گفتگو با کسانی که نامشان در صحیفه امام و دیدارها آمده

مخالفت قاطع امام خمینی با رژیم اسرائیل از آغاز نهضت

سیدحمید روحانی

مخالفت قاطع امام خمینی با رژیم اسرائیل از آغاز نهضت

من به جمیع دوَل اسلام و مسلمین جهان، در هر جا هستند، اعلام می ‏کنم که ملت عزیز شیعه از اسرائیل و عمال اسرائیل متنفرند، و از دولتهایی که با اسرائیل سازش می‏ کنند متنفر و منزجرند. این ملت ایران نیست که با اسرائیل منفور در حال سازش است؛ ملت ایران از این گناه بزرگ بری است.

امام خمینی(س) و بنیادهای علمی انقلاب اسلامی

آیت الله سید حسن خمینی

امام خمینی(س) و بنیادهای علمی انقلاب اسلامی

مختصر اینکه، دیدگاه سیاسی امام خمینی(س) هرگز جدا از دین نیست. افکار ایشان یک جایگاه خاص و مهمی دارد. سرچشمۀ سعادت دنیوی و اخروی، و منبع احکام ظاهری، باطنی، مادی و معنوی، دین است؛ و به طور کلی دین، مسئول بیان همۀ حقایقی است که مربوط به سعادت انسان می باشد.

حصر نظامی منزل امام در نجف توسط  مأموران رژیم بعثی عراق

حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خمینی

حصر نظامی منزل امام در نجف توسط مأموران رژیم بعثی عراق

بعد از ملاقاتهای بدون نتیجۀ مسئولین سازمان امنیت عراق با امام، منزل آن حضرت در نجف توسط نیروهای بعثی محاصره می ‏شود. امام از مواضع خود عقب‏نشینی نمی ‏کنند، سرانجام تصمیم شورای فرماندهی حزب بعث عراق (قیادة‏الثوره) مبنی بر اخراج امام از عراق ابلاغ می ‏گردد. حضرت امام تصمیم می‏گیرند به کویت عزیمت کنند.

سیری در ویژگی های عرفانی امام خمینی (س)

آیت الله جوادی آملی

سیری در ویژگی های عرفانی امام خمینی (س)

همت تو باید در همه حرکات و سکنات و اندیشه و فکرت در توجه به خداوند متعال و ملکوت او باشد، چرا که به سوی خدای متعال مسافری و ممکن نیست در این سفر با قدم نفْس راه پیمودن، پس چاره‏ ای نیست جز آنکه با قدم خدا و رسول سفر کنی‏( صحیفه امام؛ ج1، ص10)

امام، الگوی تربیت اسلامی

دکتر علی شریعتمداری

امام، الگوی تربیت اسلامی

کوشش امام برای استقرار نظامی اسلامی و بهتر ساختن شرایط مادی و معنوی در جامعه ما مبین جامعیت شخصیت امام است. امام نه تنها در بعد معنوی که حقاً در آن زمینه، از شخصیتهای برجسته محسوب می شود بلکه در زمینه های اجتماعی، سیاسی، نظامی، اقتصادی نیز حساسیت خاص داشته اند. اقدامات ایشان در تأسیس نهادهای مختلف اجتماعی، انتظامی، رفاهی و توصیه ایشان در مورد تأمین نیازهای اساسی مستضعفان نمونه های بارز شخصیت همه جانبه امام است.

شاه و آخرین روزها

آیت الله هاشمی رفسنجانی

شاه و آخرین روزها

کارتر در پیام خود، از امام خواسته بود که ایشان تمامی نیروهای خود را برای جلوگیری از عدم مخالفت با بختیار به کار گیرد. و با اعلام اینکه خروج شاه قطعی است و طی چند روز آینده روی خواهد داد، مدعی شده بود که خطر دخالت ارتش هست و وقوع این خطر، اوضاع را بدتر خواهد کرد. و به همین دلیل از امام پذیرش یک دوره سکوت و آرامش را خواستار شده بود. البته امام در پاسخ به این هیأت، حمایت از دولت بختیار و احتمال وقوع کودتا را منتفی دانستند و با تأکید بر ضرورت آرامش، خروج شاه از کشور و تشکیل حکومت منتخب ملت را، راه اصلی رسیدن به آرامش دانستند.

اندیشه ‏های الهی امام خمینی (س)

آیت الله هاشمی رفسنجانی

اندیشه ‏های الهی امام خمینی (س)

هوش فوق العاده امام، دانش بسیار قوی، مطالعات فراوان امام و دیدن حوادث خاص در دوران زندگی خودشان که همه درس بوده اند، در امام مجموعه ای از اندیشه ها را به وجود آورده بود که نتیجه اش این انقلاب عظیم شد.

