گفتگو با کسانی که نامشان در صحیفه امام و دیدارها آمده

در مملکت اسلامی قانون حکومت می کند

در مملکت اسلامی قانون حکومت می کند

اگر رئیس جمهور در مملکت اسلامی وجود پیدا بکند، باز قانون آن را رئیس جمهور می‏ کند با رأی عموم؛ که در رأی عموم رأی فقیه هم هست. و یا نصب فقیه، که همان نصبِ اللَّه است، قانون است که حکمفرماست در همه جا.

امام خمینی (س): بالاترین شکستی که ممکن است بر ما وارد بشود، شکست در مکتب است.

امام خمینی (س): بالاترین شکستی که ممکن است بر ما وارد بشود، شکست در مکتب است.

اگر خود ما یک کارهایی بکنیم که در بین مردم، در بین جوامع، در بین متفکرین، با دامن ‏زدن‏ دشمنهای ما در داخل و خارج بر مسائل، و اسباب این بشود که مکتب ما شکست بخورد، این شکست است که دیگر جبران ندارد.

فرهنگ پهلوانی

گزیده ای از صحیفه امام

فرهنگ پهلوانی

عقل سالم در بدن سالم است. ورزش همان طور که بدن را تربیت می کند و سالم می کند، عقل را هم سالم می کند و اگر عقل سالم شد، تهذیب نفس هم دنبال او باید باشد. شما همان طور که ورزش می کنید و اعصاب خودتان را قوی می کنید، و ان شاءالله برای مملکت و آتیه مملکت مفید واقع خواهید شد، لازم است که همه ابعاد وجودی خودتان را تحت تربیت ورزشی درآورید.

هوش سیاسی امام / پیامی آمیخته به قدرشناسی و انتقاد

هوش سیاسی امام / پیامی آمیخته به قدرشناسی و انتقاد

برای پذیرایی و مهمان‏ نوازی که در مدت اقامت در فرانسه از من به عمل آوردید تشکر می‏ کنم...تعجب کردم وقتی دریافتم بعضی از محافل فرانسوی برای محکومیت جنایتکاران، غارتگران، و فاسدان رژیم منحلّه گذشته، که مرتکب جنایات عظیمی نسبت به مردم کشور شدند، و طبق اصول اسلامی و قرآن مجید مقصر شناخته و محاکمه شدند، دخالت می ‏کنند

سالروز صدور فرمان امام برای تشکیل جهاد سازندگی

سالروز صدور فرمان امام برای تشکیل جهاد سازندگی

دانشجوهای عزیز، متخصصین، مهندسین و بازاری، کشاورز، همه قشرهای ملت، داوطلب برای این است که ایران را بسازند. از این جهت، باید موسوم کنیم این جهاد را به «جهاد سازندگی» که همه قشرهای ملت، زن و مرد، پیر و جوان، دانشگاهی و دانشجو، مهندسین و متخصصین، شهری و دهاتی، همه با هم باید تشریک مساعی کنند و این ایران را که خراب شده است بسازند.

اولین باری که امام از میزان، رأی ملت است‏ سخن گفت

اولین باری که امام از میزان، رأی ملت است‏ سخن گفت

امام خمینی در سخنرانی خود در 25 خرداد 1358 در جمع پرسنل نیروی هوایی برای نخستین بار جمله معروف میزان، رأی ملت است‏ را بیان می کنند.

تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی به فرمان امام

تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی به فرمان امام

مدتی است ضرورت انقلاب فرهنگی که امری اسلامی است و خواست ملت مسلمان می باشد، اعلام شده است و تا کنون اقدام مؤثر اساسی انجام نشده است و ملت اسلامی و خصوص دانشجویان با ایمان متعهد، نگران آن هستند و نیز نگران اخلال توطئه گران که هم اکنون گاه گاه آثارش نمایان می شود.

امام خمینی: سیاستهای یکدیگر را تضعیف و تخریب نکنید.

امام خمینی: سیاستهای یکدیگر را تضعیف و تخریب نکنید.

نتایجی که دنیای استکبار از این برخوردها می گیرد، بسیار شکننده است. کاری نکنیم که دنیا فکر کند نظام اسلامی ایران با این اختلاف سلیقه ها و با این ابراز اختلاف هیچ گاه راه ثبات را نخواهد پیمود.

پیام امام خمینی (س) به مناسبت شهادت سید محمدرضا سعیدی

پیام امام خمینی (س) به مناسبت شهادت سید محمدرضا سعیدی

در روز ۲۰ خرداد ۱۳۴۹ آیت الله سیدمحمدرضا سعیدی از شاگردان برجسته امام خمینی و چهره های مبارز دوران پهلوی پس از تحمل ۹ روز شکنجه های شدید در زندان به شهادت رسید.

سخنرانی مهم  امام خمینی در روز ۱۸ خرداد ۱۳۶۰ پیرامون قانونگرایی

سخنرانی مهم امام خمینی در روز ۱۸ خرداد ۱۳۶۰ پیرامون قانونگرایی

دیکتاتوری همان است که نه به مجلس سر فرود می آورد، نه به قوانین مجلس و نه به شورای نگهبان و نه به تایید شورای نگهبان و نه به قوه قضائیه و نه به دادستانی و نه به شوراهای دادستانی و همین طور به همه ارگان ها.

روز قدس از منظر امام خمینی(س)

روز قدس از منظر امام خمینی(س)

امام راحل، نور امید به دل مظلومان فلسطینی تاباند و میلیون ها انسان آواره و مبارز را برای مقابله عملی با توطئه های رژیم اشغالگر قدس و آمریکای جهانخوار مصمم تر و استوارتر کرد.

عظمت شب قدر

آیت الله العظمی جوادی آملی

عظمت شب قدر

زیر مجموعه این دعاهای ما، طهارت دل می خواهد، شرح صدر می خواهد، کینه زدایی می خواهد، عداوت زدایی می خواهد، دهها بیماری را کنار گذاشتن می خواهد، آن گاه قرآن را به دست گرفتن می خواهد، قرآن به سر گذاشتن می خواهد و این مطالب را از ذات اقدس الهی مسئلت کردن می خواهد، از کریم, متاع ماندگار خواستن شایسته است. اگر خدای ناکرده کینه ای نسبت به دیگران داریم بگوییم خدایا من از او گذشتم تو از او بگذر، حقی داریم بگذریم تا با صفای ضمیر، با شرح صدر دلی بخواهیم داشته باشیم که جای غیر او نباشد تا او محبت خود را، ارادتمان را، به قرآن که ثقل اکبر است و همچنین ارادتمان را به عترت طاهرین (علیهم السلام) که ثقل اصغر است در قلب ما مستقر بکند.

توصیه های امام به شمس آل احمد

توصیه های امام به شمس آل احمد

امام خمینی به عنوان شخصیتی موثر در تاریخ معاصر ایران، شناخت دقیقی از جریانات فکری روزگار خود داشت. ایشان جریان روشنفکری را می شناخت و با برخی از روشنفکران گفت و شنودهایی نیز داشت.

مطبوعات باید منعکس ‏کننده آمال و آرزوی ملت باشند

مطبوعات باید منعکس ‏کننده آمال و آرزوی ملت باشند

روزنامه از ملت است و برای ملت است؛ و چنانچه بر خلاف مسیر ملت بخواهد رفتار بکند، خود ملت با او مخالفت می‏ کنند. لازم هم نیست که مخالفتش این باشد که بریزد و بزند و بشکند؛ نه، اینها این کار را نمی‏ کنند؛ لکن روزنامه برای خواننده است، وقتی خواننده نباشد روزنامه نیست.

درخواست امام برای صدور شناسنامه جدیدشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی

درخواست امام برای صدور شناسنامه جدیدشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی

نخستین شناسنامه امام خمینی در تاریخ 20 بهمن 1304 از حوزه 2 شهرستان خمین صادر شده است.

انقلابِ نامه های امام خمینی(س)

انقلابِ نامه های امام خمینی(س)

اینک دستگاه فاسد جبار با هر وسیله به هتک و تهدید و ارعاب ما دست زده است و از هیچ جنایتی خودداری نمی کند. برای به هم زدن حوزه علمیه به نفع اسرائیل فعالیت می کند. با اسرائیل در مقابل دول اسلامی پیمان بسته یا می خواهد ببندد. امروز روزی نیست که مسلمین در مصالح اسلام و خودشان نظر نداشته باشند، و نسبت به خطرهای محتمله بی تفاوت باشند.

اصلاح اخلاق

برگزیده از صحیفه امام

اصلاح اخلاق

وصیت من به تو ای فرزندم آن است که مگذار خدای نخواسته فرصت از دستت برود و در اصلاح اخلاق و کردار خود بکوش هر چند با تحمل زحمت و ریاضت، و از علاقه به دنیای فانی بکاه و در دو راهی هایی که برایت پیش آید راه حق را انتخاب کن و از باطل بگریز و شیطان نفس را از خود بران. و از امور مهمی که لازم است وصیت نمایم اعانت نمودن به بندگان خدا، خصوصاً محرومان و مستمندان که در جامعه ها مظلوم و بی پناهند، هر چه توان داری در خدمت اینان- که بهترین زاد راه تو است و از بهترین خدمت ها به خدای تعالی و اسلام عزیز است- به کار بر و هر چه توانی در خدمت مظلومان و حمایت آنان در مقابل مستکبران و ظالمان کوشش کن.

توصیه حضرت امام به اهدای عضو

توصیه حضرت امام به اهدای عضو

امام خمینی (س) در زمره فقیهان نواندیشی قرار دارد که سرفصلی جدید در رویکرد فقه به مسائل و موضوعات نوپیدا عرضه کرده است.

