مکتب واسطۀ اقتصاد اسلامی از دیدگاه امام خمینی قدس سره

آیت الله محمد واعظ زاده خراسانی

مکتب واسطۀ اقتصاد اسلامی از دیدگاه امام خمینی قدس سره

در نظام اسلامی، اقتصاد اصل نیست؛ بلکه مکتب و فرهنگ اصل است. مادیات، صرفاً ابزاری برای وصول به معنویات است و در همین حد ارزش دارد. مادیات وسیله است نه هدف؛ این مطلب را سرسری نباید گرفت و از کنار آن به آسانی گذشت. هدف بودن مادیات یا وسیله بودن از زمین تا آسمان با هم فرق دارند. بخش عمده دعواها و خصومتها در مادیات از همین جا سرچشمه می گیرد. وسیله بودن مادیات، علاقۀ ذاتی انسان را از آنها، به آنچه هدف است مصروف می دارد و حب دنیا را که (رأس کل خطئیه) است از آنها می زداید، و مفاسد دو نظام دیگر را به حدّ صفر می رساند.

یکشنبه, ۲۵ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۵
سیاستها و روشهای اعمال استراتژی توسعه اقتصادی درونزا از دیدگاه امام خمینی (ره)

روح الله بیات

سیاستها و روشهای اعمال استراتژی توسعه اقتصادی درونزا از دیدگاه امام خمینی (ره)

اهداف، اصول و ماهیت توسعه اقتصادی از نظر حضرت امام خمینی در چارچوب و نگرش دینی و اسلامی توضیح داده می شود، از طرف دیگر سیاستها و روشهای خاصی از سوی ایشان در جهت رسیدن به اهداف موردنظر با حفظ اصول اولیه آن مورد تأکید قرار می گیرد که ماهیتهای درونزایی دارند.

شنبه, ۲۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۴
مروری بر اندیشه های اقتصادی حضرت امام(س)

حجت الاسلام والمسلمین اسدالله بیات

مروری بر اندیشه های اقتصادی حضرت امام(س)

در نظر حضرت امام(س) استقلال سیاسی امکان ندارد مگر با تحصیل استقلال اقتصادی. اگر مردم کشوری از نظر اقتصادی وابسته بشوند؛ و مصرف کنندۀ کالاهای تولیدی جاهای دیگر باشند استقلال سیاسی را هم از دست خواهند داد.

یکشنبه, ۱۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲
حق انتخاب و حق انتقاد مردم در حکومت اسلامی

محتشمی پور، علی اکبر

حق انتخاب و حق انتقاد مردم در حکومت اسلامی

حضرت امام خمینی (س) معتقد بودند هیچکس (هیچ مقامی) حق ندارد و نمی تواند نظرات خود را بر مردم تحمیل کند و می فرمودند: مردم به هر چیزی رأی دادند ما باید از آن تبعیت کنیم و تابع نظرمردم باشیم.

شنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۰
دریچه ای به مبحث اسلامی کردن دانشگاهها

دریچه ای به مبحث اسلامی کردن دانشگاهها

دانشگاه در منظر شخصیتی چون امام خمینی از دو جهت جایگاهی ویژه می یابد. از یک سو امام، عالمی برجسته و فقیهی عارف و عامل و مسلط بر پهنۀ وسیعی از علوم و معارف حوزوی بود که نفس این وسعت دامنه توأم با عمق و اجتهاد نظر و رأی بدیع در هر یک از آن زمینه ها، از اهتمام و عنایت کم نظیر ایشان به کسب دانش و معارف حکایت می کند که به گونه ای فراتر از رسم متعارف حوزه های عصر خودشان، با وسعت نظر و سعۀ صدر لازم، از مشربهای مختلف عقل و نقل و شهود بهره گرفته است.

شنبه, ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۱
اهمیت انتخابات و نقش مردم

اهمیت انتخابات و نقش مردم

عزیزان من! که امید نهضت اسلامی به شماست، در روز تعیین سرنوشت کشور بپاخیزید، و به صندوقها هجوم آورید و آرای خود را در آنها بریزید، و با کمال آرامش و مراعات کامل اخلاق انسانی- اسلامی، این امر مشروع را انجام دهید.

چهارشنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۵
معلمی، عشق و عاشقی

به مناسبت بزرگداشت مقام معلم

معلمی، عشق و عاشقی

اگر معلمی «عشق» است و «عاشقی» و شیرین و بهجت آفرین. اگر تعلیم و تربیت کاری است کارستان و این هنر خداوند است و او این هنر را به رسولان و رهروان شایسته اش تفویض کرده است، پس خوشا به حال معلمان که این وظیفه خطیر را بر دوش می کشند. اینک در ایام بزرگداشت مقام معلم، گزیده ای از این هنرنامه را به نقل از امام خمینی (س)، آن پیر خداخواه و هنرمندترین معلم این زمان مرور می کنیم.

چهارشنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰
جایگاه مردم در منظومه فکری امام خمینی (بررسی نظریه فقهی امام خمینی)

حجت الاسلام و المسلمین دکتر رحیم نوبهار

جایگاه مردم در منظومه فکری امام خمینی (بررسی نظریه فقهی امام خمینی)

وقتی ازجایگاه و موقعیت حقوق مردم در منظومه فکری امام خمینی ـ رحمت الله علیه ـ و حتی شخصیت های مشابه ایشان سخن به میان می آید، پرسش کلی تری مطرح می شود که با توجه به این که این گونه شخصیت ها به لحاظ فکری بر سنت فقهی و حتی فقه ستنی تاکید دارند آیا اصولا در این منظومه فکری، مردم و حقوق مردم وزن و جایگاهی دارد؟

دوشنبه, ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۹:۰
مرور برخی از اصول و مبانی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران از دیدگاه امام خمینی (س)

مرور برخی از اصول و مبانی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران از دیدگاه امام خمینی (س)

من از خدای تبارک و تعالی خواهانم که روابط ما با همۀ دولتها و ملتها روابط حسنه باشد، تا اینکه ملت ما بتواند خودش مستقلاً در سرنوشت خودش دخیل باشد و کسی نتواند دخالت در امور داخلی ما بکند.

دوشنبه, ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۶
عدالت جهانی در اندیشه امام خمینی(س)

عدالت جهانی در اندیشه امام خمینی(س)

امام به بحث عدالت و موانع آن در جهان، به شکل عینی و مصداقی پرداخت. ایشان به دنبال ارائه یک نظریه آرمانی و غیرکاربردی نبود، بلکه به طرح مباحث عملی و ایجاد تحول در وضعیت عدالت در جهان امروز پرداخت. از دیدگاه امام خمینی، بخش عدالت اقتصادی، رابطه تنگاتنگی با عدالت فرهنگی و سیاسی داشت. در تحول اقتصادی، اعتلای معنوی انسان ها در کنار ترقی مادی، سبب ایجاد اقتصاد سالم همراه با استقلال و امنیت و توزیع عادلانه ثروت می شود.

شنبه, ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۷
رهبری امام خمینی(س) در شعارهای انقلاب اسلامی ایران

رهبری امام خمینی(س) در شعارهای انقلاب اسلامی ایران

جامعه شناسان معتقدند که برای وقوع هر انقلابی وجود شرایط انقلابی ضروری است. اما وجود شرایط انقلابی شرط کافی برای انقلاب نمی باشد. رهبری است که با اقدامات خود جامعه ای را که آبستن انقلاب است به سوی وقوع جنبش انقلابی و انقلاب هدایت می کند.

یکشنبه, ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۹
مبنای امام در گفت وگو با خبرنگاران در نوفل لوشاتو اعتماد بود

دکتر صادق طباطبایی

مبنای امام در گفت وگو با خبرنگاران در نوفل لوشاتو اعتماد بود

بعد از هفت هشت ده روز بعد از ورود امام به پاریس تقاضاهای مصاحبه زیاد شده بود، اینجا بود که گروهی برای سروسامان دادن به امر مصاحبه ها و تنظیم سوالات تشکیل شد.