امام واقع گرا

آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی

امام واقع گرا

امام وقتی در پاریس بودند ، برای حل مشکل سوخت مردم در آن زمستان سرد گروهی را تعیین کردند که تقریباً سالخورده بودند. جوان ترین شان من بودم. بعد که شورای انقلاب را تشکیل دادند، هسته ی این شورا از ما شکل گرفت که پنج نفر بودیم. آقای مطهری در مراجعت از سفر پاریس، دستور امام را مبنی بر تشکیل شورای انقلاب آوردند.

وصیت نامه امام منشور حکومتی جمهوری اسلامی است

مصطفی کواکبیان

وصیت نامه امام منشور حکومتی جمهوری اسلامی است

این وصیتنامه چراغ بسیار روشنی است برای هدایت مسیر همه مسئولین به سمت اهداف اصلی نظام و مبنای اساسی حکومت دینی و مردمسالاری دینی.

 اشتغال به نماز شب بهتر است یا مطالعه کتابهای علمی؟

آیت الله حسین تقوی اشتهاردی

اشتغال به نماز شب بهتر است یا مطالعه کتابهای علمی؟

از بعضی از نزدیکان امام شنیده می شد که نماز شب را ترک نمی کردند. بعضی از طلاب از ایشان پرسیدند که آیا اشتغال به نماز شب قبل از سپیده صبح بهتر است یا مطالعه کتابهای علمی؟ در جواب فرمودند: نماز شب را سریعتر بخوانید، سپس مشغول مطالعه شوید.

من سید احمد هستم، کوچکترین عضو خانواده خمینی

حجت الاسلام و المسلمین سیداحمد خمینی

من سید احمد هستم، کوچکترین عضو خانواده خمینی

من سید احمد هستم. کوچکترین عضو خانواده خمینی؛ پدرم، حاج آقا روح الله از بزرگترین مراجع دینی شیعه است. پدر را همیشه در منزل «آقا» صدا می زنیم؛ اما در بیرونی، مردم او را با نام «حاج آقا روح الله» می شناسند

چرا امام از نجف به پاریس مهاجرت کرد؟

علی اکبر محتشمی پور

چرا امام از نجف به پاریس مهاجرت کرد؟

امام گفت: من هرجا بروم سجاده ام را پهن می کنم و به فعالیتم ادامه می دهم.

منظور امام از وحدت میان شیعه و سنی

دکتر فاطمه طباطبایی

منظور امام از وحدت میان شیعه و سنی

منظور امام از وحدت میان شیعه و سنی نه آن است که شیعه ها سنی شوند و نه آن است که سنی ها شیعه. و نه آن است که هر دو از اعتقاداتشان دست بردارند بلکه، امام می گویند بیایم حول مشترکاتمان وحدت داشته باشیم

تفرقه از شیطان و وحدت از رحمان است

حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خمینی

تفرقه از شیطان و وحدت از رحمان است

اگر بحق دریافته ‏ایم راه بازگشت به مجد و عظمت گذشتۀ اسلام در وحدتِ تمامی نیروها و فرقه ‏ها و ملتهای مسلمان است باید پیش از هر چیز، به بازنگری مسائلی بپردازیم که ما را از باورداشتِ مفهومِ اُمّت جدا کرده و زمینه‏ های تجزیۀ بلاد و تفرقۀ صفوف مسلمین را فراهم نموده است. باید یک بار دیگر به سنت و قرآن به عنوان منشورِهدایتِ اُمّت و استوارترین محورِ وحدت بازگشت.

طرح امام خمینی(س) قانون اساسی مترقی از دل اندیشه های اسلامی بود

آیت الله عباس کعبی

طرح امام خمینی(س) قانون اساسی مترقی از دل اندیشه های اسلامی بود

امام خمینی از دل اندیشه های اسلامی یک قانون اساسی مترقی بر پایه فقه اهل بیت(س) را طراحی کردند.

مصاحبه با آیت الله موسوی اردبیلی

آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی

مصاحبه با آیت الله موسوی اردبیلی

آن روزی که مدرس می گفت سیاست ما دیانت ما و دیانت ما سیاست ماست، یک دومی نبود بگوید احسنت، راست گفتی. ... یک روز سیاستهای محلی بازی می کند با اسلام مثل بنی امیه و غیره و امروز سیاست یک ابرقدرت مثل امریکا که یک سیاست حاکم است، آن سیاستی که می آید نفت ببرد آن سیاستی که می آید خلیج فارس را تسخیر کند ... در اسرائیل طرفداری از صهیونیستها می کند، ... این سیاست نه پدر دارد نه مادر و نه اصل، این دین را به حال خود نمی گذارد ...دقیقاً روی اسلام مطالعه می کند یک چیزهایی را برمی دارد و یک چیزهایی را می گذارد. این می شود اسلام امریکایی یعنی اسلام در تسخیر امریکا.

روش عملی عرفای شیعه از دیدگاه امام خمینی(س)

سید مصطفی محقق داماد

روش عملی عرفای شیعه از دیدگاه امام خمینی(س)

مقام آرامش روح، حالتی است که انسان در رسیدن به خدا بدان دست می یابد. عرفان اسلامی معتقد است که انسان، کسی است که درد دوری از خدا و رسیدن به او را داشته باشد، پس اگر چنین اندیشه ای داشت، درد نجات بشریت را هم خواهد داشت.