روند انقلاب فرهنگی در دانشگاه ها

روند انقلاب فرهنگی در دانشگاه ها

در روز اول اردیبهشت ۱۳۵۹، چند روز پس از طرح بحث هایی پیرامون تعطیلی دانشگاه ها و «انقلاب فرهنگی»، امام خمینی طی سخنانی بر لزوم اسلامی شدن دانشگاه ها تاکید کرد.

عید بزرگ بشریت

گزیده ای از بیانات امام راحل درباره مقام و منزلت حضرت مهدی (عج)؛

عید بزرگ بشریت

اگر عید ولادت حضرت رسول (ص) بزرگترین عید است برای مسلمین از باب اینکه موفق به توسعه آن چیزهایی که می خواست توسعه بدهد نشد، چون حضرت صاحب (س) این معنا را اجرا خواهد کرد و در تمام عالم زمین را پر از عدل و داد خواهد کرد به همه مراتب عدالت، به همه مراتب دادخواهی، باید ما بگوییم که عید شعبان، عید تولد حضرت مهدی (س) بزرگترین عید است برای تمام بشر.

اندرز امام به سعودی ها

اندرز امام به سعودی ها

حکومت سابق ما برای اینکه همه طور خدمت به اربابهای خودش بکند، در اینجا فجایع کرد، و در خصوص زائرین بیت اللَّه الحرام مضیقه هایی ایجاد کرد... و ما پس از رفتن او و قطع ید غاصبه او متوجه این هستیم که در سالهای آتیه مملکت سعودی با ایرانی هایی که برای زیارت بیت اللَّه و حرمین شریفین می آیند، چه نحو عمل خواهد کرد. ایرانی ها نظر به این معنا دوخته اند که با برادران خودشان چه نحو عمل خواهد شد.

پیامی که نقشه دشمنان را نقش بر آب کرد

پیامی که نقشه دشمنان را نقش بر آب کرد

در روز26 / 1 / 58 امام خمینی در پیامی خطاب به ملت شریف و مبارز ایران روز 29 فروردین را «روز ارتش» اعلام کردند تا ارتش محترم در این روز در شهرستان های بزرگ با ساز و برگ به رژه بپردازند و پشتیبانی خود را از جمهوری اسلامی و ملت بزرگ ایران و حضور خود را برای فداکاری در راه استقلال و مرزهای کشور اعلام نمایند.

پاسخ امام به پیام پاپ: ملت ایران قطع روابط با امریکا را به فال نیک گرفته است.

پاسخ امام به پیام پاپ: ملت ایران قطع روابط با امریکا را به فال نیک گرفته است.

امام خمینی (س) در 25 فروردین 1359 در پاسخ به نامه ژان پل دوم (رهبر کاتولیک های جهان) که از اشغال سفارت امریکا در تهران و بر هم خوردن رابطه دو کشور ابراز نگرانی کرده بود، نامه ای ارسال نمودند.

جایگاه و عظمت مناجات شعبانیه از دیدگاه امام

فرازهایی از صحیفه امام

جایگاه و عظمت مناجات شعبانیه از دیدگاه امام

این دعای شعبان، مناجات شعبان، مناجات همه ائمه است و در این، مسائل بسیار هست، معارف بسیار هست و ادب اینکه انسان چه جور باید با خدای تبارک وتعالی مناجات کند.

پیام پرشور امام خمینی به مناسبت قیام اهالی آذربایجان

پیام پرشور امام خمینی به مناسبت قیام اهالی آذربایجان

سلام بر اهالی شجاع و متدین آذربایجان عزیز! درود بر مردان برومند و جوانان غیرتمند تبریز! درود بر مردانی که در مقابل دودمان بسیار خطرناک پهلوی قیام کردند و با فریاد «مرگ بر شاه» خط بطلان بر جزافه ‏گویی های او کشیدند!

پیام امام به مناسبت بازگشایی مدارس پس از پیروزی انقلاب

پیام امام به مناسبت بازگشایی مدارس پس از پیروزی انقلاب

فرزندان عزیزم! دیگر این شمایید که باید هر چه بیشتر کوشش کنید تا نهال آزادی و استقلال کشور را آبیاری کنید. فردای شما فردای دشواری است که اگر مجهز به علم و تقوا و شعور انقلابی - اسلامی شدید، پیروزیتان حتمی است، و اگر خدای نکرده در این مرحله کوتاهی کنید مسئولیت آن به عهده خود شماست. هرگز اجازه ندهید که عده ‏ای معدود، چون گذشته تلخ روزهای استبداد، بر شما حکومت کنند. اصل دمکراسی اسلامی را فراموش نکنید. امروز ملت ایران بدون گرایش به چپ و راست قیام نموده است و موفقیتهایی را به دست آورده است که تمام خائنین داخلی و خارجی را به لرزه انداخته است؛ و آنان در کمینند تا هر آن - چون گذشته - شما را نابود گردانند. به همین جهت باید سعی کنید تا با اتحاد خویش، جامعه اسلامی به وجود آورید؛ جامعه اسلامی که در آن همه آزادانه عقاید خود را ابراز دارند.

برگی از صحیفه / مکتوب عرفانی امام راحل

برگی از صحیفه / مکتوب عرفانی امام راحل

مکرر می‏ گردانم وصیت خود را به آنچه که مشایخ عظام به ما سفارش کردند؛ و آن، فاش نساختن اسرار معارف است مگر به اهلش، و دهان نگشودن به حقایق عوارف مگر در محلش.

اسرار الهی در صحیفۀ فاطمیه

نامۀ عرفانی امام خمینی (س) به خانم فاطمه طباطبایی

اسرار الهی در صحیفۀ فاطمیه

چگونه می ‏‏‏توان از مقام آن بزرگوار پرده برداشت که پیامبر اسلام در زمان حیاتش با او معامله یک کامل مطلق می ‏‏‏کرد و پس از رحلت شریفش بحسب روایات معصومین چون روایت کافی از حضرت ابی ‏‏‏عبدالله صادق علیه صلوات‏‏‏ الله که فرمود فاطمه (ع) بعد از رسول خدا صلی‏‏‏ الله علیه و آله و سلم هفتاد و پنج روز زنده بود و سخت در فراق پدر محزون بود و پیاپی جبرئیل نزد آن حضرت می ‏‏‏آمد و در عزای پدر بزرگوار او تسلیت نیکو می ‏‏‏داد.

سالروز انتصاب حضرت آیت الله خامنه ای به امامت جمعه تهران با حکم حضرت امام

گزیده ای از صحیفه امام

سالروز انتصاب حضرت آیت الله خامنه ای به امامت جمعه تهران با حکم حضرت امام

جنابعالی که بحمداللَّه به حُسن سابقه موصوف و در علم و عمل شایسته هستید به امامت جمعه تهران منصوب می ‏باشید. از خداوند متعال، توفیق جنابعالی را در ارشاد و هدایت مردم خواستارم.

حجاب و عفاف

گزیده ای از صحیفه امام

حجاب و عفاف

باید توجه داشته باشید که حجابی که اسلام قرار داده است، برای حفظ آن ارزش های شماست. هر چه را که خدا دستور فرموده است که، آن ارزشهای واقعی که اینها دارند و ممکن است به واسطه وسوسه های شیطانی با دست های فاسد استعمار و عمال استعمار پایمال می شدند. اینها، این ارزشها زنده بشود.

احیاگری امام خمینی (س) از منظر عرفان و دعا

دکتر فاطمه طباطبایی

احیاگری امام خمینی (س) از منظر عرفان و دعا

سخن از احیای تفکر دینی است و امام خمینی (س) به عنوان مسلمانی احیاگر ‏در عصر ما می ‏درخشد. گرچه او دین و احکام آن را، یا اخلاق و ارزشی بودن آن را بنیان ننهاده؛ اما بدون تردید بازگشت به دین، خدامحوری و خداباوری و ارزشی بودن اعتقادات دینی تحفۀ زعامت و رهبری اوست. رسالت او احیای ارزش هایی بود که رفته رفته به خاموشی گراییده و تنها در دل ها و قلب های برخی افراد منزل گزیده بود. در چنین شرایطی هنر امام، بازگرداندن دوبارۀ آن ارزش ها به فضای جامعه بود.

پیامبری سراپا معجزه

برگرفته از صحیفه امام

پیامبری سراپا معجزه

‏‏صلوات و سلام خدای بزرگ بر حضرت عیسی بن مریم روح الله و‏‎ ‎‏پیغمبر عظیم الشأن که مردگان را احیا و خفتگان را بیدار فرمود!‏‎ ‎‏صلوات و سلام خدای بزرگ بر مادر عظیم الشأنش مریم عذرا و‏‎ ‎‏صدیقۀ حَوْرا، که با نفخۀ الهی چنین فرزند بزرگی را به تشنگان‏‎ ‎‏رحمت الهی تسلیم نمود. (صحیفه امام؛ ج 5، ص 272)

فرمان هشت ماده ای امام خمینی (س) درباره حقوق مردم

برگزیده از صحیفه امام

فرمان هشت ماده ای امام خمینی (س) درباره حقوق مردم

باید همه بدانیم که پس از استقرار حاکمیت اسلام و ثبات و قدرت نظام جمهوری اسلامی با تأیید و عنایات خداوند قادر کریم و توجه حضرت خاتم الاوصیا و بقیة الله - ارواحنا لمقدمه الفداء - و پشتیبانی بی نظیر ملت متعهد ارجمند از نظام و حکومت، قابل قبول و تحمل نیست که به اسم انقلاب و انقلابی بودن خدای نخواسته به کسی ظلم شود، و کارهای خلاف مقررات الهی و اخلاق کریم اسلامی از اشخاص بی توجه به معنویات صادر شود.

