گفتگو با کسانی که نامشان در صحیفه امام و دیدارها آمده

خطوط کلی دیدگاه های حضرت امام در باب قضا و قضاوت

برگرفته از تبیان قضا و قضاوت

خطوط کلی دیدگاه های حضرت امام در باب قضا و قضاوت

رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، قوه قضاییه را در اسلام جزء طراز اول مراکز با اهمیّت اداری و حتی حسّاسترین مکان نظام دانسته و به وجوب کفایی تصدی امر قضاوت فتوا داده و پرهیز و خودداری واجدان شرایط را از خدمت در دستگاه قضایی جایز نشمرده و از سوی دیگر، تضعیف و توهین قوه قضاییه را برخلاف موازین اسلامی دانسته اند.

نقش تعاون در سازندگی کشور

برگزیده از صحیفه امام

نقش تعاون در سازندگی کشور

بسیار از این جهت من خرسند می شوم که ببینم برادرها و خواهرها نسبت به طوایف ضعیف خدمتگزاری می کنند؛ و این اسباب این می شود که قدرتشان را چند برابر کند. وقتی که ببینند شماها می روید در آنجا برایشان کار می کنید، آنها هم خودشان تشویق می شوندبه اینکه کارهای زیادتر بکنند ... این تحولی که در جوانهای ما، در خواهرها و برادرهای ما، حاصل شده است که این طور حس تعاون، حس خدمت به ملت، خدمت به اسلام، پیدا شده است، این خیلی امیدوار می کند انسان را به اینکه با این قدرت ایمانی که الآن در ملت ما هست، و ان شاءالله باقی می ماند، همه کارها انجام بگیرد.

سیاست خارجی و روابط بین الملل

مقدمه دفتر بیست و هشتم تبیان

سیاست خارجی و روابط بین الملل

استقلال، در معنای نهایی می باید موجب پاره شدن تمام بندها و مجاری سلطه شود و هر کشوری که با سوء استفاده از ضعفهای داخلی و فساد حکومتگران سابق در ایران، مناسبات و منافع نامشروعی برای خود داشت، از این پس باید جایگزینی دیگر را دنبال کند.

مصاحبه با حجة الاسلام و المسلمین دکتر احمد احمدی

حجة الاسلام و المسلمین دکتر احمد احمدی

مصاحبه با حجة الاسلام و المسلمین دکتر احمد احمدی

اصل اندیشۀ حضرت امام رحمه الله برخاسته و برگرفته از عرفان اهل بیت علیهم السلام است. سفارش مکرر ایشان به خواندن مناجات شعبانیه، دلیل این سخن است. پیدا است که خود ایشان با این مناجات و مضامین بلند آن و همچنین با مناجات خمسة عشر و دعای سحر حضرت سجّاد علیه السلام و دعای عرفۀ امام حسین علیه السلام و یا دعای کمیل و سایر دعاها و مناجات ها و روایات معصومان علیهم السلام که حاوی مضامین عالیۀ عرفانی است، انس و الفت تامّ و تمام داشته و از جوانی با آن ها خو گرفته بوده اند.

مروری بر دیدگاه های حضرت امام درباره روز جهانی قدس

برگزیده از صحیفه امام

مروری بر دیدگاه های حضرت امام درباره روز جهانی قدس

در شب قدر، مسلمانان با شب زنده داری و مناجات خود از قید بندگی غیرخدای تعالی که شیاطین جن و انسند، رها شده و به عبودیت خداوند درمی آیند، و در روز قدس که آخرین روزهای شهراللّه اعظم است، سزاوار است که مسلمانان جهان از قید اسارت و بردگی شیاطین بزرگ و ابرقدرتها رها شده و به قدرت لایزال اللّه بپیوندند و دست جنایتکاران تاریخ را از کشورهای مستضعفان قطع و رشتۀ طمع آنان را بگسلانند.

امام خمینی در سالهای دور درباره لیلةالقدر چه نوشته اند؟

برگزیده از کتاب آداب الصلاة

امام خمینی در سالهای دور درباره لیلةالقدر چه نوشته اند؟

گفته ‏اند که برای آن «لیله قدر» به آن گویند که تقدیر امور و آجال و ارزاق مردم در این شب می‏ شود. و بعضی گفته‏ اند به واسطه آن که از کثرت ملائکه زمین تنگ شود، آن را قدر گویند. و آن از قبیل وَ مَنْ قُدِرَ عَلَیهِ رِزْقُه. این حرف‏هایی است که در این مقام گفته شده. و در هر یک از آن مقامات تحقیقاتی است که اشاره به آن اجمالًا خالی از فایده نیست

گنجهای رمضان (3)

برگزیده از صحیفه امام

گنجهای رمضان (3)

کسی که دنبال هوای نفس رفت و از شیطان متابعت کرد، بتدریج به صبغه او در می آید. شما تصمیم بگیرید لااقل در یک ماه از خود مراقبت به عمل آورید؛ از گفتار و کرداری که خداوند تبارک و تعالی راضی نیست، اجتناب ورزید.

گنجهای رمضان(2)

گزیده ای از صحیفه امام

گنجهای رمضان(2)

ماه مبارک رمضان است و درهای رحمت خدای تبارک و تعالی به روی همه گناهکاران باز است و شما تا دیر نشده است در این ماه رمضان خودتان را اصلاح کنید. ما همه باید خودمان را اصلاح کنیم.

ضیافت رحمانی و آداب میهمانی

گزیده ای از صحیفه امام

ضیافت رحمانی و آداب میهمانی

در ماه رمضان، ما محتاج به اصلاح هستیم، محتاج به تهذیب نفس هستیم، تا آن دم آخر ما محتاجیم. پیغمبرها هم محتاجند. انبیای بزرگ هم محتاجند، منتها آنها احتیاج خودشان را فهمیده اند و دنبالش عمل کرده اند، و ما از باب اینکه حجاب داریم نتوانستیم بفهمیم و به تکالیف خودمان عمل نکردیم. امیدوارم که ان شاء الله این ماه مبارک رمضان به همه شما مبارک باشد.

امام چگونه مبارزات مردم را از نجف رهبری می کردند

برگزیده از کوثر

امام چگونه مبارزات مردم را از نجف رهبری می کردند

امام خمینی (س) که از نهضت فراگیر و یکدست ایران، دقیقاً مطلع بودند و گزارش تظاهرات یکپارچۀ مردم ایران مرتب به ایشان می رسید، با بیانات روشنگرانه خود، پیوسته مردم را به ادامۀ نهضت دعوت می کردند.

راه جلوگیری از تحریف امام بازخوانی اصول امام است

مقام معظم رهبری

راه جلوگیری از تحریف امام بازخوانی اصول امام است

امتداد معرفتی و عملیِ تعبیر «شیطان بزرگ» بسیار زیاد است زیرا وقتی به کسی لقب شیطان داده می شود، رفتار و برخورد و احساسات باید در چارچوب «شیطان صفتی» او باشد. امام(ره) تا آخرین روز حیات خود، همین احساس را نسبت به آمریکا داشت و ضمن آنکه تعبیر «شیطان بزرگ» را بکار می برد، از بن دندان هم به آن اعتقاد داشت.

ارزش و اهمیت صنعت برای اقتصاد کشور در کلام امام خمینی(س)

برگزیده ای از صحیفه امام

ارزش و اهمیت صنعت برای اقتصاد کشور در کلام امام خمینی(س)

امروز پدر پیر شما خمینی از تمامی شما کارگران و صنعتگران و متخصصان می خواهد که با تمام قدرت مواظب باشید که دوباره مردم ما گرفتار ابرقدرتها و قدرتها نشوند.

سوادآموزی

گزیده ای از صحیفه امام

سوادآموزی

اگر ملت ما علم را، آن علم جهتدار را یاد بگیرند، تربیت بشوند، در مقابل علم، در پهلویِ علم هم تربیت باشد؛ تربیت دینی، تربیت الهی، تربیت انسانی و هم علم، اگر این دو حربه در دست شما باشد، کسی نمی تواند به شما تعدّی کند، کسی نمی تواند استبداد را برگرداند. و اگر این علم نباشد مردم را توجیه می کنند به جایی که باز هم آن مسائل سابق برگردد، و آن استبداد سابق و آن وابستگیهای سابق.

مقام معلم و جایگاه تعلیم و تربیت در کلام امام (س)

برگرفته از صحیفه امام

مقام معلم و جایگاه تعلیم و تربیت در کلام امام (س)

باید معلمین توجه داشته باشند اولاً، به شغل شریف خودشان که شغل انبیاست، و ثانیاً به مسئولیت خودشان که همان مسئولیت انبیاست. انبیا مسئولند؛ لکن درست آنها عمل می کنند؛ از مسئولیت درست بیرون می آیند، از امتحان درست بیرون می آیند. آنها مأمور به تربیت هستند، و تربیت می کنند. و آنقدری که از عهده شان برآمد عمل کردند. شما هم همان مسئولیت را دارید، و همان شرافت را.

