امامِ اخلاق‏

دکتر حمید انصاری

امامِ اخلاق‏

دشواری و پیچیدگی مفهوم اخلاق، و بخصوص اخلاق اجتماعی از یکسو و جامعیت شخصیت حضرت امام و قله‏های رفیعی که آن بزرگ در وادی معنویت و سیر و سلوک عرفانی و اخلاقی طی کرده است و رازها و رمزها و زوایای ناشناخته و بعضاًدست نیافتنی آن روح متعالی و مهذّب از سوی دیگر چنان است که امکان ارایه مطلبی جامع را در نوشتاری محدود نمی‏دهد و اساساً حق آنست که در این باب، ارباب فضایل، و علم و اخلاق و بزرگانی که سالها از آبشخور مکتب تربیتی و اخلاقی امام سیراب شده‏اند سخن بگویند. بدون تردید رفتارهای اخلاقی و آداب معاشرت و اخلاق اجتماعی حضرت امام ریشه در مبانی اعتقادی و اصول اندیشه دینی او دارد. اخلاق اجتماعی امام و رفتارهای تربیتی او بر همان اصولی مبتنی است که قیام و انقلاب، سیاست و رهبری، و فقه و فقاهت او بر آن اصول مبتنی است. عرفان امام و نظام معرفتِ دینیِ حاکم بر تار و پود وجود امام که او را در عرص فقه و فقاهت: مرجع مؤمنین، و در پهن سیاست و حکومت: رهبر مسلمین، قرار داده است و همین عرفان و نظام معرفتی و عقیدتی است که وی را در عرص اخلاق و رفتارها و روابط اجتماعی نیز امام و اسوه ساخته است.

دوشنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۷
فلسطین در چشم انداز امام خمینی

فلسطین در چشم انداز امام خمینی

در نیم قرن اخیر مبارزات آزادیبخش مسلمانان مظلوم فلسطین افت و خیزهای فراوانی را پشت سر گذاشت و وابستگی اغلب حکومت ها در سرزمین های اسلامی به استعمار، مسلمانان مجاهد فلسطین را از پشتوانه وسیع هم کیشان محروم ساخته و جنبش ضدصهیونیستی را به نوعی رکود کشانیده بود. با وقوع انقلاب اسلامی ایران در سال 1357، روح جدیدی در کالبد مبارزات ضدصهیونیستی دمیده شد. اگر در یک تحلیل جامع و کلی تر بخواهیم به عوامل و موانع اوجگیری مبارزات ملت فلسطین پس از انقلاب اسلامی اشارتی داشته باشیم می توان گفت که وقوع انقلاب اسلامی و به تبع آن نفوذ معنوی و شخصیت امام خمینی و مواضع وی جزو عوامل اوجگیری مبارزات و تحول روش و ایدئولوژی مبارزه و سرانجام پیدایش انتفاضه بود.

دوشنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۰
 خلافِ آمدِ عادت در تصویر امام خمینی (ره)

خلافِ آمدِ عادت در تصویر امام خمینی (ره)

عکاسی از شخصیت های بزرگ، همیشه جاذبه ها و دغدغه هایی برای عکاسانی که می توانستند از آن شخصیت ها عکاسی کنند داشته است. از سوی دیگر انتشار این عکس ها در زمان و موقعیت مناسب هم اتفاقی است که مورد توجه تمام عکاسان بوده است. این دغدغه ها را تمام عکاسانی که از امام خمینی (س) نیز عکاسی کرده اند داشته اند، بسیاری از آنها هنوز عکس هایی دارند که از امام گرفته اند و قصد انتشار آن را ندارند. و هر کدام دلایل خاص خود را دارند. اما عکس هایی که از امام تا به امروز منتشر شده است، همگی ویژگی های مشترکی دارند، در تمامی آنها استواری، و جدیتی دیده می شود که لازمه ی ارائه ی چنین تصویری از یک رهبر است. این عکس ها در بسیاری از مواقع عکس هایی عمودی هستند و در بعضی مواقع سر و گردن رهبر انقلاب را به سوی پایین نشان میدهند، و آن هم در زمان هایی است که این شخصیت روحانی، در حال انجام فریضه ی نماز است. اما این مسئله همیشه هم صادق نیست، چرا که در عکس مد نظر نویسنده ی این متن، استثنائی اتفاق افتاده است که عکس اگرچه از همان صلابت و بزرگ منشی و خصوع بر خوردار است اما کادر تماما افقی دارد و از لنزی واید برای ثبت آن استفاده شده است.

دوشنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۰
 ادبیات و آرمانخواهی نسلها

حمید هنر جو

ادبیات و آرمانخواهی نسلها

اگر بپذیریم که هنر و ادبیات هر دوره، بازتاب وقایع و شرایطی است که در آن دوره رقم می خورد یا حداقل، بخش اعظم آنچه می گذرد، در آثار و گفتار و نوشتار افراد و جریانهای تاثیر گذار جامعه فکری، فرهنگی منعکس می شود، با قید و شرط، باید قبول کنیم که حادثه ای نظیر انقلاب اسلامی با سلسله جنبان کم نظیرش یعنی امام خمینی، هنر و ادبیات در ایران را حداقل در دو دهه تاریخی به شدت متاثر ساخت و در دهه سوم که از پایان آن، مدت چندانی نمی گذرد، اگرچه شاید به لحاظ کمی با دو دهه گذشته قابل قیاس نباشد، اما به لحاظ کیفی و فضاهای جدیدی که بر آثار حاکم شده، این تاثیر همچنان محل نظاره است. تلالوء شخصیتی امام خمینی در غالب آثار تولید شده پس از پیروزی انقلاب در حوزه ادبیات، اعم از داستان، شعر، نثر ادبی و قطعات ادبی چشمگیر است. سرایندگان و نویسندگان، اگر سخنی از حماسه به میان آورده اند، او را در صف اول حماسه سازان دیده اند و ستوده اند، اگر از معنویت گفته اند، از او به عنوان مقتدا و رهبری که اصل مترقی دین را در جامعه ایرانی احیاء نموده و تمام قد به دفاع از آن پرداخته است، یاد کرده اند، و...

دوشنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۱
یادگاری از یادگار امام

یادگاری از یادگار امام

نامه ای که حاج سیداحمد خمینی در شهریور 1367 خطاب به پدرش نوشت، خشت موسسه ای شد برای حفظ و نشر آثار بنیانگذار جمهوری اسلامی؛ تمهیدی برای جلوگیری از اختلاف بر سر متون و فرمایشات امام خمینی. روزنامه اطلاعات آن روزها مثالی آورده بود از اشتباهی که درباره یکی از سخنرانی های امام رخ داده بود و لزوم تشکیل مجمعی برای انتشار صحیح آثار رهبر انقلاب را یادآور شد: «وقتی کلمه «محرم» (بر وزن معظم) در متن فتوا، «محرم» (بر وزن مرکز) نوشته و خوانده شود، موجب تغییر معنا و تاثیرات مهم در جامعه می شود. همین کلمه در نطق سال 43 حضرت امام، در متن یکی از کتب تاریخی، «مجرم» (بر وزن مشکل) نوشته شده و توضیحات مطلب هم نشان می دهد که اشتباه چاپی نبوده است و تکرار این اشتباهات که بعضا بوسیله اهل دانش و تحقیق هم رخ داده است، از میزان اعتبار و صحت مطالب چاپ شده می کاهد.»؛ نامه ای که سیداحمد خمینی نیمه اول سال 1367 با عنوان "پدر عزیز و مراد بزرگوارم "خطاب به رهبر انقلاب نوشت.

یکشنبه, ۲۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۴
بررسی سیره عملی امام خمینی (س) نسبت به جنگ ایران و عراق

بررسی سیره عملی امام خمینی (س) نسبت به جنگ ایران و عراق

بررسی سیره عملی امام خمینی (س) درمورد جنگ ایران و عراق و اینکه ایشان در این زمینه چه دیدگاه و عملکری داشته اند، قبل از هر چیز مستلزم شناخت کامل این واقعه (جنگ) و ریشه های آن می باشد. یعنی ابتدا باید نسبت به این جنگ و دلایل شروع آن، مراحل و مقاطع آن و وضعیت هر یک از طرفین در گیر در این مراحل، آگاهی داشته باشیم؛آن موقع به بررسی سیره نظری و عملی امام خمینی (س) در این زمینه بپردازیم؛ زیرا به طور مسلم، دیدگاه و برخورد امام در این زمینه متاثر از شرایط حاکم بر جنگ بوده است. پس، جنگ تحمیلی عراق علیه ایران از آغاز تا پایان را به اجمال مرور کرده و سپس به رفتارشناسی امام خمینی (س)درباره مقاطع حساس و سرنوشت ساز آن می پردازیم.