درس آموزی از امام خمینی(س)

آیت الله سید حسن خمینی

درس آموزی از امام خمینی(س)

عقلانیت انسانی، اخلاق اسلامی، فقه شیعی و وحدت ملی چهار رکن اندیشه سیاسی امام است.

نخستین مصاحبه مطبوعاتی  امام خمینی(س)

لوسین ژرژ

نخستین مصاحبه مطبوعاتی امام خمینی(س)

لوسین ژرژ خبرنگار روزنامه لوموند اولین خبرنگاری است که در روز 4/2/57 موفق به مصاحبه با حضرت امام خمینی می شود که متن این گفتگو در روزنامه لوموند 6 مه 1978 م. (16/2/57) به چاپ می رسد.(صحیفه امام؛ ج3، ص366)

گفتاری در باره وقایع 13 آبان(3): اشغال لانه جاسوسی

دکتر حمید انصاری

گفتاری در باره وقایع 13 آبان(3): اشغال لانه جاسوسی

مستنداً و قاطعانه بر این باورم که با توجه به روند حرکت دولت موقت و تحرکات ضد انقلاب و ارتباطات و توطئه های سفارت آمریکا و موج دشمنی دولت آمریکا و غرب در برابر نظام نوپای جمهوری اسلامی اگر اقدامی نمی شد و جریان 13 آبان سال 58 اتفاق نمی افتاد، یقیناً و مطمئناً به استناد همۀ موارد دیگر مشابه که الان می بینیم در کشورهای مختلف، از جمله در همین قضیۀ بهار عربی به قول غربی ها یا بیداری اسلامی که چطوری دگرگون شد و قدرتهای بزرگ مسائل را در مصر در جاهای دیگر مانند لیبی به نفع خودشان تمام می کنند، همین بلا را سر انقلاب ایران می آوردند.

گفتاری در باره وقایع 13 آبان(2): روز دانش آموز

دکتر حمید انصاری

گفتاری در باره وقایع 13 آبان(2): روز دانش آموز

معتقدم رژیم برای مقابله با این جمعیت و زمینه سازی برای روی کار آوردن دولت تمام عیار نظامی بجای دولت شریف امامی در آن روز برنامه ریزی دقیقی کرده بود زیرا من شاهد بودم که هم آرایش نظامی خاصی اطراف میدان انقلاب و دانشگاه تهران شده بود و هم شرایط با روزهای گذشته متفاوت بود.

گفتاری در باره وقایع 13 آبان(1): لایحه کاپیتولاسیون

دکتر حمید انصاری

گفتاری در باره وقایع 13 آبان(1): لایحه کاپیتولاسیون

کشوری که ادعای استقلال دارد به خصوص شاه که ادعا می کرد اینجا یک رژیم رو به تمدن و دروازه های تمدن بزرگ و یک رژیم مستقل هست آنقدر وابسته به امریکا بود که حاضر شده بود این لایحه ننگین را در مجلسین تصویب کند.

گفتاری از آیت الله محمود قوچانی در باره حاج آقا مصطفی

آیت الله محمود قوچانی

گفتاری از آیت الله محمود قوچانی در باره حاج آقا مصطفی

یک الطاف خفیه‏ ای خدای‏ تبارک و تعالی دارد که ماها علم به آن نداریم، اطلاع بر او نداریم. (صحیفه امام؛ج3، ص235)

غفوری فرد: آب و برق مستضعفان در دوران امام رایگان بود

دکتر غفوری فرد

غفوری فرد: آب و برق مستضعفان در دوران امام رایگان بود

کلیات این بود که افراد مستضعف و کوخ نشینان که به گفته امام خمینی ولی نعمتان ما بودند، شرایط زندگیشان تا حد کافی تامین شود.

مأموریت عسگراولادی به غفوری فرد درباره هاشمی

دکتر غفوری فرد

مأموریت عسگراولادی به غفوری فرد درباره هاشمی

امام با سلاح کشتار جمعی مخالف بود

بحران عدم تداوم سیاست ها در آموزش و پرورش/ برنامه آموزش روانشناسی به مربیان پرورشی را متوقف کردند

دکتر سید کاظم اکرمی

بحران عدم تداوم سیاست ها در آموزش و پرورش/ برنامه آموزش روانشناسی به مربیان پرورشی را متوقف کردند

مشکل اساسی بعد از بودجه بحران عدم تداوم سیاست ها بوده است. برنامه من را در آموزش روانشناسی به مربیان تربیتی و پرورشی متوقف کردند. اگر این سیاست ادامه پیدا کرده بود، امروز ما وضعیت متفاوتی در کارنامه تربیتی و پرورشی وزارتخانه داشتیم.