جوان و حلقه های گمشده در اجتماع امروز

برگرفته از حریم امام

جوان و حلقه های گمشده در اجتماع امروز

جوان مطابق با روحیه خود از کهنه کاری گریزان است و به نواندیشی و تازه گرایی گرایش دارد و این ما هستیم که وقتی جوان را با خود همراه کردیم باید سنت و تجدید را کنار هم بنشانیم و بین گذشته و آینده عقد قرابت ایجاد کنیم.

ویژگیهای عرفان امام

آیت الله عبدالله جوادی آملی

ویژگیهای عرفان امام

اصلاً نباید گفت بین اخلاق و عرفان چه تفاوتی هست تا بگوییم یکی پویاست و دیگری غیر پویا. اصلاً اینها قابل قیاس نیستند، و کلی اند. «اخلاق» این است که انسان سعی کند آدم خوبی بشود، زاهد بشود، اهل بهشت بشود، عادل بشود، باتقوا بشود و از طریق فهم همه فضائل نفسانی که در کتابهای اخلاق آمده است و عمل به آنها، سرانجام یک انسان وارسته به تمام معنا بشود. اما در «عرفان» چنین کسی تازه در پله اول است، او نمی خواهد آدم خوبی بشود، آدم خوب شده است.

در سایۀ پیام امام

محمدجواد لاریجانی

در سایۀ پیام امام

یک فیلسوف فرانسوی به نام بودریار کتابی دارد به اسم «شفافیت شرق» و معتقد است که در غرب به تدریج شرهایی که پنهان بود، در روش و منطق و عمل غرب آشکار می شود. امروز دوران شفافیت شر است. شما می بینید که ضدیت با اسلام دیگر چیز پنهانی نیست. قرآن کتاب تروریسم معرفی می شود.

امام خمینی و احیای تفکر فقر ستیزی و عدالتخواهی اسلامی

حجةالاسلام و المسلمین مسیح مهاجری

امام خمینی و احیای تفکر فقر ستیزی و عدالتخواهی اسلامی

این مقاله، پس از بررسی موانع فقرستیزی و عدالتخواهی اسلامی از نظر امام خمینی و هشدارهایی که ایشان در این زمینه می دهند به سیره عملی آن حضرت در فقرستیزی اشاره می شود و با توجه دادن به این نکته که روح بلند و خداجوی امام ایجاب می کرد هرگز از خود سخن نگویند و همواره دیگران را به عنوان اسوه و الگوی عملی معرفی نمایند، پیشنهاد می شود برای ثبت سیرۀ عملی آن حضرت نیز اقدامات موثری صورت گیرد. ‏ ‏‏مقاله، با یادآوری خدمات ارزنده امام خمینی در زمینۀ احیای اصطلاحات اسلامی و خودی مربوط به فقرستیزی و عدالتخواهی اسلامی و اشارات دیگری به این انطباق پایان می یابد.

پاسخ امام به نامه های محبت آمیز مردم

گزیده ای از صحیفه امام

پاسخ امام به نامه های محبت آمیز مردم

خدمت رهبر کبیر انقلاب و نایب بر حق امام زمان سلام؛ امیدوارم این سلام گرم و ناقابل من را که از فرسنگها راه دور می‏ آید بپذیری. سلامی مملو از مهر و محبت؛ سلامی که از اعماق قلبم برمی‏ خیزد و به سوی شما می‏ آید. سلامی که از این تونل های پر پیچ و خم جاده ‏ها گذشته و هزاران خاطره‏ های گوناگون در برگرفته و برای شما بازگو می‏ کند. سلامی که از وجود این جانب به شما امام عزیز گزارش ها می‏ دهد.

امید و اتکا به خداوند

آیت الله سید حسن خمینی

امید و اتکا به خداوند

امام در شرایطی علَم دین داری را در دنیا بلند کرد که در دنیا می گفتند دوره خدا و دین تمام شده است؛ نه غربی ها دین را در عرصه زندگی دخالت می دادند و نه شرقی ها برای دین نقشی بیش از تخدیر جامعه قائل بودند. خدا رحمت کند مرحوم شهید مطهری را که در برگشت از پاریس، از او پرسیدند امام را چگونه دیدی؟ و پاسخ داد، من او را دیدم در حالی که چهار ایمان داشت؛ امید به خدا، امید به خودش، ایمان به مردم خودش و ایمان به هدف خودش.

تفرقه از شیطان و وحدت از رحمان است

حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خمینی

تفرقه از شیطان و وحدت از رحمان است

اگر بحق دریافته ‏ایم راه بازگشت به مجد و عظمت گذشتۀ اسلام در وحدتِ تمامی نیروها و فرقه ‏ها و ملتهای مسلمان است باید پیش از هر چیز، به بازنگری مسائلی بپردازیم که ما را از باورداشتِ مفهومِ اُمّت جدا کرده و زمینه‏ های تجزیۀ بلاد و تفرقۀ صفوف مسلمین را فراهم نموده است. باید یک بار دیگر به سنت و قرآن به عنوان منشورِهدایتِ اُمّت و استوارترین محورِ وحدت بازگشت.

گزیده ای از پیام های نوروزی حضرت امام خمینی(س)

مروری بر صحیفه امام

گزیده ای از پیام های نوروزی حضرت امام خمینی(س)

امیدوارم که این سال نو یک سال فرح و انبساطی برای ملت ما باشد؛ همه چیزها نو بشود: اخلاق نو بشود، اعمال نو بشود، همه چیزشان نو بشود. و یک نوسازی از ایران بکنند و همه با هم دست به هم بدهند و این مملکت را بسازند.

مروری بر کودتای 28 مرداد 1332

برگزیده از نشریه حضور

مروری بر کودتای 28 مرداد 1332

واقعه سی تیر، نشان دهنده پیوند روحانیان به رهبری آیت الله کاشانی و ملی گراها به رهبری محمد مصدق بود، اما آغاز اختلاف بین دو رهبر و گسترش آن، به قطع حمایت مردمی از دولت و کودتای 28 مرداد 1332 انجامید.‏ امام خمینی (س) در مورد کودتای 28 مرداد 1332 می فرماید: «این غفلت بزرگ از رجال سیاسی و علما و - عرض می‏ کنم که - سایر اقشار مملکت ما واقع شد، و این آدم [شاه]را تحمیل کردند بر ما و دنباله ‏اش را هم گرفتند که قدرتمندش کنند.

من سید احمد هستم، کوچکترین عضو خانواده خمینی

حجت الاسلام و المسلمین سیداحمد خمینی

من سید احمد هستم، کوچکترین عضو خانواده خمینی

من سید احمد هستم. کوچکترین عضو خانواده خمینی؛ پدرم، حاج آقا روح الله از بزرگترین مراجع دینی شیعه است. پدر را همیشه در منزل «آقا» صدا می زنیم؛ اما در بیرونی، مردم او را با نام «حاج آقا روح الله» می شناسند

توسعه، فرهنگ و دیدگاههای امام خمینی(س)

قربانعلی دری نجف آبادی

توسعه، فرهنگ و دیدگاههای امام خمینی(س)

رشد و توسعه از دیدگاه اسلام و امام مفهومی وسیع و همه جانبه دارد؛ و کلیۀ ابعاد وجودی انسان را فرا می گیرد و راه جدید و حیاتبخشی که همان راه انبیا و راه وحی الهی است فرا راه انسانها می گشاید، و انسانها را از تک بعدی و تک ساختی بودی و اسارت در برابر تمایلات پست مادی و لذایذ حیوانی و شهوات تمتعات نجات می دهد و به زندگی و حیات و روابط انسانی معنا و مفهوم می بخشد، و معنویت و اخلاق و تهذیب نفس و قرب و سیر الی الله را در مسیر اهداف و حیات او قرار می دهد، و فرهنگ، هم زیر بنای توسعه است و هم، هدف از توسعه و هم، عامل است و پایه و هم، هدف و نتیجه است.

حب دنیا

دکتر فاطمه طباطبایی

حب دنیا

پیوسته به نکته امام توجه داشته باشیم که از مکاید شیطان است که پیوسته انسان را از این کار (زدودن حب دنیا) منع می کند و می گوید این کار تو نیست. مگر می شود بدون محبت به دنیا در این دنیا زندگی کرد و هیچ چیز را در دنیا دوست نداشت. این کار را به زمانی بهتر موکول کن. در واقع شیطان، تمام تلاش خود را برای سخت جلوه دادن سیر و سلوک به کار می برد.