یکشنبه, ۲۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۱
 یادداشتی از حجت الاسلام و المسلمین حسن پویا

حج، آهنگ دوست

یادداشتی از حجت الاسلام و المسلمین حسن پویا

در میان عبادات و مناسک دینی، حج برترین شمرده شده است. چنانچه امام صادق(ع) می‏فرمایند: «الحجّ أفضل من الصلاة و الصّیام» (وسائل الشیعه، ج 8، ص 78) حج برتر از نماز و روزه است. از این رو به ما توصیه شده است در ماه مبارک رمضان، که ماه استجابت دعا و پاکی و خلوص است، در میان دعاها و خواسته‏های خود، با تأکید فراوان‏تری، حج را از خداوند طلب کنید: «اللّهم ارزقنی حجّ بیتک الحرام» نه تنها در این سال، که برای همه سال ها: «فی عامی هذا و فی کلّ عام» و این نشانگر عظمت حج و نیز وجود اسرار نهفته فراوان در آن است. اسرار ظاهری از تجمع مسلمانان و درد دل آنان با یکدیگر تا تجارت و داد و ستد گرفته تا اسرار مخفی و حقایق ارزشمند معنوی و سیر و سلوکی که برخی حاجیان به آن نایل می‏شوند و دست می‏یابند و خرسند و پاک همچون نوزادی تازه متولد شده، از این سفر برمی‏گردند.

چهارشنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۷
 پیام مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خمینی(ره) به مناسبت سالروز شهادت آیت الله سید مصطفی خمینی(ره)

پیام مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خمینی(ره) به مناسبت سالروز شهادت آیت الله سید مصطفی ...

ز من خواسته اند تا درباره برادرم، استاد و مرادم مطلبی بنویسم. در شرایط کنونی چه چیز می توان نوشت؟ من او را از هیچ یک از شهدای انقلاب بالاتر نمی دانم، زیرا شهید با ایثار خون خویش به چنان مرحله ای می رسد که برای او بود و نبود، دانش و بینش، امتیازی نیست. شهادت مقامی است که دیگر اوصاف شهید را تحت الشعاع قرار می دهد. شهید با ایثار خون خویش به مقامی دست می یابد که ذکر دیگر اوصاف جمیل انسانی برای او بیهوده است، آنچه شهید را شاهد اجتماع می گرداند، وجود حالتی است که از عمق جان او بر می خیزد. دیگر فلسفه، عرفان، فقه، اصول و ادب و به طور کلی همه علوم و فنون، چنان زبون و محو به آن حالت الهی است که نامشان عارِمان است. خون شهید راهگشای اجتماعی است که در علوم و فنون غرق و گمراه شده است.

چهارشنبه, ۲۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۳
 حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدرضا عباسی فرد

تأملی مجدد بر قیام حسینی

حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدرضا عباسی فرد

غم و شادی دو احساس متضاد و واکنش هائی هستند که بطور طبیعی بر انسان در مواجهه با آنچه می خواهد یا نمی خواهد عارض شده و به اختلاف مراتب او را تحت تأثیر قرار می دهند. منشأ عروض این حالات بطور اعم اغلب عاطفه و در موارد معدودی عقل و اندیشه می باشد. با این تفاوت که عمق و پایداری در مواردی که علت غم و شادی عاطفه است با آنچه که غم و شادی زیربنائی از عقل و اندیشه دارد، متفاوت است و می توان گفت نقطه اوج و فراگیری آن در جائی است که سبب عقل و عاطفه توأماً جمع می شود. از معدود حوادثی که تمام ظرف وجود زمان و مکان و افکار را پرنموده و گذشت قرون و اعصار آن را کهنه نساخته حادثه جانسوز و دلخراش عاشورا در سرزمین عشق و ایثار کربلا و شهادت مظلومانه سالار شهیدان امام حسین علیه السلام و اصحاب و یاران باوفا و فداکارش می باشد. در این واقعه عظیم تمام علل و عوامل برای تشخیص عقل و تحریک عاطفه در حد اعلاء وجود دارند که شرح و بیان تمام واقعیت آن نه در این مقال که در عالم امکان نمی گنجد، ولی حقیقتی که در آسمان ها و ملأ بالا و در عرش خدا یاد و ذکر آن مایه بهت و حیرت اولیاء و انبیاء و فرشتگان مقرب است در تجلی قابل درک آن برای خاک نشینان عقول قاصر را محروم ننموده و پنجره ای از نور معرفت را به روی مشتاقان و شیفتگان زمینی گشوده اند تا به قول معروف: «آب دریا را اگر نتوان کشید هم به قدر تشنگی باید چشید»