نحوه تدریس امام و انقلاب در کتب درسی درست نیست/کتاب های دینی شهیدباهنر و شهید بهشتی عالی بود/در کتاب های دین و زندگی امروز مشکل داریم

دکتر سید کاظم اکرمی:

نحوه تدریس امام و انقلاب در کتب درسی درست نیست/کتاب های دینی شهیدباهنر و شهید بهشتی عالی بود/در کتاب های دین و زندگی امروز مشکل داریم

دکتر اکرمی از سویی به این نکته اشاره داشت که تعطیلی بخشی از سیاست ها و برنامه های آموزش و پرورش در سال های نخست پس از پیروزی انقلاب اسلامی مورد نظر امام خمینی نبوده و در دوران وزارت وی دوباره احیا شد و از سوی دیگر به این نکته تکان دهنده اشاره می کند که برنامه هایی که برای اجرای سیاست های مورد تأکید امام خمینی در دوران مدیریت وی در پیش گرفته می شود؛ پس از وی متوقف می شود. او بحران عدم تداوم سیاست ها را بزرگترین مشکل این بخش پس از بودجه می خواند

گفت وگو با یکی از نمایندگان امام در شهر امام

حجت الاسلام و المسلمین رسول منتجب نیا:

گفت وگو با یکی از نمایندگان امام در شهر امام

علی اکبر محتشمی پور: تنها کسی که مخالف ادامه جنگ بود، امام بودند

حجت الاسلام و المسلمین سید علی اکبر محتشمی پور:

علی اکبر محتشمی پور: تنها کسی که مخالف ادامه جنگ بود، امام بودند

گفتگو با اندیشمندان و فعالی فرهنگی، سیاسی و اجتماعی

مرور برخی از اصول و مبانی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران از دیدگاه امام خمینی(س)

مرور برخی از اصول و مبانی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران از دیدگاه امام خمینی(س)

من از خدای تبارک و تعالی خواهانم که روابط ما با همۀ دولتها و ملتها روابط حسنه باشد، تا اینکه ملت ما بتواند خودش مستقلاً در سرنوشت خودش دخیل باشد و کسی نتواند دخالت در امور داخلی ما بکند.

مقصود امام خمینی (س) از صدور انقلاب چه بود؟

برگرفته از تبیان صدور انقلاب

مقصود امام خمینی (س) از صدور انقلاب چه بود؟

ما از اول گفتیم می خواهیم انقلابمان را صادر کنیم. صدور انقلاب به لشکرکشی نیست، بلکه می خواهیم حرفمان را به دنیا برسانیم که یکی از آن مراکز، وزارت امورخارجه است که باید مسائل ایران و اسلام و گرفتاری هایی که ایران از شرق و غرب داشته است، به دنیا برساند و به دنیا بگوید که می خواهیم این گونه عمل کنیم.

پشتوانه امام در مدیریت سیاسی پس از انقلاب چه بود؟

دکتر محمد حسین جمشیدی

پشتوانه امام در مدیریت سیاسی پس از انقلاب چه بود؟

امام خمینی پس از پیروزی انقلاب اسلامی علاوه بر تشکیل حکومت اسلامی که گونه‏ ای متفاوت از نظامهای سیاسی معاصر است و ارکان و اصول آن در قانون اساسی جمهوری اسلامی ترسیم گردیده است، به احیای شعائر اجتماعی مکتب اسلام و روح سیاسی احکام اسلامی پرداخت.

چالش ها و فرصت های تحولات اخیر منطقه برای انقلاب ایران

دکتر یحیی فوزی

چالش ها و فرصت های تحولات اخیر منطقه برای انقلاب ایران

انقلاب ایران به عنوان میراث دار یک فرهنگ بزرگ و غنی اسلامی شیعی و میراث دار مبارزات بخش عمده ای از اصلاح گران دینی در چند صد سال اخیر است، و انقلابی است که باید از آن پاسداری کنیم، باید از آن حمایت کنیم، و حمایت و پاسداری هم این است که اهدافش شناخته شود و به صورت منطقی و عقلانی ارزشهایش مطرح شود، جدای از این باید به کارآمدی این اندیشه در عرصه ی داخلی توجه شود، چون اصولاً فکر به تنهایی کافی نیست، فکر در صورتی ماندگار می شود که بتواند کارآمدی خودش را هم اثبات کند و این کارآمدی باعث رشد آن اندیشه می شود، باعث بالندگی آن اندیشه می شود، در واقع یکی از معیارهایی که یک اندیشه می تواند اثبات کند که اندیشه ی برتر است، در عرصه ی عمل است، در عرصه ی کارآمدی هست، به همین دلیل واقعاً باید توجه بیشتری به بحث کارآمدی اندیشه شود، نظریه پردازان به این بحث باید بپردازند که واقعاً چگونه ما می توانیم آن اندیشه ها را به شکل کارآمدی مطرح کنیم.

