هر روز با امام / ۱۶ بهمن / نگاهی به اتفاقات دوران حیات امام

در این نوشتار سعی بر این است که به اهم وقایع و رخدادهای حیات پربرکت حضرت امام خمینی (س) اشاره گردد. ضمنا در ادامه مناسبتهای ملی و مذهبی روز را در سیره و اندیشه امام جستجو می کنیم.

کد : 174505 | تاریخ : 16/11/1402

نجف اشراف؛ 1345_ پاسخ به نامه ارسالی از سوی آیت الله محمد علی گرامی؛

نکات حائز اهمیت:

- در راه خدمت به دیانت، هر گرفتاری پیش آید مطلوب است و ما آنچه داریم از برکت اسلام است و هر چه فدا کنیم عمل به وظیفه نکرده ایم.

- خداوند تعالی هر چه مقدر بفرماید صلاح است و این نحو فشارها نباید آقایان (فضلاء) را در مقاصد خود سرد و سست نماید.

ر.ک صحیفه امام؛ ج 2، ص 112

 

مدرسه علوی تهران؛ 1357_ سخنرانی در مراسم معرفی آقای مهندس مهدی بازرگان به عنوان نخست وزیر دولت موقت در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی؛

دیدن فیلم

اهم بیانات:

- همه مردم یکدل و یک جهت جمهوری اسلامی را می خواهند.

- ما آرزوی یک حکومت عادل که نسبت به افراد رعیت علاقمه مند باشد، نظیر حکومت عدل علی (ع) داریم که عقیده اش این باشد من نان خشک بخورم که مبادا یک نفر در مملکت من زندگی اش پست بوده و گرسته باشد! ما می خواهیم یک همچو حکومت عدلی ایجاد کنیم.

- رضا خان با کودتا و درست کردن مجلس مؤسسان با زور سرنیزه روی کار آمد و اراده ملت هیچ دخالتی در این مسائل نداشت و ملت به هیچ وجه در حساب نمی آمد.

- تاکنون که آرای عمومی با ماست و همه ما را به عنوان (وکالت) یا بفرمائید به عنوان « رهبری » قبول دارند، از این جهت ما یک رئیس دولتی را معرفی می کنیم تا موقتاً با تشکیل یک دولت به این آشفتگیها خاتمه دهد و مقدمات برگزاری انتخابات برای تشکیل مجلسس مؤسسان و دولت دائمی را فراهم آورد.

- جناب آقای مهندس مهدی بارزگان را سالهای طولانی است از نزدیک می شناسم. او یک مردی صالح، متدین، عقیده مند به دیانت، امین، ملی و بدون گرایش به یک شیئی که بر خلاف مقررات شرعی است، می باشد. من به واسطه ولایتی که از طرف شارع مقدس دارم، ایشان را حاکم کردم.

- تبعیت از دولت موقتی که قرار دادم، بر ملت واجب است؛ چون این یک حکومت شرعی است و مخالفت و قیام بر علیه او، قیام بر علیه شرع است.

- در فقه اسلام قیام بر ضد حکومت خدایی، قیام بر ضد خداست و قیام بر ضد خدا کفر است. لذا من تنبّه می دهم که اگر کسانی بخواهند در کار دولت کارشکنی کنند و بر ضد حکومت قیام کنند، جزای آنها بسیار سخت است.

ر.ک صحیفه امام؛ ج 6، ص 56 - 59

«شایان ذکر است این مراسم در حضور خبرنگاران داخلی و خارجی با قرائت حکم حضرت امام (س) توسط آیت الله هاشمی رفسنجانی و ترجمه این حکم توسط آقای دکتر ابراهیم یزدی برای خبرنگاران حاضر به زبان انگلیسی برگزار شد.»

 

مدرسه علوی تهران؛ 1357_ سخنرانی در جمع علمای خوزستان و جمعی از مردم؛

اهم بیانات:

- رمز موفقیت تا این حد که یک سلطنت دو هزار و پانصد ساله قلدری را در هم شکست و منهدم کرد؛ (وحدت کلمه ملت ایران) بود.

- محمد رضا فرار کرد و ملت نتوانست او را گیر بیاورد و لااقل یک مقدار از جنایات خود را جبران کند؛ گرچه این قدر جنایت کرده که امکان نیست بشر بتواند آن را جبران نماید. او هزاران جنایت کرده است که جزایش را باید در عالم ابدی بدهد و ان شآء الله به جزای خودش خواهد رسید.

- الآن تکلیف ما این است که دنباله این نهضت را بگیریم و با هم در صف واحد این راه را طی کنیم و به آخر برسانیم.