سه شنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۸
 محرم و عاشورا در کلام امام راحل (س)

محرم و عاشورا در کلام امام راحل (س)

با حلول ماه محرم، ماه حماسه و شجاعت و فداکاری آغاز شد؛ ماهی که خون بر شمشیر پیروز شد، ماهی که قدرت حق، باطل را تا ابد محکوم و داغ باطل بر جبهه ستمکاران و حکومتهای شیطانی زد، ماهی که به نسلها در طول تاریخ، راه پیروزی بر سر نیزه را آموخت، ماهی که شکست ابرقدرتها را در مقابل کلمه حق به ثبت رساند، ماهی که امام مسلمین، راه مبارزه با ستمکاران تاریخ را به ما آموخت، راهی که باید مشت گره کرده آزادیخواهان و استقلال طلبان و حق گویان بر تانکها و مسلسلها و جنود ابلیس غلبه کند و کلمه حق، باطل را محو نماید. امام مسلمین به ما آموخت که در حالی که ستمگر زمان بر مسلمین حکومت جائرانه می کند، در مقابل او اگر چه قوای شما ناهماهنگ باشد بپاخیزید و استنکار کنید و اگر کیان اسلام را در خطر دیدید، فداکاری کنید و خون نثار نمایید... اکنون که ماه محرم چون شمشیر الهی در دست سربازان اسلام و روحانیون معظم و خطبای محترم و شیعیان عالیمقام سید الشهداء - علیه الصلاة و السلام - است، باید حد اعلای استفاده از آن را بنمایند، و با اتکا به قدرت الهی، ریشه های باقیمانده این درخت ستمکاری و خیانت را قطع نمایند؛ که ماه محرم، ماه شکست قدرتهای یزیدی و حیله های شیطانی است. مجالس بزرگداشت سید مظلومان و سرور آزادگان که مجالس غلبه سپاه عقل بر جهل و عدل بر ظلم و امانت بر خیانت و حکومت اسلامی بر حکومت طاغوت است، هر چه باشکوهتر و فشرده

سه شنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۷
 سخنرانی حضرت امام(ره) در عصر عاشورای 13 خرداد 1342

سخنرانی حضرت امام(ره) در عصر عاشورای 13 خرداد 1342

در آغاز محرم سال 1383 ق برابر با خرداد 1342 قم به صورت پایگاه ضد رژیم درآمده و شور خاصی در آن برپا بود. عصر عاشورای آن سال برابر با سیزدهم خرداد 1342 حضرت امام خمینی(ره) با حضور در مدرسه فیضیه، طی سخنان کوبنده‏ای، ضمن انتقاد شدید از رژیم پهلوی و اربابان آمریکایی و اسرائیلی شاهِ ایران، پرده از جنایات طاغوت برداشتند. حضور مردم در سخنرانی به اندازه‏ای بود که تمام صحن فیضیه و دارالشفاء، صحن حرم حضرت معصومه، میدان آستانه و اطراف، مملو از جمعیت بود. در پی سخنرانی افشاگرانه حضرت امام، در سحرگاه پانزدهم خرداد سال 1342، دژخیمان رژیم ستمشاهی به خانه ساده و بی‏آلایش امام در قم یورش برده و امام را دستگیر و دور از چشم مردم به زندانی در تهران منتقل کردند. هنوز چند ساعتی از این حادثه نگذشته بود که فریاد مردم معترض و انقلابی، علیه حکومت دیکتاتوری شاه بلند شد و خواستار برقراری حکومت اسلامی و پایان دادن به رژیم ستمشاهی شدند. به همین جرم بود که گلوله‏های برخاسته از خشم و کینه حکومت ننگین شاه، قلب هزاران مسلمان انقلابی بپاخاسته را در این روز نشانه رفت و با به خاک و خون کشیدن آنان، قیام خونبار و جاوید پانزدهم خرداد 42 شکل گرفت.

