محمد علی انصاری

محمد علی انصاری: نباید تنها یک برداشت از امام در جامعه محور قرار گیرد

کد : 164764 | تاریخ : 08/08/1396

محمد علی انصاری:

نباید تنها یک برداشت از امام در جامعه محور قرار گیرد

24 / 2 / 91- دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی(س) با بیان این که مراسم سالگرد ارتحال رهبر کبیر انقلاب باید در جهت انسجام و اتحاد باشد، بر این نکته تأکید کرد که نباید تنها برداشت شخصی از امام، دین و اسلام محور قرار گیرد.

وی همچنین بر حفظ حرمت اهل بیت امام تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار ستاد خبری بزرگداشت امام، محمد علی انصاری در همایش قرارگاه شهید فهمیده که در سازمان بسیج مستضعفین برگزار شد، ضمن بررسی سجایای اخلاقی حضرت فاطمه، به همزمانی ولادت دخت پیامبر و امام خمینی اشاره کرد و گفت: امام(ره) هم همانند حضرت فاطمه دارأی دو بعد آشکار و پنهان است. امام یک مرد قهرمان، شجاع، زمان سنج ودارأی فضایل بزرگ انسانی است.

وی با طرح این پرسش که کدام مرجع و فیلسوف مانند امام بوده است، گفت: امام خمینی با ابعاد شخصیتی آشکار و پنهان خود نهضت بزرگی را هدایت کرد و نظام اسلامی زیر چتر ولایت او هدایت شد و بی شک علت اصلی ماندگاری این نهضت و انقلاب به دلیل حضورتأثیرگذار امام(ره) بوده است.

انصاری با ذکر خاطره ای از دیدار خود با برخی از عرفا در قبل از انقلاب یادآور شد: وقتی از برخی عرفا درباره شخصیت امام سؤال کردم آن ها تأکید کردند که امام یک شخصیت فراتر از ذهن های ماست.

دبیر ستاد بزرگداشت امام (ره) با بیان این که همه ما برای راه امام و بینش و نگاه او فعالیت می کنیم به مراسم سالگرد بیست وسومین سال ارتحال امام اشاره کرد و گفت: مطمئناً همه ما رسالت بزرگی برای برگزاری چنین مراسمی بر عهده داریم زیرا که امام در عصر ما حجتی ست برای بشریت. و معلوم نیست اگر امام نبود سرنوشت زندگی، فرزندان و آینده ما به چه سمت و سویی هدایت می شد.

وی با تأکید بر این که نباید برداشت خود را از دین، امام و اسلام به همه افراد تسری دهیم، خاطرنشان کرد: نباید به گونه ایی باشد که تنها یک برداشت از امام در جامعه حاکم شود.
انصاری در ادامه به چهار جریان و حرکت ایجاد شده از سوی امام اشاره کرد و گفت: اولین جریان، جریان بیداری بوده که تلاش گسترده ای جهت بیداری ملت های جهان بخصوص ملت مسلمان از سوی امام صورت گرفت و به برکت وجود امام بشریت به یک خودآگاهی دست پیدا کرد و این خودآگاهی باعث تحولات عظیمی در جهان شد.

وی دومین جریان ایجاد شده را احیاء گری از سوی امام دانست و در بیان نقش تحول که به عنوان سومین جریان ایجاد شده از سوی امام نام گرفت، گفت: بر اثر تأثیرگذاری کلام امام حرکتی در میان جوانان و نیروهای انقلابی صورت گرفت که باعث تحول در میان آن ها شد.

انصاری با اشاره به تأکید رهبر انقلاب برای بی نظیر برگزار کردن مراسم سالگرد امام، اظهار داشت: ما به عنوان مسوولان ستاد و به عنوان یک وظیفه الهی بر خود فرض می دانیم که هر سال مراسم را باشکوه تر از سال های گذشته برگزار کنیم و مشکلات را برای مراسمی در طراز نام امام به جان بخریم.

وی با بیان این که این آرزوی ماست که در برگزاری مراسم سالگرد امام با مشکلی برنخوریم، تأکید کرد که تاکنون این آرزو محقق نشده است.

انصاری همچنین با بیان این که: من به عنوان دبیر ستاد هیچگونه گلایه ای از هیچ کس ندارم. وی از تمامی نهادها، به خصوص از رهبر انقلاب که به گفته ایشان، برای بهتر برگزار کردن مراسم سالگرد همواره اعضای ستاد را مورد تهییج و تکلیف قرار می دهند قدردانی کرد.

سخنران همچنین با تشکر ویژه از رییس جمهور و وزارت کشور و سازمان بسیج مستضعفین تاکید کرد: همه تلاش ها باید در برگزاری مراسم سالگرد امام بر این نکته باشد که این مراسم انسجام و اتحاد را به رخ جهانیان بکشد.

انصاری در بخش دیگری از سخنان خود به ولادت حضرت فاطمه(س) اشاره کرد و با بیان این که حضرت فاطمه دارأی دو بعد شخصیتی آشکار و پنهان است، گفت: بشریت همیشه در حسرت کوتاهی زندگی حضرت فاطمه است. در این عمر کوتاه شخصیت آشکار حضرت فاطمه به گونه ای هست که انسان ها نمی توانند تصور این شخصیت آشکار را داشته باشند، انسانی که در تقوا، مردم داری و دفاع از حقوق عامه مردم زبانزد بوده است و خداوند توصیفات خاصی از حضرت فاطمه کرده است.

وی با بیان این که حقیقت حضرت فاطمه در شخصیت پنهان اوست، گفت: شخصیت پنهان حضرت فاطمه بسیار وسیع تر، عمیق تر و ژرف تر از شخصیت آشکار اوست. و اگر بخواهیم شخصیت پنهان حضرت فاطمه را دریابیم باید به سوره مبارکه قدر رجوع کرد.

دبیر ستاد بزرگداشت امام همچنین با بیان این که بعضی ها غصه می خورند که چرا  دفن حضرت فاطمه آشکار نبود و چرا شبانه دفن شد، اظهار داشت: من می گویم حقیقت وجودی حضرت فاطمه بعد پنهانی اوست. نور فاطمه پنهان است و کسی حق دسترسی به این نور را ندارد و کسی نمی تواند عظمت حضرت فاطمه را که جزو اسرار الهی است کشف کند. به قول امام اگر پیامبر نبود، و فاطمه در زمان پیامبر به دنیا می آمد، فاطمه، پیامبر می شد.

 

منبع: حضور، ش 80، ص 273.

انتهای پیام /*