هر روز با امام / ۱۲ شهریور / نگاهی به اتفاقات دوران حیات امام

در این نوشتار سعی بر این است که به اهم وقایع و رخدادهای حیات پربرکت حضرت امام خمینی (س) اشاره گردد. ضمنا در ادامه مناسبتهای ملی و مذهبی روز را در سیره و اندیشه امام جستجو می کنیم.

کد : 176192 | تاریخ : 12/06/1402

قم، 1341_ بیانات در جمع روحانیون نجف (توطئه رژیم برای نابودی اسلام)

«راهی که من انتخاب کرده ام راهی است که مردم خواهان آن می باشند. و اگر من هم‏‎ ‎‏مثل دولتیها حرف بزنم مردم مرا هم طرد خواهند نمود. من با هیچ یک از کشورهای‏‎ ‎‏مسلمان رابطه ای ندارم‏‎[2]‎‏ ... ولی موقعی که اختلافاتی بین همان کشورهای اسلامی و‏‎ ‎‏حکومت یهود به وجود می آید، چاره ای جز جانبداری از حکومتهای اسلامی ندارم. و‏‎ ‎‏اگر دولت ایران، رابطۀ خود را با کشور اسرائیل قطع کند، آن وقت روحانیت ایران‏‎ ‎‏یکصدا بر ضد تحریکات کشورها ... علیه حکومت شیعۀ ایران، قیام خواهند نمود.‏

‏‏اکنون که پیشرفت آثار تمدن غرب و همچنین نفوذ تبلیغات کمونیستی، بسیاری از‏‎ ‎‏مردم ایران و جوانان ما را به سوی فساد کشانیده، برای جلوگیری از این خطر بزرگ،‏‎ ‎‏چاره ای جز تقویت امور معنوی در مردم نیست؛ و کسانی که به نام تجدد، روحانیت را‏‎ ‎‏ضعیف می کنند به توسعۀ فساد دامن می زنند. ما با اسرائیل و بهاییها نظر مخالف داریم و تا‏‎ ‎‏روزی که مسئولین امر، دست از حمایت این دو طبقه برندارند، ما به مخالفت با آنها ادامه‏‎ ‎‏می دهیم.»‏

ر.ک صحیفه امام؛ ج 1، ص 77

***

قم، 1358_ پیام به علما و مردم مسلمان کردستان (پشتیبانی از مردم کرد)

اهم پیام:

از اول پیروزی انقلاب تاکنون، در هر موقعیتی که پیش آمده‏‎ ‎‏است، اعلام کرده ایم که در اسلام کُرد و ترک و فارس و بلوچ و لر و ترکمن و غیر اینها‏‎ ‎‏مطرح نیست. اسلام برای همه است؛ و جمهوری اسلامی حق همۀ گروهها را با عدالت‏‎ ‎‏اسلامی ادا خواهد کرد.

ر.ک صحیفه امام؛ ج 9، ص 388 - 389

***

قم، 1358_ سخنرانی در جمع خانواده شهدا و بانوان مکتب ولی عصر (توطئه های غرب)

اهم بیانات:

‏‏ ‏مهم برای هر ملتی این است که آن دردهایی که دارد بشناسد و درمان آن درد را، و‏‎ ‎‏دنبال او به معالجه بپردازد.

از روی هم رفتۀ مطالعاتشان راجع به انسانها این حاصل‏‎ ‎‏شده است که این جمعیت شرقی به اسلام اعتقاد دارد، و آنکه مانع می شود از اینکه آن‏‎ ‎‏چیزهای زیرزمینی را به غارت ببرند اینها هستند که به اسلام عقیده دارند. آن قشرهای‏‎ ‎‏دیگری که به اسلام سرو کار ندارند از آنها هیچ باکی نداشتند. آنها یک مردم تهی‏‎ ‎‏هستند که به آنها کاری نداشتند. آنکه از آن خوف داشتند توده هایی بود که به اسلام‏‎ ‎‏عقیده داشتند.