سه شنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۱
امام خمینی، انقلاب اسلامی و رؤسای جمهور در یک قاب

امام خمینی، انقلاب اسلامی و رؤسای جمهور در یک قاب

بدون تردید انقلاب اسلامی ایران یکی از مهم ترین تحولات قرن بیستم بود که به رهبری امام خمینی(س) و با همراهی توده های وسیع مردم در 22 بهمن 57 به فعلیت رسید. زمانی که امام بعد از مدت طولانی از تبعید به میهن خود بازگشتند با استقبال بی نظیر مردم مواجهه می شوند و همین نیروی عظیم توان انقلابی ایشان را دو چندان می کند و در بهشت زهرا امام وعده تشکیل دولت را می دهد. مردم انقلابی با سر دادن بانگ «الله اکبر» بار دیگر به بیعت ایشان لبیک می گویند و آماده تشکیل نهادهای بر آمده از انقلاب می شوند. اما انتخاب رئیس جمهور و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری از اساسی ترین مراحل پیش روی انقلابیون بود. امام در این مرحله نیز راهنمایی ها و ارشاد خود را از همان ابتدا یعنی نامزدی کاندیدا تا تعیین رئیس جمهور و دادن حکم تنفیذ به آنها دریغ نفرمودند و در حیات مبارک خود بر کار سه رئیس جمهور (آقایان ابوالحسن بنی صدر، محمد علی رجایی و حضرت آیت الله خامنه ای نظارت کردند. هر چند این نظارت بیشتر شبیه پند و اندرز دادن های پدر به فرزندانش بود.

سه شنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۶
در 17 شهریور 57 چه گذشت؟

رنگین ترین میدان انقلاب

در 17 شهریور 57 چه گذشت؟

در تاریخ انقلاب، روزهای فراوانی در حافظه تاریخی ملت جایگاه ویژه ای یافتند. از حادثه 15 خرداد و کشتار روحانیون گرفته تا شهادت فرزند امام و روزهای پیروزی انقلاب و روز فتح خرمشهر و روز های دیگر. اما در میان روزهای تلخ و شیرین انقلاب 17 شهریور از اهمیت بسیاری برخوردار است. در روز شگفتی که علاوه بر کوچه های اطراف میدان ژاله ؛ خیابانهای شمالی و جنوبی و غربی و شرقی آن میدان آکنده از جمعیت بود گویی همه مردم تهران به جوش و خروش در آمدند. گریه ها و فریاد ها برای تهیه پارچه به منظور درمان زخمی ها وضع ویژه ای را به تصویر کشیده بود. در آن شب تهران یکپارچه سیاه پوش و غرق ماتم شده بود و ملت مانند طفلی گمشده می گریست. روز 17 شهریور مردم تهران علاوه بر راهپیمایی بزرگ روز عید فطر (13 شهریور)، در روز 16 شهریور در راهپیمایی بسیار عظیم تری با صدور قطعنامه ای خواستار برچیده شدن رژیم سلطنتی و برقراری حکومت اسلامی شدند.