تفسیر سوره حمد

تفسیر امام بر «فاتحه الکتاب»

تفسیر سوره حمد

با توجه به جایگاه و اهمیّت آثار امام در زمینه قرآن، در قدم اوّل‏‎ ‎‏مجموعه آثار ایشان را در تفسیر «سوره حمد» چنانکه اشاره شد، در این‏‎ ‎‏رساله گرد آورده ایم؛ و همچنین به این دلیل که آنچه تاکنون به عنوان‏‎ ‎‏تفسیر حمد از حضرت امام انتشار یافته و شهرت گرفته است، فقط دروس‏‎ ‎‏تفسیری ایشان است که در سال 1358 افاضه فرموده اند، و این دروس‏‎ ‎‏فقط بحث ‏‏بسم الله الرحمن الرحیم‏‏ و الحمد را آن هم نه به کمال در بردارد؛‏‎ ‎‏لذا بسیاری از افراد گمان کرده اند که تمامی اثر امام در پیرامون «سوره‏ حمد» به همین اندازه است. کتاب حاضر در جهت اصلاح چنین‏‎ ‎‏برداشتی، در چهار بخش تنظیم یافته است تا مجموعه کاملی از آثار امام‏‎ ‎‏در پیرامون حمد در اختیار جویندگان معارف قرآنی قرار گرفته باشد.‏

بازخوانی نامه ای بلند و ارزشمند

برگرفته از صحیفه امام

بازخوانی نامه ای بلند و ارزشمند

پسرم! دعاها و مناجات هایی که از ائمه معصومین- علیهم السلام- به ما رسیده است بزرگ ترین راهنماهای آشنایی با او- جلّ و علا- است و والاترین راهگشای عبودیّت و رابطه بین حق و خلق است و مشتمل بر معارف الهی و وسیله انس با او است و ره آورد خاندان وحی است و نمونه ای از حال اصحاب قلوب و ارباب سلوک است. وسوسه های بی خبران تو را از تمسّک به آنها، و اگر توانی از انس با آنها، غافل نکند.

سیمای معصومین در اندیشه امام خمینی (س)

دفتر دوازدهم از آثار موضوعی تبیان

سیمای معصومین در اندیشه امام خمینی (س)

از میان مجموعه ابعاد شخصیتی حضرت امام(س)، یکی از برجسته‏ ترین وجوهی که ایشان را از سایر عالمان و متفکران جهان اسلام ممتاز می ‏کند نگرشی است که به تاریخ داشته و برداشتی است که از حیات و قیام انبیا و اولیای معصوم دارند. در این میان کتاب "سیره معصومین در اندیشه امام خمینی" از مجموعه هایی است که به معرفی دیدگاه ها، بیانات و پیام های حضرت امام در ارتباط با ائمه اطهار (ع) می پردازد.

رویارویی با تهدیدات معاصر در اندیشه امام خمینی(ره)

دیدگاههای امام خمینی درباره جهاد و مبارزه با تهدیدات دنیای معاصر

رویارویی با تهدیدات معاصر در اندیشه امام خمینی(ره)

رویارویی با تهدیدات معاصر در اندیشه امام خمینی(ره)، عنوان کتابی است مشتمل بر مقالات همایش"دیدگاههای امام خمینی درباره جهاد و مبارزه با تهدیدات دنیای معاصر". این همایش که در یکصدمین سالگرد میلاد رهبر کبیر انقلاب ‏در شهر بیروت برگزار گردید، بررسی موضوعاتی مانند اندیشه جهاد و مبارزه در افکار امام خمینی؛ مفاهیم کلی و وظایف مسلمانان در برخورد با تهدیدات خارجی و مسائل داخلی جهان اسلام، دین و سیاست در اندیشه امام خمینی... دیدگاههای امام خمینی درباره غرب و استکبار جهانی، نحوه برخورد و راههای مقابله با آن از مهمترین محورهای اصلی آن بوده است.

نقش زمان و مکان در اجتهاد

‏‏مجموعه آثار کنگرۀ بررسی مبانی فقهی حضرت امام خمینی (س)

نقش زمان و مکان در اجتهاد

کنگره بررسی مبانی فقهی حضرت امام که با استقبال، تأیید و تأکید مقام معظم‏‎ ‎‏رهبری ‏‏حضرت آیةالله خامنه ای ‏‏(ادام الله ظلال جلاله) و پی گیری مصرانه حضرت حجة‏‎ ‎‏الاسلام والمسلمین حاج سید حسن آقا خمینی(اطال الله بقائه) و نیز همکاری عالمان‏‎ ‎‏دینی و اساتید دانشگاهی شکل گرفته است، به پژوهش درباره نقش زمان و‏‎ ‎‏مکان در اجتهاد می‏‏ ‏‏پردازد.

تاریخ معاصر ایران

تبیان مجموعه فیشهای آثار امام خمینی (س) درباره

تاریخ معاصر ایران

تاریخ معاصر ایران از دیدگاه امام خمینی (س)» دفتر بیستم از آثار موضوعی تبیانها است که توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) استخراج و تنظیم شده و توسط مؤسسه چاپ و نشر عروج به چاپ رسیده است. در این اثر، دیدگاههای امام خمینی در مورد رویدادهای تاریخ معاصر ایران از قاجار تا انقلاب اسلامی در چهار بخش و چندین فصل گردآوری شده است. یکی از قسمتهای این کتاب به شرح رویدادهای دهه 20 از جمله کودتای 28 مرداد می پردازد.

جهان اسلام

برگرفته از تبیان جهان اسلام از دیدگاه امام خمینی (س)

جهان اسلام

اسلامی که امام معرف آن است منشا تحول فرد و اجتماع است و جهان اسلام اکنون در‏‎ ‎‏وضعیتی به سر می برد که طعم تلخ نفاق و اختناق را از سوی دشمنان داخلی و خارجی چشیده‏‎ ‎‏است؛ از این رو، وظیفه دارد غبار یاس و بدبینی و عقب ماندگی و واپسگرایی و کج اندیشی را از چهرۀ تابناک و نورانی خود بزداید و این امر عظیم حیاتی جز با تحکیم مبانی وحدت مسلمانان‏‎ ‎‏میسر نخواهد شد.

یک ساغر از هزار

دکتر فاطمه طباطبایی

یک ساغر از هزار

سراسر زندگی حضرت امام خمینی خدامحوری، زهدگرایی، تعبد،‏‎ ‎‏توسل و محبت به اهل بیت عصمت و طهارت، مردم داری، نظم و‏‎ ‎‏انضباط، اخلاق و بی ریایی، امیدآفرینی، مبارزه با نفس، پرکاری و پرهیز از‏‎ ‎‏بیکاری، توجه دادن به آخرت، علاقۀ شدید به قرآن، عدم ارجاع کارهای‏‎ ‎‏شخصی خود به دیگران، دقت در رفتار و کردار خویش و... بود. امام در‏‎ ‎‏واقع با فنای کامل خود در حق و حقیقت، به مقام والای انسانی، عرفانی و‏‎ ‎‏معنوی نائل آمده بودند. کتاب «یک ساغر از هزار» ‎‏مجموعه ای از مقالات، سخنرانیها و خاطرات خانم دکتر طباطبایی است که نویسنده‏‎ ‎‏می خواهد با بررسی دقیق جنبۀ معنوی و عرفانی شخصیت آن امام، نقش‏‎ ‎‏ایشان را در احیای معنوی بشر نشان داده و اندیشه ها، افکار و توصیه های‏ آن حضرت را در مورد مبدأ هستی، کمال مطلق، عرفان، جایگاه و منزلت‏‎ ‎‏انسان، فطرت و... مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. تمام سعی ایشان بر این‏‎ ‎‏بوده است تا امام را از جنبه های مختلف عرفانی بیشتر بشناساند.‏ ‏‏

بسیج در اندیشه امام خمینی (س)

‎‏دفتر بیست و نهم از آثار موضوعی تبیان

بسیج در اندیشه امام خمینی (س)

بسیج شجره طیبه و درخت تناور و پر ثمری است که شکوفه‏ های آن بوی بهار وصل و طراوت یقین و حدیث عشق می ‏دهد. بسیج مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که پیروانش بر گلدسته ‏های رفیع آن، اذان شهادت و رشادت سر داده ‏اند. بسیج میقات پابرهنگان و معراج اندیشه پاک اسلامی است که تربیت‏ یافتگان آن، نام و نشان در گمنامی و بی ‏نشانی گرفته‏ اند. بسیج لشکر مخلص خداست که دفتر تشکل آن را همه مجاهدان از اولین تا آخرین امضا نموده ‏اند. من همواره به خلوص و صفای بسیجیان غبطه می‏ خورم و از خدا می‏ خواهم تا با بسیجیانم محشور گرداند، چرا که در این دنیا افتخارم این است که خود بسیجی ‏ام.

احیاگری امام خمینی(س) از منظر عرفان و دعا

دکتر فاطمه طباطبایی

احیاگری امام خمینی(س) از منظر عرفان و دعا

امام خاضعانه ملت خویش را به سفر، آن هم سفری درونی، سفری به فطرت خویش، فرا می خواند و ندا سر می دهد که ای انسانها شما برای فنا و نابودی، ذلت و خواری، اسارت و بردگی خلق نشده اید بلکه چنان خلق شده اید که باقی بمانید و به معبود مطلق برسید و این بقا، وقتی حاصل می شود که از کدورتها، انیتها، هواهای نفسانی و طاغوتهای زمانه رها شوید و خانۀ قلب خویش را که مرکز آگاهی و معرفت و جایگاه تجلی الهی است، از شیطان قسم خوردۀ در کمین نشسته خالی کنید، که رستگاری تنها در سایۀ چنین عملی حاصل شدنی است.