سالروز صدور پیام منشور روحانیت

برگزیده ای از صحیفه امام

سالروز صدور پیام منشور روحانیت

بنیانگذار جمهوری اسلامی در روز سوم اسفندماه سال 1367 با صدور پیامی خطاب به روحانیون، مراجع، مدرسین، طلاب و ائمه جمعه و جماعات‏ که منشور روحانیت نام گرفت استراتژی نظام جمهوری اسلامی ایران و رسالت حوزه‏های علمیه را تعیین کردند.

احیاگری امام خمینی (س) از منظر عرفان و دعا

دکتر فاطمه طباطبایی

احیاگری امام خمینی (س) از منظر عرفان و دعا

سخن از احیای تفکر دینی است و امام خمینی (س) به عنوان مسلمانی احیاگر ‏در عصر ما می ‏درخشد. گرچه او دین و احکام آن را، یا اخلاق و ارزشی بودن آن را بنیان ننهاده؛ اما بدون تردید بازگشت به دین، خدامحوری و خداباوری و ارزشی بودن اعتقادات دینی تحفۀ زعامت و رهبری اوست. رسالت او احیای ارزش هایی بود که رفته رفته به خاموشی گراییده و تنها در دل ها و قلب های برخی افراد منزل گزیده بود. در چنین شرایطی هنر امام، بازگرداندن دوبارۀ آن ارزش ها به فضای جامعه بود.

تبیین علمی انقلاب اسلامی

دکتر حسن حبیبی

تبیین علمی انقلاب اسلامی

انقلاب‏‎ ‎‏اسلامی با فاصله گرفتن از دو شیوۀ مرسوم و مشهور در هنگام ظهور خود، یعنی‏‎ ‎‏سرمایه داری و عقاید مارکسیستی و با طرح شعار نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی‏‎ ‎‏را بر اساس آرمانها و عقاید اسلامی به عنوان راه مستقل بنیان نهاده است، و در نتیجه به‏‎ ‎‏دنبال ابهام زدایی از هویت اسلامی و از منظر آن در پی وحدت ملتهای مسلمان است.

در ایران چه گذشت

فرازی از کتاب کوثر

در ایران چه گذشت

سخت ‏ترین ادوار زندگی امام، ایام اقامت ایشان در عراق است. آنچه بر حوزۀ نجف سایه افکنده بود، بی ‏تفاوتی آشکار نسبت به وضع اسف‏ انگیز جهان اسلام ـ در آن روزهاـ بود. واقعیت تلخ و گزنده‏ای، به وضوح، عریان شد؛ اینک تنها رژیم شاه نبود که به مقابله با نهضت امام برخاسته بود بلکه جبه ه‏ای گسترده از کارشکنی مقدس مآب های مرتجع از یک سو و فشارهای متناوب دولت‏های وقت عراق از دیگر سو نیز فراروی امام بود.

حکومت اسلامی، نظام عادلانه

برگرفته از کتاب کوثر

حکومت اسلامی، نظام عادلانه

امام خمینی (س) بر دو اصل «آزادی» و «استقلال» به عنوان دو خواست مشروع و به حق ملت ایران که از قیام 15 خرداد تا به امروز همواره مورد تأکید ایشان و مردم بوده است، تکیه می کنند. ایشان در ادامۀ بیانات خود، حکومت اسلامی را، که اکثریت ملت ایران خواهان آن هستند، با نظامهای دیکتاتوری و استبدادی مغایر می دانند.

مبانی الگوی جامع توسعۀ اقتصادی از دیدگاه حضرت امام خمینی(س)

محسن رضایی

مبانی الگوی جامع توسعۀ اقتصادی از دیدگاه حضرت امام خمینی(س)

مهمترین عامل در کسب خودکفایی و بازسازی، توسعۀ مراکز علمی و تحقیقات و تمرکز و هدایت امکانات و تشویق کامل و همه جانبه مخترعین و مکتشفین و نیروهای مستعد و متخصص است، که نهایت مبارزه با جهل را دارند، و از لاک نگرش انحصاری علم به غرب و شرق به در آمده و نشان داده اند که می توانند کشور را روی پای خود نگه دارند.

شخصیتی مثل امام پیدا نمی کنیم

آیت الله هاشمی رفسنجانی

شخصیتی مثل امام پیدا نمی کنیم

امام خمینی(س) به لحاظ تفکر کاملاً دارای شخصیتی معتدل بودند، نظر اعتدالی ایشان برگرفته از تعلیمات دینی است چرا که قرآن را به خوبی می شناختند و اعتدال در زندگی شخصی ایشان کاملاً مشهود بود. هیچ وقت حتی در زمان هشت سال دفاع مقدس از امام راحل افراط ندیدیم.

جوانان از دیدگاه امام خمینی (س)

تبیان؛ دفتر شانزدهم

جوانان از دیدگاه امام خمینی (س)

تامل و تدبر در پیامها، اعلامیه ها و سخنرانیهای امام عزیز در طول‏‎ ‎‏سالهای قبل و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نشان از این نکته مهم دارد که چگونه‏‎ ‎‏ایشان از سرآگاهی جان و روان نسل جوان جامعه را مورد خطاب قرار داده و آنان را‏‎ ‎‏ مرحله به مرحله به سوی قله های شرف و انسانیت رهنمون ساخت و از این رهگذر‏‎ ‎‏پیروزی و تداوم انقلاب را در میان امواج سهمگین ابتلائات تضمین نمود.‏

تمایز انقلاب اسلامی با سایر انقلابات

آیت الله محمدرضا توسلی

تمایز انقلاب اسلامی با سایر انقلابات

در بین وصایای مختلفی که حضرت امام راجع به کارهای شخصی و زندگی خصوصی خودشان دارند ونوشته شده است، این وصیت نامه جایگاه خاصی دارد و یک وصیت نامه برای فرزندشان نیست، برای بستگانش نیست، این یک وصیت نامه سیاسی و الهی برای جامعه اسلامی بلکه برای غیر جامعه اسلامی است.

آفت های تهدید کننده انقلاب اسلامی

گزیده ای از صحیفه امام

آفت های تهدید کننده انقلاب اسلامی

بهوش باشید که موریانه های موذی،این ایادی استکبار جهانی درصدد رخنه کردن در صفوف شما هستند. دستهای وحدت را به هم دهید و بازو به بازوی هم یکدل و یک جهت این هدیۀ الهی را، که پس از قرون متمادی به شما عطا فرموده قدردانی و حفظ کنید.

امام، الگوی تربیت اسلامی

دکتر علی شریعتمداری

امام، الگوی تربیت اسلامی

کوشش امام برای استقرار نظامی اسلامی و بهتر ساختن شرایط مادی و معنوی در جامعه ما مبین جامعیت شخصیت امام است. امام نه تنها در بعد معنوی که حقاً در آن زمینه، از شخصیتهای برجسته محسوب می شود بلکه در زمینه های اجتماعی، سیاسی، نظامی، اقتصادی نیز حساسیت خاص داشته اند. اقدامات ایشان در تأسیس نهادهای مختلف اجتماعی، انتظامی، رفاهی و توصیه ایشان در مورد تأمین نیازهای اساسی مستضعفان نمونه های بارز شخصیت همه جانبه امام است.

فکر وحدت مسلمین و دولت های اسلامی در رأس برنامه زندگی این جانب است

گزیده ای از صحیفه امام

فکر وحدت مسلمین و دولت های اسلامی در رأس برنامه زندگی این جانب است

امام خمینی (س) در تلگرافی به رئیس جمهور وقت عراق در تاریخ 4 تیر 1354 نوشتند: فکر وحدت مسلمین و دولتهای اسلامی در رأس برنامه زندگی این جانب است. من از اختلافات دولت های اسلامی نگران هستم، من از واقعه ‏هایی که به شکاف بین مسلمین و دولت های آنها منتهی شود خائف هستم و نظر شما را به مفاسد حاصله از این عمل جلب می ‏کنم و مقتضی می‏ دانم دستور دهید متعرض حوزه مبارکه نشوند و اقامه آنها را چنانچه وعده کرده ‏اند بدهند.

ارتباط حوزه و دانشگاه در بیانات بنیانگذار جمهوری اسلامی

گزیده ای از صحیفه امام

ارتباط حوزه و دانشگاه در بیانات بنیانگذار جمهوری اسلامی

ما موظفیم ابهامی را که نسبت به اسلام به وجود آورده اند برطرف سازیم. تا این ابهام را از اذهان نزداییم، هیچ کاری نمی توانیم انجام بدهیم. ما باید خود و نسل آینده را وادار کنیم؛ و به آنها سفارش کنیم که نسل آتیه خویش را نیز مأمور کنند این ابهامی را که بر اثر تبلیغات سوء چند صدساله نسبت به اسلام در اذهان حتی بسیاری از تحصیلکرده های ما، پیدا شده رفع کنند؛ جهان بینی و نظامات اجتماعی اسلام را معرفی کنند. حکومت اسلامی را معرفی نمایند تا مردم بدانند اسلام چیست و قوانین آن چگونه است. امروز حوزه قم، حوزه مشهد، و حوزه های دیگر موظفند که اسلام را ارائه بدهند و این مکتب را عرضه کنند. مردم اسلام را نمی شناسند. شما باید خودتان را، اسلامتان را، نمونه های رهبری و حکومت اسلامی را، به مردم دنیا معرفی کنید. مخصوصاً به گروه دانشگاهی و طبقه تحصیل کرده. دانشجویان چشمشان باز است. شما مطمئن باشید اگر این مکتب را عرضه نمایید و حکومت اسلامی را چنانکه هست به دانشگاهها معرفی کنید، دانشجویان از آن استقبال خواهند کرد.

