هر روز با امام / ۷ بهمن / نگاهی به اتفاقات دوران حیات امام

در این نوشتار سعی بر این است که به اهم وقایع و رخدادهای حیات پربرکت حضرت امام خمینی (س) اشاره گردد. ضمنا در ادامه مناسبتهای ملی و مذهبی روز را در سیره و اندیشه امام جستجو می کنیم.

کد : 174392 | تاریخ : 07/11/1402

نوفل لوشاتو؛ ۱۳۵۷_ صدور پیام خطاب به علماء و روحانیون تهران و شهرستان ها؛ 

نکته حائز اهمیت: پیرو گسترش شایعاتی مبنی بر پذیرش شاپور بختیار در سمت نخست وزیری از سوی امام (س)؛ معظم له قویاً طی این پیام تفاهم خود با بختیار را تکذیب و ضمن تأکید بر غیر قانونی بودن نخست وزیری وی، قید پیش شرط استعفا از این سمت را تنها راه به حضور پذیرفتن وی دانستند.

‏‏ ر.ک صحیفه امام؛ ج ۵، ص ۵۳۶ 

***

نوفل لوشاتو؛ ۱۳۵۷_ صدور پیام خطاب به دولت آمریکا؛ 

اهم پیام: 

- هشدار به دولت آمریکا مبنی بر حرکات محتمل توسط بختیار و سران ارتش و ضرورت عدم دخالت بختیار و ارتش در التهابات مردمی، با عنایت به حرف شنوی توده مردم از معظم له تا ثبات در کشور برقرار و آرامش منطقه تضمین گردد.

-بروز صلح طلبی، آرامش خواهی و بشر دوستی و عدم دشمنی با مردم آمریکا در صورت تشکیل دولت موقت توسط معظم له

-یادآوری عدم صدور اذن از جانب معظم له به مردم، طرفداران، عشایر و نیروهای نظامی مبنی بر گشودن فرودگاهها به زور و هشدار نسبت به گسترش بی ثباتی با ادامه تعطیلی فرودگاهها به منظور جلوگیری از ورود ایشان به ایران

-ضرورت سپردن سرنوشت کشور به ملت

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۵، ص ۵۳۷ 

 ***

*نوفل لوشاتو؛ ۱۳۵۷مصاحبه با خبرنگار فرانسوی؛

اهم مصاحبه: 

-ارتش با ماست؛ تمام خشونتها توسط تنی چند از فرماندهان است که ناچار با شکست روبرو خواهند بود.

-با استقرار جمهوری اسلامی، حتماً ارتش قوی به نفع مردم و نه در خدمت اجانب خواهد بود.

-تمام قراردادهایی که به نفع مردم باشد، محترم است؛ و نفع هیچ کشوری حتی فرانسه که فعلاً در آن هستم بر نفع ملت ایران ارجحیت ندارد. من به مبارزه خود در هر کجا که باشم ادامه می دهم.

-دولت بختیار غیر قانونی است و وساطت با او هیچ معنایی ندارد. او از نظر من یک فرد خائن است.

-پس از روی کار آمدن یک حکومت مردمی، با اسرائیل قطع رابطه خواهیم کرد؛ چون غاصب است.

-بنده ریاست جمهوری را به عهده نمی گیرم و وظیفه من هدایت آنهاست.

-خطر احتمالی در بازگشت به ایران را می پذیرم. من از خدا می خواهم تا در برابر ملتم به شهادت برسم و در کنار آنها کشته شوم. بین من و یک فرد عادی هیچ تفاوتی نیست.

-همه احزاب در ایران آزاد خواهند بود، مگر آنکه مخالف با مصالح ملت باشند؛ در آن صورت از فعالیت آنها جلوگیری می شود. لکن اظهار عقاید آزاد است، اقلیت های مذهبی نیز همه محترم هستند و حقوق آنان در اسلام و جمهوری اسلامی محفوظ است.

-هیچ حمایت خارجیِ عملی از ما نشده است، و ما محتاج هیچ حمایتی نیستیم. ملت ایران اراده کرده است تا پیروز شود و حتماً پیروز خواهد شد.