دفاع مقدس (جنگ تحمیلی) در اندیشه امام خمینی (س)

دفتر بیست و پنجم از آثار موضوعی تبیان

دفاع مقدس (جنگ تحمیلی) در اندیشه امام خمینی (س)

همانگونه که انقلاب اسلامی با رهبری حضرت امام خمینی (س) به پیروزی رسید، در‏‎ ‎‏دفاع مقدس نیز با رهنمودها و فرماندهی ایشان ادامه یافت، و آنچه حاصل شد دستاوردی‏‎ ‎‏عظیم بود؛ چرا که در دویست سال اخیر، برای اولین بار ایران در جنگی نابرابر حتی یک‏‎ ‎‏وجب از خاک خود را از دست نداد؛ از مستشاران خارجی کمک نگرفت؛ روی پای خود‏‎ ‎‏مردانه ایستاد؛ در صنایع دفاعی به خودکفایی رسید؛ حتی در اوج جنگ از رفتن به پای‏‎ ‎‏صندوقهای رأی برای تعیین سرنوشت، غفلت نکرد و خود را به عنوان قدرتی که می تواند‏‎ ‎‏پشتوانه مستضعفان جهان باشد تثبیت کرد.‏

قیام عاشورا در کلام و پیام امام خمینی (س)

دفتر سوم از آثار موضوعی تبیان

قیام عاشورا در کلام و پیام امام خمینی (س)

آنچه که در این مجموعه فراروی پیروان مکتب شهادت گشوده ایم،‏‎ ‎‏سخنان بزرگ مردی است که در اقتدا به سالار شهیدان، خود اسوه ای‏‎ ‎‏کامل بود. مردی که در شب سیاه ستم، مشعل فروزان شهادت برگرفت،‏‎ ‎‏بیرقهای قیام برافراشت، ننگ سکوت و ذلت از دامن مطهر طلایه داران‏‎ ‎‏تشیع سرخ حسینی زدود و دگرباره شعار «احدی الحُسنیین» و «پیروزی‏‎ ‎‏خون بر شمشیر» را در عصر حاکمیت آهن و فولاد، به مستضعفان و‏‎ ‎‏پابرهنگان زمین آموخت و سرانجام نیز به همت دستانی که زنجیرهای‏‎ ‎‏عزا را قرنها بر زمین ننهاده و عشق عاشورا و یاد حادثه خونین کربلا را‏‎ ‎‏نسل اندر نسل با اشک و خون و صداقت در سینه ها نگهداشته بودند،‏‎ ‎‏حکومت یزیدی زمانه را سرنگون ساخت.

آیین انقلاب اسلامی

دفتر نهم از آثار موضوعی تبیان

آیین انقلاب اسلامی

امت اسلامی، هرگاه که جبین مراجع خود را از نور اجتهاد و جهاد فروزان یافته و آن را آیینه حقیقت هستی و ذات حقیقت دیده است، اسلام عدالت ‏خواه و انسان ‏پرور را از زبان و زندگی آنان الهام گرفته و به پیشوایی آنان گرد ملالت و خمودی را از چهره جان زدوده است و به سوی استقرار نظامی از زندگی پیش تاخته است که جز در پناه آن جان بی ‏نهایت رشد یابنده آدمی قرار و آرام نمی‏ یابد. و «امام خمینی» در عصر ما مظهر همان «مرجعیّت» مهجور بود و دیدیم که مردم مسلمان ایران (و به تعبیری جهان اسلام) چون آن را یافتند چگونه در تاریخ شگفتی آفریدند.

حکومت اسلامی و ولایت فقیه در اندیشه امام خمینی (س)

دفتر چهل و پنجم تبیان

حکومت اسلامی و ولایت فقیه در اندیشه امام خمینی (س)

از نظر امام همۀ هستی، تحت ولایت حق تعالی و ولایت کلیّۀ رسول الله (ص) است و حکومت ظاهری در دنیا، شعبه ای از ولایت کلیّۀ رسول الله (ص) می باشد. در آثاری چون: ‏‏مصباح الهدایة‏‏، ‏‏کشف اسرار‏‏، رسالۀ ‏‏الاجتهاد و التقلید‏‏ و ‏‏تحریرالوسیلة‏‏ که پیش از دروس ‏‏ولایت فقیه‏‏ در سال 1348 ه . ش. در نجف اشرف نگاشته شده، این اندیشه بارز و ظاهر است. آنچه در دروس نجف امام بروز و ظهور کرد و در کتاب ‏‏البیع‏‏ به قلم ایشان به رشته تحریر در آمد و همۀ مطالبی که در سالهای پیروزی انقلاب و دوران مبارک ده ساله از ایشان به عنوان رهبر انقلاب و جامعۀ اسلامی و ولیّ فقیه متبلور شد، مطالبی بود که بر پایۀ زمان و مکان و شرایط بیان شد، تا آن حقیقت در پوشش مناسب خود، در زمان ما جامۀ عمل بپوشاند. امام پیاده شدن آن حقیقت الهی را در دوران معاصر و کشور ایران در شکل «جمهوری اسلامی» می بینند که هم ولایت الهی را در بر دارد و هم رأی و جایگاه مردم که صاحبان حق در ادارۀ زندگی خویش هستند.

جایگاه مردم در نظام اسلامی از دیدگاه امام خمینی(س)

دفتر سی و پنجم از آثار موضوعی تبیان

جایگاه مردم در نظام اسلامی از دیدگاه امام خمینی(س)

‏‏‏‏از مجموعۀ رهنمودهای امام چنین استنباط می شود که پس از اتکا و اتّکال به خدا، ‎‏محور اصلی و نقش آفرین در پیروزی انقلاب و شکل گیری حکومت اسلامی در ایران ‎‏حضور و پشتیبانی مردم بوده است که ایشان همواره بر آن تأکید داشته اند. امروز نیز که‏‎ ‎‏قویترین پشتوانه انقلاب و نظام همان مردمند بدون تردید حفظ وحدت و حضور دائمی ‎‏آنها اصل مهم و کارساز در تداوم و بقای نظام و انقلاب اسلامی خواهد بود.

گفتگو با اندیشمندان و فعالین فرهنگی، سیاسی و اجتماعی

روش های مبارزاتی امام خمینی (س)

برگرفته از نشریه حضور

روش های مبارزاتی امام خمینی (س)

مبارزه امری کلی و عام است، و به معنای قیام، مقاومت، ایستادگی، ستیز و تلاش برای دستیابی به یک هدف ـ شامل امور مادی یا معنوی ـ می شود و این انسان است که با جهت گیری به آن معنا می بخشد. اهداف اکثر انقلابات تاریخ معاصر را غلبه جهت کسب قدرت، تغییر و تحول در جهت نیاز مادی و یا حاکمیت ایدئولوژی های مادی تشکیل می دهد و انقلابی پیروز است که به اهداف از پیش تعیین شده خود برسد ولی در انقلاب اسلامی چنین مسیری طی نمی شود. نه کسب قدرت و نه تحول و حاکمیت ایدئولوژی مادی، بلکه مهمترین هدف رهبری آن، ادای تکلیف و وظیفه ای که خداوند تعیین کرده است، می باشد.

جایگاه ارتباطات اجتماعی از دیدگاه امام خمینی

ابوالفضل مروی

جایگاه ارتباطات اجتماعی از دیدگاه امام خمینی

در زمینۀ تطبیق نقشهای آرمانی مطبوعات و سایر رسانه ها - نقش خبری، نقش راهنمایی، نقش آموزش، نقش تفریحی - با دیدگاههای حضرت امام، باید گفت این نقشها در وضعیت آرمانی خود کاملاً با اندیشه های حضرت امام تطبیق دارد الا اینکه آن حضرت بر نقش آموزشی و ارشادی رسانه ها بیشتر تأکید می کند و نقش راهنمایی و رهبری را نیز امری دو سویه می داند. یعنی روزنامه نگاران و متصدیان رسانه ها بایستی هم از مردم کشور خود راهنمایی بگیرند و در جهت آرمانها و اهداف آنان حرکت کنند و هم در این جهت آنان را راهنمایی و ارشاد نمایند.

مبدأ انقلاب اسلامی در کلام امام خمینی

منصور حاجی

مبدأ انقلاب اسلامی در کلام امام خمینی

امام خمینی از ابتدا پیروزی انقلاب اسلامی در صدد بودند با ارائه تعاریف ناب از ماهیت انقلاب اسلامی اذهان مردم را به این واقعبت متوجه سازند که انقلاب اسلامی علی رغم مشابهت ظاهری با دیگر انقلاب ها از خصائص دیگری برخوردار است. لذا می فرمایند : تردید نیست که این انقلاب اسلامی یک تحفه الهی و هدیه غیبی بود که از جانب خداوند منان بر این ملت غارت زده عنایت شده است

خمینی، خمینی، قلب ما باند فرودگاه توست

برگرفته از کتاب کوثر

خمینی، خمینی، قلب ما باند فرودگاه توست

طبق قرار و اعلام اولیه بنا بود امام در روز جمعه 6 بهمن به ایران وارد شوند؛ از این رو حدود 5 / 1 میلیون نفر از مردم تهران در مسیر خیابان انقلاب و آزادی (آیزنهاور سابق) به سمت فرودگاه راهپیمایی کرده فریاد می زدند: «خمینی، خمینی، قلب ما باند فرودگاه توست». تانکهای ارتشی از نزدیک شدن جمعیت به حوالی فرودگاه ممانعت کردند و در طول خیابان انقلاب (شاهرضا) دهها تن با گلوله های امریکایی دولت بختیار شهید و مجروح شدند. در تظاهرات 8 بهمن، که به دلیل اعتراض به بسته شدن فرودگاه و در تداوم راهپیمایی روز جمعه صورت گرفته بود، در خیابانهای مرکز شهر (میدان انقلاب و اطراف دانشگاه) درگیریهای خونینی به وقوع پیوست که طی آن دهها تن کشته و صدها نفر زخمی شدند.