ر.ک صحیفه امام؛ ج 6، ص 60 - 63

 

مدرسه علوی تهران؛ 1357_ سخنرانی در جمع نمایندگان مستعفی مجلس شورای ملی؛

اهم بیانات:

- ما در طول پنجاه سال گذشته، یک مجلس قانونی نداشتیم؛ این ملت به حساب نمی آمد. در دوران رضا خان که مجلس نداشتیم و هرچه بود سرنیزه بود؛ در دوران محمد رضا خان هم که مجالس ما، مجالس (شاهنشاه) بود نه مجلس ملت! چون شاه غیر قانونی است، این مجالس هم غیر قانونی اند. ما نه یک سلطان قانونی داشتیم و نه یک مجلس مؤسسان.

- دولت بختیارکه ناشی از مجلس و سلطنت غیر قانونی سرنیزه است؛ غیر قانونی است، لذا نیازی به استعفا هم ندارد و باید فوراً کنار رفته و توبه نماید. اگر توبه کرد، خدا و ملت توبه او را قبول می کنند. بختیار را نصیحت کنید که با ملت باشد؛ به جایی نرساندکه به مردم بگوئیم به سرش بریزند و از بین ببرندش؛ ما نمی خواهیم این طور بشود و میل داریم که از راه عقلایی حل شود.

ر.ک صحیفه امام؛ ج 6، ص 64 - 66

 ***

مدرسه علوی تهران؛ 1357_ سخنرانی در جمع روحانیون، جمعی از پرسنل نیروهای نظامی و یازده تن از نمایندگان مستعفی مجلس شورای ملی؛

اهم بیانات:

- ما همیشه خواهان سعادتمندی ملت و زندگی قرین با آرامش برای آنها بودیم و هرگز میل نداشتیم این انقلاباتی که برای همه مصیبت آورد شکل بگیرد، ولی بی عقلی کردند و اگر نصیحت های اولی ما را پذیرفته بودند، کار به اینجا نمی کشید.

- اگر دولت غیرقانونی به سراغ کسب و کار خودش برود و ارتش به دامان ملت برگردد؛ ثبات و آرامش به کشور باز خواهد گشت و مسائل حل خواهد شد.

- محمد رضا پهلوی همه اوضاع مملکت را خراب کرد، به اسم (اصلاحات ارضی) کشاورزی ما را فاسد کرد، اقتصاد ما را در هم ریخت و برای اربابان خود بازار درست کرد، به اسم « تمدن » و « ترقی » فرهنگ ما را به عقب برد؛ تمام اوضاع ایران را خراب کرد، جز قبرستانها که آباد شد و توسعه پیدا کرد.

- با اینکه ملت بارها فریاد کرده که رژیم بر خلاف اسلام را نمی خواهد و حکومت عدل اسلامی را می خواهد؛ اما من آقای مهندس بازرگان را مأمور برگزاری رفراندم نمودم تا آرای عمومی را استفسار کند.

- به همه اعلام می کنم آقای مهندس بازرگان از قِبَل من حکومت شرعیه دارد و اطاعت او بر همگان واجب است.

ر.ک صحیفه امام؛ ج 6، ص 67 - 71

 ***

جماران؛ 1359_ سخنرانی در جمع اعضای شورای عالی تبلیغات اسلامی؛

اهم بیانات:

- مسأله تبلیغات یک امر مهمی است که در دنیا رأس همه امور قرار گرفته است، مع الأسف ما در این دوره کوتاه نتوانستیم به این امر درست قیام کنیم.

- انقلاب ما از حیث محتوا، بهترین و بزرگترین انقلاب ها بوده است، لکن ما نتوانستیم متاع خوب خود را به جهان عرضه کنیم. در مقابل اجانب متاع باطل و فاسد خود را به عنوان متاع خوب به دنیا عرضه کرده اند.

- ما چند جنایتکار و انسان فاسد را که سالهای طولانی به ملت ستم کرده بودند به دادگاه سپردیم و بعد از محاکمه اعدام شدند؛ دیدید که بوق های تبلیغاتی خارج با تبلیغات فاسد خود ایران را مروج آدمکشی معرفی نمودند! وقتی پای تبلیغات به میان می آید، ایران را یک کشور جنایتکار، وحشی، غیر متمدن و امثال ذلک نشان می دهند.

- صدام با فرستادن گروههایی به کشورهای اسلامی و غیر اسلامی؛ بر ضد ما تبلیغ کرد و این جنگ تحمیلی خلاف اسلام و انسانیت را بر عکس نمایش داد و گفت: ایران اول شروع کرد! در صورتی که همه اشخاص مطلع این معنا را می دانند که آنها بی خبر به ما حمله کردند و ما از حق خودمان که دفاع است می خواهیم استفاده کنیم. این ضعف تبلیغات ماست که آنها قدرت بر دروغ گفتن دارند و ما قدرت در راست گفتن نداریم.

