایی با امام در آستانه روز زن

این قامت بلند بزرگی، ای سرو بلند آزادی، ای آستان امن الهی، ای شوکت شرافت انسان، ای انیس و مفسر قرآن، ای اهل دلیل و برهان، ای مجاهد کون و مکان، ای فقیه زمان! ای امام! ای اصولی دوران ، ای عارف مهربان ، ای فیلسوف ژرف اندیش نحله ها ، ای زاهد بیداریها ، ای عالم عمل ، ای خمینی دلها ، ای همنشین رازهای بسیجیان ، ای همنوا با نجوای سوته دلان ، ای سینه بزرگ رازهای نهان ، ای غم کشیده ستمدیدگان ، ای بابای صبور شاهدان ، ای همناله آه بیوه زنان ، ای پدر ، ای پیر جماران ، ای مونس تنهاییت ولی عصر ( عج ) ، ای در اشکهای شبانه ات یاد هجر او ، ای بیقرار آمدنش قرار تو ، ای یاراو ، ای یار او ، نائب بی مثال او ، مادر تو همه چیز را یافته ، و در تو ما ، بی نیاز ، بنشسته بر ساحل ناز بودیم و خرامان خرامان دامن می کشیدیم و بر پدری و امامی تو می بالیدیم و بر سایه چتر تو آرام گرفته بودیم و از ثمرات درخت زندگی تو ، کوله بار ها اندوخته و ره توشه ها برداشته ایم. ای لوح معارف وجود ، ای آینه دار ملکوت ، ما در صافی دل تو ، از انوار آسمان ، خیره مانده ایم و بر ظهور جلوه های تو حیرانیم که چگونه از میان غبار سالیان سال جمود ، رشحات معنوی قرآن را بر زبانهای مختلف خواندی و تعابیر دوباره به میدان آمده را جان دادی و بر سلیقه های مانده از اعصار گذشته تاختی و به پوییشان خواندی و بر عرفان دقیقه اهل بیت ، کوشیدی و

شنبه, ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۳
مروری کوتاه بر زندگینامه زنده یاد دکتر صادق طباطبایی

مروری کوتاه بر زندگینامه زنده یاد دکتر صادق طباطبایی

دکتر طباطبایی علاوه بر تلاش های علمی و دانشگاهی و تألیف و ترجمه آثار برجسته، در متن مبارزات و فعالیتهای سیاسی دانشجویان مسلمان ایرانی در اروپا بود. او در مسائل لبنان با دایی بزرگوارش امام موسی صدر و مبارزین ارتباط داشت. با اوج گرفتن انقلاب اسلامی مردم ایران و خویشاوندی وی با خاندان امام خمینی(س) و اعتماد و اطمینانی که معظم له به وی داشت، نقش او در ارتباط با انقلاب اسلامی پر رنگ تر و مؤثرتر شد. در دوازدهم بهمن ۱۳۵۷ه.ش. همراه امام خمینی(س) به ایران آمد. معاونت سیاسی و اجتماعی وزارت کشور، معاونت سیاسی نخست وزیر، سخنگویی دولت، وزیر مشاور و سمت سرپرستی نخست وزیری دولت موقت از مسئولیتهایی است که وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی عهده دار شده است. او مجموعه خاطرات سیاسی اجتماعی خود را در پنج جلد تدوین کرده است و تا کنون سه جلد آن تا منتشر شده است.

دوشنبه, ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۷
پیام تاریخی امام به مناسبت قیام 19 دی مردم قم