دیدگاههای امام خمینی (س) در مورد جایگاه زنان

سِلینا پِروین

دیدگاههای امام خمینی (س) در مورد جایگاه زنان

تأثیر دیدگاههای امام خمینی (س) در مورد مسائل زنان بر جامعه ایران آشکار است. ایرانیان به یک انقلاب موفقیت آمیز و استقرار یک نظام اسلامی اصیل دست یافتند که در آن زنان نقش مهمی ایفا کردند.

بازتاب پیام امام به گورباچف

برخی شخصیت های جهانی

بازتاب پیام امام به گورباچف

اگر آن روز ما پیشگویی آیت ‏اللّه‏ خمینی را جدی ‏تر می‏ گرفتیم شاهد چنین وضعیتی نبودیم و اجازه نمی‏ دادیم که وضعیت کشور بدین شکل درآید. دریافتم، شخصی که این پیام را نوشته فردی متفکر و دلسوز برای سرنوشت جهان است

‏‏امام خمینی فرعون زمان را از میان برد‏

مصاحبه با ‏‏کشیش مسروپ راتوسیان

‏‏امام خمینی فرعون زمان را از میان برد‏

‏‏کشیش مسروپ راتوسیان در این مصاحبه پیشینه تاریخی کلیسای ارامنه و ساختار کلیسا و نگاه ارامنه و مسیحیان را به امام و انقلاب مورد توجه قرار داد

احیاء تفکر ظلم ستیزی و عدالتخواهی اسلام در اندیشۀ سیاسی امام خمینی(س)

برپرفته از مجموعه مقالات کنگره بین المللی امام خمینی و احیاء تفکر دینی

احیاء تفکر ظلم ستیزی و عدالتخواهی اسلام در اندیشۀ سیاسی امام خمینی(س)

امام خمینی(س) رهبر بزرگ انقلاب اسلامی ایران از عالمان متعهد و بیداری است که هم در عرصۀ اندیشه و هم در میدان عمل پرچم مبارزه برای احیاء اندیشۀ دینی (در مورد ظلم ستیزی و عدالتخواهی) را در دوران معاصر برافراشت. او با احساس ضرورت امر احیاگری ابتدا به شناخت جوانب متعدد مسئله و علل و عوامل آن پرداخت، آنگاه به مقابله با علل و عوامل مرگ اندیشۀ عدالتخواهی و ظلم ستیزی همت گماشت.

جلوه های رحمانی پیامبر اکرم (ص)  در اندیشه سیاسی امام خمینی

برگرفته از نشریه حضور

جلوه های رحمانی پیامبر اکرم (ص) در اندیشه سیاسی امام خمینی

پیامبر بزرگوار اسلام(ص)، آینه و تجلی صفات الهی، از جمله نماد رحمانیت و رحیمیت الهی است. خداوند رحمن و رحیم، حضرت پیامبر اکرم(ص) را نه تنها برای پیروان راستین آن حضرت، بلکه برای تمامی مخلوقات عالم، رحمت معرفی کرده است و از او در تمامی زوایای زندگی، از جمله در مسائل سیاسی و اجتماعی به عنوان ناب ترین الگوی نیکوی رحمت و مهرورزی حتی برای مخالفان خود معرفی کرده است. امام خمینی نیز رسول گرامی اسلام را به عنوان واسطه فیض الهی، نماد رحمت حق دانسته و بر الگو گیری از سیره نظری و عملی آن حضرت برای تمامی انسانها به خصوص برای زمامداران ممالک اسلامی تأکید ورزیده است.

شیوه های ارتباطی امام خمینی (س) با مردم

برگرفته از مجموعه مقالات اندیشه های ارتباطی امام خمینی (س)

شیوه های ارتباطی امام خمینی (س) با مردم

ارسال و توزیع بیانیه های امام در نقاط ‎‏مختلف کشور توسط نیروهای مخلص و گمنام در مدت بسیار ‎‏کوتاه به دست آحاد مردم می رسید. البته با خطرات جانی هم توأم بود و چه بسیار عزیزانی که سال ها زندان و شکنجه را به خاطر توزیع ‎‏اطلاعیه های امام به جان خریدند. اگر لیست زندانیانی که فقط به خاطر ‎‏توزیع و تکثیر و یا به همراه داشتن یک برگ اعلامیه امام دستگیر و ‎‏زندانی شدند از مجموعۀ پرونده های ساواک جمع آوری شود عظمت کار ‎‏روشن تر خواهد شد.

مستکبرین و مستضعفین از دیدگاه امام خمینی(س)

برگرفته از مجموعه مقالات کنگره بین المللی امام خمینی و احیاء تفکر دینی

مستکبرین و مستضعفین از دیدگاه امام خمینی(س)

امام خمینی(س) به این معنی اشاره دارند که «حب الدنیا راس کل خطئیه» یک واقعیتی است و ریشه حب دنیا را حب نفس می دانند، که بالاخره به استکبار ختم می شود. از طرف دیگر تا زمانی که مستکبران سیستم یا نظام و تشکیلاتی ایجاد نکرده اند، به استضعاف کشیدن توده های مردم به طور کامل محقق نمی شود. به وسیله نظام اقتصادی، نظام استعماری، نظام سیاسی و نظام فرهنگی استکباری است که تسلط بر توده مردم و ضعیف نگاه داشتن آنها عملی می شود.

برنامه های ساواک برای سرکوب انقلاب

برگرفته از برنامه ها و شیوه های ساواک برای منزوی کردن امام خمینی (س)

برنامه های ساواک برای سرکوب انقلاب

تدابیر و فشارهایی که ساواک برای جلوگیری از مبارزه آیت الله خمینی به کار برد نتوانست در عمل از مبارزات و گسترش افکار و اندیشه های ایشان جلوگیری کند و با بالا گرفتن اعتراضات مردمی و اوج گیری انقلاب اسلامی در سال 1357، ساواک دیگر نتوانست به تداوم حیات رژیم کمک کند و توفان انقلاب مجالی برای ساواک باقی نگذاشت تا از کیان رژیم پهلوی دفاع کند و در بیست و دوم بهمن شام طولانی ستم به سر رسید، و سپیده آزادی و استقلال ایران سر بر زد.

‏‏پویایی فقه و نقش زمان و مکان از دیدگاه امام خمینی (ره)‏

برگرفته از ‏‏مجموعه آثار ...‏‏«نقش زمان و مکان در اجتهاد»‏

‏‏پویایی فقه و نقش زمان و مکان از دیدگاه امام خمینی (ره)‏

عوامل مختلفی موجب تفاوت نوع و شیوۀ زندگی شده اند و‏‎ ‎‏روابط نوین را ایجاد کرده اند. لذا حضرت امام (ره) می فرمایند: ‏‏‏مساله ای که در قدیم دارای حکمی بوده است، به ظاهر همان مساله در روابط‏‎ ‎‏حاکم بر سیاست و اجتماع و اقتصاد یک نظام ممکن است حکم جدیدی پیدا کند،‏‎ ‎‏بدان معنا که با شناخت دقیق روابط اقتصادی و اجتماعی و سیاسی، همان‏‎ ‎‏موضوع اول که از نظر ظاهر با قدیم فرقی نکرده است، واقعاً موضوع جدیدی‏‎ ‎‏شده است که قهراً حکم جدیدی می طلبد.

برنامه ها و شیوه های ساواک  برای سرکوب نهضت و منزوی کردن امام خمینی

برگرفته از نشریه حضور

برنامه ها و شیوه های ساواک برای سرکوب نهضت و منزوی کردن امام خمینی

با آغاز مبارزات امام خمینی، ساواک (ارگان امنیتی رژیم پهلوی) سعی کرد با اتخاذ روشهای مختلف به مقابله با ایشان و نیروهای مذهبی وفادار به آرمانهای وی بپردازد. این مقابله نه تنها در مقطع پیش از تبعید بلکه در دوران تبعید در عراق نیز با شدت بیشتری ادامه یافت چرا که امام خمینی به عنوان مهمترین مخالف اصل و اساس سلطنت پهلوی شمرده می شد و طرفدارانش در ایران وخارج از ایران روز به روز افزایش می یافتند. پژوهش حاضر می کوشد به بررسی توصیفی عملکرد ساواک در رویارویی با مبارزات امام خمینی در مقطع تبعید در عراق بپردازد تا مشخص گردد ایشان در چه فضای حساس و دشواری به تلاش و مبارزه انقلابی خود ادامه دادند.

تجلی قرآن در وصیت نامه سیاسی ـ الهی حضرت امام خمینی(س)

برگرفته از مجموعه مقالات همایش اندیشه های قرآنی امام خمینی(س)

تجلی قرآن در وصیت نامه سیاسی ـ الهی حضرت امام خمینی(س)

خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ جَمِیعاً وَلا تَفَرَّقُوا. حضرت امام خمینی(س) با اشاره به آیه فوق بر وحدت و دوری از تفرقه تأکید نموده، می فرماید: اینجانب به همه نسل های حاضر و آینده وصیت می کنم که اگر بخواهید اسلام و حکومت الله برقرار باشد و دست استعمار و استثمارگران خارج و داخل از کشورتان قطع شود، این انگیزه الهی را که خداوند تعالی در قرآن کریم بر آن سفارش فرموده است از دست ندهید.

