هر روز با امام / ۱۰ تیر / نگاهی به اتفاقات دوران حیات امام

در این نوشتار سعی بر این است که به اهم وقایع و رخدادهای حیات پربرکت حضرت امام خمینی (س) اشاره گردد. ضمنا در ادامه مناسبتهای ملی و مذهبی روز را در سیره و اندیشه امام جستجو می کنیم.

کد : 175602 | تاریخ : 10/04/1402

قم، ۱۳۴۳_ نامه به آقای سید مهدی یثربی جهت اعلام وصول سهم امام (ع)

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱، ص ۳۴۸

***

قم، ۱۳۵۸_ سخنرانی در جمع نمایندگان مخابرات بین شهری تهران (بازسازی)

نکته مهم:

خدای‏‎ ‎‏تبارک و تعالی به این ملت مرحمت فرمود که یک ملتی که دست خالی بود بر یک‏‎ ‎‏قدرتی که همه چیز داشت غلبه کرد. این نبود الاّ اینکه این ملت یک روح تعاون پیدا‏‎ ‎‏کرده بود، یک ایمان پیدا کرده بود. این ایمان بود که شما را پیروز کرد.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۸، ص ۳۴۵ - ۳۴۷

***

قم، ۱۳۵۸_ سخنرانی در جمع هیأت محاسبات وزارت دارایی (عبرت از تاریخ)

اهم بیانات:

هر دولتی که متکی بر ملت نباشد، بلکه مقابل ملت بایستد، این عاقبتش، ولو‏‎ ‎‏یک قدری هم طولانی باشد، عاقبتش به همین عاقبتی که این پدر و پسر منتهی شدند،‏‎ ‎‏منتهی خواهد شد.

ملتها و دولتها باید با هم تفاهم داشته باشند. یعنی دولت جوری باشد، ارتش جوری‏‎ ‎‏باشد، شهربانی جوری باشد، ژاندارمری جوری باشد، که مردم به آنها محبت داشته‏‎ ‎‏باشند؛ احساس دوستی و محبت بکنند. نه اینکه وقتی که شهربانی بیاید یا مأمور شهربانی‏‎ ‎‏بیاید توی بازار، مردم از او بترسند و از او تنفر داشته باشند.

ما می خواهیم که آن کسی که‏‎ ‎‏در رأس است، آن هم با مردم رفیق باشد. و بنشیند و خودش را نگیرد؛ در بین مردم‏‎ ‎‏بنشیند با آنها صحبت بکند؛ هرکس حاجتی دارد به او بگوید، وقت داشته باشد با او‏‎ ‎‏صحبت بکند.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۸، ص ۳۴۸ - ۳۵۳

***

قم، ۱۳۵۸_ سخنرانی در جمع بانوان اهواز (ظلم پهلوی به بانوان)

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۸، ص ۳۵۴ - ۳۵۵

***

جماران، ۱۳۵۹_ سخنرانی در جمع رؤسای آموزش و پرورش و اعضای انجمن اسلامی وزارت کشور

اهم بیانات:

در هیچ‏ ‎‏چیز از امور دنیایی خدا نفرموده است که من منت بر مردم گذاشتم، لکن در قضیۀ‏‎ ‎‏آموزش و پرورش می فرماید که ‏‏لَقَدْ مَنَّ الله ُ عَلَی الْمُؤْمِنینَ اِذْ بَعَثَ فیهِمْ رَسُولاً مِنْ اَنْفُسِهِمْ یَتْلُوا عَلَیْهِم‏‎ ‎‏آیاتِهِ و یُزَکّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ.

‏‏خدای تبارک و تعالی در مورد تزکیه، در مورد تعلیم، تربیت، آموزش و پرورش با‏‎ ‎‏تعبیر منت گذاشتن بر مردم می فرماید. منت گذاشته، و پیغمبر را برای آموزش و پرورش‏‎ ‎‏فرستاده، و پرورش را قبل از آموزش ذکر می فرماید: ‏‏یُزَکّیهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ ‏‏اول‏‎ ‎‏تزکیه است.

آن عالِمی که تزکیه نشده است، خطرش از جاهل‏‎ ‎‏بسیار زیادتر است. جاهل اگر فاسد هم باشد، خودش فاسد است. اما عالِم اگر فاسد باشد،‏‎ ‎‏عالَم را فاسد می کند. کشور را به فساد می کشد.‏

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۲، ص ۴۹۰ - ۵۰۱

***

جماران، ۱۳۶۰_ بیانات در جمع کادر رهبری جنبش امل (اختلاف به نام عربیت و عجمیت)

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۵، ص ۵

***

جماران، ۱۳۶۰_ سخنرانی در جمع روحانیون تهران (شهدای هفتم تیر ـ وظایف مردم و مسئولان)

اهم بیانات:

اسلام امروز در دست ما امانت است، امانتی است که از دست رسول‏‎ ‎‏الله ما اخذ کردیم و لازم است که او را حفظ کنیم و به این امانت خیانت نکنیم، وقتی که ما‏‎ ‎‏همچو امانتداری هستیم، تکلیف همۀ ماست که ادا کنیم این امانت را و سالم و قوی به‏‎ ‎‏نسلهای دیگر تحویل بدهیم.

اسلام امانت‏‎ ‎‏خداست؛ امانتی است از جانب خدا. پیغمبر اسلام مکلف است که این امانت را حفظ کند‏‎ ‎‏و از روزی که این امانت رابه دست او دادند تا روزی که رحلت فرمودند، در تمام اوقات،‏‎ ‎‏دنبال همین مقصد بودند و هیچ روزی و هیچ آنی یک سستی ـ نعوذ بالله ـ به خودش راه‏‎ ‎‏نمی داد. اولیای ما هم همه این طور بودند. پیروان پیغمبر باید این جور باشند.‏

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۵، ص ۶ - ۲۱

***

جماران، ۱۳۶۴_ حکم به آقای احمد جنتی (حل اختلافات بین علمای شیراز)

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۹، ص ۳۰۶

***

 

انتهای پیام /*