جمعه, ۰۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۶
منظور امام از وحدت میان شیعه و سنی

دکتر فاطمه طباطبایی

منظور امام از وحدت میان شیعه و سنی

منظور امام از وحدت میان شیعه و سنی نه آن است که شیعه ها سنی شوند و نه آن است که سنی ها شیعه. و نه آن است که هر دو از اعتقاداتشان دست بردارند بلکه، امام می گویند بیایم حول مشترکاتمان وحدت داشته باشیم

یکشنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۸:۳۷
دانشگاه و دانشگاهیان از منظر امام خمینی(س)

دانشگاه و دانشگاهیان از منظر امام خمینی(س)

امام با تلخی هر چه تمامتر از روندی یاد می کرد که استعمار از طریق سلطه بر مراکز تعلیم و تربیت و نظام علمی کشور، با دست و تدبیر این تحصیلکرده های خودفروخته، به غارت سرمایه های مادی و معنوی ما می پرداخت، و بندهای اسارت ملی با سر پنجه این پرورش یافتگان نظام دانشگاهی وابسته، تنیده می شد. طبعاً امام با آن خصوصیات و با اطلاع از چنین مطامعی، که توأم با دسیسه های گوناگون خناسان، منجر به جدایی و تفکیک همه جانبه دانشگاه از سنت علمی و فرهنگی ریشه دار حوزوی شده بود، در مسند رهبری و مدیریت این انقلاب که در درجه اول یک انقلاب فرهنگی به حساب می آمد، نمی توانست نسبت به دانشگاه کم اعتنا بماند. بر این اساس علاوه بر عنایت و توجه مستمری که در فرآیند مبارزات قبل از انقلاب نسبت به قشر دانشگاهی و نسل متدین اما معدود اساتید و دانشجویان آن سالها از خود نشان می دادند، از فردای پیروزی انقلاب، نظام تعلیم و تربیت کشور و بویژه آموزش عالی آن، در کانون توجه رهبری انقلاب قرار گرفت و از هر فرصت برای تحول و بازسازی این مرکز مهم انسان سازی استفاده شد. ماهها و حتی سالهای اول انقلاب، به دلیل حضور و نفوذ جریانهای فکری چپ و نیز تداوم فرهنگ گذشته، بخش مهمی از توجه امام مصروف مقابله با توطئه ها و هشدارها نسبت به اقدامات این عوامل می شد؛ اما مسأله تحول در نظام فرهنگی و علمی کشور موضوعی نبود که از نظر ایشان دور بماند

شنبه, ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴
رسالت دانشگاه در کلام روح الله

رسالت دانشگاه در کلام روح الله

شما دانشگاهی ها کوشش کنید که انسان درست کنید. اگر انسان درست کردید، مملکت خودتان را نجات می دهید. اگر انسان متعهد درست کردید، انسان امین، انسان معتقد به یک عالم دیگر، انسان معتقد به خدا، مؤمن به خدا، اگر این انسان در دانشگاه های شما و ما تربیت شد، مملکتتان را نجات می‏ دهد. بنا بر این، کار، کار بسیار شریف، و مسئولیت، مسئولیت بسیار زیاد. الآن این مسئولیت به دوش ما و شماست. این مسئولیت بزرگ، یعنی سعادت ملت را شما و ما باید بیمه کنیم: قشر روحانی و قشر دانشگاهی. سعادت ملت را شماها باید بیمه کنید.

شنبه, ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۴:۲۵
کرامت انسان در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

علی اکبر جعفری

کرامت انسان در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

از آنجا که انقلاب اسلامی ملت ایران، بر اساس اعتقاد مذهبی و اسلامی شکل گرفت، اصول قانون اساسی نیز منبعث از احکام و تفکرات اسلامی (یعنی قرآن) است.