ر.ک صحیفه امام؛ ج 9، ص 390 - 403

***

جماران، 1360_ پیام تشکر به رئیس جمهور سوریه، رئیس جمهور گینه، رئیس جمهور یمن جنوبی، رئیس دولت امارات، رئیس جمهور بنگلادش، صدر هیأت رئیسه شوروی، نخست وزیر هند، رئیس جمهور مجارستان،نخست وزیر جمهوری مالت، نخست وزیر موریس (تسلیت شهادت آقایان رجایی و باهنر)

ر.ک صحیفه امام؛ ج 15، ص 153 - 163

***

جماران، 1360_ بیانات در جمع خانواده های شهیدان رجایی و باهنر (کار برای خدا محفوظ است)

من نمی دانم من به شما تسلیت بگویم یا شما به من. این آقایان‏‎، متعهد به اسلام و‏‎ ‎‏مفید برای جامعه بودند. آنچه که موجب تسلی است این است که کار برای خدا است و‏‎ ‎‏چیزی که برای خدا است محفوظ است. امید است راهی که آنها رفتند ما هم برویم.‏

ر.ک صحیفه امام؛ ج 15، ص 164

***

جماران، 1362_ پیام به مسلمانان ایران و جهان به مناسبت ایام حج ( تذکر به زائران)

اهم پیام:

‏‏ ‏‏امید است حجاج محترم بیت الله الحرام، از هر فرقه هستند و اهل هر مذهب می باشند،‏‎ ‎‏در مواقف و مشاعر محترمه، دست جمعی برای پیروزی اسلام بر کفر جهانی دعا کنند؛ و‏‎ ‎‏برای بیداری مسلمانان و حکومتهای آنان فریاد کنند و دعای بلیغ نمایند. شاید به برکت‏‎ ‎‏دعا در محیط وحی و محل کسرِ اصنامِ‏‎ جاهلیت، خداوند تبارک و تعالی بر مسلمین‏‎ ‎‏تفضل کند و مجد و عظمت صدر اسلام را به آنان برگرداند و دست اجانب و‏‎ ‎‏جهانخواران را از بلاد آنان کوتاه فرماید و ابر رحمت و غفران خود را بر سر عموم‏‎ ‎‏مسلمین بباراند. ‏‏إِنَّه عَفُوّاً غَفُوراً.‏

از جمله چیزهایی که مانع دفاع مسلمین از کشورهایشان است، تبلیغات دامنه دار‏‎ ‎‏برای هر چه بزرگتر جلوه دادن قدرتهای خارجی است.

یک چاره که اساس چاره هاست و ریشۀ این گرفتاریها را قطع‏‎ ‎‏می کند و فساد را از بن می سوزاند، وحدت مسلمانان، بلکه تمامی مستضعفان و دربند‏‎ ‎‏کشیده شدگان جهان، است. و این وحدت، که اسلام شریف و قرآن کریم بر آن پافشاری‏‎ ‎‏کرده اند، با دعوت و تبلیغ دامنه دار باید به وجود آید. و مرکز این دعوت و تبلیغ مکّۀ‏‎ ‎‏معظّمه در زمان اجتماع مسلمین برای فریضۀ حج است، که ابراهیم خلیل الله و محمد‏‎ ‎‏حبیب الله شروع، و در آخر الزمان حضرت بقیة الله ـ أرواحنا لمقدمه الفدا ـ تعقیب می کند.‏‎ ‎‏به ابراهیم خلیل الله خطاب می شود که مردم را به حج بخوان تا برای «شهود منافع» خود از‏‎ ‎‏همه اقطار بیایند. این منافع جامعه است: منافع سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی‏‎ ‎‏بیایند و ببینند تو که بر آنان پیغمبری عزیزترین ثمرۀ حیات خود را در راه خدا تقدیم‏‎ ‎‏کردی، و همۀ ذریۀ آدم باید به تو تأسی کنند.

ر.ک صحیفه امام؛ ج 18، ص 86 - 98

***

جماران، 1364_ سخنرانی در جمع اعضای هیأت دولت (اهمیت خدمتگزاری به مردم)

اهم بیانات:

کسانی که واقعاً دلشان برای اسلام می تپد و برای‏‎ ‎‏کشورشان، متوجه این باشند که پست، میزان نیست، مقام میزان نیست، مقام ریاست‏‎ ‎‏جمهوری، این میزان نیست. مقام نخست وزیری یا رئیس دولت بودن یا رئیس مجلس‏‎ ‎‏بودن، اینها چیزی نیستند، این مقامات تمام می شود؛ آنی که هست خدمت است. آدم‏‎ ‎‏متعهد در هرجا باشد، اگر دید خدمتش خوب است آن جا، بیشتر دلگرم است.

ر.ک صحیفه امام؛ ج 19، ص 364 - 368

***

انتهای پیام /*