برگی از صحیفه امام

خدمتگزار مردم

حکومت اسلامی، حکومت خدمت است. پیغمبر اکرم خدمتگزار مردم‏ بود با اینکه مقامش آن بود ولی خدمتگزار بود.
من با مردم ایران برادر هستم و خود را خادم و سرباز آنان می دانم.

کد : 171634 | تاریخ : 17/04/1397

حکومت اسلامی، حکومت خدمت است. پیغمبر اکرم خدمتگزار مردم‏ بود با اینکه مقامش آن بود ولی خدمتگزار بود.

صحیفه امام؛ ج13، ص384

*  *  * 

 امام: من با مردم ایران برادر هستم و خود را خادم و سرباز آنان می دانم .

صحیفه امام؛ ج5، ص 354

*  *  * 

خبرنگار: نام شما بر سر زبان جوانان ایران است. چگونه می خواهید این محبوبیت عجیب را پاسخ بدهید؟

امام: آنها تشخیص دادند که ما همان مطالبی را تعقیب می کنیم که در نهاد آنها و آرزوی دیرینه آنهاست و ما را خدمتگزار خود می دانند. از این جهت به ما علاقه دارند، کما اینکه من به آنان علاقه دارم.

صحیفه امام؛ ج4، ص 415

*  *  *

خبرنگار: در این نهضت، حضرت عالی که در خارج از ایران بوده اید، قدرت بی نهایت زیادی را کسب کرده اید. این قدرت بسیار بزرگ است و ما می خواستیم بدانیم که اگر در ایران بودید آیا همین قدرت را کسب می کردید؟

امام: این قدرت مذهبی است و ما اگر ایران هم باشیم به عنوان یک نفر آدم مذهبی ما را می شناسند که خدمتگزار این مردم هستیم و فرقی نیست بین داخل و خارج.

صحیفه امام؛ ج5، ص 432

*  *  *

خبرنگار: حضرت امام خمینی! ایران در دست شماست و حرف‌های شما کاملاً مورد قبول است و حرف‌ های شما قانون می شود در این کشور و حالت اجرایی پیدا می کند. در مملکت بعضی‌ها هستند که فکر می کنند در این کشور آزادی نیست. حضرتتان چه می فرمایید؟

امام: بگویید که ایران در دست من نیست، در دست ملت است. و ملت هم کسی که خدمتگزار باشد و مصالحشان را بخواهد، با آزادی مطلق، به او ممکن است رو بیاورد.

صحیفه امام؛ ج 10، ص91 ـ 92، 99

*  *  *

اینجانب هیچ گاه نگفته و نمی گویم که امروز در این جمهوری به اسلام بزرگ با همۀ ابعادش عمل می شود و اشخاصی از روی جهالت و عقده و بی انضباطی برخلاف مقررات اسلام عمل نمی کنند؛ لکن عرض می کنم که قوۀ مقننه و قضاییه و اجراییه با زحمات جانفرسا کوشش در اسلامی کردن این کشور می کنند و ملتِ ده ‌ها میلیونی نیز طرفدار و مددکار آنان هستند؛ و اگر این اقلیت اشکالتراش و کارشکن به کمک بشتابند، تحقق این آمال آسانتر و سریعتر خواهد بود. و اگر خدای نخواسته اینان به خود نیایند، چون تودۀ میلیونی بیدار شده و متوجه مسائل است و در صحنه حاضر است، آمال انسانی ـ اسلامی به خواست خداوند متعال جامۀ عمل به طور چشمگیر خواهد پوشید و کجروان و اشکالتراشان در مقابل این سیل خروشان نخواهند توانست مقاومت کنند.

من با جرأت مدعی هستم که ملت ایران و تودۀ میلیونی آن در عصر حاضر بهتر از ملت حجاز در عهد رسول اللّه  ـ صلی اللّه  علیه و آله ـ و کوفه و عراق در عهد امیرالمؤمنین و حسین بن علی ـ صلوات‌الله  و سلامه علیهما ـ می باشند.

... ما همه مفتخریم که در چنین عصری و در پیشگاه چنین ملتی می باشیم.

... و یک وصیت به ملت شریف ایران و سایر ملت ‌های مبتلا به حکومت ‌های فاسد و دربند قدرت ‌های بزرگ می کنم؛ اما به ملت عزیز ایران توصیه می کنم که نعمتی که با جهاد عظیم خودتان و خون جوانان برومندتان به دست آوردید همچون عزیزترین امور قدرش را بدانید و از آن حفاظت و پاسداری نمایید و در راه آن، که نعمتی عظیم الهی و امانت بزرگ خداوندی است کوشش کنید و از مشکلاتی که در این صراط مستقیم پیش می آید نهراسید که إن تَنْصروااللّه  ینْصُرْکم و یثَبِّتْ اَقدامَکم. و در مشکلات دولت جمهوری اسلامی با جان و دل شریک و در رفع آنها کوشا باشید، و دولت و مجلس را از خود بدانید، و چون محبوبی گرامی از آن نگهداری کنید.

و به مجلس و دولت و دست اندرکاران توصیه می نمایم که قدر این ملت را بدانید و در خدمتگزاری به آنان خصوصاً مستضعفان و محرومان و ستمدیدگان که نور چشمان ما و اولیای نعم همه هستند و جمهوری اسلامی رهاورد آنان و با فداکاری ‌های آنان تحقق پیدا کرد و بقای آن نیز مرهون خدمات آنان است، فروگذار نکنید و خود را از مردم و آنان را از خود بدانید و حکومت‌ های طاغوتی را که چپاولگرانی بی فرهنگ و زورگویانی تهی مغز بودند و هستند را همیشه محکوم نمایید، البته با اعمال انسانی که شایسته برای یک حکومت اسلامی است.

صحیفه امام؛ ج 21، ص 409 ـ 412

برای کسب اطلاعات بیشتر به تبیان "جایگاه مردم در نظام اسلامی از دیدگاه امام خمینی(س)" مراجعه کنید.

انتهای پیام /*