پیوند نسل جوان دانشگاهی با امام خمینی از روزهای آغازین نهضت

گزیده ای از نهضت امام خمینی

پیوند نسل جوان دانشگاهی با امام خمینی از روزهای آغازین نهضت

نسل جوان در آن روزهای کوتاه و زودگذر که امام در ایران به سر می‏ برد، بارها به حضورش شتافتند، با او به گفتگو نشستند، راز دل گفتند و رهنمودها گرفتند.

افضلیت پیامبر- صلوات اللَّه علیه و آله-

گزیده ای صحیفه امام

افضلیت پیامبر- صلوات اللَّه علیه و آله-

آری، رسول اکرم (ص) آن مقام شامخ را حایز است، مقامی که در آن اسمی بر اسمی دیگر غلبه ندارد و هیچ اسمی بر دیگری ترجیحی ندارد، به خلاف انبیای دیگر که مقام آنها، مقام غلبه اسمی بر اسم دیگر بوده و آن حضرات اسما و صفات را تعدیل نکرده بوده اند.

اگر امام را منحصر کنیم بین امام و جامعه و حقیقت فاصله انداخته ایم

حجت الاسلام و المسلمین علی پورمحمدی

اگر امام را منحصر کنیم بین امام و جامعه و حقیقت فاصله انداخته ایم

اگر امام تنها یک فقیه بودند، می توانست مرجعی باشد که مشکلات شرعی مردم -که مهم هم هست- را حل و فصل کند. اگر امام، تنها یک عارف نظری بود؛ می توانست ابعاد رسیدن به خدا را خیلی خوب تحلیل کند، اما از آن جمهوری اسلامی در نمی آمد. اینجاست که وقتی امام در جای یک هدایتگر می نشیند، باید جامع این علوم باشد و البته هست.

در محضر امام

آیت الله محمد رضا توسلی

در محضر امام

خانمی از ایتالیا برای امام گردن بندی فرستاد و در آن نامه نوشته بود من شما را ندیده ام، اما حرف های شما را شنیده ام و گاهی هم چهرۀ شما را می بینم. من تقاضا دارم این گردن بند را از من قبول کنید. امام این گردن بند را گرفتند و نگه داشتند تا یک روز که خانوادۀ یک شهید به این جا آمد و فرزندش هم همراه او بود، امام فوراً این گردن بند را به گردن آن فرزند شهید انداختند.

وحی و نبوّت و رهیافت عرفانی امام خمینی رحمه الله

حجة الاسلام و المسلمین محمد حسن قدردان قراملکی

وحی و نبوّت و رهیافت عرفانی امام خمینی رحمه الله

امام رحمه الله بر این اعتقاد است که بعد از مقام واحدیّت، توسط تجلّی اسم اعظم الهی «عین ثابت» انسان کامل، یعنی پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله ظاهر و خلق شد که آن عین ثابت، مظهر و تجلّی اسم اعظم الهی است. وجود آن، اولین ظهور در نشئۀ اعیان ثابته است که در حقیقت، به تعبیر امام رحمه الله عین ثابت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله کلید کلیدهای خزائن الهی است.

عقل و نقل

آیة الله عبدالله جوادی آملی

عقل و نقل

اگر إنّما المؤمنون اخوه است، این ندای وحدت ملی است. اگر یا اهل الکتاب، تعالوا إلی کلمه سواء بیننا و بینکم است، این صلای وحدت ادیان الهی است. اگر لا ینها کم الله عن الذین لم یقاتلو کم فی الدین سوره ممتحنه است که متن این پیام در قانون اساسی آمده است، این ندای وحدت انسانی است. انسان با انسان متحد است، موحّد با موحّد متحد است، مسلمان با مسلمان متحد است؛ اینها زیر مجموعة «کرامت انسانی» است. و کرامت انسانی آن است که در «قلمرو دین» می گنجد.

توصیه های نه گانه امام در آستانه اربعین 57

فرازی از صحیفه امام

توصیه های نه گانه امام در آستانه اربعین 57

خون شهیدان ما امتداد خون پاک شهیدان کربلاست و اربعین اخیر برادران ما بازتاب اربعین آن دلاوران می‏ باشد؛ خون طاهر آنان به حکومت طاغوتی یزید خاتمه داد، و خون پاک اینان سلطنت طاغوتی را به هم پیچید.

وقتی امام کاپیتولاسیون را سند بردگی ملت ایران نامید

گزیده ای از کوثر

وقتی امام کاپیتولاسیون را سند بردگی ملت ایران نامید

امام خمینی (س) برای افشای خیانت شاه و اطرافیانش به ایران و جامعۀ اسلامی، بر آن شدند که با ایراد نطقی حاد و اعلامیه ای سازنده، همگان را به مقابله با توطئۀ شاه و آمریکا، و حرکت و خروش فراخوانند.

امام خمینی خطاب به رژیم طاغوت:اسلام و مراجع عالیقدر اسلام در اعلا مرتبۀ تمدن هستند

گزیده ای از کوثر

امام خمینی خطاب به رژیم طاغوت:اسلام و مراجع عالیقدر اسلام در اعلا مرتبۀ تمدن هستند

امام خمینی (س) عموم روحانیون را به همکاری و همگامی دعوت کردند و از هرگونه تک روی و تفرقه افکنی بر حذر داشتند؛ بدین منظور صریحاً اعلام داشتند: شما گمان کردید که با صحنه‏ سازیها می‏ توانید که بین روحانیون اختلاف بیندازید؟ نمی‏ شود؛ این خواب باید در مرگ برای شما حاصل بشود! نمی ‏توانید همچو کاری را انجام بدهید. روحانیون با هم هستند. من باز تمام روحانیین را تعظیم می‏ کنم؛ دست تمام روحانیین را می‏ بوسم. آن روز اگر دست مراجع را بوسیدم، امروز دست طلاب را هم می‏ بوسم‏[2] و این، نخستین بار در تاریخ شیعه بود که مرجعی با تمام مقبولیت و محبوبیتش، به خاطر اسلام، نهضت و جامعه اسلامی این گونه خاضعانه عمل می کرد.

گفتگو با اندیشمندان و فعالین فرهنگی، سیاسی و اجتماعی

عکس رخ یار

برگزفته از تبیان عکس رخ یار

عکس رخ یار

‏‏نسل ما به یاد می آورد چگونه در دوران سیاه پهلوی، فرهنگ دانشگاه در سیطره ‏‎ ‎‏«ایسم» هایی بود که انقلاب را تنها با فرمول های از پیش تعیین شده برای جنبش کارگری، ‏‎ ‎‏رهبری پرولتاریا، شورای خلقی... تعریف می کرد. حتی آنها که این یاوه ها را نمی پذیرفتند ‏‎ ‎‏امید چندانی به تغییر اوضاع در کشور نداشتند و چشم اندازی برای بهبود آن نمی دیدند. ‏‎ ‎‏هر چند به سختی چنین آرزویی در دل می پروراندند. در چنین فضایی شعار ‏ ‏‏«ای خمینی تویی رهنمای ما‏‎ ‎‏رهبر زنده و باوفای ما»‏ ‏‏که در اجتماعات انقلاب طنین انداز شد، فریادی بود بر آنها که تغییر در ساختار سیاسی ‏‎ ‎‏ایران را در نوشتارهای مربوط به انقلاب های گذشته جهان و رهبران در گذشته شان ‏‎ ‎‏جست و جو می کردند. در واقع ما وقتی سرود دلنشین «ای خمینی تویی رهنمای ما‏ ‏» را ‏‎ ‎‏سر می دادیم، طنین گام های انقلاب را به گوش کسانی که زایش و رشد انقلاب را باور ‏‎ ‎‏نداشتند می رساندیم و با اعلام رهبری خمینی سر فخر بر آسمان می سودیم. ‏

امام خمینی (س) و دنیای شعر

دکتر غلامحسین دینانی

امام خمینی (س) و دنیای شعر

امام خمینی (س) در اشعار خود به مرحلۀ «فنای انسان» اشاره داشته و معتقدند: انسان تا زمانی که از مراتب خودخواهی و خودبینی رها نشود، به «فنا» نمی رسد؛ و نمی گوید که عقل مادیگرای مرا از بین ببر و مرا مست کن تا از جام «الست» بی نیاز و از خود بیخود شوم. پس به لطف خود، فنا و عدم مرا بیشتر کن و خودم را به من بنما.