پیام تاریخی امام به مناسبت قیام 19 دی مردم قم

روسیاه باد رژیمی که علمای عظیم الشأن اسلام را با رژیم منحط خود و انقلاب خونین رسوای خود موافق معرفی می کند. رسوا باد رژیمی که از وحشت زدگی می خواهد با افترای به فقهای مذهب، ملت را اغفال کند. ملت ایران که پیشرو آن روحانیت است با انقلاب قلابی که به امر اجانب سودجو انجام گرفت سرسختانه مخالف است. ملت ایران اصلاحات ادعایی را که به بدبختی ملت و بازارسازی برای اجانب و ورشکستگی زراعت منتهی شد افساد و خرابکاری می داند. در کشوری که مردمش در این پنجاه سال حکومت جائرانه پهلوی روی آزادی ندیده اند، دم زدن از آزادی زنها مسخره و اغفال است. رژیمی که در مأموریت برای وطنش از جانب اجانب، سرلوحه خدمتش محو اسلام و احکام آن است و با تغییر تاریخ پر افتخار اسلام به تاریخ ستمکاران و روسیاهان تاریخ می خواهد اسم اسلام را محو کند، دم زدن از اسلام و قرآن کریم جز فریب و مضحکه عنوانی ندارد. باید این رژیم فاسدِ ارباب و نوکری بداند که وقت گذشته؛ و این تبلیغات تار عنکبوتی نمی تواند ملتی را که با کمال بیداری و هوشمندی بپاخاسته اغفال کند. خدای تعالی و اسلام عزیز پشتیبان ملت است.

چهارشنبه, ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۶
نطق تاریخی حضرت امام در محکومیت تصویب لایحه ننگین کاپیتولاسیون

نطق تاریخی حضرت امام در محکومیت تصویب لایحه ننگین کاپیتولاسیون

من تأثرات قلبی خودم را نمی توانم اظهار کنم. قلب من در فشار است. این چند روزی که مسائل اخیر ایران را شنیده ام خوابم کم شده است [گریه حضار]. ناراحت هستم. قلبم در فشار است. با تأثرات قلبی روزشماری می کنم که چه وقت مرگ پیش بیاید. ایران دیگر عید ندارد. عید ایران را عزا کرده اند؛ عزا کردند و چراغانی کردند؛ عزا کردند و دسته جمعی رقصیدند. ما را فروختند، استقلال ما را فروختند، و باز هم چراغانی کردند؛ پایکوبی کردند. اگر من به جای اینها بودم این چراغانیها را منع می کردم؛ می گفتم بیرق سیاه بالای سر بازارها بزنند؛ بالای سر خانه ها بزنند؛ چادر سیاه بالا ببرند. عزت ما پایکوب شد؛ عظمت ایران از بین رفت؛ عظمت ارتش ایران را پایکوب کردند. قانونی در مجلس بردند؛ در آن قانونْ اولًا ما را ملحق کردند به پیمان وین؛ و ثانیاً الحاق کردند به پیمان وین [تا] مستشاران نظامی، تمام مستشاران نظامی امریکا با خانواده هایشان، با کارمندهای فنی شان، با کارمندان اداری شان، با خدمه شان، با هر کس که بستگی به آنها دارد، اینها از هر جنایتی که در ایران بکنند مصون هستند! اگر یک خادم امریکایی، اگر یک آشپز امریکایی، مرجع تقلید شما را در وسط بازار ترور کند، زیر پا منکوب کند، پلیس ایران حق ندارد جلوی او را بگیرد! دادگاههای ایران حق ندارند محاکمه کنند، بازپرسی کنند، باید برود امریکا! آنجا در امریکا اربابها تکلیف را معین کنند!

یکشنبه, ۰۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۲
 وحدت و ایثارگری نتیجه تدبر در مسائل حج و عید قربان

درسی از امام خمینی (س) در آستانه عید قربان

وحدت و ایثارگری نتیجه تدبر در مسائل حج و عید قربان

یک قدری تفکر در عید قربان و مسائل قربانگاهی حضرت ابراهیم ...، ایثاری که او کرد و از خودگذشتگی‏ ای که او کرد، تدبُّر در او و تدبُّر در مسائلی که در حج هست، مسائل حج و همه مسائل اسلام، به طوری بین ابعاد مختلفه جمع کرده است؛ بین عرفان و تعبد، بین سیاست و عبادت، بین مسائل اجتماعی و سایر مسائل [آموزنده است]. این اساس را درست کردند برای اینکه ما از آن اساس چیزی بفهمیم. آنها [زائران خانه خدا] که در آنجا هستند، تکالیفی دارند و ان شاءالله امیدوارم که به آن تکالیف عمل کنند و کردند. ما هم و آنها هم بعد از اینکه برگشتند، تکالیفی داریم که این تکالیف هم دنبال همان مطالعه عید قربان است و قربانگاهها. آنها باید سوغات بیاورند آن ایثار را، آن وحدت را، و ما هم باید این معنا را در بین ملت خودمان پخش کنیم. آقایان روحانیون در سرتاسر کشور و آقایان دانشگاهیها در سرتاسر کشور، اینها موظف‏ند، وظیفه دارند.