خمینی، خمینی، قلب ما باند فرودگاه توست

مروری بر رویدادهای انقلاب اسلامی

خمینی، خمینی، قلب ما باند فرودگاه توست

طبق قرار و اعلام اولیه بنا بود امام در روز جمعه 6 بهمن به ایران وارد شوند؛ از این رو حدود 1/5 میلیون نفر از مردم تهران در مسیر خیابان انقلاب و آزادی (آیزنهاور سابق) به سمت فرودگاه راهپیمایی کرده فریاد می زدند: «خمینی، خمینی، قلب ما باند فرودگاه توست». تانکهای ارتشی از نزدیک شدن جمعیت به حوالی فرودگاه ممانعت کردند و در طول خیابان انقلاب (شاهرضا) دهها تن با گلوله های امریکایی دولت بختیار شهید و مجروح شدند. در تظاهرات 8 بهمن، که به دلیل اعتراض به بسته شدن فرودگاه و در تداوم راهپیمایی روز جمعه صورت گرفته بود، در خیابانهای مرکز شهر (میدان انقلاب و اطراف دانشگاه) درگیریهای خونینی به وقوع پیوست که طی آن دهها تن کشته و صدها نفر زخمی شدند.

نگاهی اجمالی بر حوادث نهضت از آغاز تا ورود حضرت امام به ایران

برگرفته از کتاب کوثر، ج3

نگاهی اجمالی بر حوادث نهضت از آغاز تا ورود حضرت امام به ایران

سرانجام، در حالی که هنوز دولت بختیار با حمایت امریکا و بقایای ارتش شاهنشاهی در مصدر کار بود و شایعۀ کودتای نظامیان در رسانه های داخلی و خارجی در سطحی گسترده مطرح بود، پرواز انقلاب فرا رسید؛ 12 بهمن نقطۀ عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی شد و 10 روز پس از آن، بساط سلطنت 2500 سالۀ شاهان در ایران برچیده و حکومت اسلامی برقرار شد.

مروری بر روند رخداد انقلاب اسلامی

دکتر یحیی فوزی

مروری بر روند رخداد انقلاب اسلامی

وقایع و روند انقلاب مؤید آن است که می باید[به دنبال مرگ مشکوک آقا مصطفی"ره"] قیام 19 دی مردم قم در اعتراض به نگارش مقالۀ توهین آمیزی که در روزنامۀ اطلاعات 17 دی ماه 56 به چاپ رسید را نقطۀ آغاز انقلاب ذکر کرد و وقایع بعدی را می توان حلقه های اصلی این واقعه پنداشت. ماهیت سازمان دهندگان، مکانهای سازماندهی تظاهرات، شعارها و فاصلۀ زمانی خاص بین اعتراضات، همگی این موضوع را تأیید می کنند.

چگونه محرم 57 بر عمق و وسعت انقلاب شدت بخشید

برگرفته از کتاب کوثر

چگونه محرم 57 بر عمق و وسعت انقلاب شدت بخشید

بدنبال پیام تحرک آفرین امام خمینی(س)، آیت اللّه طالقانی و آیت اللّه ربانی شیرازی نیز با انتشار اعلامیه هایی، کشتار شب اول محرم را محکوم کرده و مردم را دعوت به استقامت و ادامۀ مبارزه نمودند. رهنمودهای رهبر نهضت و توصیه های روحانیون مبارز و حاضر در صحنۀ انقلاب از یک سو، و فضای معنوی ایجاد شده از ایام سوگواری سالار شهیدان از سوی دیگر، بر عمق و وسعت انقلاب شدت بخشید.

تحولات پر شتاب دی ماه 57 و رهبری هوشمندانه امام

فرازی از کتاب کوثر

تحولات پر شتاب دی ماه 57 و رهبری هوشمندانه امام

اخبار فداکاریهای مردم در دفاع از انقلاب، جزو مهمترین گزارشهای خبری رسانه های گروهی جهان بود. اغلب مفسرین سیاسی، محور تحلیل ها و تفسیرهای خود را به بررسی کیفیت و میزان تأثیرات نهضت اسلامی در کشورها و مردم منطقه قرار داده بودند. سه روز پیش، سران چهار قدرت درجۀ اول غرب (آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان فدرال) با تشکیل کنفرانسی در گوادلوپ به بررسی مسائل جهانی، که مهمترین آنها اوضاع ایران بود، پرداخته بودند. گزارشهای رسیده حاکی از این بود که «کارتر در طول بحث و گفتگوهای سه روزۀ کنفرانس، بدواً ژیسکاردستن (رئیس جمهور فرانسه) و سپس اشمیت (صدراعظم آلمان) را متقاعد می کند که حضور شاه در کشور قابل دوام و پشتیبانی نیست.