خمینی شدن از نگاه یادگار امام

دکتر منوچهر اکبری

خمینی شدن از نگاه یادگار امام

اینکه ما مدعی کشوری اسلامی باشیم اما به صرف نگاه به ارزشهای معنوی دلخوش باشیم. نجات بخش نیست. هنر ما این است که در عین پای بندی به اصول انقلاب و در عین خداباوری و توحید، از جهت صنعتی و تکنولوژی پیشرفته نیز، باید حرفی برای گفتن داشته باشیم. در عین حال که نیازهای کشور خود را رفع می کنیم، یعنی به خودکفایی در زمینه های گوناگون دست می یابیم، لازم است پا را فراتر از کشور بگذاریم، در بازارهای جهانی به رقابت بپردازیم.

تجلّی اخلاق در حکومت امام

برگزیده از مجموعه امام خمینی و مفاهیم اخلاقی

تجلّی اخلاق در حکومت امام

در مکتب تکلیف مدار امام، وابستگی سببی و نسبی هم نمی تواند مانعی برای اجرای عدالت شود و هر کس در هر پست و مقامی که باشد اگر از این وابستگی ها نگسلد، معنا و مفهوم ادای تکلیف را نفهمیده است، و طعم شیرین آن را نچشیده است.

کرامت انسان در سیره مبارزاتی امام خمینی (ره)

آیت الله محسن غرویان

کرامت انسان در سیره مبارزاتی امام خمینی (ره)

حضرت امام خمینی (ره)، در طول مبارزات سیاسی و نهضت اسلامی، همواره بر سه امر ـ به ترتیب اولویت و اهمیت ـ تأکید داشته اند: اسلام، انسان و ایران. امام (ره) هرگز در دفاع از اسلام و شرع مقدس کوتاه نیامده اند. ایشان از موضع یک فقیه و مجتهد دینی، همواره خود را هم چون سربازی در خط مقدم دفاع از حریم دین خدا می دیدند. پس از اسلام، کرامت و شخصیت انسان، دومین دغدغه جدّی حضرت امام بوده است. ایشان در این مقام، هرگز نگاه جنسیتی، صنفی، قومی و منطقه ای نداشتند و از مقام شامخ انسانیت دفاع می کردند.

کرامت انسان در سخن و سیرۀ امام علی (ع)

حجت الاسلام و المسلمین محمدکاظم طباطبائی

کرامت انسان در سخن و سیرۀ امام علی (ع)

کرامت ذاتی انسان، هدیه الهی بر جامعه بشری است. این کرامت آغازین فراتر از شاخصه های بزرگی و بزرگ­زادگی متداول است که در مقابل دیدگان مردم قرار می گیرد. این والایی مربوط به جنسیت، دین، مذهب، قوم، ملیت، نژاد و فرهنگ خاصی نیست. نمودهای ارج نهادن این کرامت در سخن و سیرۀ امام علی (ع) فراوان به چشم می آید.

عرفان متعهد

محمد قدسی

عرفان متعهد

خود پسندی سد هر پیشرفت و کمالی است چون انسان وقتی در راه پیشرفت و کمال خویش گام برمی دارد که گمان می کند، دارای نقص یا نواقص و کاستی هایی است که باید آنها را جبران کند و از میان بر دارد یا آنها را تبدیل به کمال کند، اما کسی که خود را کامل می داند دیگر الزامی برای تلاش در جهت کمال خویش در خود احساس نمی کند، از این روی «خودپسندی، مانع از کسب سعادت می باشد زیرا شخص از خود راضی تصور می کند سعادت را بدست آورده است و حضرت رسول خدا(ص) فرمود: «اگر مرتکب گناه نشوید، از چیزی می ترسم که از آن بدتر است: خود پسندی، خود پسندی».

هدف امام خمینی، عزتِ انسان است (مصاحبه با آقای اسرافیل دمیرتکین از هلند)

اسرافیل دمیرتکین

هدف امام خمینی، عزتِ انسان است (مصاحبه با آقای اسرافیل دمیرتکین از هلند)

همان طور که دین اسلام ابدی است و تا قیامت ادامه دارد، فکر و اندیشه بزرگان دین هم ادامه دارد، فکر و اندیشه امام هم ادامه دارد، چرا که عقیده امام، عقیده پیامبر(ص) است و عقیده چهارده معصوم (ع) است و ما مسلمانان وظیفه داریم در خط امام باشیم همچنان که امام در خط اسلام بود و مطابق فرمان خداوند عمل می کرد. ما نیز از ایشان یاد گرفتیم که هرجا که هستیم همان طور باشیم.

 اگر امام را دوست داریم

مصاحبه با محمد مجاهدی از آلمان

اگر امام را دوست داریم

امام برای زندگی خودش تلاش نکرد. از زندگی برای خودش چیزی نمی خواست. آنها برای خودشان کاخ و چیزهای دیگر می خواهند. آنها از میز و صندلی خودشان می ترسند. هزاران نفر کشته شود، خون هزاران نفر ریخته شود ولی صندلی آنان صحیح و سالم بماند. امام بر ضد اینها بود. لذا همه مستضعفان، همه آزادیخواهان، همه طرفداران بشر، طرفدار امام هستند.زیرا امام انسان کامل بود.‏

قلمرو دخالت دین در عرصۀ امور اجتماعی و سیاسی از دیدگاه امام خمینی(ره)

محمدحسین ایراندوست

قلمرو دخالت دین در عرصۀ امور اجتماعی و سیاسی از دیدگاه امام خمینی(ره)

انسان ماهیت ناشناخته ای دارد که با شناخت ابعاد مختلف انسان می توان به ابعاد متخلف دین اسلام پی برد، زیرا اسلام برای همین انسان آمده است؛ انسانی که از عالم طبیعت تا ماورای طبیعت و تا عالم الوهیت کشش دارد و مراتب او منتشر در این عوالم است، و چون دین اسلام می خواهد انسانی جامع بسازد باید متناسب با احتیاجات و نیازهای انسانی، او را به رشد و تعالی برساند.

مفهوم شناسی امیدواری به لطف خدا

گزیده ای از بر ساحل آفتاب

مفهوم شناسی امیدواری به لطف خدا

یکی از اموری که مورد اشتباه است و انسان به واسطة محجوبیّت گول می‏ خورد، تمییز مابین غرور و اَمانی و مابین رجاء و وثوق به حق است. و پر معلوم است که غرور از بزرگ­ترین جنود ابلیس است، به خلاف رجاء که از جنود رحمان عقل است، با این­که این دو، هم به حسب مبادی و هم به حسب آثار، مختلف و متمیزند.

تحول در ادبیات داستانی کودکان و نوجوانان پس از انقلاب اسلامی

محسن پرویز

تحول در ادبیات داستانی کودکان و نوجوانان پس از انقلاب اسلامی

در رابطه با ادبیات داستانی خاص کودکان و نوجوانان می توان به جرأت مدعی شد آثار نویسندگان ما پس از انقلاب با قبل از آن قابل مقایسه نیست و آثار امروزی ما اگر شکل ظاهری کتاب و کیفیت کاغذ و چاپ آن را کنار بگذاریم، با محتوا و تکنیک و نثر نگارشی خوب، قابل عرضه به بازار های جهانی و رقابت با بهترین آثار آنهاست و این همه ره آورد انقلاب اسلامی است.

دین و توسعه : با تأکید بر قرائت امام خمینی از دین

محمد منصورنژاد

دین و توسعه : با تأکید بر قرائت امام خمینی از دین

نسبت دین و توسعه با توجه به نوع قرائت و فهم دینی می تواند سه گزینه امتناع، امکان و بی ارتباطی باشد و قرائت امام خمینی از دین؛ امکان طرح بحث از میانی توسعه و تحقق مصادیق آن را می دهد.

رسالت دانشگاه در منظر امام خمینی(س)

دکتر سید علی آدمی

رسالت دانشگاه در منظر امام خمینی(س)

«دانشگاه مرکز سعادت و در مقابل، شقاوت یک ملت است. از دانشگاه باید سرنوشت یک ملت تعیین شود. دانشگاه خوب یک ملت را سعادتمند می کند و دانشگاه غیر اسلامی، دانشگاه بد، یک ملت را به عقب می زند.» این فراز از سخنان حضرت امام خمینی(س) به خوبی اهمیت و جایگاه والای دانشگاه را نشان می دهد. متناسب با این جایگاه، امام خمینی رسالت و وظایفی رابرای دانشگاه متصور می شوند که از خلال سخنان ایشان قابل استخراج است.