استکبار و مفهوم امروزی آن

دکتر عبدالرحیم علی محمد ابراهیم

استکبار و مفهوم امروزی آن

هنگامی که امام خمینی(ره) نهضت انقلابی خود را آغاز کرد، وضعیت خاورمیانه حکایت از حالت یاس و نومیدی ملتها داشت، به طوری که اسرائیل سلطۀ خود را تحمیل می نمود و آن را گسترش می داد و مورد تأیید ایالات متحده و مساعدت و تحسین بسیاری از دولتهای اسلامی که بر محور ایالات متحده می گشتند، قرار می گرفت. امام خمینی(ره) آمد تا با صدای بلند در برابر این اوضاع دردناک فریاد زند و دنیا را با استدلالهای صریح خویش مبنی بر چپاول ثروت ملتها و فقر هموطنان و خواری آنها به خاطر بهره مندی مُشتی از یاران شیطان، پر کرده و از تهاجم فرهنگی گسترده ای خبر دهد که با از بین رفتن روحیۀ معنوی جوانان، گریبانگیر جوامع مختلف شده است.

مخالفت با لایحه کاپیتولاسیون

علل تبعید امام خمینی (س)

مخالفت با لایحه کاپیتولاسیون

با تصویب لایحه مصونیت قضایی نظامیان آمریکایی (کاپیتولاسیون) در نیمه دوم سال 43، رویارویی امام خمینی با رژیم پهلوی وارد مرحله جدیدی گردید. کاپیتولاسیون که نخستین بار پس از شکست در جنگ های ایران با روسیه به ایران تحمیل شده بود و پس از انقلاب اکتبر 1917 ملغی شده بود، مجددا در روز سه شنبه ۲۱ مهر ۱۳۴۳ با وجود مخالفت گروه کثیری از وکلای مردم، در جلسه ای پرتنش از تصویب اکثریت نمایندگان مجلس شورای ملی گذشت. امام خمینی که پس از آزادی در منزلش تحت نظر بود در اجتماع بزرگی از مردم نطقی در مخالفت با کاپیتولاسیون ایراد کرد. در این سخنرانی ایشان شاه را مورد حمله قرار داد و دولت و مجلسین را فاسد دانست و آمریکا و اسراییل را دشمن اسلام و ایران خواند.

اهداف و مبانی مکتبی نظام اقتصادی اسلام از دیدگاه امام خمینی (س)

برگرفته از کتاب بررسی اندیشه های اقتصادی امام خمینی(س)

اهداف و مبانی مکتبی نظام اقتصادی اسلام از دیدگاه امام خمینی (س)

هدف این نوشتار، تبیین اهداف و مبانی مکتبی نظام اقتصادی اسلام از دیدگاه حضرت امام (ره) است. ضرورت این بحث نیاز به توضیح چندانی ندارد. بی تردید برای ایجاد نظام اقتصادی اسلام شناخت اهداف و مبانی مکتبی آن ضروری است؛ زیرا شناخت اهداف مقصد را می نمایاند و توسعه یافتگی اقتصادی را از دیدگاه اسلام تبیین می کند و شناخت مبانی مکتبی، ما را در گزینش روش صحیح حرکت به سمت اهداف و انتخاب استراتژی صحیح توسعه اقتصادی راهنمایی خواهد کرد.

برکات دفاع مقدس در کلام امام خمینی (س)

برگرفته از صحیفه امام

برکات دفاع مقدس در کلام امام خمینی (س)

در دویست سال اخیر، برای اولین بار ایران، در جنگی نابرابر حتی یک وجب از خاک خود را از دست نداد؛ از مستشاران خارجی کمک نگرفت؛ روی پای خود مردانه ایستاد؛ در صنایع دفاعی به خودکفایی رسید؛ حتی در اوج جنگ از رفتن به پای صندوقهای رأی برای تعیین سرنوشت، غفلت نکرد و خود را به عنوان قدرتی که می تواند پشتوانه مستضعفان جهان باشد تثبیت کرد.

رسالت دانشگاه در منظر امام خمینی

فرازی از نشریه حضور

رسالت دانشگاه در منظر امام خمینی

حضرت امام خمینی با ملاحظه شأن و جایگاه خطیر دانشگاه، نقش و رسالت دانشگاهیان را گوشزد می نمایند. اساتید وارث انبیاء محسوب می شوند و باید آموزش را همراه با اشاعه تقوا انجام دهند. دانشجویان نیز با تزکیه نفس و تقویت ایمان خویش، به بیداری و آگاه سازی ملت ها بپردازند. قطع وابستگی و استقلال کشور هم در گرو تربیت متخصصین مستقل و خودباور است. در نهایت امر نیز اساتید و دانشجویان متعهد و متخصص هستند که تداومبخش انقلاب اسلامی ایران می باشند.

احترام ویژه رهبر کبیر انقلاب به سید الشهدا

برگرفته از سیره امام خمینی ج3

احترام ویژه رهبر کبیر انقلاب به سید الشهدا

علاقه امام به اهل بیت(ع) در حد وصف ناشدنی است. امام عاشق آنها هستند؛ عاشقی که تا صدای «یاحسین» بلند می ‏شود بی ‏اختیار اشک می‏ ریزد. امام با اینکه در برابر مصیبتها صابر هستند اما به مجرد اینکه یک روضه خوان بگوید «السلام علیک یا ابا عبدالله» قطرات اشک از دیدگانش سرازیر می شود.

سیر تحول شخصیت پردازی در مستندهای تلویزیونی دفاع مقدس

برگرقته از نشریه حضور

سیر تحول شخصیت پردازی در مستندهای تلویزیونی دفاع مقدس

رویکرد مذهبی و عقیدتی ایران نسبت به جنگ تحمیلی هشت ساله، باعث شکل گیری گونۀ متمایزی به نام فیلم «دفاع مقدس» در عرصه فیلم سازی گردید. فیلم سازان این حوزه بیش از آنکه بخواهند نمایشگر قدرت، خشونت و زشتی های درون جنگ باشند، سعی نمودند تا با بهره گیری از عقاید مذهبی و عرفانی به زیبایی هایی بپردازند که معتقد بودند در درون جنگ وجود دارد. این زیبایی ها همواره به شخصیت های درون جنگ برمی گشت و از همین رو در این فیلمها تاکید برروی انسان هایی است که در طول جنگ به شکوفایی رسیدند و مراتب کمال را طی نمودند.

شکوفایی نمادگرایی در شعر معاصر در پرتو اندیشه و سیره ی حضرت امام خمینی(س)

حسینعلی قبادی

شکوفایی نمادگرایی در شعر معاصر در پرتو اندیشه و سیره ی حضرت امام خمینی(س)

سرچشمه ی زلال ادبیات از عهد اسطوره ها تا کنون، «نمادها» بوده اند. چرا که زینت بخش ترین تصویرهای ادبی، چون تلألؤ نور از خورشید نمادها بر دامن ادبیات نشسته است. در هر عهدی از ادبیات همه ی ملل، آنجا شاهد درخشش و شکوفایی اثر هستیم که با جوهره ی نمادگرایی بیشتری شکل گرفته باشد.

زن و هنر در کلام و فرهنگ حضرت امام خمینی(ره)

ثریا مکنون

زن و هنر در کلام و فرهنگ حضرت امام خمینی(ره)

هنر به عنوان ابزار تکاملی در جامعه، هنری است که شایست و ناشایست، زشت و زیبا، خوبی و بدی را حول محور درگیری با ظلم و ستم تعریف کند. نه هنری که زیبایی را پسند شخصی دیده و پذیرش شرایط و سازگاری با زورمداران و زرمداران را محور قرار دهد. هنر می تواند قداست را به ایثار و فداکاری بدهد نه خوشی و تفریح کوتاه مدت. حتی کسب علم و تحصیل را مشروط و برای هدفی مقدس ضروری بداند، نه دریافت مدرک و کسب معلومات فارغ از اینکه کارگزار چه نظامی باشد. (نظام الهی یا غیر الهی)

تبیین اقتصادی انقلاب اسلامی ایران

برگی از مجموعه مقالات کنگره تبیین انقلاب اسلامی ...

تبیین اقتصادی انقلاب اسلامی ایران

آنچه زمینه های اقتصادی سقوط رژیم و پیروزی انقلاب را به وجود آورد، رشد اقتصادی ناهمگون همراه با فاصله عظیم طبقاتی در نتیجۀ توزیع ناعادلانۀ ثروت فساد مالی طبقۀ حاکم، عدم اجتماع نخبگان و جامعه در خصوص الگوی توسعه، واکنش نیروهای اقتصادی سنتی در قبال عملکرد اقتصادی رژیم، تشدید مهاجرت و وضعیت نابسامان مهاجران روستایی در شهرها، پیامدهای اقتصادی نظامی گری و در نهایت بحران اقتصادی اواخر عمر رژیم می باشد. این مسایل هر کدام به نوبه خود نارضایتی ها و واکنش هایی را در میان گروهها و طبقات مختلف اجتماعی به دنبال داشت و روی هم رفته هم در زمینه سازی انقلاب و هم در تسریع فرآیند بسیج انقلابی نقش مؤثری داشتند.

فصل پنجم از کتاب: «دیگر دروغها دربارۀ ایران کافیست»

برگرفته از دیگر دروغها دربارۀ ایران کافیست

فصل پنجم از کتاب: «دیگر دروغها دربارۀ ایران کافیست»

ذهنیّت مصرف گرای نو استعماریِ محصولات غربی، که بسیاری از کشورهای به اصطلاح در حال توسعه را پریشان نموده است _ اصلاً برای امام جالب نبود. امام همچنین مورد استدلال قرار داد که تقویت اقتصاد از راه تکنولوژی، تنها راهی است که ایران (بوسیلۀ آن) می تواند، نه تنها آزادیِ بسختی کسب شده اش _ را محفوظ نگاه دارد بلکه ارزشهای فرهنگی غنی اش را نیز حفظ کند.