شنبه, ۱۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۴
در روز 8 شهریور 1360 چه گذشت

در روز 8 شهریور 1360 چه گذشت

این واقعه درست دو ماه پس از آن رخ داد که آیت الله دکتر سیدمحمد حسینی بهشتی و بیش از ۷۰ تن از چهره های سیاسی و اجرایی عضو حزب جمهوری اسلامی در انفجار دفتر این حزب ترور شده و به شهادت رسیده بودند. شهید رجایی هنگام مرگ ۴۸ سال سن داشت. او پس از پیروزی انقلاب ابتدا سمت وزارت آموزش و پرورش را برعهده داشت و سپس در سال ۱۳۵۹ به نمایندگی مردم تهران وارد مجلس شورای اسلامی شد. در ۲۰ مرداد ۱۳۵۹ به نخست وزیری و پس از عزل بنی صدر از مقام ریاست جمهوری در انتخابات دوم مرداد ۱۳۶۰ با کسب بیش از ۱۳ میلیون رأی مردم به عنوان دومین رئیس جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد. باهنر نیز هنگام شهادت ۴۸ ساله بود. او پس از پیروزی انقلاب مسئولیت هایی از جمله عضویت در شورای انقلاب، نمایندگی مردم کرمان در مجلس خبرگان، نمایندگی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، وزارت آموزش و پرورش (در کابینه شهید رجایی) و دبیرکلی حزب جمهوری اسلامی (پس از شهادت دکتر بهشتی) را برعهده داشت.

شنبه, ۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۵
منزلت امیرالمومنین علی (ع) در کلام امام راحل

منزلت امیرالمومنین علی (ع) در کلام امام راحل

درباره شخصیت علی بن ابی طالب، از حقیقت ناشناخته او صحبت کنیم، یا با شناخت محجوب و مهجور خود؟ اصلًا علی- علیه السلام- یک بشر ملکی و دنیایی است که ملکیان از او سخن گویند یا یک موجود ملکوتی است که ملکوتیان او را اندازه گیری کنند؟ اهل عرفان درباره او جز با سطح عرفانی خود و فلاسفه و الهیون جز با علوم محدوده خود با چه ابزاری می خواهند به معرفی او بنشینند؟ تا چه حد او را شناخته اند تا ما مهجوران را آگاه کنند؟ دانشمندان و اهل فضیلت و عارفان و اهل فلسفه با همه فضایل و با همه دانش ارجمندشان آنچه از آن جلوه تام حق دریافت کرده اند، در حجاب وجود خود و در آینه محدود نفسانیت خویش است و مولا غیر از آن است. پس اولی آن است که از این وادی بگذریم و بگوییم علی بن ابی طالب فقط بنده خدا بود، و این بزرگترین شاخصه اوست که می توان از آن یاد کرد، و پرورش یافته و تربیت شده پیامبر عظیم الشأن است، و این از بزرگترین افتخارات اوست، کدام شخصیت می تواند ادعا کند که عبد اللَّه است و از همه عبودیتها بریده است، جز انبیای عظام و اولیای معظم که علی- علیه السلام- آن عبد وارسته از غیر و پیوسته به دوست که حجب نور و ظلمت را دریده و به معدن عظمت رسیده است، در صف مقدم است.

دوشنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۸
جایگاه جنگ و دفاع در اندیشه امام راحل

جایگاه جنگ و دفاع در اندیشه امام راحل

امام خمینی(س) از نادر افرادی بودند که با درک صحیح و جامع از مکتب اسلام و انبیا، به تمامی زوایای دین اشراف داشتند و سیرۀ عملی و نظری ایشان از قوانین الهی نشأت گرفته و دیدگاه دفاعی ایشان از کوثر اسلام ناب سیراب شده است. و اگر جنگ و دفاع یکی از ارکان اسلام به شمار نمی‏ رفت، مطمئناً ایشان به آن توجهی نمی‏ کردند چنان که در قرآن کریم «قتال» با مشتقاتش 170 مرتبه، «حرب» با مشتقاتش ده بار، «جهاد» با مشتقاتش 41 مورد و «دفاع» با مشتقاتش ده مرتبه تکرار شده است. به طوری که خداوند متعال خود را اولین مدافع مؤمنان و بندگان خویش دانسته و می‏ فرماید: ان اللّه‏ یدافع عن الذین آمنوا ان اللّه‏ لا یحب کل خوان کفور. اصولاً خدامحوری و دین‏گرایی پایۀ اصلی اندیشۀ ایشان بوده و همواره بر دفاع از حریم ارزشهای اسلام و قرآن تأکید کرده ‏اند و حتی جنگها را به منظور توسعه اسلام در عالم بیان داشته‏ اند، در دوران دفاع مقدس می ‏فرمایند: «جنگ ما جنگ عقیده است، و جغرافیا و مرز نمی ‏شناسد».

یکشنبه, ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۸
قدس ایران، مادر انقلاب

زندگینامه همسر امام

قدس ایران، مادر انقلاب

ایشان از نعمت هوش و استعداد ذاتی، حافظه ای فوق العاده، پشتکار و علاقه وافری به تحصیل دانش برخوردار بودند و تحصیلات کلاسیک علوم جدید را در دبیرستان های تازه تاسیس در آن دوره، کسب کرده بودند. زبان فرانسه را به خوبی در مدرسه آموخته بودند و زبان عربی را نزد حضرت امام آموخته و بعد از تبعید به عراق، ادامه داده بودند. بر شعر و ادب فارسی، مانند غزلیات حافظ و سعدی یا کتاب بوستان و گلستان سعدی و کلیله و دمنه و دیگر کتب ادبی تسلط داشتند و تا اواخر عمر نیز بسیاری از اشعار ایشان را در خزانه حافظه خویش داشتند. پس از ازدواج نیز دروس حوزوی را به مدت 15 سال نزد حضرت امام فرا گرفتند و همیشه تحصیل ایشان مورد تشویق، و استعداد و کمال فهم ایشان مورد اعتراف امام بود. در سال 1308 ش با خواستگاری های مکرر، ازدواجی پربرکت میان آن دو شخصیت ویژه که حقیقتاً کفو و همتراز یکدیگر بودند، در ماه مبارک رمضان، در شاه عبدالعظیم منعقد گردید.

جمعه, ۰۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۶:۱۱
وَالْفَجرِ وَلیالٍ عَشْر

وَالْفَجرِ وَلیالٍ عَشْر

از روز ورود امام در دوازدهم بهمن ماه ۱۳۵۷ تا پیروزی انقلاب اسلامی در ۵۷/۱۱/۲۲ ده روز طول کشید. این ده روز که روزهای تعیین کننده و بسیار اثرگذار در سرنوشت ملت بزرگ ماست به خاطر تحولات شگرف و الهی به دهه مبارک فجر شهرت یافت. دانشمندان می گویند زمان نسبی است. شب فراق با شب وصال ظاهرا برابر است ولی اصلا با هم یکسان نیستند. تحولات این ده روز بقدری سریع، عمیق، امیدوارکننده و افتخارآمیز بود که نظیر آن در طول تاریخ کشورمان بی نظیر و یا حداقل می توانیم بگوییم کم نظیر است. ذیلاً به اهم رخدادهای آن روزها ولی به صورت خلاصه می پردازیم. توضیحاً آنکه حضرت امام پس از بازگشت به کشور بعد از سخنرانی در بهشت زهرا غروب آن روز به مدرسه رفاه واقع در خیابان ایران منتقل شدند. فردای آن روز بنا به ملاحظات سیاسی و مردمی به مدرسه علوی در نزدیکی همان مدرسه نقل مکان کردند. پس از استقرار امام در مدرسه علوی، مردم مشتاق و متعهد و انقلابی کشورمان به دیدار رهبر و پیشوای خود می شتافتند. حضرت امام که آشکارا از دیدار مردم خرسند و خوشحال بودند با رهنمودهای کاربردی، مردم را در پیمودن تداوم راه سفارش می نمودند.