مقام معلم در اندیشه امام خمینی

قدرت الله عفتی

مقام معلم در اندیشه امام خمینی

معلم، اولین تعلیم دهنده انسان، بعد از پدر و مادر است؛ اوست که خشت اول علم را بناگذاری می کند، و جامعه با تعلیم یافتگان او اداره می شود؛ لذا سرنوشت جامعه با دست پرتوان معلم رقم می خورد. دوران طلائی تعلیم انسان، از هفت سالگی تا حدود سی سالگی است که بعد از آن به سختی می توان جایگاه آن را پر کرد. معلم از هفت سالگی، قدم به قدم با دانش آموز است و به او گام به گام تعلیم می دهد. جامعه با متعلمین همین معلمین پر می شود، او علم را تعلیم می دهد، و علم تمدن جامعه را می سازد؛ در واقع معلم تمدن را می سازد.

نوسازی جامعه از دیدگاه امام خمینی

محمد حسن حسنی

نوسازی جامعه از دیدگاه امام خمینی

این موضوع در آراء و اندیشه‏ ها و عملکرد حضرت امام خمینی ثابت می‏ کند که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران تمامی ابعاد مسئله را به عنوان یک سیاست عملی و لازم در نظر داشته و سیر حرکت را روشن کرده ‏اند.

مردم داری در بینش امام خمینی(س)

برگرفته از استراتژی رهبری امام خمینی

مردم داری در بینش امام خمینی(س)

امام همواره بر این تأکید داشتند که مردم، عامل پیروزی نهضت بودند؛ و عنصر مهم بقای نهضت نیز مردم هستند؛ ایشان در این باره می فرمایند: ملت بود که این نهضت را به پیش برد و ملت است که باید از این به بعد نیز به پیش ببرد.

امام و ادبیات پایداری

برگرفته از "انقلاب و مقاومت اسلامی در سیره امام خمینی"

امام و ادبیات پایداری

وقتی که ادبیات زندگی دنیای جدید، ادبیاتی حساب شده، سرد، محافظه کارانه باشد، ادبیات پایداری آن نیز با شاخصه های چون؛ پیشی گرفتن کمیت بر کیفیت، نفی ارزش های معنوی و الهی، تجاری و حرفه ای، شهوانی، دنیایی و سرگرم کننده شناخته خواهد شد. اما ادبیات پایداری امام خمینی حامل آرمان های ایمانی (ملی در سایه ایمان) جامعه او است و آینه تمام قد برای نمایاندن آرزوها و عواطف و پایداری ملتش است.

تحلیلی تطبیقی از  قیام امام حسین(ع) و قیام امام خمینی(س)

غلام حیدر ابراهیم بای سلامی

تحلیلی تطبیقی از قیام امام حسین(ع) و قیام امام خمینی(س)

قیام امام حسین(ع) در سال شصت هجری جولانگاه و نمایشگاه ارزشهای متعالی بود و فرزند پیامبر با چنین نهضتی، پویایی و تحرک ‏آفرینی دین حضرت محمد (ص) را برای همیشه تاریخ ثبت کرد. امام خمینی(ره) نیز با اقتدای به امام حسین(ع) توانست این نهضت عظیم را به ثمر رساند و مجدداً به احیای این ارزشها درجامعه اسلامی بپردازد.

بعثت، نعمت عظیم الهی

حجت الاسلام والمسلمین مستوفی

بعثت، نعمت عظیم الهی

بعثت پیغمبر برانگیخته شدنی است که از روز آغاز، برای همۀ بشریت نه فقط محدودۀ خاصی، و برای همۀ ابعاد وجودی انسان نه تنها بعد مادّی و دنیایی او، مهمترین تأثیر را داشته است و می تواند دگرگونی فوق العاده ای در زندگی دنیا و آخرت انسان ایجاد کند، لذا بالاترین حادثه ای است که در تاریخ بشریت اتفاق افتاده، شما هیچ حادثه ای را نمی توانید پیدا کنید که تأثیر آن از جهت طول حیات بشر، از جهت ابعاد فراگیری اش روی انسان ها به اندازۀ حادثۀ بعثت پیغمبر باشد، چون این پیامبر هدی للناس است.

مکتب و مرام امام خمینی(س): بنیادگرایی اسلامی یا رادیکالیسم اسلامی، کدامیک؟

دکتر سید احمد موثقی

مکتب و مرام امام خمینی(س): بنیادگرایی اسلامی یا رادیکالیسم اسلامی، کدامیک؟

جریان اصلاح طلبی دینی در دنیای اسلام در قرون اخیر اساساً در برخورد با دو مسئله محوری انحطاط داخلی و هجوم غرب شکل گرفت که اهداف و شعارهای کلی آن عبارت بودند از ضرورت بازگشت به اسلام اصیل و اولیه و «ناب»، وحدت و همبستگی مسلمانان در مواجهه با استعمار غرب و نیز هماهنگی عقل و دین در پاسخگویی به مقتضیات زمان. اما جنبشها و گرایشهای ملهم از این جریان، بویژه در رابطه با هدف و شعار سوم یعنی نوع ارتباط میان عقل و دین، از همان ابتدا جهتگیریهای مختلفی داشته و دارند که به درون مایه های فکری متفاوت آنان بر می گردد.

بررسی دیدگاههای امام خمینی(س) در مورد روان شناسی ورزش

منصور عبدی عضو هیات علمی دانشگاه اراک

بررسی دیدگاههای امام خمینی(س) در مورد روان شناسی ورزش

اگر ورزش به عنوان یک تفریح سالم و منزه و به منظور سلامت بدن و نیرومندی جسم باشد، نه تنها از نظر مقررات اصولی اسلام بلامانع است بلکه با توجه به این مطلب که اولیای گرامی اسلام طبق حدیث فوق به سلامت و نیرومندی پیروان خود علاقه دارند و در یک کلام می توان گفت ورزش مفید و سلامت بخش مطلوب پیشوایان مذهبی است

قـرآن شـناخـتی  در سخنرانی های امام خمینی

حسین امین الشریعه

قـرآن شـناخـتی در سخنرانی های امام خمینی

بیگانگی با قرآن کریم و آموزش های زندگی ساز آن، دیر یا زود، بستر ساز کج روی های فکری و عملی در جامعه دینی خواهد شد. از این روست که رهبر فقید انقلاب اسلامی، هر فرصتی را که مناسب می یافت، برای آشنا سازی ملت ایران با مکتب و منزلت وحی بهره می جست تا کلام الله مجید، پیوسته رهنمای حیات مسلمانان باشد.

ترورهای اوایل پیروزی انقلاب اسلامی

قدرت الله عفتی

ترورهای اوایل پیروزی انقلاب اسلامی

یک جریانی از اول نهضت و از اول انقلاب در مقابل انقلاب در کار بود، مسأله اتفاقی نبود که افراد مؤثر را، افرادی که برای این ملت سرمایه بودند، یکی بعد از دیگری یا شهید کردند یا خواستند شهید کنند و خداوند حفظ کرد... مسأله ای بود که از اول که این انقلاب یک شکلی به خودش گرفت، از آن وقت شروع شد به این مسائل... این یک مسأله ای بود و یک جریانی. این جریان هست همراه با این انقلاب همزاد با این انقلاب،... الآن هم هست و بعدها هم خواهد بود.

اصلاح جامعه در اندیشه امام خمینی (س)

سیده فاطمه فقیه خلجانی

اصلاح جامعه در اندیشه امام خمینی (س)

مبانی فکری و نظری هر اندیشمندی، بیان کنندة نحوة نگرش او به جهان و مسائل آن است و ریشه و اساس اندیشه های او را در مباحث گوناگون تشکیل می دهد. بنابراین هر اندیشه ای بر یک شناخت و جهان بینی استوار است که بیانگر نوع برداشت، تفسیر و نوع تحلیلی است که دربارة هستی، جهان، انسان، جامعه و تاریخ دارد و زیربنای سایر شناخت ها و معرفت های انسان را تشکیل می دهد. بر همین اساس تنوع در اندیشه ها و دیدگاه ها پیرامون یک موضوع و مسئله نیز در واقع به تنوع جهان بینی ها برمی گردد.