‏‏درآمدی بر نظریۀ عدالت امام خمینی(ره) در عرصۀ اقتصادی‏

برگرفته از مجموعه مقالات کنگره بین المللی امام خمینی (س) و احیاء تفکر دینی

‏‏درآمدی بر نظریۀ عدالت امام خمینی(ره) در عرصۀ اقتصادی‏

‏‏طبق نظر امام، هر آنچه که افراد از طریق تلاش فردی به دست می آورند به طور کامل‏‎ ‎‏به خودشان تعلق نخواهد داشت. بلکه تنها بخشی از آن پاداش آنها برای به کارگیری‏‎ ‎‏استعداد و ابتکارشان خواهد بود و قسمت دیگری از دستاوردهای افراد به جامعه ای‏‎ ‎‏تعلق دارد که در آن زندگی می کنند و امکان فعالیت را برای آنها به منظور کسب درآمد‏‎ ‎‏بیشتر فراهم آورده است. بنابراین در یک نظام سیاسی مبتنی بر احکام اسلام به منظور‏‎ ‎‏تحقق عدالت در عرصۀ اقتصادی باید نحوه ای از نظارت و ساز و کارهایی پدید آید تا‏‎ ‎‏بتوان از طریق آن، بخشی از حقوق متعلق به جامعه را از افراد ثروتمند به طور صحیح اخذ‏‎ ‎‏کرد و در واقع مانع شکل گیری یک طبقۀ بسیار ثروتمند و قلیل در جامعه شد.

ارتباطات و توسعه در اندیشه های امام خمینی(س)

برگرفته از همایش اندیشه های ارتباطی امام خمینی (س)

ارتباطات و توسعه در اندیشه های امام خمینی(س)

هزاران صفحه آثار به جای مانده از حضرت امام خمینی(س) از مهم ترین ‎‏ذخایر انقلاب اسلامی به شمار می رود که می تواند منبع تحقیقات‏‏ بی شمار ‏‎ ‎‏باشد. مطالعه حاضر می کوشد با توجه به نیاز مبرم کشور به بومی کردن ‎‏مفاهیم حوزه علوم انسانی، از طریق استخراج محورهای توسعه از کلام‏‎ ‎‏آن حضرت، منشور توسعه اسلامی را با توجه به شرایط بومی و تاریخی ‎‏و با در نظر گرفتن نقش آموزشی، تربیتی و تبلیغی رسانه ها در متن‏‎ ‎‏گفتمان ایران و اسلام، تدوین کند.‏ ‏‏مقاله پس از بررسی نظریات مختلف توسعه و استنتاج محورهای مهم از ‏‎‏نظریات خوش بینانه و انتقادی مطرح شده به استخراج این محورها از نظرات‏‎ ‎‏حضرت امام قبل و پس از پیروزی انقلاب اسلامی می پردازد و در پایان، ‎‏با خلاصه کردن و دسته بندی این محورها، مروری بر نکات کلیدی منشور ‎‏توسعه اسلامی، با در نظر گرفتن نقش ارتباطات و رسانه ها خواهد داشت‏‏.‏‏

چند مولفه مهم در باب حقوق مردم از منظر امام خمینی

محمد نبی حبیبی

چند مولفه مهم در باب حقوق مردم از منظر امام خمینی

من وقتی می گویم مردم، منظورم همین پابرهنه ها و زاغه نشین ها هستند. شما به این ها رسیدگی کنید. چون این ها همان هایی بودند که به میدان آمدند و برخی از شماها را که در زندان بودید، از زندان نجاتتان دادند. این ها همان هایی هستند که هر وقت خطری برای انقلاب پیش می آید اولین نفرات مدافع همین ها هستند. و بنابر این شما موظفید که به این زاغه نشین ها، ضعفا، فقرا و مستضعفین، رسیدگی کنید.

فرق اصلاح و احیای دین

دکتر عباس شیخ شعاعی

فرق اصلاح و احیای دین

اصلاح در اندیشه دینی به معنای تصحیح اغلاط و خطاهایی است که در اندیشه اندیشمندان دیندار در خصوص برخی موضوعات دینی وجود دارد، در عین حالی که در اصل جهت و سمت و سوی دین برخطا نیستند. ولی احیا در اندیشه دینی و یا دین عبارت است از: تصحیح جهت حرکت در میان اندیشمندان دینی و به طریق حق کشانیدن آنها که تحولی عظیم است و ملزومات خاص خود را هم دارد و از عهده هر کسی برنمی آید.

جامعه مطلوب از دید امام خمینی

برگرفته از نشریه حضور

جامعه مطلوب از دید امام خمینی

از دیدگاه امام خمینی، همواره میان فرد و جامعه تعامل برقرار است. به عبارت دیگر، ایشان شکل‏ گیری و رشد اجتماعی و فردی رفتارهای انسانی را در ارتباط متقابل روان‏شناختی و جامعه ‏شناختی می دانند.

رهایی از اقتصاد وابسته (خودکفایی) راهبرد امام خمینی (س) در عرصه اقتصاد

برگرفته از مجموعه مقالات بررسی اندیشه های اقتصادی امام خمینی(س)

رهایی از اقتصاد وابسته (خودکفایی) راهبرد امام خمینی (س) در عرصه اقتصاد

حضرت امام نه فقط با استناد به آموزه های قرآن و رویکردهای اقتصادی آن در صدد تبیین و ترویج اندیشۀ عدم وابستگی و استقلال است، بلکه آنچه در بیانات و رهنمودهای ایشان در این زمینه به جای مانده، تضاد یا تقابلی با اندیشه های رایج و متعارف اقتصاد کلاسیک ندارد و در بسیاری موارد به ویژه در مورد تأکید ایشان بر رشد درونزا، جایگزین کردن واردات، و توسعه بخشهای کلیدی اقتصادی همان مضامین پیچیدۀ اقتصاد متعارف است.

هنر دینی

برگرفته از صحیفه امام

هنر دینی

امام خمینی (س) با تأسی از مولایش آقا امام رضا – علیه السلام - که فرمودند، توکل یعنی اینکه از احدی غیر از خدا نترسی، با توکل و اعتماد تمام امور را به صاحب آن واگذار می نمود و در راه رضای محبوب گام برمی داشت و یقین داشت که اینگونه حرکت، غایتِ رحمت و عطوفت و لطف و مهربانی خدا را نصیب انسان می کند.

انقلاب اسلامی و اقتصاد ایران

برگزیده از مجموعه مقالات چهارمین سمینار بررسی سیره نظری و عملی امام خمینی(س)

انقلاب اسلامی و اقتصاد ایران

هدف اقتصادی انقلاب اسلامی، وصول به خودکفایی و تأمین رفاه لازم برای مردم است. هدف انقلاب ساختن یک جامعه بر اساس اصول اقتصادی اسلام است، جامعه ای که به یک اندازه از امپریالیسم و مارکسیسم فاصله دارد، پیرو هیچ یک نمی باشد و تنها تعالیم اسلام را وجهه همت خود قرار می دهد و می توان ادعا کرد که کشور ما توانسته است به تدریج به این اهداف دست یابد.

آینده نگری در وصیت نامه امام خمینی(س)

محمد پیرعلی

آینده نگری در وصیت نامه امام خمینی(س)

بررسی و مداقّه در مفاد وصیت نامه حضرت امام، حاکی از کثرت عناصر و اجزاء یک متن آینده نگرانه، با وجوه پیش نگرانه و پس نگرانه است و زوایای شفافی از چارچوب های شناختی و هنجاری ایشان مبتنی بر پُررنگی وجوه آموزه های دینی، ارزشی و مفاهیم بلند اسلامی است.

حق الهی و ذاتی بشر

دکتر پاکو پنا تورس

حق الهی و ذاتی بشر

نه فقط در ایران بلکه برای بیشتر مردم در دنیای عرب و مسلمان و همینطور برای مردم اروپا امام خمینی شخصیتی بسیار مهم است که در دوره پایانی قرن بیستم تحولی ایجاد کرد. این چیزیست که در فرانسه خواهم گفت. ایران کشوری است که باید آن را ببینید. با وجود اینکه به علت تحریم ها امکان مسافرت راحت برای توریست ها وجود ندارد و این تحریم ها به بهانه انرژی هسته ای قصد دارند ایران را ایزوله کنند و این دلیل تحریم هایی است که آژانس بین المللی انرژی هسته ای علیه ایران اعمال کرده است.

اهمیت سواد و سوادآموزی

اهمیت سواد و سوادآموزی

اهمیت مبارزه با بی سوادی بر کسی پوشیده نیست و کم و بیش تمام کشورهای جهان، و به خصوص جوامع در حال توسعه، از دیرباز به اهمیّت این امر پی برده اند. جمهوری اسلامی ایران نیز با توجه به اهمیتی که برای امور آموزشی و فرهنگی قائل است، برنامه های گسترده ای برای مبارزه با بی سوادی به انجام رسانده است. تشکیل نهضت سوادآموزی و فعالیت ها و موفقیت های آن در صحنه های بین المللی، شاهد گویایی بر این ادعاست. تلاش گسترده و همگانی مردم و مسئوولان دلسوز، به ویژه دست اندرکاران این نهاد بزرگ، پدید آمدن ایرانِ باسواد و با فرهنگ را فراهم می سازد.