-باید اقرار کنم مشکلات و بحران های اقتصادی بزرگی در پیش است، چون اقتصاد کشور منهدم شده است. البته ما علمای اقتصاد را به کار وا می داریم تا اولویت ها را معین کنند که بر مشکلات غلبه کنیم و جهات مادی و معنوی خود را سامان بخشیم.

-به محض باز شدن فرودگاهها خودم را به هم میهنانم خواهم رساند تا در کنار آنها یا پیروز شوم و یا کشته.

-ایران با جهان غرب هم به عدالت رفتار خواهد کرد، و لذا جای خوف دولت های غربی از به خطر افتادن منافع شان وجود ندارد.

-حجاب به معنای متداول میان ما که اسمش « حجاب اسلامی » است، با آزادی مخالفتی ندارد. اسلام با آنچه خلاف عفت است، مخالفت دارد و ما زنان را به حجاب اسلامی دعوت می کنیم و زنان شجاع ما دیگر از بلاهایی که غرب به عنوان تمدن به سرشان آورده است به ستوه آمده اند و به اسلام پناهنده گشته اند.

-قیمت فروش نفت را عادلانه می خواهیم، به طوری که نه به ما و نه به خریداران اجحافی صورت نگیرد. ما هرگز حاضر نیستیم زیر عنوان (اوپک) منافع مان را غارت کنند.

-من متأسفم که غربیها معنویات را فدای مادیات کرده اند؛ همین امر موجب بدبختیهاست. ترقی بشر وابسته به معنویات است. شما غربی ها مدعی پیروی از حضرت مسیح (ع) هستید، سیره او را روش خود قرار دهید؛ ما رژیمی ایجاد خواهیم کرد که روش حضرت مسیح در آن مورد توجه است.

    ر.ک صحیفه امام؛ ج ۵، ص ۵۳۸ - ۵۴۲ 

***

 ***

بیمارستان قلب تهران؛ ۱۳۵۸پاسخ به تلگراف آیت الله سید عبدالله شیرازی؛     

موضوع:  تشکر از تلگراف آیت الله شیرازی از مشهد مقدس به مناسبت کسالت قلبی معظم له

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۲، ص ۱۳۰

 ***

جماران؛ ۱۳۶۱_ سخنرانی در جمع مسئولان شهربانی مراکز استانها؛

اهم بیانات:

-قدر اجتماع و وحدت حاصل از انقلاب را بدانید.

-مراقب داخل باشید که دشمن از داخل به شما ضربه می زند.

-سرنگونی شاه کار بسیار بزرگی بود که خدای تبارک و تعالی به ما عنایت کرد؛ این نعمت را باید شکر کرد، و شکر گذاری آن عمل به وظیفه است.

-مردم از نیروهای شهربانی طاغوت _ بالاخص زمان رضا شاه _ ذائقه تلخی داشتند. ذائقه تلخ مردم از شهربانی را شیرین کنید.

-بر خلاف انقلابِ قدرت ها در دنیا که با زور سر نیزه مردم را نگه می دارند، انقلاب ما برای مردم است و مردم انقلاب را فرزند خود می دانند. باید شما به وظیفه فرزندی برای ملت عمل بکنید، آنها هم به وظیفه پشتیبانی و پدری خود عمل کنند.

-اگر یک مسئولی در گوشه ای ناراضی درست کند،کم کم سرایت می کند تا یک کشوری را مخالف نماید و این مصیبت است.

-اسلام با آزادی صحیح موافق است، نه آزادی که هرج و مرج را به ارمغان بیاورد. وظیفه ماموران است که جلوی هرج و مرج و کارهای خلاف را بگیرند.

-تجسس در فضای شخصی مردم در منزل ممنوع است؛ اگر کسی در خانه خود کاری می کند، دیگران حق ندارند وارد حریم او بشوند؛ امر به معروف و نهی از منکر موازینی دارد که باید رعایت شود. البته خانه های تیمی خرابکاران خارج از این موضوع است؛ مراکز فساد، فحشا و توطئه باید برچیده شوند. فساد شخصی با فساد اجتماعی متفاوت است. 

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۷، ص ۲۶۲ - ۲۶۹

 ***

جماران؛ ۱۳۶۵_ صدور اجازه در امور حسبیّه و شرعیه به آقای سید محمد رضا جزایری آل طیب شوشتری؛

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲۰، ص ۱۹۲

***

انتهای پیام /*