ر.ک صحیفه امام؛ ج 14، ص 53 - 59

 ***

جماران؛ 1362_ صدور حکم عفو جمعی از محکومین به پیشنهاد هیأت بررسی وضع زندانیان؛

پیرو درخواست هیأت بررسی وضع زندانیان (متشکل از آقایان محمد محمدی گیلانی، سید جعفر کریمی، سید محمد ابطحی و مهدی قاضی) مبنی بر آزادی یا تقلیل محکومیت زندانیان گروهکهای ضد انقلاب در استانهای سیستان و بلوچستان، فارس، لرستان، باختران، اصفهان و ایلام؛ حضرت امام (س) با صدور حکمی با درخواست عفو این هیأت موافقت نمودند.

ر.ک صحیفه امام؛ ج 18، ص 316

 ***

جماران؛ 1362_ صدور پیام تشکر از ارسال پیام تبریک خانم ایندیرا گاندی (نخست وزیر هندوستان) به مناسبت پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران خطاب به وی؛ 

ر.ک صحیفه امام؛ ج 18، ص 317

 ***

جماران؛ 1364_ پاسخ به استفتای آیت الله موسوی اردبیلی (رئیس دیوان عالی کشور) پیرامون قلمرو احکام سلطانیه و تعزیرات شرعی؛

آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی (رئیس دیوان عالی کشور) طی استفتایی از محضر حضرت امام (س) پیرامون نحوه تعیین تعزیرات برای تنبّه و خودداری افراد از ارتکاب جرایم، و چگونگی ارجاع مجازات های پیرامون احکام اجتماعی و حکومتی (احکام سلطانیه) به تعزیرات احکام شرعی و کیفیت فعالیت قضات مأذون از سوی فقیه جامع الشرایط پیرامون استفاده از حق عفو؛ کسب تکلیف نموده که حضرت امام (س) در پاسخ به این استفتاء چگونگی تعزیرات شرعیه را بنا بر احتیاط به مجازات های منصوصه کافی دانسته، متخلفین در احکام سلطانیه که خارج از احکام شرعیه می باشند را به امر حاکم یا وکیل او در مجازات های بازدارنده محکوم دانسته و قضات مأذون را فاقد حق عفو مگر به اذن فقیه جامع الشرایط دانستند.

ر.ک صحیفه امام؛ ج 19، ص 472 - 473

 ***

جماران؛ 1365_ پیام خطاب به ملت ایران در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و دهه مبارکه فجر؛ 

اهم پیام:

- چه غافلند دنیا پرستان و بیخبران که ارزش شهادت را در صحیفه های طبیعت جستجو می کنند و وصف آن را در سروده ها و حماسه ها و شعرها می جویند و در کشف آن از هنرِ تخیّل و کتابِ تعقّل مدد می خواهند و حاشا که حل این معما جز به عشق میسر نگردد.

- از ملت دلاور مسلمان ایران هم انتظاری جز ادامه راه حسین _علیه السلام_ و زینب _سلام الله علیها_ نیست که این راه را انتخاب کرده اند. ملتی که سالار شهیدان را پیشوا و ایثار و فداکاری را سلاح و شهادت را سبب جاودانگی خود می داند از چه می ترسد و با چه کسی جز خدا معامله می کند؟

- من به همه عزیزانی که خانه و کاشانه و جگر گوشگان خود را در این حوادث و میدان کارزار از دست داده اند عرض می کنم که یقیناً شما احساس همدردی این خدمتگذار و پدر پیر خود را درک می کنید که من ویرانی خانه های شما را ویرانی خانه خود و شهادت و جراحت عزیزان و فرزندان شما را شهادت و جراحت فرزندان خود می دانم و با شما هستم؛ و شما را به صبر و مقاومت سفارش می کنم.

- ابرقدرتها، از آمریکا که در رأس مفاسد همه عالم است گرفته تا شوروی و فرانسه ...، مردم ما و ملتهای جهان آنان را در این جنایتها و خیانتها سهیم می دانند و باید تمامی قدرتها و ابرقدرتها بدانند که ما تا آخرین نفر و تا آخرین منزل و تا آخرین قطره خون برای اعلای کلمه الله ایستاده ایم.

- از همه جوانان غیور و اقشار برومند کشور اسلامی می خواهم که مثل همیشه به جبهه ها هجوم آورند و به سپاهیان حضرت مهدی _عجل الله تعالی فرجه_ بپیوندند و نفسهای آخر عمر صدامیان را بگیرند که دست نصرت حق با شماست. من همیشه و در همه حالات به شما دعا می کنم و شما را دوست می دارم؛ و ای کاش در کنار شما و در سنگر شما بودم.

ر.ک صحیفه امام؛ ج 20، ص 196 - 201

 ***

انتهای پیام /*