پرسش جدید
بله، امام امت (ره) به عنوان رهبر و سکاندار حرکت انقلابی مردم مسلمان ایران و همچنین پایه گذار نظام جمهوری اسلامی، به همه زوایا و جوانب امور توجه داشته اند. معظم له با توجه به این که مردم ایران با ایثار و از خودگذشتگی قدم در راه استقلال و آزادی خویش نهاده اند به این امر توجه داده اند که این استقلال خواهی و قطع ید سلطه گران و اجانب برای کشور هزینه هایی ایجاد خواهد کرد و لذا...
با سلام و تبریک میلاد خجسته حضرت حجت (عج) در پاسخ باید گفت که در این خصوص حضرت امام (ره) طی سخنانی به این مهم اشاره کرده اند. معظم له با واکاوی برداشتها و قرائتهای پنج گانه ای که از موضوع انتظار فرج در طول تاریخ وجود داشته، به آسیب شناسی آن پرداخته و وظایف منتظران حقیقی امر فرج را تشریح و لزوم انجام تکلیف و تشکیل حکومت در عصر غیبت را یادآور شده اند که برای آگاهی بهتر و دقبق تر، به متن فرمایشات ایشان که در سال ۱۳۶۷ و در روز نیمه شعبان ایراد شده اشاره می گردد...
حضرت امام (قدس سره الشریف) با بصیرت و درایت مثال زدنی خود بیش از چهل سال قبل کل ملل مستضعف و تحت سلطه و ستم جهان را مخاطب قرار داده و به این مهم هشدار داده اند که به واسطه حاکمیت رسانه ای غرب و شرق نباید فریب تبلیغات و شانتاژهای ابرقدرتها را خورد بلکه بالعکس باید به این مهم توجه کرد که هدف اصلی و غایی و پنهان سلطه گران در قبال ممالک عقب نگه داشته شده، چپاول سرمایه های آنهاست.
به طور کلی و در یک کلام می توان ویژگی مردمی بودن و همراه مردم بودن را در یک جمله از امام دید که صد البته التزام عملی به آن نیز به گوه تاریخ مشاهده شده است. ایشان در تاریخ 6 خرداد 1360، در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ضمن اشاره به وظایف نمایندگان مجلس، در تبیین ضرورت پایبندی همه به قانون چنین می فرمایند: «من هم ممکن است با بسیاری از چیزها، من که یک طلبه هستم، مخالف باشم. لکن وقتی قانون شد [تصویب] خوب، ما هم می پذیریم.»
طلیعه، متن و تمام جزئیات نگاشته شده در وصیت نامه سیاسی-الهی امام خمینی(س) برگرفته از آیات، روایات، احادیث و سیره پیامبر و ائمه معصومین(ع) است و بنیادی جز آن نمیتوان برایش برشمرد. جان کلام وصیت نامه امام خمینی(س)، که ثمره و چکیده عمر پربرکت و جاویدان اثر ایشان است، در کلمه توحید، خلاصه می شود.
پیش من مکان مطرح نیست؛ عمل به تکلیف الهی مطرح است، مصالح عالیه اسلام و مسلمین مطرح است.
در مورد مشکی پوش شدن افراد و اماکن جملات ایشان همگی وصف واقع می باشد و فتوا و یا اظهار نظر یست. اما در مورد خود ایشان، در بعد از انقلاب کسی امام را در پیراهن مشکی ندیده است ولی بسیار دیده می شد که ایشان عبای مشکی بر دوش انداخته اند.
روحیۀ کمال خواه و حقیقت جوی جوانان که زمینۀ آمادگی و پذیرش کسب فضایل و ارزشها را فراهم می کند. مروری بر دوراندیشی ها و درایت حضرت امام که بزرگترین رویداد تاریخ را به همت جوانان به وجود آورد، نشان می دهد که این قشر، همواره مورد توجه و عنایت حضرت امام (س) بودند.
امام خمینی در اوج قدرت نظام ستم شاهی، افشاگر روابط پنهان رژیم شاه و اسرائیل بود و مقابله با خطر اسرائیل برای جهان اسلام را بسیار جدی و پیگیرانه دنبال می کرد.