شنبه, ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱:۵۹
 امام خمینی(س) و دنیای شعر

مقاله ای از ددکتر غلامحسین دینانی:

امام خمینی(س) و دنیای شعر

امام سعادت واقعی را در رها شدن از سیطرۀ عقل مادی گرا، منفعت جویی، خودخواهی و خودبینی فلسفی و رسیدن به مقام خلوص و صفا و پاکی می دانند. به عقیدۀ ایشان حتّی فرقه ها و باورهای عرفانی هم اگر به صورت رسمی و خشک و بی روح درآید و ابزار سوء استفادۀ برخی شود، خود از بُتهایی است که باید از آنها اجتناب کرد.

سه شنبه, ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴
رابطۀ عرفان با جهاد، تهذیب و تزکیۀ نفس

سید حسن نصرالله

رابطۀ عرفان با جهاد، تهذیب و تزکیۀ نفس

امام خمینی(س) همواره بر پیوند عمیق و محکم میان عرفان و جهاد و شهادت تأکید می ورزیدند؛ و جهاد و شهادت را از نتایج عرفان واقعی می دانستند. مگر نه اینکه «جهاد»، دری از درهای بهشت است و خداوند آن را به روی بندگان خاص خود می گشاید؟ همین اولیای خدا هستند که این در را می کوبند و از در جهاد به درجۀ رفیع شهادت می رسند و از نعمت بزرگ لقای پروردگار و جوار او بهره مند می گردند.

سه شنبه, ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۳
ویژگی ‏های عرفانی امام راحل

ویژگی ‏های عرفانی امام راحل

آری امام هم محیی دین شد و هم احیاگر عرفان؛ رموز دلدادگی و دلبری را از مکتب قرآن و خزاین غیبی اهل بیت علیهم‏ السلام آموخت، و مفاتیح غیبی را در سرّ الصلاة نجوا کرد و شریعت و طریقت و حقیقت را در مصباح الهدایه پیوندی دوباره داد.

شنبه, ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰
امام فرمودند اسناد را به هیچ مقامی تحویل ندهید خودتان منتشر کنید

حجت الاسلام و المسلمین موسوی خوئینی ها:

امام فرمودند اسناد را به هیچ مقامی تحویل ندهید خودتان منتشر کنید

امام فرمودند: اسناد را به هیچ کس و هیچ مقامی تحویل ندهید و خودتان آن را منتشر کنید. در ضمن توضیحی دادند و توصیه‏ ای کردند. توضیح این بود: مطالبی که شما از طریق اسناد به دست آورده ‏اید...

چهارشنبه, ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷
درسی از امام خمینی(س)

نگاهی به واقعه سیزده آبان 1358 از زاویه دید دیگر

درسی از امام خمینی(س)

استکبار که حاصل کبر و خود برتربینی و خویشتن بزرگ پنداری است، از آن رو که در زمینه تربیتی ناصحیحی زاده شده است، حاصلی جز سرکشی و طغیان نداشته و از قدمتی دیرینه در میان انسانها برخوردار است.

دوشنبه, ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۱
ماجرای تصرف سفارت آمریکا در خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی

13 آبان در خاطرات یاران انقلاب/ 1

ماجرای تصرف سفارت آمریکا در خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی

‏‏ادامه اشغال سفارت امریکا توسط دانشجویان، دولت امریکا را با شدیدترین بحران‏‎ ‎‏سیاسی چند دهه اخیر، روبرو کرد. آنها از یک طرف، با بازتاب گسترده این مسأله در‏‎ ‎‏جهان، روبرو بودند و از طرف دیگر، در جلب و جذب نظر مقامات ایران برای حل و‏‎ ‎‏فصل مسأله، عاجز و ناتوان به نظر می رسیدند.