شنبه, ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۰
شاخص های مکتب سیاسی امام

شاخص های مکتب سیاسی امام

در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند انقلاب اسلامی و برای بازخوانی مجاهدت های امام خمینی در بنیانگذاری و تاسیس جمهوری اسلامی ایران گاهنامه را با موضوع "بهار در زمستان" طراحی و در اختیار علاقمندان قرار داده شده است. به تناسب مطالب ارائه شده در این گاهنامه و بازخوانی مکتب سیاسی امام در برپایی خیمه انقلاب به مرور سخنان ارزشمند رهبر انقلاب در این باره پرداخته و مخاطبان گرامی را به مطالعه این گاهنامه دعوت می کنیم: «من می خواهم روی مکتب سیاسی امام تکیه کنم. مکتب سیاسی امام نمی تواند از شخصیت پُرجاذبه ی امام جدا شود. راز موفقیت امام در مکتبی است که عرضه کرد و توانست آن را به طور مجسم و به صورت یک نظام، در مقابل چشم مردم جهان قرار دهد. البته انقلاب عظیم اسلامی ما به دست مردم به پیروزی رسید و ملت ایران عمق توانایی ها و ظرفیت فراوان خود را نشان داد؛ اما این ملت بدون امام و مکتب سیاسی او قادر به چنین کار بزرگی نبود. مکتب سیاسی امام میدانی را باز می کند که گستره ی آن حتّی از تشکیل نظام اسلامی هم وسیع تر است.

چهارشنبه, ۰۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۹
بازخوانی نامه تاریخی امام (س) به گورباچف

بازخوانی نامه تاریخی امام (س) به گورباچف

جناب آقای گورباچف، اکنون بعد از ذکر این مسائل و مقدمات، از شما می خواهم درباره اسلام به صورت جدی تحقیق و تفحص کنید. و این نه به خاطر نیاز اسلام و مسلمین به شما، که به جهت ارزشهای والا و جهان شمول اسلام است که می تواند وسیله راحتی و نجات همه ملتها باشد و گره مشکلات اساسی بشریت را باز نماید. نگرش جدی به اسلام ممکن است شما را برای همیشه از مسأله افغانستان و مسائلی از این قبیل در جهان نجات دهد. ما مسلمانان جهان را مانند مسلمانان کشور خود دانسته و همیشه خود را در سرنوشت آنان شریک می دانیم. با آزادی نسبی مراسم مذهبی در بعضی از جمهوریهای شوروی، نشان دادید که دیگر این گونه فکر نمی کنید که مذهب مخدر جامعه است. راستی مذهبی که ایران را در مقابل ابرقدرتها چون کوه استوار کرده است مخدر جامعه است؟ آیا مذهبی که طالب اجرای عدالت در جهان و خواهان آزادی انسان از قیود مادی و معنوی است مخدر جامعه است؟ آری، مذهبی که وسیله شود تا سرمایه های مادی و معنوی کشورهای اسلامی و غیر اسلامی، در اختیار ابرقدرتها و قدرتها قرار گیرد و بر سر مردم فریاد کشد که دین از سیاست جدا است مخدر جامعه است. ولی این دیگر مذهب واقعی نیست؛ بلکه مذهبی است که مردم ما آن را «مذهب امریکایی» می نامند.

شنبه, ۰۷ دي ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۲
جایگاه کرامت انسانی در آموزه های دینی و رهنمودهای امام خمینی(س)

جایگاه کرامت انسانی در آموزه های دینی و رهنمودهای امام خمینی(س)

