هر روز با امام / ۱۷ بهمن / نگاهی به اتفاقات دوران حیات امام

در این نوشتار سعی بر این است که به اهم وقایع و رخدادهای حیات پربرکت حضرت امام خمینی (س) اشاره گردد. ضمنا در ادامه مناسبتهای ملی و مذهبی روز را در سیره و اندیشه امام جستجو می کنیم.

کد : 174514 | تاریخ : 17/11/1402

 

قم؛ ۱۳۴۵_ صدور اجازه نامه در امور حسبیه و شرعیه به آیت الله محمد علی گرامی؛

نکته حائز اهمیت:

- جناب مستطاب عماد الاعلام و ثقه الاسلام آقای آقا شیخ محمد علی گرامی قمی _دامت تأییداته_ که مدتها عمر شریف را صرف تحصیل علوم شرعیه نموده اند و بحمدالله به کمالات علمیه و عملیه نایل شده اند و به صلاح و سداد و وثاقت موصوف می باشند ...

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱، ص ۷۵

 ***

نجف اشراف؛ ۱۳۴۹_ صدور نامه خطاب به حجت الاسلام والمسلمین آقای سید احمد خمینی پیرامون تذکر درباره مسائل مختلف؛

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲، ص ۳۲۸

*** 

نجف اشراف؛ ۱۳۵۲_ صدور اجازه نامه در امور حسبیه و شرعیه به آیت الله میرزا حسین نوری (همدانی)؛

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۳، ص ۱۶

 ***

مدرسه علوی تهران؛ ۱۳۵۷_ صدور پیام تشکر از ابراز محبت اقشار مختلف مردم ایران پیرامون بازگشت معظم له به میهن؛

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۷۱

 ***

مدرسه علوی تهران؛ ۱۳۵۷_ صدور نامه خطاب به آیت الله سید جلال الدین طاهری اصفهانی پیرامون اعلام وصول نامه و تلگراف وی؛

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۷۲

 ***

مدرسه علوی تهران؛ ۱۳۵۷_ صدور نامه خطاب به آقای سید سجاد حجج میانه ای (پیرامون تشکر از ابراز محبت وی به مناسبت بازگشت معظم له به ایران و دعا برای شفای کامل او که در جریان مبارزه در زمان تصدی دولت شاپور بختیار در تظاهرات بشدت مجروح شده بود)؛

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۷۳

 ***

مدرسه علوی تهران؛ ۱۳۵۷_ سخنرانی در جمع پرسنل نیروی دریایی؛

اهم بیانات:

- رضا خان وقتی کودتا کرد، چه چیز داشت جز مشتی سرباز گرسنه که از مال ملت بود! حالا یکی از دخترهای او تنها شش میلیون دلار، یعنی سی و هفت میلیون تومان خرج گلکاری ویلای خود کرده است؛ از مال چه کسی خرج کردند؟!

- شما (نظامی ها) از حالا به بعد در خدمت ملت خودتان باشید؛ این آب و خاک مال شماست و دست این اجانب باید کوتاه بشود. چقدر آمریکا و انگلیس و جاهای دیگر باید از این مملکت ببرند؟!

- حق را باید گرفت؛ ولو با سرنیزه و مسلسل حق را باید گرفت. در مقابل اینها بایستید. این مردم پابرهنه با مشت در مقابل تانک ایستادند، خون دادند و عقب زدند تا شاه دیگر نتوانست بماند!

- ارتش ما باید مستقل باشد، نه تحت نظر آمریکا و بدتر از آن، اسرائیل! باید همه تان دست به دست هم بدهید و این کارها را اصلاح کنید؛ آنها جز قبرستانها که خوب آباد کردند، همه چیز را خراب نمودند و حالا ما باید بسازیم.