راه های مردمی شدن در مدیریت امام خمینی(س)

عباس شفیعی

راه های مردمی شدن در مدیریت امام خمینی(س)

یکی از روشهای جلب اعتماد مردم مسلمان، تمسک به اسلام ناب محمدی است، در نگرش امام خمینی(س)، به دست آوردن قلوب ملت، با عمل به اسلام و احکام الهی میسر است؛ چرا که در نگرش الهی، خداوند مقلب القلوب است، بدین معنا که اگر مدیری در جهت رضای خداوند و عمل به موازین شرعی، کوشش و تلاش نماید و در این مسیر متحمل شداید گردد، خداوند ـ تبارک و تعالیٰ ـ قلوب انسانها را به سوی وی بر می گرداند.

حقوق مردم از دیدگاه امام خمینی

دکتر الهام امین زاده

حقوق مردم از دیدگاه امام خمینی

حقوق و آزادیهای فردی و اجتماعی مردم در نزد امام جایگاه ویژه ای داشت و این مفهوم را نه به عنوان یک فراورده غربی که به عنوان یک آموزه اصیل اسلامی و توحیدی می نگریست. امام انسان را به عنوان خلیفه خداوند در روی زمین حامل صفات و ویژگی های خداوند مانند عقل، اراده، اختیار و آزادی می دانستند که به طور فطری آزاد آفریده شده و کسی حق سلب این حق فطری را از او ندارد.

اصول حاکم بر سیره امام خمینی(س)

فرهاد درویشی سه ‏تلانی

اصول حاکم بر سیره امام خمینی(س)

جمهوریت به مثابه ظرف و شکل، و اسلامیت به مثابه محتوا و ماهیت نظام تازه تأسیس کشور ایران، همواره مد نظر امام خمینی(س) بوده است. ایشان مبنای مشروعیت نظام جدید پس از پیروزی انقلاب اسلامی را مردمی بودن و اسلامی بودن آن می‎دانستند. از این رو، در شرایطی که بدیلهایی همچون جمهوری دموکراتیک و یا حکومت اسلامی از سوی برخی افراد و گروهها مطرح می‎شد بر «جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد» تأکید می‎کردند.

شورای انقلاب

دکتر یحیی فوزی

شورای انقلاب

هاشمی رفسنجانی یکی از اعضای بلندپایه انقلاب و شورا که بعدها سمتهای عالی حکومتی را نیز پذیرفتند، ... گفته است: شورای انقلاب در شرایطی کار را به عهده گرفت که هیچ ارگان قابل اعتمادی در این کشور وجود نداشت و مشکلاتی که از برخورد نیروهای پلیسی و ارتش با مردم ایجاد شده بود و انتظاراتی که مردم از حکومت انقلابی داشتند و صف بندیهایی را که در مقابل انقلاب می شد شورای انقلاب مسئولیت اداره کشور را در این شرایط به عهده گرفت همه چیز را می بایست از صفر شروع می کردیم.

دی ماه 57، روزهای سرنوشت ساز قیام

برگرفته از کتاب کوثر

دی ماه 57، روزهای سرنوشت ساز قیام

اخبار فداکاریهای مردم در دفاع از انقلاب، جزو مهم ترین گزارش های خبری رسانه های گروهی جهان بود. اغلب مفسرین سیاسی، محور تحلیل ها و تفسیرهای خود را به بررسی کیفیت و میزان تأثیرات نهضت اسلامی در کشورها و مردم منطقه قرار داده بودند.

امام خمینی(س) بزرگترین احیاگر تفکر دینی

عباس ایزدپناه

امام خمینی(س) بزرگترین احیاگر تفکر دینی

امام به آرمان های بلند دیرینه و آرزوهای تحقق نیافتۀ مصلحان، احیاگران و دردمندان تاریخ – در قلمرو نظر و عمل – عینیت بخشید؛ از همین روی باید او را خاتم احیاگران و مصلحان تاریخ اسلام بلکه بشریت خواند.

فروغ نام و یاد امام خمینی(س)

سید محمود صادقی

فروغ نام و یاد امام خمینی(س)

ظهور پر فروغ امام خمینی در دهه های پایانی قرن بیستم میلادی، دیگر بار تلألؤ فروزان معنویت را در همه جهان گسترانید و یاد و خاطره بعثت انبیا و امامت اوصیا (علیهم السلام) را در خاطره ها زنده کرد.

مبدأ انقلاب اسلامی در کلام امام خمینی

منصور حاجی

مبدأ انقلاب اسلامی در کلام امام خمینی

امام خمینی از ابتدا پیروزی انقلاب اسلامی در صدد بودند با ارائه تعاریف ناب از ماهیت انقلاب اسلامی اذهان مردم را به این واقعبت متوجه سازند که انقلاب اسلامی علی رغم مشابهت ظاهری با دیگر انقلاب ها از خصائص دیگری برخوردار است. لذا می فرمایند : تردید نیست که این انقلاب اسلامی یک تحفه الهی و هدیه غیبی بود که از جانب خداوند منان بر این ملت غارت زده عنایت شده است

مدینه فاضله از دیدگاه امام خمینی(س)

دکتر ناصر نیکوبخت

مدینه فاضله از دیدگاه امام خمینی(س)

امام خمینی، با درک و شناخت کامل از آدم و عالم، با جامعیت در علوم نظری وعملی، با زهد و وارستگی و شجاعت و قدرت در تصمیم گیری، چهارچوب حکومت اسلامی را مشخص کرد و جامعۀ آرمانی خود را بارها و بارها در طی مصاحبه ها، سخنرانی ها، تقریرات، ترسیم کرد. او با زندگی ساده و بی تکلّف، با این که در قلب ها جای داشت، آن همه عظمت و بزرگی را به رنگ ریا نیالود و جان قدسی خویش را اسیر آفت حقیقت سوز مقدس مآبی نکرد.