قرار گرفتن در جاذبه محبت خدا که در نتیجة تقوا به وجود می آید، بالاترین مرحلة تکامل یک انسان است؛ زیرا تا آدمی از زرق و برق دنیوی حیات نگذرد و زنجیری را که با دست خود به جهت علاقه به مال و منال و مقام و شهرت به روح خود بسته است باز نکند، موفق به قرار گرفتن در جاذبة محبت خداوندی نمی گردد. تقوا دو جزء اساسی سلبی و ایجابی دارد: جزء سلبی آن عبارت است از: صیانت ذات از آلودگی های شئون طبیعی محض و تمایلات حیوانی و نگهداری ذات از تباه شدن در شعله های سوزان خودخواهی. این جزء از تقوا مقدمة ضروری گردیدن تکاملی است که هر اندازه بیشتر مراعات شود بر آمادگی برای تحول و دگرگونی افزوده می شود و همة آیات مربوط به لزوم تزکیه و تهذیب نفس و بسیاری از اصول و قواعد اخلاقی مربوط به این جزء از تقوا است. جزء ایجابی آن عبارت است از: تحصیل صفات حمیده و عالیة انسانی و اعتقاد به تحت سلطه و نظارة خداوندی قرار گرفتن و قرار دادن خود در جاذبة کمال و صعود بر مقام من حقیقی.

چهارشنبه, ۰۸ آبان ۱۳۹۲ - ۹:۹
سرمقاله  شورای اسلامی به مثابه جمهوری اسلامی  دکتر احمد مسجد جامعی

سرمقاله شورای اسلامی به مثابه جمهوری اسلامی دکتر احمد مسجد جامعی

انقلاب مشروطیت نخستین حرکت بزرگ مردمی در تاریخ معاصر ماست که مبنای شکل گیری حکومت قانون را فراهم ساخت و الگویی برای همه کشورهای این سوی عالم گردید. در حکومت قانون، اصل تفکیک قوا به عنوان یکی از محورهای اساسی هر نظام سیاسی کلان مطرح است و به جز نهاد موروثی سلطنت همه ارکان با واسطه و بی واسطه با آراء مردم انتخاب می شوند و مشروعیت خود را از رأی مردم می گیرند. اما در جریان عمل شاهد بودیم که پس از مدتی کوتاه و با وجود استقرار نهادهای انتخابی مانند مجلس شورای ملی، دولتی بر روی کار آمد که کمترین پای بندی به قانون و شرع و عرف نداشت و به تدریج به رویه های استبدادی مطلق سوق پیدا کرد و این در شرایطی بود که انتخابات به صورت معمول برگزار می شد.هر چند در پشت صحنه وضعیت دیگری وجود داشت و عملاً به آراء عمومی اهمیتی نمی داد و آن را تضعیف می کرد .

شنبه, ۳۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۱:۰
 سروی سرنگون شده در سوگ فرزند آفتاب

سروی سرنگون شده در سوگ فرزند آفتاب

اگرچه مرگ «داد» است، اما آدمی این «داد» را بر نمی‏تابد و عشق آدمی به حیات و مظاهر آن او را به «بانگ و فریاد» وامی‏دارد. چه می‏توان کرد، آدمی را از مرگ گریزی نیست. «کل نفس ذائقة‏الموت.» همه کارهای جهان را در است مگر مرگ کان را دری دیگر است آدمی در جست‏وجوی جاودانگی از ظلمات گذر کرده،از افق افسانه‏ها و اساطیر سر برآورده و به هر آنچه جاودانگی او را تضمین کند، روی خوش نشان داده است. ولی این همه، باز هم گره ناگشودۀ مرگ را نگشاده است و او در هر گامی به مرگ نزدیک‏تر شده است. گویی فرزند آدم را از این همزاد گزیر و گریزی نیست و تنها آنان که در چشمۀ مصفای خرد و حکمت و عشق و عرفان رویین‏تن شده‏اند،به راز جاودانگی دست یافته‏اند. یادگار گرامی امام راحل، حضرت حجت‏الاسلام والمسلمین حاج سید احمد خمینی رحمة‏الله علیه، در زمره‏مردانی است که به راز بی‏مرگی وقوف یافته‏اند و وجود تابناکش بر آسمان معرفت انسانی همواره نورافشان خواهد بود.