دوشنبه, ۱۸ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۳
تاریخچه نهضت امام خمینی(س)

تاریخچه نهضت امام خمینی(س)

اصل جنبش و مقدمات آن طولانی است. ولی آنقدر که به طور اختصار می ‏توانم بگویم این است که شاه از ابتدای سلطنت غاصبانه‏ اش جنایت های بی شماری کرد و مواردی هم پیش آمد که قدرت آن پیدا شد که او را از مملکت بیرون کنند که مع‏ الأسف سستی کردند. شروع مبارزات پانزده سالۀ اخیر بدین صورت بود که شاه برخلاف مصلحت ملت کارهایی انجام داد. ابتدا علمای اسلام مخالفت کردند و این مخالفت به گرفتاری شبانۀ من انجامید. در 15 خرداد 42 از قراری که می‏ گویند، پانزده هزار نفر کشته شدند. قریب یک سال در زندان و حصر بودم. پس از آزادی به مبارزاتم ادامه دادم و مفاسد و جنایات شاه را افشا نمودم، تا اینکه یکی از خیانتهای بزرگ شاه یعنی قضیۀ کاپیتولاسیون پیش‏آمد و شاه، مستشاران امریکایی را مصونیت داد. از این جهت که این قضیه مخالف مصالح اسلام و کشور بود، من با آن شدیداً مخالفت نمودم و به دنبال آن شبانه دستگیر شدم و مستقیماً به ترکیه تبعید شدم. یک سال در ترکیه بودیم. پس از آن ما را تحویل عراق دادند و قریب چهارده سال در عراق بودیم.

چهارشنبه, ۱۹ تیر ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۸
ابعاد و جامعیت شخصیت حضرت امیرالمومنین (ع) در کلام امام راحل

ابعاد و جامعیت شخصیت حضرت امیرالمومنین (ع) در کلام امام راحل

رباره شخصیت علی بن ابی طالب، از حقیقت ناشناخته او صحبت کنیم، یا با شناخت محجوب و مهجور خود؟ اصلًا علی- علیه السلام- یک بشر ملکی و دنیایی است که ملکیان از او سخن گویند یا یک موجود ملکوتی است که ملکوتیان او را اندازه گیری کنند؟ اهل عرفان درباره او جز با سطح عرفانی خود و فلاسفه و الهیون جز با علوم محدوده خود با چه ابزاری می خواهند به معرفی او بنشینند؟ تا چه حد او را شناخته اند تا ما مهجوران را آگاه کنند؟ دانشمندان و اهل فضیلت و عارفان و اهل فلسفه با همه فضایل و با همه دانش ارجمندشان آنچه از آن جلوه تام حق دریافت کرده اند، در حجاب وجود خود و در آینه محدود نفسانیت خویش است و مولا غیر از آن است. پس اولی آن است که از این وادی بگذریم و بگوییم علی بن ابی طالب فقط بنده خدا بود، و این بزرگترین شاخصه اوست که می توان از آن یاد کرد، و پرورش یافته و تربیت شده پیامبر عظیم الشأن است، و این از بزرگترین افتخارات اوست، کدام شخصیت می تواند ادعا کند که عبد الله است و از همه عبودیتها بریده است، جز انبیای عظام و اولیای معظم که علی- علیه السلام- آن عبد وارسته از غیر و پیوسته به دوست که حجب نور و ظلمت را دریده و به معدن عظمت رسیده است، در صف مقدم است. و کدام شخصیت است که می تواند ادعا کند از خردسالی تا آخر عمر رسول اکرم در دامن و پناه و تحت تربیت وحی و حامل آن بوده است جز علی بن ابی طالب که وحی و تربیت صاحب

پنجشنبه, ۰۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۹:۰
نظر حضرت امام(س) پیرامون مقوله آزادی چیست؟

نظر حضرت امام(س) پیرامون مقوله آزادی چیست؟

حضرت امام(س) ضمن انتقاد از آزادی به شکل غربی آن که نوعی بی بند و باری بدون قید و شرط و در راستای رویارویی با اخلاق و سنت های انسانی و بر خلاف شرع و عقل است، امام خمینی آزادی را در چهارچوب تعالیم اسلام، مصالح جامعه و قوانین مبتنی بر احکام الهی، نیازها و منافع عمومی مطلوب دانسته اند و معتقدنـد کـه قـوانین اسـلامـی آزادی سـالم و منطقی را برای همة انسان ها تضمین نموده است. بدین جهت امام خمینی ضمن به رسمیت شناختن آزادی های فردی و سیاسی، اندیشه و بیان، احزاب و اجتماعات، عقیده و مذهب، مشارکت آزاد مردم در تصمیم گیری ها و ... مواردی چون شرع و عقل، اخلاق و سنت های انسانی، قانون، عدم توطئه چینی، عدم فساد انگیزی و عدم ضرر رسانی را تحت عنوان حدود آزادی مطرح می نمایند. مجموعه سخنان امام در مجموعه 22 جلدی صحیفه امام بیانگر اصل آزادی و اهمیت آن است. این اصل از دو زاویه 1ـ آزادی انسان از تکلیف بیرونی 2ـ آزادی از سلطه انسان ها مطرح است.