علل شکل گیری انقلاب اسلامی در گفتگوی امام با روزنامه نگار مصری

محمد حسنین هیکل

علل شکل گیری انقلاب اسلامی در گفتگوی امام با روزنامه نگار مصری

جزیره ثبات و آرامش ایران همراه با اختناق بود. هر اختناقی انفجاری را به وجود می ‏آورد. اختناق همگانی به دنبالش انفجار همگانی است.

امام خمینی(س) در رویارویی با انحرافات فکری

دکتر فتحی پکن

امام خمینی(س) در رویارویی با انحرافات فکری

امام خمینی می فرماید: از جمله توطئه هایی که اثر گسترده ای در کشورهای مختلف و کشور عزیز ما به جا گذاشته، و پیوسته آثار آن در حد وسیعی پا بر جاست، این است که دولت های تحت سلطۀ استعمار را وادار کردند بیگانه از هویت خود زندگی کنند، تا مجذوب و مبهوت غرب و شرق شوند.

دیدگاه های حضرت امام (س) درباره سیاست خارجی

علی اکبر صالحی

دیدگاه های حضرت امام (س) درباره سیاست خارجی

حضرت امام هدف و مقصد ما را از اول روشن کردند هدف ما رسیدن به آرمان هایی است که دین حنیف اسلام برای ما ترسیم کرده و ما در آن جهت در حرکت هستیم البته راه طول و درازی داریم تا به قله این آرمان ها و ایده آل های خود برسیم. تا به امروز در این سی و سه سال، خوشبختانه ملت به پیروی از ارشادات امام عزیز و رهبری عزیزمان، توانسته اند راه را به خوبی بپیمایند. ما هر چند گاهی در پیمایش این راه، گاهی با کندی و گاهی هم با تندی حرکت کرده ایم اما جهت را هرگز گم نکرده ایم.

عوامل مؤثر بر تربیت اخلاقی و عرفانی امام خمینی(س)

حجت الاسلام و المسلمین همت بناری

عوامل مؤثر بر تربیت اخلاقی و عرفانی امام خمینی(س)

تهذیب اخلاق و سیر و سلوک، در اندیشه و سیرۀ امام خمینی(س) جایگاه ویژه ای دارد؛ امام(س) تهذیب نفس و پای بندی به مسائل اخلاقی را پیش درآمد موفقیت در سایر ابعاد زندگی انسان می دانستند و در کنار علم و دانش و سیاست و حکومت داری، بر آن تأکید می نمودند.

علم غیب و علم لدنّی پیامبر (ص)  از منظر امام خمینی

حصین صالحی مالستانی

علم غیب و علم لدنّی پیامبر (ص) از منظر امام خمینی

امام خمینی، با توجه به بینش عرفانی خود، علم غیب و علم لدنی پیامبر را از زاویه مظهریت پیامبر اکرم (ص)، از اسم اعظم حق بررسی کرده است، وی ضمن اعتقاد به داشتن چنین علمی برای پیامبران الهی به طور عام، علم لدنی و علم غیب پیامبران را دارای مراتب متفاوت می¬داند که پیامبر خاتم (ص) در اوج قله وصل به مبدء غیب قرار دارد.

وقف، نردبانی به سوی جامعه آرمانی اسلام

حجت الاسلام و المسلمین رضا هوشیاری

وقف، نردبانی به سوی جامعه آرمانی اسلام

در ارتباط با آثار و ثمرات وقف ما باید دو محور آن را مورد بررسی قرار دهیم، محور اول اثرات فردی وقف است و محور دوم آثار و ثمرات اجتماعی وقف است. از آثار فردی وقف می توان به موارد زیر اشاره کرد، یکی تزکیه نفس و پالایش درون واقف است، یعنی آن کسی که مال را وقف می کند این سبب پاکی نفس و پالایش درون آن شخص می شود، دوم از بین رفتن روحیه مال اندوزی و دنیاطلبی و تعلقات و وابستگی های مادی است، سومین مطلب از آثار وقف اعتلای فرد به مراتب ارزشمند انسانی و معنوی است، و چهارم جلب خشنودی پروردگار عالم و بسته نشدن پرونده عمل خیر واقف است، مادامی که آن عین موقوفه موجود است و دیگران از منافع آن بهره می برند برای شخص واقف و وقف کننده ثواب نوشته می شود اگر چه فرد از دنیا رفته باشد.