شنبه, ۳۰ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۵
 حجت الاسلام و المسلمین موسوی

نقشه راه روحانیت

حجت الاسلام و المسلمین موسوی

به حق منشور روحانیت نام گرفته است. در ارتباط با این موضوع، گرچه حوزه های علمیه باید پیش قدم باشند، اما به نظر می رسد دانشگاه ها در سال های اخیر بیشتر به این مهم توجه داشته اند. حوزه ها که هر چه دارند، از امام دارند باید برای تبیین و تشریح این منشور بلند که در واقع نقشه راه روحانیت است، بحث کنند که به فراموشی سپرده نشود، اما متأسفانه این مهم صورت نگرفته و کمتر توجهی به این پیام شده است. این نقص بزرگی است که باید برطرف شود. امام در حوزه ها مظلوم واقع شده است و به نظر می رسد افکار ایشان بتدریج به حاشیه می رود، لذا ضرورت دارد هر کس به سهم خود در حوزه ها، مؤسسات فرهنگی و... نسبت به تبیین اندیشه ها و افکار امام و نشر سیره عملی امام بکوشد تا نسل های بعدی، روحانیون، طلاب جوانی که دوران امام را بخوبی درک نکرده اند، از این چشمه زلال و افکار بلند بهره مند شوند.

چهارشنبه, ۲۷ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۹
 سرمقاله

سرمقاله

ایرانیان بیش از هزار سال قبل از ورود اسلام به ایران، نوروز را گرامی می داشتند و برای برگزاری هر چه بهترش ابتکاراتی به خرج می دادند و می دهند که بعضی از این نوآوری ها به صورت رسوم دیرینه، دیر پاییده است. آنگاه که اسلام این مرز و بوم را روشنی بخشید، بعضی از این رسوم نه تنها رنگ نباخت بلکه بیشتر جلا گرفت، چرا که با سه دستور اخلاقی شرع تطابق طبعی دارد. یکی آنکه صله رحم، این دستور جدی دین، در این عید به جدیت عمل می شود. قهرها به آشتی بدل می گردد، نفرت ها و کینه ها با خاکروبه از خانه می رود. لااقل سالی یک بار همه اقوام دور و نزدیک همدیگر را می بینند و محرم ها بر روی یکدیگر بوسه می زنند. دیگر آنکه تمیزی و سلیقه و نظافت، دستور دیگر شرع، از امور شخصی به کوچه و خیابان بازار هم راه می یابد. اما سومی کمی بوی فلسفه می گیرد، بدین معنا که رفتار آدمی در مواجهه با نوروز با طبیعت همسویی می یابد.

چهارشنبه, ۲۷ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۳
دانشگاه مستقل و امام خمینی (س)

دانشگاه مستقل و امام خمینی (س)

یکی از اساسی ترین دغدغه های امام خمینی که تا آخر عمر مبارکشان همواره پا برجا بوده و در وصیت نامه مبارکشان درباره چگونگی فعالیت و نگاه به آن تذکر دادند، موضوع دانشگاه است. باور به اهمیت دانشگاه و ضرورت نقش آفرینی و حضور تاثیر گذار در کشور یکی از مهمترین بخش از نگاه امام به موضوع دانشگاه و دانشگاهیان است. امام راحل در این باره می فرماید: مقدرات این مملکت دست این دانشگاهی هاست ؛ و از دانشگاه باید سرنوشت یک ملت تعیین بشود. با عنایت به اینکه جامع ترین نگاه در باره دانشگاه از سوی امام مطرح شده و باز خوانی این اندیشه می تواند بهترین راهکار برای ادامه فعالیتهای این نهاد فرهنگی باشد. در این راستا خرداد ماه سال 92 و به مناسبت بیست و چهارمین سالگرد ارتحال امام خمینی ویژه نامه ای با عنوان دانشگاه مستقل ازدیدگاه امام خمینی منتشر شد که از مطالب ارزنده اساتید دانشگاهی بهره می برد.