امام خمینی(س) در تاریخ 21 فروردین 1358 مبادرت به افتتاح حسابی در بانک ملی کردند، که برای سهولت در امر واریزی توسط افراد، شماره آن 100 انتخاب شد. این که هدف از افتتاح چنین حسابی چه بوده است را امام(ره)، طی پیامی مکتوب به ملت ایران که ذیلاً درج می شود، به روشنی تهیه مسکن برای اقشار ضعیف جامعه بیان کرده اند؛ و البته ممکن است هدف دیگری نیز از افتتاح این حساب داشتند که به وضوح بیان نکرده اند، اما کشف آن از میان برخی آموزه های ایشان قابل انتزاع می باشد، و آن این که مشارکت مردم در امور خیر را افزایش دهند، زیرا چنین مشارکت هایی علاوه بر رفع گرفتاری و مشکلات افراد نیازمند موجب ارتقاء سطح اخلاق در جامعه می شود.
سبب این که در قانون برای رهبر منبع درآمد در نظر گرفته نشده این است که در قانون اساسی قبل از بازنگری، رهبر یا شورای رهبری باید از میان مراجع تقلید انتخاب می شدند، و مراجع تقلید به طور معمول از محل خمس، زکات، نذورات و هدایای مقلدین خود تأمین می شوند.
اولین اصلی که در موضوع سیاست خارجی چه از حیث کلامی و چه از حیث فقه سیاسی بین شیعه و اهل سنت مشترک می باشد، اصل «دعوت» است. این اصل مبتنی بر چنین اعتقادی است که مسلمین وظیفه دارند به وجه احسن دیگران را به ارزشهای دینی دعوت کنند.
در پاسخ به سئوال کننده عزیز باید گفت در حقیقت سه سئوال در یک سئوال مطرح شده که عبارتند از: - حضرت امام(ره) چه انتظاری از دانشگاه داشتند؟ - چه برداشتی از دانشگاه داشتند؟ (البته ممکن است منظور...
اندیشه سیاسی مبانی و اصول نسبتاً ثابت دارد اما آرای سیاسی متناسب با شرایط و موقعیت های مختلف می تواند تغییر کند. یکی از اصول ثابت اندیشه سیاسی امام خمینی(س) عدم سلطه گری و سلطه پذیری است که در قانون اساسی نیز همین معنا وارد شده است. بنابراین این سلطه چه از سوی آمریکا باشد و چه از سوی کشوری دیگر باید به نفی آن پرداخت.
امام(س) روی موضوع نه شرقی نه غربی نهضت اسلامی تاکید داشتند.
بهترین منبع در این زمینه کتاب اسلام ناب در کلام و پیام امام خمینی (تبیان آثار موضوعی، دفتر پنجم)، تهران: موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، 1376.
من هیچ کانال خاصى ندارم.
پاسخ این سئوال مستلزم بررسی سیره عملی و نحوه نگرش و استراتژی مبارزاتی امام خمینی است. استراتژی مبارزاتی امام خمینی در جهت ایجاد یک نظام سیاسی، اصولا روی دو محور عمده تمرکز یافته است: حرکت فکری و حرکت ...
با مروری کوتاه بر قوانین اسلامی و آیات قرآن، روشن می گردد که اسلام دین جامع و همه سونگر است که تمام ابعاد زندگی انسان را در نظر گرفته است. این دین همان گونه که مردم را به عبادت و یکتاپرستی دعوت می کند...
در آثار قلمی ایشان در مورد جمکران مطلبی دیده نمی شود اما در صحیفه امام 7 بار در دو مورد واژه جمکران بکار رفته که شش بار آن در عنوان گزاری و نامه ای است که در 17 اردیبهشت 58 به صورت گزارش برای ایشان نو...
به طور قطع و یقین می توان گفت که نه تنها امام خمینی به کسی نمی گفت به چه فردی یا افرادی رای خواهند داد، حتی نزدیکترین اشخاص مانند مرحوم حاج سید احمد آقا هم از رای ایشان مطلع نمی شدند...
در اکثر کشورها سازمان ها و موسساتی به طور دائمی یا موقتی ایجاد می شود تا موضوعات مهم را مورد کنکاش قرار دهند که برخی از آنها وابستگی تام به سازمان های امنیتی دارد. وقتی امام خمینی(س) در سال 1341 به طو...
سوم اسفند 1299 که کودتای رضاخانی رخ داد، دکتر مصدق که والی فارس بود، زیر بار کودتا نرفت و از سمت خود کناره گیری کرد و شاید از همان زمان در میان آزادیخواهان شهرت و محبوبیت بیشتری یافت. در آن زمان اما...
کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.