نقش وقف در فقرزدایی

حجت الاسلام و المسلمین ناصر شهیدی

نقش وقف در فقرزدایی

یکی از کارکردهای مهم وقف، فقرزدایی از جامعه است. با گسترش فرهنگ وقف می توان میزان فقر و محرومیت را در جامعه کاهش داد؛ زیرا وقف یکی از راه های توزیع مجدد درآمد است و با توزیع مجدد درآمد، سرمایه های جامعه در اختیار همگان قرار می گیرد و با بهره مندی همگان از امکانات رفاهی و اقتصادی، زمینه های تکامل در ابعاد فرهنگی و اجتماعی فراهم می شود.

آثار وقف از دیدگاه امام خمینی (س)

حجت الاسلام و المسلمین خسروی

آثار وقف از دیدگاه امام خمینی (س)

وقف یکی از موضوعاتی هست که هم بخش حقوقی و فقهی دارد و هم بخش اقتصادی دارد و هم آثار تربیتی و اخلاقی دارد و لذا دارای ابعاد مختلف و گوناگون فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است.

کرامت انسان در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

علی اکبر جعفری

کرامت انسان در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

قانون‏ اساسی‏ جمهوری اسلام یعنی قانون‏ اساسی‏ اسلام (صحیفه امام؛ ج8، ص219)

آرمان بسیج و بسیج آرمانی  از منظر امام خمینی(س)

دکتر محمد حسین جمشیدی

آرمان بسیج و بسیج آرمانی از منظر امام خمینی(س)

فرهنگ بسیجی در معنای حقیقی و کامل آن، فرهنگی است فطری و انسانی و به همین دلیل فرهنگی است عقلی و دینی؛ فرهنگی عاری از تعصب، جزمیت، انحصار، گروه گرایی، خاص اندیشی، رهبانیت، تعبد بدون تعقل و مهمتر از همه فرهنگی است اسلامی و جهت گیری آن بسوی فطرت، حنیفیت، توحید، تعقل، حماسه، عرفان، شهادت و ایثار، عدالتخواهی، سعادت طلبی، کمال جویی و در نهایت خداخواهی و طلب جانان است.

رابطۀ عرفان با جهاد، تهذیب و تزکیۀ نفس

سید حسن نصرالله

رابطۀ عرفان با جهاد، تهذیب و تزکیۀ نفس

امام خمینی(س) همواره بر پیوند عمیق و محکم میان عرفان و جهاد و شهادت تأکید می ورزیدند؛ و جهاد و شهادت را از نتایج عرفان واقعی می دانستند. مگر نه اینکه «جهاد»، دری از درهای بهشت است و خداوند آن را به روی بندگان خاص خود می گشاید؟ همین اولیای خدا هستند که این در را می کوبند و از در جهاد به درجۀ رفیع شهادت می رسند و از نعمت بزرگ لقای پروردگار و جوار او بهره مند می گردند.

ارزیابی دیدگاه فقهی امام خمینی(س) و دیگر فقیهان دربارۀ قیام سیدالشهدا(ع)

سید ضیاء مرتضوی

ارزیابی دیدگاه فقهی امام خمینی(س) و دیگر فقیهان دربارۀ قیام سیدالشهدا(ع)

حضرت امام خمینی(س) درهای جدیدی را در تحلیل صحیح و بهره بری کامل و اساسی از قیام سید شهیدان عالم، حضرت ابی عبدالله الحسین(ع)، گشود و روزنه هایی را که فقهاء پیشین نشان داده بودند به راههای همواری مبدل ساخت تا فقها و صاحب نظران حوزه استنباط و فقاهت و دیگر ره جویان مباحث دینی – اجتماعی، گامهایی استوار بردارند.

مردم و افکار عمومی در اندیشه  امام خمینی(س)

دکتر محمد حسین جمشیدی

مردم و افکار عمومی در اندیشه امام خمینی(س)

شما مردم‏ شریف‏ ایران در جریان مبارزه با استعمار و استثمار پیروزی بزرگی به دست آوردید و توانستید با اتکال به خدای متعال و وحدت کلمه و مشارکت همه قشرها بر طاغوت زمان غلبه کنید. (صحیفه امام؛ ج 6، ص518)

بررسی شکایت از شکنجه در مجلس اول و دوم

دکتر محسن رهامی

بررسی شکایت از شکنجه در مجلس اول و دوم

هر مورد شکایتی که از دادگستری های برخی از استان ها درباره شکنجه به کمیسیون قضایی مجلس ارجاع می شد؛ مورد رسیدگی قرار می گرفت. ما این موضوع را به طور دائم در قوه قضائیه پیگیری می کردیم. فرد شاکی را به مجلس دعوت می کردیم تا با حضور در کمسیون قضایی توضیحات خود را بگوید، جلسات بسیار وقت گیر هم بود؛ با این حال کمیسیون قضایی کار خود را در این زمینه ادامه می داد