- من اهل قم و اهل تهران و اهل جایی دیگر نیستم؛ من اهل ایرانم. من در ایران هستم و با همه ایرانی ها رفیقم. تا دولت غیرقانونی را راحت نکنم و سرنگون نشود، به قم نمی روم.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۷۴ - ۷۶

 ***

مدرسه علوی تهران؛ ۱۳۵۷_ سخنرانی در جمع صادر کنندگان خشکبار و دانه های کشاورزی؛

اهم بیانات:

- پهلوی نفت ما را داد، و در ازای آن چیزهایی گرفت که به درد ما نمی خورد؛ بلکه برای آمریکا پایگاه درست کرد. یعنی به اسم اینکه ما اسلحه می خواهیم نفت را داد؛ بعد اسلحه هایی آورد که در این مملکت هیچ کارشناسی جز آمریکایی ها ندارد. آنوقت اگر شوروی هم ایرادی وارد می نمود که چرا برای آمریکا پایگاه درست کردید، می توانستند بگویند پایگاه مال خود ایران است و اسلحه به ازای پول نفت است؛ لکن واقع مطلب این بود که آمریکایی ها نفت را خوردند و به ازای او برای خودشان کار درست کردند، این یکی از خیانتها بود که باید در تاریخ ثبت شود.

- کشاورزی در ایران غنی بود و محصولاتش زاید بر احتیاجات بود؛ امّا الآن ایرانی که باید صادر کننده باشد، وارد کننده است و هر چه نیاز دارد باید از غیر در خارج تأمین کند.

- مراتع عالی ما را به غیر واگذار کردند؛ نظیر ملکه انگلستان و شرکتی که با او شریک بود. مردم را از جنگلها منع کردند و به خارجیها واگذار نمودند. مملکت ما را خراب کردند و جوانهای ما را راهی قبرستان نمودند، در نتیجه قبرستان ها را آباد کردند.

- تا کنون سرنوشت ما، (سرنوشت سرنیزه) بود؛ و ما امیدواریم که سرنوشت مان از این پس « سرنوشت قرآنی » باشد.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۷۷ - ۸۰

 ***


مدرسه علوی تهران؛ ۱۳۵۷_
 
سخنرانی در جمع مدرسان و طلاب حوزه علمیه قم، کارکنان هواپیمایی ملی و شرکت نفت؛

اهم بیانات:

- وحدت کلمه همه اقشار مردم ایران موجب شد ابرقدرتها به زانو در بیایند و آن قدرتهای بزرگ شیطانی کنار روند؛ لذا این (وحدت کلمه) رمز پیروزی بود که باید آن را حفظ کنید.

- رفتن همه قوای شیطانی و جانشین شدن قوای رحمانی در مملکتی که متعلق به امام زمان (عج) است، پیروزی نهایی است. لذا به این نهضت مقدس تا نابودی این ته مانده طاغوت ادامه دهید.

- آن کسی قائل به تبعیت از ملت است، اگر راست می گوید به ملت بپیوندد و همراهی خود را با ملت اعلام کند.

- ای ارتش محترم! شما مسلمان هستید و تابع پیغمبر (ص) و قرآن؛ شما باید در صفوف مسلمین با هم همصدا شوید. ما با همه مسلمین و همه ملت هم صدا هستیم.

- ما برادری خود را به برادران اهل سنت و پیوستگی خود را به اقلیت های مذهبی اعلام می کنیم. این تفرقه بین مسلمین باعث تسلط اجانب بر ما شد. امروز که زمان حساسی را می گذرانیم و بین حیات و موت مردد هستیم، بر همه مسلمین واجب است که با هم باشند.

- الآن یا باید مملکتمان تا ابد زیر یوغ استعمار و استبداد باشد، یا از این یوغ خارج بشود. اگر وحدت کلمه را حفظ نکنید، تا آخر باید مبتلا باشید.

- این مملکت مال همه ماست؛ مال همه ما. مال اقلیت های مذهبی، مال مذهبیون ما، مال برادران اهل سنت ما؛ همه با هم هستیم.

 ر.ک صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۸۱ - ۸۴

 ***

مدرسه علوی تهران؛ ۱۳۵۷_ سخنرانی در جمع طبقات مختلف مردم، پزشکان و دارو سازان؛

اهم بیانات:

- در دوران سیاه پهلوی، مطبوعات را به وجهی در آوردند که بعضی از آنها ورقهای پخش فحشا بود، اقتصاد و ارتش ما را از بین بردند، نیروی انسانی ما را به هدر دادند و جوانهای ما را به اعتیاد گرفتار کرده و به مراکز فحشاء هدایت کردند. سینماها را به صورت مبتذل در آوردند، زراعت ما را از بین بردند، نفت ما را به هدر دادند و عوض آن آهن پاره هایی را به نفع خود آوردند.