چهارشنبه, ۲۷ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۰
 سخنرانی امام خمینی (س) در جمع مسئولان دانشگاه ها درمورد لزوم انقلاب فرهنگی

استقلال کشور در گرو استقلال مراکز فرهنگی

سخنرانی امام خمینی (س) در جمع مسئولان دانشگاه ها درمورد لزوم انقلاب فرهنگی

امام خمینی (س) درصبح 23 خرداد 1360 در جمع اعضای ستاد انقلاب فرهنگی و شورای عالی جهاد دانشگاهی تهران و شهرستان ها به مناسبت سالروز تأسیس ستاد انقلاب فرهنگی، درمورد اهمیت نقش دانشگاه در استقلال و یا وابستگی کشور سخنرانی کردند. متن کامل این سخنرانی به شرح زیر است: بالاتر چیزی که دشمنهای کشورهای مستضعف و کشورهای اسلامی از طرف مخالفین با بشریت انگشت رویش گذاشتند، دانشگاه است؛ برای اینکه آنها خوب می دانند که اگر دانشگاه در خدمت آنها باشد، یعنی همه کشور در خدمت آنهاست. دانشگاه است که اداره امور کشور را می کند و دانشگاه است که تربیت نسل آینده و حاضر را می کند. و چنانچه دانشگاه در اختیار چپاولگرهای شرق و غرب باشد، کشور در اختیار آنهاست. آن قدری که دانشگاه هدف بوده است؛ جاهای دیگر نبوده است.

چهارشنبه, ۲۷ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۶
خرمشهر آزاد شد

خرمشهر آزاد شد

خرمشهر آزاد شد اما دوام نیاورد، سایه های سنگین قبرها، بر شانه های زخمی نخل ها، آری، خنده های بی هویت اجانب پست دوام نیاورد و حنجره شعله ور شده شهر، بعد از آن همه سکوت، ترکید.حجم آوار و تیر و ترکش و زخم را پشت سرگذاشت و جاده های غریب خود را فراموش نکرد. سکوت شهر را درهم شکستند و غزل بلند غم و درد را بر دیوارهای شهر نوشتند آتش زدند؛ تمام دلخوشیهای اهالی را. باغچه های اقاقی و اطلسی را زیر سنگینی تانکها، شکستند. خمپاره ها، جواب بیگناهی شد و کوچه ها، آواری از فروریختن را باور کردند و مرغهای زندگی، از شهر بال گشودند و مرگ تلخِ سراپای شهر را، در هم کشید ... و این چنین، «خرمشهر»، لباسی از خون و ویرانی بر تن کرد و «خونین شهر» شد. «خرمشهر» به سوگ نشست و تازیانه های هیولاهای آهن، دل دیوارهای شهر را از هم گسست و این همه سال، در شولای سیاه شب گم شد از میان تیغ و باروت، از لابه لای تلّ خاکستر و تنفر، نسیمی، تل شهر را نوازش می داد. و ستارگان شب، در خود نمی گنجیدند. ـ و این چنین شد که سایه های سنگین تبرها دوام نیاورد و شاخه های شهر، بعد از مرگی دردناک، دوباره نبض زندگی گرفتند.

چهارشنبه, ۲۷ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۷
عرفان از نگاه امام خمینی (س)

عرفان از نگاه امام خمینی (س)

به اعتقاد حضرت امام عرفان اسلامی، تفسیر انفسی آیات، روایات و مناجات اهل‏ بیت علیهم‏ السلام است. به دیگر سخن، عرفان حضرت امام عبارت است از عرفان ناب اسلامی که ریشه در معارف و آموزه‏ های دینی دارد. عنصر دیگری که در ماهیت عرفان امام خمینی نقش مهمی دارد و اساساً در عرفان اسلامی، تحول و انقلاب بزرگی پدید آورده است، هماهنگی عرفان و حماسه مقدس است. امام خمینی فقاهت، حکمت فلسفی، معرفت عرفانی، سیاست و مدیریت اسلامی را در خدمت شناخت آموزه‏ های وحیانی و پیاده کردن آن قرار داد. امام خمینی با بهره ‏مندی از چنین عرفان پویایی و با آگاهی از ژرفای معارف دینی توانست با ایجاد رستاخیز بزرگ اسلامی، امت اسلامی را بیدار کند و بر مبنای آموزه ‏های دینی، نظام سیاسی نوینی تشکیل دهد که برای جهان معاصر پدیده‏ ای ناشناخته و غیر قابل پیش ‏بینی بود.

دوشنبه, ۲۵ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۳
صفحه 2 از 3 1 | 2 | 3