هر روز با امام / ۱۹ فروردین / نگاهی به اتفاقات دوران حیات امام

در این نوشتار سعی بر این است که به اهم وقایع و رخدادهای حیات پربرکت حضرت امام خمینی (س) اشاره گردد. ضمنا در ادامه مناسبتهای ملی و مذهبی روز را در سیره و اندیشه امام جستجو می کنیم...

کد : 174915 | تاریخ : 19/01/1403

 

قم؛ ۱۳۴۳_ صدور تلگراف های تشکر جداگانه در پاسخ به پیام های تبریک آیت الله سید حسن بحرالعلوم و حجت الاسلام ضیا بری به مناسبت بازگشت معظم له به قم پس از آزادی از زندان؛ 

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱، ص ۲۶۴ - ۲۶۵

 ***

قم؛ ۱۳۴۳_ صدور تلگراف های تشکر جداگانه در پاسخ به پیام های تبریک آیات و حجج اسلام آقایان سید عباس مهری، عبدالرسول قائمی، علامه و محمد صادق احسانبخش به مناسبت آزادی معظم له از زندان و بازگشت به قم؛

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲۱، ص ۵۱۴ - ۵۱۷

 ***

نجف اشرف؛ ۱۳۵۴_ صدور اجازه نامه در امور حسبیه و شرعیه خطاب به حجت الاسلام سید محمد علی نسّابه؛  

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۳، ص ۸۰

 ***

نجف اشرف؛ ۱۳۵۵_ صدور نامه خطاب به حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خمینی مبنی بر اعلام خبر سلامتی با موضوع خانوادگی؛ 

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۳، ص ۱۳۷

 ***

نجف اشرف؛ ۱۳۵۵صدور نامه خطاب به آیت الله سید مرتضی پسندیده (اخوی معظم له) درباره وجوه شرعیه؛

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۳، ص ۱۳۸

 ***

نجف اشرف؛ ۱۳۵۷_ صدور نامه خطاب به آقای مرتضی امامی مازندرانی ساروی پیرامون قانون اساسی و رفتن شاه؛ 

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲۱، ص ۶۳۲

 ***

قم؛ ۱۳۵۸صدور پیام خطاب به اصناف و کسبه؛

نکته حائز اهمیت:

- من از فروشندگان، خصوصاً آنچه مرتبط است به ارتزاق مردم؛ تقاضا می کنم دست از این اجحاف و تعدّی بردارند و به اخلاق و اعمال اسلامی برگردند. من آنان را نصیحت می کنم که با این ملتی که خون خود را در راه اسلام داد و جوانان عزیز خود را از دست داد با عدل و انصاف رفتار کنند. من خوف آن دارم که خدای نخواسته به غضب خداوند قهار مبتلا گردیم و تر و خشک با هم بسوزد.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۵۱۰

 ***


قم؛ ۱۳۵۸صدور نامه خطاب به آیت الله محمد طاهر شبیر خاقانی با مضمون اعزام آقایان شیخ حسن شریعتی و شیخ مرتضی مقتدایی به عنوان قضات شرع دادگاههای انقلاب اسلامی در خرمشهر؛ 

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۵۱۱

 ***

قم؛ ۱۳۵۸سخنرانی در جمع عشایر (چهارلنگ) بختیاری؛  

نکته حائز اهمیت:

- این عشایر ما در اطراف ایران پشتوانه های استقلال ایران بودند و خارجیها از باب اینکه این قدرت را نمی توانستند تحمل کنند، رضا خان را مأمور کردند برای سرکوب کردن این عشایر، و او خدمت خودش را با خیانتهای به ملت ما به انجام رساند.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۵۱۲ - ۵۱۴

 ***

قم؛ ۱۳۵۸سخنرانی در جمع کارکنان مخابرات؛  

نکته حائز اهمیت:

- قدرت ملت به چه حاصل شد؟ به این حاصل شد که همه با هم، مقصد اسلام! اگر همه با هم بودند لکن مقاصدی داشتند که غیر مقصد اسلام بود، این طور پایداری نمی کردند. من امیدوارم که با وحدت کلمه و قدرت ایمان، ما این راه را تا آخر برسانیم به آن طوری که ما می خواهیم.

 ر.ک صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۵۱۵ - ۵۱۷

 ***

دربند، شمیران، تهران؛ ۱۳۵۹صدور پیام خطاب به ملت ایران در پی قطع رابطه آمریکا با ایران؛ 

اهم پیام:

- اگر کارتر (رئیس جمهور آمریکا) در عمر خود یک کار کرده باشد که بتوان گفت به خیر و صلاح مظلوم است، همین قطع رابطه [ آمریکا با ایران ] است.

- رابطه بین یک ملت بپاخاسته برای رهایی از چنگال چپاولگران بین المللی با یک چپاولگر عالمخوار، همیشه به ضرر ملت مظلوم و به نفع چپاولگر است. ما این قطع رابطه را به فال نیک می گیریم.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۲، ص ۲۳۳ - ۲۳۴

 ***

جماران؛ ۱۳۶۰_ سخنرانی در جمع مسئولان دادگاههای انقلاب اسلامی؛  

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۴، ص ۲۶۸ -۲۷۴

 ***

جماران؛ ۱۳۶۳_ سخنرانی در جمع بانوان اعضای مکتبهای اسلامی قم و مسجد جامع نارمک؛

اهم بیانات:

- شما بانوان امروز موجب افتخار من هستید. در رژیم سابق اخلاق اسلامی را می خواستند ببرند و به جای او اخلاق اروپایی بنشانند. شما عکس عمل او را کنید که بعضی از این گولخورده هایی که باز در ایران ممکن است پیدا بشوند، تحت تأثیر شما واقع بشوند و آنها هم به طریقه شما عمل بکنند.

- در نهضت هایی نظیر نهضت تنباکو، نهضت مشروطه، قضیه پانزده خرداد نقش زنها بالاتر از مردها اگر نبود، کمتر نبود. آنان در میدانها حاضر شدند و به واسطه حضور آنها در میدانها، مردها اگر قوتشان کم بود زیاد شد، و اگر قوی بودند در چندان شد.

- شما [ بانوان ] باید در همه صحنه ها و میدانها آن قدری که اسلام اجازه داده وارد باشید. آن قدری که اسلام خدمت به شما کرد، به مردها آن قدر خدمت نکرد. اسلام، شما را حفظ کرد و شما متقابلاً اسلام را حفظ بکنید.

- همانطوری که علم تنها فایده ندارد، و تهذیب تنها کورکورانه فایده ندارد. علم و تهذیب نفس است که انسان را به مقام انسانیت می رساند.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۸، ص ۴۰۱ - ۴۰۵

 ***

جماران؛ ۱۳۶۸_ صدور حکم (لزوم ارسال درخواست عفو زندانیان از طریق رئیس دیوان عالی کشور) خطاب به آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی؛

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲۱، ص ۳۴۵

 ***

انتهای پیام /*