هر روز با امام / ۱۵ اسفند / نگاهی به اتفاقات دوران حیات امام

در این نوشتار سعی بر این است که به اهم وقایع و رخدادهای حیات پربرکت حضرت امام خمینی (س) اشاره گردد. ضمنا در ادامه مناسبتهای ملی و مذهبی روز را در سیره و اندیشه امام جستجو می کنیم.

کد : 174728 | تاریخ : 15/12/1402

 

مدرسه فیضیه قم؛ ۱۳۵۷_ سخنرانی در جمع پرسنل هنگ و گردان مستقر در منظریه قم؛

نکته حائز اهمیت:

- [ اجانب اگر ] بگذارند که احکام اسلام یکی یکی پیاده بشود، مسائل سیاسی اش، مسائل اقتصادی اش، سایر مسائلش پیاده بشود، آن وقت می فهمند که نه دمکراسیهای پوچ آنها در مقابل دمکراسی حقیقی اسلام چیزی است که و نه آن حقوق بشر دانها، آن بشر دوستی شان با آنکه در اسلام است، طرف مقایسه است.

 ر.ک صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۳۱۸ - ۳۲۱

 ***

 قم؛ 1357_ صدور حکم ضبط اموال هژبر یزدانی (از سرمایه داران فراری بهایی و شرکای دربار پهلوی) خطاب به آقای علی حاج طرخانی؛

  ر.ک صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۳۲۲

 ***

مدرسه فیضیه قم؛ ۱۳۵۷_ سخنرانی در جمع علماء و روحانیون حوزه علمیه قم؛

اهم بیانات:

- آن روزی که اسلام محتاج به این است که فقها هم در میدان بروند، باید بروند. آن روزی که اسلام محتاج به این است که حوزه ها تعطیل بشود و مشغول به یک کاری بشوند، برای حفظ اسلام باید درسها تعطیل بشود. و امروز آن روزی است که بسیار حساس است برای اسلام و مسلمین و ملت ما، که شاید حساستر از این موقع نباشد. و آن این است که سرنوشت مملکت اسلام باید تعیین بشود.

- همان طور که درس خواندن برای خدا ثواب و اجر دارد و ارزنده است پیش خدای تبارک و تعالی، گاهی وقتها هم تعطیل درس و اشتغال به یک مطلب مهمی _ بلکه مهمتر از درس _ این هم ارزنده است پیش خدا.

- دولتها بفهمند که قدرت به این نیست که ظرف طلا باشد و نقره باشد، قدرت به این نیست که پرده های کذا باشد، بزرگی و عظمت به این نیست که پرده های کذا باشد و مبلهای کذا باشد از مال این ملت ضعیف! خود ملت توی این غارها زندگی بکند و شما در کاخهای دادگستری و کاخهای نخست وزیری! تعدیل کنید خودتان را؛ اگر از خودتان شروع نکنید، نمی توانید اصلاح کنید. وزارتخانه ها را اصلاح کنید.

- آیا باید حتماً ما وزارتخانه هایمان تشریفات داشته باشد که هر کسی تویش برود خیال کند که در یک جایی غیر از ایران است؟ یک جای دیگری است! یک بساط دیگری است! و وقتی از آنجا بیاید این زاغه نشینان و این خانه های گِلی خیلی خرابه و زندگی فلاکت بار را ببیند!!

  ر.ک صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۳۲۳ - ۳۳۳

 ***

 قم؛ ۱۳۵۷_ صدور تلگراف تشکر خطاب به آیت الله العظمی سید ابوالقاسم خوئی به منظور تبریک بازگشت معظم له به ایران توسط ایشان؛

   ر.ک صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۳۳۴

 ***

دربند، شمیران، تهران؛ ۱۳۵۸_ صدور نامه تشکر خطاب به آیت الله العظمی سید شهاب الدین مرعشی نجفی به منظور بهبودی معظم له و ترک بیمارستان از جانب ایشان؛

  ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۲، ص ۱۷۱

 ***

دربند، شمیران، تهران؛ ۱۳۵۸_ صدور حکم خطاب به حجت الاسلام والمسلمین سید محمد موسوی خوئینی ها مبنی بر واگذاری حفاظت جاسوسان آمریکایی به عهده شورای انقلاب؛

  ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۲، ص ۱۷۲

 ***

جماران؛ ۱۳۶۱_ صدور پیام تشکر در پاسخ به پیام تبریک آقای احمد سکوتوره (رئیس جمهور گینه) به مناسبت سال جدید میلادی؛

  ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۷، ص ۳۵۶

 ***

جماران؛ ۱۳۶۴_ صدور پیام خطاب به ملت ایران به مناسبت درگذشت آیت الله مرتضی حائری یزدی؛ 

  ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲۰، ص ۱۰ - ۱۱

 ***

جماران؛ ۱۳۶۵_ صدور نامه خطاب به آقای سید علی موسوی گرمارودی مبنی بر تایید فعالیت های ایشان در سمت مشاوره فرهنگی رئیس جمهور؛ 

  ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲۰، ص ۲۱۹ - ۲۲۰

 ***

انتهای پیام /*