چهارشنبه, ۰۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۷
ولایت فقیه

ولایت فقیه

از نظر امام خمینی ولایت الهی شرط مشروعیت حکومت اسلامی و ولایت فقیه بوده و همانطور که خداوند متعال فرمان داده، تسلیم و عبودیت فقط در مقابل ذات حق تعالی مجاز بوده و غیر از ذات حق اطاعتی نیست؛ ایشان با اشاره به منابع دینی (کتاب و سنت) در بیان ولایت الهی می فرمایند: «اعتقادات من و همه مسلمین همان مسائلی است که در قرآن کریم آمده است و یا پیامبر اسلام (ص) و پیشوایان بحق بعد از آن حضرت بیان فرموده‏ اند که ریشه و اصل همه آن عقاید- که مهمترین و با ارزش ترین اعتقادات ماست- اصل توحید است. مطابق این اصل، ما معتقدیم که خالق و آفریننده جهان و همه عوالم وجود و انسان تنها ذات مقدس خدای تعالی است که از همه حقایق مطلع است و قادر بر همه چیز است و مالک همه چیز. این اصل به ما می ‏آموزد که انسان تنها در برابر ذات اقدس حق باید تسلیم باشد و از هیچ انسانی نباید اطاعت کند مگر اینکه اطاعت او اطاعت خدا باشد؛ و بنا بر این هیچ انسانی هم حق ندارد انسانهای دیگر را به تسلیم در برابر خود مجبور کند.»

جمعه, ۰۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۹:۴۷
نامه عاشقانه امام خمینی به همسرشان

به مناسبت سالگرد ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) و روز ملی ازدواج؛

نامه عاشقانه امام خمینی به همسرشان

تصدقت شوم؛ الهی قربانت بروم، در این مدت که مبتلای به جدایی از آن نور چشم عزیز و قوّت قلبم گردیدم متذکر شما هستم و صورت زیبایت در آئینه قلبم منقوش است. عزیزم امیدوارم خداوند شما را بسلامت و خوش در پناه خودش حفظ کند. [حالِ‏] من با هر شدتی باشد می ‏گذرد ولی بحمدالله تاکنون هر چه پیش آمد خوش بوده و الآن در شهر زیبای بیروت هستم؛ حقیقتاً جای شما خالی است فقط برای تماشای شهر و دریا خیلی منظره خوش دارد. صد حیف که محبوب عزیزم همراه نیست که این منظره عالی به دل بچسبد. در هر حال امشب شب دوم است که منتظر کشتی هستیم، از قرار معلوم و معروف یک کشتی فردا حرکت می ‏کند ولی ماها که قدری دیر رسیدیم، باید منتظر کشتی دیگر باشیم. عجالتاً تکلیف معلوم نیست امید است خداوند به عزت اجداد طاهرینم که همه حجاج را موفق کند به اتمام عمل، از این حیث قدری نگران هستیم ولی از حیث مزاج بحمدالله به سلامت، بلکه مزاجم بحمدالله مستقیم تر و بهتر است. خیلی سفر خوبی است جای شما خیلی خیلی خالیست.