بهار در  اشعار امام خمینی(س)

برگزیده ای از دیوان امام

بهار در اشعار امام خمینی(س)

بهار شد، در میخانه باز باید کرد/ به سوی قبله ی عاشق، نماز باید کرد نسیم قدس به عشّاق باغ، مژده دهد/ که دل ز هر دو جهان، بی نیاز باید کرد

نفوذ جهانی تفکر امام

اولدی یسینی

نفوذ جهانی تفکر امام

در نظم نوین جهانی و موقعیت جدیدی که آمریکا می خواهد در جهان به وجود بیاورد آنها بر روی چهار مشکل مهم تمرکز کرده اند و فکر می کنند. یکی از اینها، به وجود آوردن موقعیت های محدودی است برای اینکه به طور کلی باقی مانده سیستم شوروی را از بین ببرند، در تمام مناطق خاورمیانه نفوذ پیدا کنند. اقیانوس آرام را هم سازمان بندی کنند از این که اروپای متحد و مشترکی به وجود بیاید و ژاپن به عنوان یک ابرقدرت جدید محسوب شود جلوگیری کنند و ژاپن و موقعیت اقتصادی ژاپن و اروپا را به وسیله «نفت» کنترل کنند. در خاورمیانه، آمریکا کنترل کامل منابع انرژی را می خواهد و به خاطر همین هم حمایت و نگهداری رژیم صهیونیستی اسرائیل در صدر برنامه های آمریکاست و همین طور برانداختن رژیم اسلامی و ایجاد اغتشاش و ناراحتی در منطقه، تا اینکه بتواند موقعیت های استراتژیکی مورد نظر را در منطقه به دست بیاورد.

اصلاح اخلاق

برگزیده از صحیفه امام

اصلاح اخلاق

وصیت من به تو ای فرزندم آن است که مگذار خدای نخواسته فرصت از دستت برود و در اصلاح اخلاق و کردار خود بکوش هر چند با تحمل زحمت و ریاضت، و از علاقه به دنیای فانی بکاه و در دو راهی هایی که برایت پیش آید راه حق را انتخاب کن و از باطل بگریز و شیطان نفس را از خود بران. و از امور مهمی که لازم است وصیت نمایم اعانت نمودن به بندگان خدا، خصوصاً محرومان و مستمندان که در جامعه ها مظلوم و بی پناهند، هر چه توان داری در خدمت اینان- که بهترین زاد راه تو است و از بهترین خدمت ها به خدای تعالی و اسلام عزیز است- به کار بر و هر چه توانی در خدمت مظلومان و حمایت آنان در مقابل مستکبران و ظالمان کوشش کن.

چراغ هدایت؛ به مناسبت بیستم جمادی الثانی سالروز میلاد حضرت زهرا  و روز زن

حکیمه آگاه

چراغ هدایت؛ به مناسبت بیستم جمادی الثانی سالروز میلاد حضرت زهرا و روز زن

فاطمه زهرا (علیها السلام) در نزد شیعیان اگر چه امام نیست، اما مقام و منزلت او در نزد خداوند و در بین مسلمانان به خصوص شیعیان، نه تنها کمتر از سایر ائمه نیست، بلکه آن حضرت همتای امیر المؤمنین و دارای منزلتی عظیم تر از سایر ائمه طاهرین (علیهم السلام) می باشد

حضور و حاضر و محضر از دیدگاه حضرت امام خمینی رحمه الله و تطبیقی اجمالی با آراء هایدگر

حجة الاسلام دکتر حمیدرضا رضانیا

حضور و حاضر و محضر از دیدگاه حضرت امام خمینی رحمه الله و تطبیقی اجمالی با آراء هایدگر

آن قدر شاداب از تجلّی صبح حضور بود که مقام و منصب دنیانشینان شب اندیش را به پشیزی نمی خرید. و چون اندیشه و عمل و فریاد و سکوتش حضوری بود، هیچ اثری از ردّ پای ترس و وحشت در خاطره اش نبود. از قدح قرب سیراب بود و لذا در مقابل بیگانگان، چون کوه بود با صلابتی عَلَوی، و در عین حال با مشاهدۀ رنج و سختی محرومان و مستمندان، غمگین می شد و اشک می ریخت.

ایران کوچک

سید حسن آرمان

ایران کوچک

انقلاب اسلامی واقعیت دارد و با فرهنگ اسلامی وصل است و با اهل بیت علیهم السلام وصل است. این نهضت با فطرت بشری و انسانیت وصل است. این انقلاب دیگر خاموش شدنی نیست و عشق و علاقه مسلمانان روز به روز به آن بیشتر می شود.

زیر ساختهای سیرۀ وحدت مذاهب از نگاه اهل عرفان و امام خمینی(س)

حجت الاسلام و المسلمین عباس ایزدپناه

زیر ساختهای سیرۀ وحدت مذاهب از نگاه اهل عرفان و امام خمینی(س)

امام وحدت سیاسی را که مقتضای عقل دوراندیش است با تأکید تمام به احزاب و مذاهب و فرق توصیه می کند و ناسیونالیسم منفی و عوامل دیگر تفرقه را محکوم می کند، چون: «اگر چنانچه اختلافی بین ملت ایران با ملتهای دیگر بیفتد، اختلافی ما بین برادرهای اهل سنت ما با برادرهای اهل تشیع ما واقع بشود، این به ضرر همه مان هست، به ضرر همه مسلمین هست. و آنهایی که می خواهند ایجاد تفرقه بکنند اینها نه اهل سنت هستند و نه اهل تشیع. آنها کسانی هستند که کارگردانان دولتهای ابرقدرت هستند و در خدمت آنها هستند.

مفهوم و مصداق تروریسم در اسناد و معاهدات بین المللی و دیدگاه امام خمینی رحمه الله

حمید (ناظر حسین) زکی

مفهوم و مصداق تروریسم در اسناد و معاهدات بین المللی و دیدگاه امام خمینی رحمه الله

تروریسم توسل به خشونت و ابزار و شیوه های رعب آور برای رسیدن به اهداف و اغراض خاص سیاسی و فکری است که معمولاً اهداف و اغراض شیطانی با ویژگی طغیانگری است.‏ ‏‏در دیدگاه امام خمینی رحمه الله اسلام با تروریسم مخالف است و مبارزات رهایی بخش ملت ها مبارزات مشروعی است که هرگز از مصادیق تروریسم نمی باشد.

نقش زن در پرورش و تربیت نسلها

توفیق یوسف الخطیب عبید

نقش زن در پرورش و تربیت نسلها

حضرت امام خمینی (قدس سره)، یکی از بارزترین و بزرگترین رهبران به شمار می رود، که توانست با حرف و عمل جوامع بشری و اسلامی را به سوی قلّه پیروزی، عزت و افتخار هدایت کند، او می فرماید: زن که نیمی از جامعه را تشکیل می دهد باید شخصیت خود را حفظ بکند، و از آن (شخصیت) یک انسان تلاشگر و کوشا بسازد.

دیدار امام با کانون نویسندگان ایران

فرازی از کتاب کوثر

دیدار امام با کانون نویسندگان ایران

حمایت اهل قلم و صاحب نظران از انقلاب نوپای اسلامی ایران می‏توانست در حوزه‏های فکری و فرهنگی نقش سازنده و تعیین‏کننده‏ای داشته باشد

اهداف و عملکرد رسانه ها در نگاه امام خمینی(س)

دکتر منوچهر اکبری

اهداف و عملکرد رسانه ها در نگاه امام خمینی(س)

امام در روزگاری که برخی در شنیدن صدای رادیو و مشاهده تلویزیون تردید داشتند و نظر و فتوای احتیاطی صادر می کردند، از این فرصت ارتباطی و اطلاع رسانی کاملاً بهره مند بود، تا جایی که رادیو را باید جزء یکی از لوازم شخصی ایشان به حساب آورد. بارها دیدیم که حضرت امام به تحلیل و نقد و بررسی رادیوهای بیگانه می پرداخت. این دلیل و براهنی آشکار بر بهره مندی ایشان از فرصت کم نظیر امواج رادیویی بود.

نقش زنان در دفاع از مملکت و انقلاب اسلامی از دیدگاه و سیرۀ عملی حضرت امام خمینی(ره)

دکتر فضل الله صلواتی

نقش زنان در دفاع از مملکت و انقلاب اسلامی از دیدگاه و سیرۀ عملی حضرت امام خمینی(ره)

حضرت امام(ره) در هر شرایطی که با بانوان ملاقاتی داشت و یا در مورد آنها سخن می گفتند، زیباترین و شیواترین کلمات را برای آنها به کار می برد. ایشان شایسته ترین احترامات را در شأن مقام زن دانسته و در هر موقعیتی آن را یادآور می شدند؛ بخصوص زنان ایران را که در جریان پیروزی انقلاب اسلامی، در برنامه های سازندگی پس از پیروزی و در دوران دفاع مقدس نقش فعالی داشتند، به نیکوترین وجه می ستایند و برای آنها احترام فوق العاده قائل است.