چه عناصری از دین در معرض فراموشی قرار می گیرند؟

علی رهبر

چه عناصری از دین در معرض فراموشی قرار می گیرند؟

وقتی که مردم مغرب زمین به بهانۀ حذف مزاحمان حیات معقول خود، دین را کنار گذاشتند، در حقیقت آن دینی را که ساخته شدۀ متصدیان دین بود و ضد علم و پیشرفت و آزادی معقول و عدالت و کرامت ذاتی انسانی بود کنار گذاشتند و این جریان دربارۀ دین اسلام به هیچ وجه منطقی نیست، زیرا بدیهی است که مکتب اسلام که یکی از دو تمدّن اصیل تاریخ بشری را برای انسانیت به ارمغان آورده است محال بود که تمدن را بدون علم، سیاست، اقتصاد و حقوق به جهانیان عرضه کند.

تثبیت الگوی سیاسی جمهوری اسلامی

تثبیت الگوی سیاسی جمهوری اسلامی

هدف نوسازی سیاسی امام خمینی رسیدن به یک نظام ایده آل سیاسی بود که هر چند وجوه مشترکی با دموکراسی غربی (یعنی حاکمیت مردم بر مردم) داشت اما به طور کامل بر دموکراسی غربی انطباق نداشت و این دو دارای تشابهات و تعارضات خاصی بودند و در واقع جمهوری اسلامی الگوی مستقلی را تشکیل می داد و در نوع خود منحصر به فرد بود که می توان از آن تحت عنوان الگوی نوسازی تأسیسی ـ تلفیقی یاد کرد.

نقش و جایگاه ملتها در روند اصلاحات در جهان اسلام

بشار القوتلی

نقش و جایگاه ملتها در روند اصلاحات در جهان اسلام

کسانی که افکار حضرت امام(ره) را مورد مطالعه قرار دهند، در می یابند که نخستین مسأله ای که مورد توجه و عنایت ایشان قرار گرفت، مسأله بیداری ملتهای اسلامی بود تا در برابر حالتی از رخوت و رکود حاکم بر جوامع اسلامی، به پا خاسته و نیروهایی را که صرف مسایل جزئی و حاشیه ای می شد، در راه پیشرفت کشورهای خود به کار گیرند.

چرا وحدت ملی برای امام اهمیت داشت؟

برگرفته از نشریه حضور

چرا وحدت ملی برای امام اهمیت داشت؟

وحدت و انسجام از مسائل مهم و مورد تأکید دین اسلام است که در آیات قرآن و احادیث ائمه به آن سفارش شده و در مقابل تفرقه و اختلاف نهی شده است . بر همین اساس امام خمینی به این مسأله اساسی توجه داشته اند و به وحدت ملّی در داخل کشور و بین عموم مردم و به انسجام اسلامی بین ملّتهای مسلمان سفارش نموده اند

ویژگی های اسلام ناب در آیینه اندیشه امام خمینی (س)

برگرفته از کتاب درآمدی بر مبانی آثار و اندیشه های امام خمینی

ویژگی های اسلام ناب در آیینه اندیشه امام خمینی (س)

اسلام به لحاظ نقش اندیشه و نگرش اسلام شناسان یا عاملان به آن به اسلام ناب و وارونه تقسیم می شود. این مطلب در قرآن و تاریخ اهل بیت پیامبر(ص) نیز نمود بارزی داشته است. به عبارت دیگر، تاریخ تفکر اسلامی صحنۀ تلاقی این دو نگرش در حوزۀ اسلام شناسی است به همین سبب برای اندیشۀ دینی نیز می توان آفت ها و آسیب هایی شناخت و ویژگیهای اسلام ناب و وارونه را شناسایی کرد.

موضوع و الزامات عدالت از دیدگاه امام خمینی (س)

دکتر محمد حسین جمشیدی

موضوع و الزامات عدالت از دیدگاه امام خمینی (س)

امام خمینی نه تنها بر اساس چنین نگرشی به عدالت و ارتباط آن با آزادی و اختیار انسان، مبارزه سرسختانه با هرگونه جبر و جباریت و استبداد و ستم و نفی حقوق بندگان را در سرلوحۀ زندگانی خود قرار داد بلکه بر حمایت از محرومان و مستضعفان جامعه و نفی شکاف طبقاتی نیز اصرار داشت به گونه ای که با تکیه بر اصل حد وسط و نفی افراط و تفریط دیدگاه متوازنی در باب عدالت توزیعی در حوزه اقتصاد مطرح ساخت.

 هویت تاریخی و انسان شناسی انقلاب

دکتر علی محمد حاضری

هویت تاریخی و انسان شناسی انقلاب

به نظر نگارنده ریشه بسیاری از کاستیها و نارساییهای تبیینهای انقلاب اسلامی، به این نکته بازگشت دارد که آگاهانه یا ناآگاهانه انسان شناسی اومانیستی غرب و سرگذشت تاریخی آن و راهکارها و راه حلهایی که آن بینش و آن سرگذشت، اقتضا می کرده است به ناروا، به جامعه و فرهنگ ایران و افراد و اقشار مسلمان ایرانی تعمیم داده شده و رخداد عظیم انقلاب اسلامی بیش از آنکه در پرتو زمینه ها و هویت اندیشه ای ـ تاریخی Intellectual- historical Identityخود، ادراک شده باشد، در تطبیق با طرح عام انسان و جامعه غرب، تأویل شده است.

عکس رخ یار

برگزفته از تبیان عکس رخ یار

عکس رخ یار

‏‏نسل ما به یاد می آورد چگونه در دوران سیاه پهلوی، فرهنگ دانشگاه در سیطره ‏‎ ‎‏«ایسم» هایی بود که انقلاب را تنها با فرمول های از پیش تعیین شده برای جنبش کارگری، ‏‎ ‎‏رهبری پرولتاریا، شورای خلقی... تعریف می کرد. حتی آنها که این یاوه ها را نمی پذیرفتند ‏‎ ‎‏امید چندانی به تغییر اوضاع در کشور نداشتند و چشم اندازی برای بهبود آن نمی دیدند. ‏‎ ‎‏هر چند به سختی چنین آرزویی در دل می پروراندند. در چنین فضایی شعار ‏ ‏‏«ای خمینی تویی رهنمای ما‏‎ ‎‏رهبر زنده و باوفای ما»‏ ‏‏که در اجتماعات انقلاب طنین انداز شد، فریادی بود بر آنها که تغییر در ساختار سیاسی ‏‎ ‎‏ایران را در نوشتارهای مربوط به انقلاب های گذشته جهان و رهبران در گذشته شان ‏‎ ‎‏جست و جو می کردند. در واقع ما وقتی سرود دلنشین «ای خمینی تویی رهنمای ما‏ ‏» را ‏‎ ‎‏سر می دادیم، طنین گام های انقلاب را به گوش کسانی که زایش و رشد انقلاب را باور ‏‎ ‎‏نداشتند می رساندیم و با اعلام رهبری خمینی سر فخر بر آسمان می سودیم. ‏

امام خمینی (س) و دنیای شعر

دکتر غلامحسین دینانی

امام خمینی (س) و دنیای شعر

امام خمینی (س) در اشعار خود به مرحلۀ «فنای انسان» اشاره داشته و معتقدند: انسان تا زمانی که از مراتب خودخواهی و خودبینی رها نشود، به «فنا» نمی رسد؛ و نمی گوید که عقل مادیگرای مرا از بین ببر و مرا مست کن تا از جام «الست» بی نیاز و از خود بیخود شوم. پس به لطف خود، فنا و عدم مرا بیشتر کن و خودم را به من بنما.

خمینی شدن از نگاه یادگار امام

دکتر منوچهر اکبری

خمینی شدن از نگاه یادگار امام

اینکه ما مدعی کشوری اسلامی باشیم اما به صرف نگاه به ارزشهای معنوی دلخوش باشیم. نجات بخش نیست. هنر ما این است که در عین پای بندی به اصول انقلاب و در عین خداباوری و توحید، از جهت صنعتی و تکنولوژی پیشرفته نیز، باید حرفی برای گفتن داشته باشیم. در عین حال که نیازهای کشور خود را رفع می کنیم، یعنی به خودکفایی در زمینه های گوناگون دست می یابیم، لازم است پا را فراتر از کشور بگذاریم، در بازارهای جهانی به رقابت بپردازیم.

تجلّی اخلاق در حکومت امام

برگزیده از مجموعه امام خمینی و مفاهیم اخلاقی

تجلّی اخلاق در حکومت امام

در مکتب تکلیف مدار امام، وابستگی سببی و نسبی هم نمی تواند مانعی برای اجرای عدالت شود و هر کس در هر پست و مقامی که باشد اگر از این وابستگی ها نگسلد، معنا و مفهوم ادای تکلیف را نفهمیده است، و طعم شیرین آن را نچشیده است.

کرامت انسان در سیره مبارزاتی امام خمینی (ره)

آیت الله محسن غرویان

کرامت انسان در سیره مبارزاتی امام خمینی (ره)

حضرت امام خمینی (ره)، در طول مبارزات سیاسی و نهضت اسلامی، همواره بر سه امر ـ به ترتیب اولویت و اهمیت ـ تأکید داشته اند: اسلام، انسان و ایران. امام (ره) هرگز در دفاع از اسلام و شرع مقدس کوتاه نیامده اند. ایشان از موضع یک فقیه و مجتهد دینی، همواره خود را هم چون سربازی در خط مقدم دفاع از حریم دین خدا می دیدند. پس از اسلام، کرامت و شخصیت انسان، دومین دغدغه جدّی حضرت امام بوده است. ایشان در این مقام، هرگز نگاه جنسیتی، صنفی، قومی و منطقه ای نداشتند و از مقام شامخ انسانیت دفاع می کردند.