چهارشنبه, ۲۶ مهر ۱۳۹۱ - ۹:۱۳
مختصری در فضیلت شب های قدر

مختصری در فضیلت شب های قدر

شب‏های قدر، اوج پر گشودن در فضای نیایش و بندگی، و نهایت شکوفایی رحمت الهی بر بندگان است. شب قدر، ساعت پذیرایی از مهمانانِ بزم حضور است. در شب قدر، رو به آینه محاسبه می‏ نشینیم و چهره جان را بی ‏غبار می‏ بینیم و با باران اشک، دل را در سحر رحمت و مغفرت، شست‏ و شو می‏ دهیم. شب قدر، شب گشودنِ سفره دل و ریختن اشک نیاز و فصل گریستن در آستان آفریدگار بخشاینده است. شب قدر باید تقدیر خویش را رقم بزنی و خویشتنِ جدید را با قلم توبه و جوهر اشک ترسیم کنی. قدر، باران رحمتی است که در جویبارِ هر فرد و هر جمع، به اندازه او جاری می‏ شود. شخصیت افراد به گونه ‏ای شکل گرفته که بعضی از آنان، توان پذیرش جریان رودی بیکران از رحمت و برکتِ قدر را دارند و برخی دیگر، این زمینه را ندارند. حقیقت شب قدر، از نوع حقایق قرآنی است. شب قدر شب احیای خویش است با دم مسیحایی دعا و شبی است که برای آنکه تقدیر خویش را رقم بزنی و خویشتن جدید خود را با قلم توبه و جوهر اشک ترسیم کنی.

سه شنبه, ۱۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۹:۰
از ستاد انقلاب فرهنگی تا شورای انقلاب فرهنگی

از ستاد انقلاب فرهنگی تا شورای انقلاب فرهنگی

شورای انقلاب به دنبال ملاقات با امام (س) در بیانیه بیست و نهم فروردین ماه 59 خود مقرر کرد که دانشگاه باید از حالت ستاد عملیاتی گروه‏ های گوناگون خارج شود. در این بیانیه، سه روز مهلت برای برچیده شدن دفاتر و تشکیلات گروه‏ ها در دانشگاه‏ ها تعیین و افزوده شده بود که امتحانات دانشگاهی باید تا 14 خرداد به پایان برسد و از 15 خرداد دانشگاه‏ ها تعطیل و هرگونه اقدام استخدامی و مانند آن در دانشگاه متوقف گشته و نظام آموزشی کشور براساس موازین انقلابی و اسلامی طرح ریزی شود. پس از تعطیل رسمی دانشگاه ها، امام خمینی (س) در 23 خرداد ماه سال 59 فرمانی را مبنی بر تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی صادر کردند و ضمن ابراز نارضایتی از روند اقدامات انجام شده اعلام کردند: «مدتی است ضرورت انقلاب فرهنگی که امری اسلامی است و خواست ملت مسلمان می ‏باشد، اعلام شده است و تا کنون اقدام مؤثر اساسی انجام نشده است.»

سه شنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۶
دوازده سال تلمّذ استاد مطهری نزد حضرت امام

دوازده سال تلمّذ استاد مطهری نزد حضرت امام

استاد شهید در کتاب پیرامون انقلاب اسلامی چنین می گوید: «من که قریب دوازده سال در خدمت این مرد بزرگ تحصیل کرده ام، باز وقتی که در سفر اخیر به پاریس به ملاقات و زیارت ایشان رفتم، چیزهایی از روحیه او درک کردم که نه فقط بر حیرت من، بلکه بر ایمانم نیز اضافه کرد. وقتی برگشتم، دوستانم پرسیدند چه دیدی؟ گفتم چهار تا «آمَنَ» دیدم: آمَنَ بِهَدَفِه به هدفش ایمان دارد. دنیا اگر جمع بشود نمی تواند او را از هدفش منصرف کند. آمَنَ بِسَبیلِه به راهی که انتخاب کرده ایمان دارد. امکان ندارد بتوان او را از این راه منصرف کرد. شبیه همان ایمانی که پیغمبر به هدفش و به راهش داشت. آمَنَ بِقَولِه. در میان همه ی رفقا و دوستانی که سراغ دارم احدی مثل ایشان به روحیه ی مردم ایران ایمان ندارد. به ایشان نصیحت می کنند که آقا کمی یواشتر، مردم دارند سرد می شوند، مردم دارند از پا در می آیند. می گویند نه، مردم اینجور نیستند که شما می گویید، من مردم را بهتر می شناسم؛ و ما می بینیم که روز به روز صحت سخن ایشان بیشتر آشکار می شود. 4- و بالاخره بالاتر از همه آمَنَ بِرَبِّه. در یک جلسه ی خصوصی ایشان به من می گفت: «فلانی! این ما نیستیم که چنین می کنیم، من دست خدا را به وضوح حس می کنم».

سه شنبه, ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۵
صفحه 3 از 3 1 | 2 | 3