انقلاب 79 ـ 1977: چالشی بر تئوری اجتماعی

جان فوران

انقلاب 79 ـ 1977: چالشی بر تئوری اجتماعی

تحول گسترده ای که در 1978 تمام ایران را فرا گرفت، تقریباً تمام ناظران را از ژورنالیستها و دیپلماتها گرفته تا اندیشمندان ایرانی و نظریه‏پردازان تغییرات اجتماعی جهان سوم به تحیر افکند. با خروج شاه از کشور در ژانویه 1979 و ورود امام خمینی به ایران، وقایع‏ نگاری اوضاع و احوال آغاز شد و مجموعه ای از آثار و نوشته ها به رشته تحریر در آمد.

دموکراسی در گفتمان امام خمینی(س)

دکتر ابوالفضل هدایتی

دموکراسی در گفتمان امام خمینی(س)

از دیدگاه امام خمینی، دموکراسی شیوه ای متغیر از حکومت است- و نه حکومت مطلوب- که مؤلفه های اصلی آن منافاتی با اسلام ندارد بلکه چون اسلام همواره پاسخگوی نیازهای متنوع در هر عصر و زمانی است دموکراسی واقعی فقط در اسلام یافت می شود

شجاعت و عزم راسخ امام برای بازگشت به ایران

گزیده ای از کتاب کوثر

شجاعت و عزم راسخ امام برای بازگشت به ایران

حضرت امام شخصاً و براساس معیارها و شناخت دقیقی که از مسائل ایران و جهان داشتند تصمیم گرفتند به ایران بازگردند و این در حالی بود که بسیاری از دوستان امام، حتی نیروهای تند انقلابی نیز مخالف سفر امام در آن شرایط بحرانی و خطرزا بودند و با پیغامهای مکرر خویش درخواست تعویق سفر تا زمان انحلال ارتش و کنترل اوضاع را داشتند.

تحولات پر شتاب دی ماه 57 و رهبری هوشمندانه امام

فرازی از کتاب کوثر

تحولات پر شتاب دی ماه 57 و رهبری هوشمندانه امام

اخبار فداکاریهای مردم در دفاع از انقلاب، جزو مهمترین گزارشهای خبری رسانه های گروهی جهان بود. اغلب مفسرین سیاسی، محور تحلیل ها و تفسیرهای خود را به بررسی کیفیت و میزان تأثیرات نهضت اسلامی در کشورها و مردم منطقه قرار داده بودند.

خمینی، خمینی، قلب ما باند فرودگاه توست

برگرفته از کتاب کوثر

خمینی، خمینی، قلب ما باند فرودگاه توست

طبق قرار و اعلام اولیه بنا بود امام در روز جمعه 6 بهمن به ایران وارد شوند؛ از این رو حدود 1/5 میلیون نفر از مردم تهران در مسیر خیابان انقلاب و آزادی (آیزنهاور سابق) به سمت فرودگاه راهپیمایی کرده فریاد می زدند: «خمینی، خمینی، قلب ما باند فرودگاه توست». تانکهای ارتشی از نزدیک شدن جمعیت به حوالی فرودگاه ممانعت کردند و در طول خیابان انقلاب (شاهرضا) دهها تن با گلوله های امریکایی دولت بختیار شهید و مجروح شدند. در تظاهرات 8 بهمن، که به دلیل اعتراض به بسته شدن فرودگاه و در تداوم راهپیمایی روز جمعه صورت گرفته بود، در خیابانهای مرکز شهر (میدان انقلاب و اطراف دانشگاه) درگیریهای خونینی به وقوع پیوست که طی آن دهها تن کشته و صدها نفر زخمی شدند.

چگونه محرم 57 بر عمق و وسعت انقلاب شدت بخشید؟

برگرفته از کتاب کوثر

چگونه محرم 57 بر عمق و وسعت انقلاب شدت بخشید؟

بدنبال پیام تحرک آفرین امام خمینی (س)، آیت الله طالقانی و آیت اللّه ربانی شیرازی نیز با انتشار اعلامیه هایی، کشتار شب اول محرم را محکوم کرده و مردم را دعوت به استقامت و ادامۀ مبارزه نمودند. رهنمودهای رهبر نهضت و توصیه های روحانیون مبارز و حاضر در صحنۀ انقلاب از یک سو، و فضای معنوی ایجاد شده از ایام سوگواری سالار شهیدان از سوی دیگر، بر عمق و وسعت انقلاب شدت بخشید.

جامعه مطلوب از دید امام خمینی

ثریا کرمی

جامعه مطلوب از دید امام خمینی

از دیدگاه امام خمینی، همواره میان فرد و جامعه تعامل برقرار است. به عبارت دیگر، ایشان شکل‏ گیری و رشد اجتماعی و فردی رفتارهای انسانی را در ارتباط متقابل روان‏شناختی و جامعه ‏شناختی می دانند.

دی ماه 57، روزهای سرنوشت ساز قیام

برگرفته از کتاب کوثر

دی ماه 57، روزهای سرنوشت ساز قیام

اخبار فداکاریهای مردم در دفاع از انقلاب، جزو مهم ترین گزارش های خبری رسانه های گروهی جهان بود. اغلب مفسرین سیاسی، محور تحلیل ها و تفسیرهای خود را به بررسی کیفیت و میزان تأثیرات نهضت اسلامی در کشورها و مردم منطقه قرار داده بودند.

نقش استراتژیک ایران در مبارزه با رژیم صهیونیستی و ابرقدرتهای حامی آن از دیدگاه امام خمینی(ره)

دکتر زهیر غزاوی

نقش استراتژیک ایران در مبارزه با رژیم صهیونیستی و ابرقدرتهای حامی آن از دیدگاه امام خمینی(ره)

امام، همواره اعلام می کردند که ملت با ایمان ایران، توانایی مبارزه در چند جبهه را داراست، مثلاً در جبهه عراق که تحت حمایت امریکاست و جبهه فلسطین در مبارزه با صهیونیسم، و نیز جبهۀ حمایت از بیداری مسلمانان و مستضعفان جهان بر ضد استکبار جهانی.

بازتاب پیام امام به گورباچف

برخی شخصیت های جهانی

بازتاب پیام امام به گورباچف

اگر آن روز ما پیشگویی آیت ‏اللّه‏ خمینی را جدی ‏تر می‏ گرفتیم شاهد چنین وضعیتی نبودیم و اجازه نمی‏دادیم که وضعیت کشور بدین شکل درآید. دریافتم، شخصی که این پیام را نوشته فردی متفکر و دلسوز برای سرنوشت جهان است

موضع امام خمینی در حمایت از مظلومان در مقابل ظالمین

جانی مامبوِه

موضع امام خمینی در حمایت از مظلومان در مقابل ظالمین

انقلاب ایران برای آزادسازی مردم ستمدیده و مظلوم از رژیمی با فساد اخلاقی بود. انقلاب همچنین به مردم وعدۀ آزادی از چنگال امپریالیسم برای رقم زدن سرنوشت خود را داده بود. لذا انقلاب ایران تحت رهبری عالمانۀ [حضرت] امام در واقع احیای عظیم اسلام در تمام دنیای مسلمین بود. رهبری مذهبی امام(ره) اعتقاد به خالق و توجه به ویژگی های اسلام را در مسلمانان زنده کرد.

سلسله مراتب  ارزش های سیاسی- اجتماعی امام خمینی

محمّدرضا طالبان، محمد غلامی

سلسله مراتب ارزش های سیاسی- اجتماعی امام خمینی

این مطالعه، پژوهشی است در خصوص ارزش های سیاسی و اجتماعی امام خمینی(س) و یافتن نظم سلسله مراتبی در میان آنها. برای انجام این مهم، ابتدا یک چارچوب مفهومی از آلموند و پاول مد نظر قرار گرفت و با انجام تعدیلاتی چارچوب مفهومی نهایی مشخص گردید. سپس، ابعاد و مؤلفه های این چارچوب مفهومی با دیدگاه امام خمینی تطبیق و بسط داده شد به نحوی که ارزشهای سیاسی و اجتماعی در ده بُعد کلی سامان یافتند که عبارت بود از: حفظ نظام، وحدت، استقلال، مشارکت، تکلیف، عدالت، رفاه، امنیت، آزادی، و دفاع. سپس، اطلاعات توصیفی در خصوص ارزشهای سیاسی و اجتماعی امام خمینی از منابعی که در برگیرنده کتب، سخنرانی ها و دیگر بیانات ایشان بود، گردآوری و بر اساس تکنیک تحلیل محتوای کمّی فراوانی های شان محاسبه گردید.

روایت عجیب نویسنده کانادایی از دیدار با امام در جماران

ورث کارلسن

روایت عجیب نویسنده کانادایی از دیدار با امام در جماران

هنگامی که در به روی او باز شد من تند بادی از انرژی را تجربه کردم که از میان در و از طریق عبای قهوه ای، عمامه و ریش سفید او به همه منتشر می شد و کوچکترین ذره و مولکول در آن ساختمان را به حرکت در می آورد و آنچنان توجه را به خود جلب می کرد که هر چیز دیگر محو می شد.