دوشنبه, ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹
تسخیر سفارت آمریکا از زبان یادگار امام

13 آبان در خاطرات یاران انقلاب؛

تسخیر سفارت آمریکا از زبان یادگار امام

«خبر دادند که آقای بازرگان در اعتراض به حرکت دانشجویان استعفای خود و کابینۀ دولت موقت را نوشته – و ظاهراً – عازم قم می باشد. ساعتی به پخش اخبار سراسری بعدازظهر از رادیو نمانده بود. این اولین بار نبود که رئیس دولت موقت استعفایِ اعلام نشده می داد. با شناختی که از برخوردهای ایشان و دولت موقت داشتم، مطمئن بودم که این اقدام یک حرکت تاکتیکی برای گرفتن امتیاز و تحت فشار قرار دادن دانشجویان است.

دوشنبه, ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۱
قلب من در فشار است

آیت ‏الله توسلی

قلب من در فشار است

قلب من در فشار است، ایران دیگر عید ندارد، عید ایران را عزا کردند، ما را فروختند، عزّت ما پایکوب شد.

شنبه, ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱:۱۴
توصیه امام خمینی(س) به خطبا و نوحه سرایان و عزاداران

در محضر درس امام؛

توصیه امام خمینی(س) به خطبا و نوحه سرایان و عزاداران

رفتن یک انسان کامل، شهادت یک انسان کامل در نظر اولیای خدا جمیل است، نه برای اینکه جنگ کرده و کشته شده، برای اینکه جنگ برای خدا بوده است

دوشنبه, ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰
بزرگداشت قیام عاشورا، از شعائر الهی است

در محضر درس امام؛

بزرگداشت قیام عاشورا، از شعائر الهی است

ما باید حافظ این سنتهای اسلامی، حافظ این دستجات مبارک اسلامی که در عاشورا، در محرّم و صفر، در مواقع مقتضی به راه می‏ افتند، [باشیم؛]

دوشنبه, ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۰
اهمیت و نقش عزاداری در احیای اسلام و مکتب سیدالشهدا و حفظ ملت و کشور

در محضر درس امام؛

اهمیت و نقش عزاداری در احیای اسلام و مکتب سیدالشهدا و حفظ ملت و کشور

این خون سید الشهداست که خونهای همه ملتهای اسلامی را به جوش می‏ آورد و این دسته‏ جات عزیز عاشوراست که مردم را به هیجان می‏ آورد و برای اسلام و برای حفظ مقاصد اسلامی مهیا می‏ کند.

دوشنبه, ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۷
اهداف قیام عاشورا و نتایج و آثار قیام اباعبدالله(ع)

در محضر درس امام؛

اهداف قیام عاشورا و نتایج و آثار قیام اباعبدالله(ع)

سید الشهدا بحق بود و با عده قلیلی مقابله کرد و در عین حالی که به شهادت رسید و فرزندان او هم به شهادت رسیدند، لکن اسلام را زنده کرد و یزید و بنی امیه را رسوا کرد.

دوشنبه, ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۰
در نظام اسلامی قانون بر مردم حکومت می کند نه حاکم

موسوی بجنوردی:

در نظام اسلامی قانون بر مردم حکومت می کند نه حاکم

موضع امام خمینی به این معناست که یعنی در نظام اسلامی قانون بر مردم حکومت می کند نه حاکم. سیره پیغمبر (ص) و حضرت علی (ع) نیز این را تصریح می کند.

سه شنبه, ۱۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۴
چگونه از عدالت اجتماعی سخن بگوییم در حالی که بیش از نیمی از افراد تحت پوشش، از حداقل دستمزدها برخوردارند

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی:

چگونه از عدالت اجتماعی سخن بگوییم در حالی که بیش از نیمی از افراد تحت پوشش، از حداقل دستمزدها ...

نیمی از جمعیت ایران، به عبارت دیگر حدود 38 میلیون نفر، تحت پوشش این سازمان قرار دارند، بنابراین تصمیم گرفته شد؛ برای مقابله با مشکلات در وزارت تعاون و رفاه همگی بسیج شوند تا در تعهدات کوتاه مدت سازمان از جمله مستمری ودرمان، خللی ایجاد نشود.

پنجشنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۱
صفحه 4 از 10 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10