- اگر به محمد رضا مهلت داده بودند، دعوی فرعونیت و الوهیت هم می کرد؛ با این حال ملت با او کاری کرد که در مقابل آنها با کمال ذلت ایستاد و استغفار کرد و ملت او را قبول نکرد تا رفت. اکنون هم مشت های خود را گره کنید و بر مغز کسانی که این تتمه را می خواهند نگه بدارند فرود آورید.

 ر.ک صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۸۵ - ۸۶

 ***

جماران؛ ۱۳۶۲_  پاسخ به استفتای سفارت جمهوری اسلامی ایران در اتریش؛

پیرو استفتای سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشور اتریش مبنی بر موضوع کالبد شکافی شهدای بمباران های شیمیایی در آن کشور، حضرت امام (س) ضمن یادآوری نامعلوم بودن ارائه نظر صحیح پیرامون مجروحین حتی پس از کالبد شکافی؛ این اقدام را بی نتیجه قلمداد نموده و با آن مخالفت کردند.

 ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۸، ص ۳۱۸

 ***

جماران؛ ۱۳۶۴_ صدور پیام خطاب به ملت ایران به مناسبت دهه مبارکه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران؛

اهم پیام:

- بحمد الله تحلیلهای علیل وابستگان به بلوک شرق و غرب بیخبر از اسلام و قدرت ملتهای اسلامی، غلط از کار در آمد و جمهوری اسلامی ایران با قدرت عظیم خود که از موهبتهای الهی نشأت می گیرد، به راه خود که همان راه مستقیم اسلام است به پیش می رود.

- خداوندا! تو این تحول عجیب را در ملتی که می رفت فدای امیال جهانخواران _به وسیله وابستگان آنان، این بردگان بی چون و چرا_ شود، ایجاد فرمودی و منت بر این ملت تحت ستم در طول تاریخ نهادی و ما را از ذلّ بردگی غیر به عزّ عبودیت خود رساندی و ملت عزیز را الگو برای همه مستضعفان جهان قرار دادی.

 ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۹، ص ۴۷۴ - ۴۷۵

 ***

جماران؛ ۱۳۶۶_ صدور نامه مبنی بر تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام خطاب به مسئولین نظام؛

پیرو نامه مسئولان عالی رتبه نظام به محضر حضرت امام (س) برای تعیین مرجعی که اختلافات بین مجلس و شورای نگهبان را مرتفع و در غالب حکمی حکومتی حل مخاصمه نماید؛ حضرت امام (س) طی نامه ای فرمان تأسیس مجمعی متشکل از فقهای شورای نگهبان و آقایان خامنه ای (رئیس جمهور)، هاشمی رفسنجانی (رئیس مجلس)، موسوی اردبیلی (رئیس دیوان عالی کشور)، توسلی، موسوی خوئینی ها، میرحسین موسوی (نخست وزیر) و احمد خمینی و در صورت لزوم با حضور برخی دیگر از کارشناسان برای تشخیص مصلحت نظام اسلامی را صادر فرمودند که رأی اکثریت این اعضاء مورد عمل قرار گیرد.

معظم له در این نامه، (مصلحت نظام) را از امور مهمه ای دانستند که گاهی غفلت از آن موجب شکست اسلام عزیز می گردد.

 ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲۰، ص ۴۶۳ - ۴۶۵ 

***

جماران؛ ۱۳۶۷_ صدور اجازه نامه در امور حسبیه و شرعیه به آقای سید ساجد علی نقوی؛

 ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲۱، ص ۲۵۲

 ***

جماران؛ ۱۳۶۷_ صدور اجازه نامه در امور حسبیه و شرعیه به آقای علی برهان مهریزی؛

 ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲۱، ص ۲۵۳

 ***

انتهای پیام /*