هر روز با امام / ۱۳ شهریور / نگاهی به اتفاقات دوران حیات امام

در این نوشتار سعی بر این است که به اهم وقایع و رخدادهای حیات پربرکت حضرت امام خمینی (س) اشاره گردد. ضمنا در ادامه مناسبتهای ملی و مذهبی روز را در سیره و اندیشه امام جستجو می کنیم.

کد : 176200 | تاریخ : 13/06/1402

نجف اشرف، 1351_ نامه به آقای سید احمد خمینی (خانوادگی)

ر.ک صحیفه امام؛ ج 2، ص 447

***

قم، 1358_ حکم رسیدگی به مشکلات منطقه فومنات به آقای فومنی حائری

ر.ک صحیفه امام؛ ج 9، ص 404

***

قم، 1358_ سخنرانی در جمع مسئولان جهاد سازندگی (تحول روحی ملت)

اهم بیانات:

‏‏ تحول انسانی است که پیدا شد. شاید سابق‏‎ ‎‏همچو چیزی نبود که دکترها و تحصیلکرده ها و عرض بکنم که اشخاصِ «نازک‏‎ ‎‏نارنجی» به اصطلاح ما و اینها یک وقتی فکر این بیفتند که بروند گندم درو کنند! خانمها‏‎ ‎‏به فکر این اصلش نمی افتادند که یک وقت بروند توی صحرا و کمک کنند به این‏‎ ‎‏کشاورزها و زحمت بکشند و عرق بریزند و عشقبازی کنند با گندم و جو و زمین. این‏‎ ‎‏یک تحول لطیفی بود که در ایران پیدا شد که حتی ایرانیهای اروپا هم یک دسته آمدند‏‎ ‎‏اینجا، از اروپا هم یک دسته آمدند پیش من، گفتند ما آمدیم برای همین سازندگی. من‏‎ ‎‏به آنها گفتم که شما البته نمی توانید مثل کشاورزها بروید به آن طور فعالیت کنید؛ لکن‏‎ ‎‏این را بدانید که رفتن شما، از اروپا آمدن و رفتن شما به جامعۀ کشاورزی، قدرت‏‎ ‎‏کشاورز را چند برابر می کند و حالا به شما دارم عرض می کنم که البته آنها کاردیده و‏‎ ‎‏کارورزیده هستند و شماها قدرت اینکه مثلاً آن قدری که آنها می توانند عمل بکنند‏‎ ‎‏ندارید؛ اما این معنا هست که وقتی کشاورز دید که دکتر و تحصیلکرده و مهندس و‏‎ ‎‏عرض بکنم اینها آمدند، زنهای محترم، مردهای محترم، آمدند در آنجا به ایشان کمک‏‎ ‎‏می کنند، قدرت آنها چند برابر می شود.

برادرها! حفظ کنید این ‏‏[‏‏ایمان‏‏]‏‏ را؛ خواهرها! حفظ کنید این ‏‏[‏‏ایمان‏‏]‏‏ را. تا این سنگر‏‎ ‎‏الهی، این دژ محکم خدایی، هست شما پیروزید؛ نه دمکراتها به شما غلبه خواهند کرد و‏‎ ‎‏نه کمونیستها. همۀ اینها دفن خواهند شد. لکن به شرط اینکه این روحیه ای را که خدا داده‏‎ ‎‏است و این وحدت کلمه ای را که از جانب غیر به شما هدیه شده است، این امانت را‏‎ ‎‏حفظش کنید.

هیچ وقت یأس را در‏‎ ‎‏قلب خودتان وارد نکنید. یأس از جنود شیطان است؛ امید از جنود خداست. همیشه‏‎‏ امیدوار باشید. پشتوانۀ شما، خدا و اسلام است. کسی که پشتوانه اش اسلام است از چه‏‎ ‎‏بترسد؟ با یک اشاره همه تمام می شود. اتکال کنید به خدای تبارک و تعالی، اتکال کنید‏‎ ‎‏به قرآن و اسلام، و پیش بروید.

ر.ک صحیفه امام؛ ج 9، ص 405 - 414

***

قم، 1358_ سخنرانی در جمع روحانیون ترکمن صحرا (بازسازی مناطق محروم)

ر.ک صحیفه امام؛ ج 9، ص 416 - 420

***

جماران، 1360_ پیام تشکر به رئیس جمهور لیبی (تسلیت شهادت آقایان رجایی و باهنر)

ر.ک صحیفه امام؛ ج 15، ص 165

***

جماران، 1362_ حکم اجرای مقررات انضباطی در سپاه به آقای محسن رضایی

ر.ک صحیفه امام؛ ج 18، ص 99

***

جماران، 1362_ سخنرانی در جمع خانواده و طلاب مدرسه شهید قدوسی (توسعه فعالیت حوزه ها)

اهم بیانات:

ما تکلیف داریم که قضاوت و سایر جهات‏‎ ‎‏را حفظ کنیم، تا زمانی که جمهوری اسلامی در سیر خود قرار بگیرد، آنگاه علما به‏‎ ‎‏پست های خودشان که از همه شریفتر است برگردند. و من از ابتدا همین مطلب را‏‎ ‎‏می گفتم که علما شأنشان نیست مسئولیت دولتی بپذیرند؛ خیال می کردم که بدون آنها‏‎ ‎‏کارها درست می شود. ولی پس از مدتی دیدم که اگر به این وضع باقی بمانیم، اصل اسلام‏‎ ‎‏هم در خطر می افتد، و از آن مبنای اول برگشتم.

ر.ک صحیفه امام؛ ج 18، ص 100 - 101

***

جماران، 1364_ حکم و تنفیذ ریاست جمهوری آقای خامنه ای

اهم بیانات:

ملت متعهد، با عزمی والا و قدمی ثابت، از پیر نودساله تا نوجوان تازه بالغ، برای‏‎ ‎‏چهارمین بار برای تعیین سرنوشت خویش به سوی صندوقهای رأی هجوم آورد و‏‎ ‎‏یاوه گویان و خیالبافان را بر خود لرزاند و فردی شریف از سلالۀ پیامبران را برای خدمت‏‎ ‎‏به اسلام و ایران و مسلمانان و ملت برگزید و این مسئولیت سنگین را بر عهدۀ کسی‏‎ ‎‏گذاشت که چهار سال در این مقام، صادقانه و با تعهد و روشن بینی به ملت و اسلام و ایران‏‎ ‎‏خدمت نمود؛ و این، پس از خدماتی بود که قبل و بعد از انقلاب انجام داده بود. «جَزاهُ الله ُ‏‎ ‎‏خَیراً».‏

‏‏اینک به پیروی از آرای محترم ملت عظیم الشأن و آشنایی به مقام تعهد و‏‎ ‎‏خدمتگزاری دانشمند محترم، جناب حجت الاسلام آقای سیدعلی خامنه ای ـ ایّده الله ‏‎ ‎‏تعالی ـ آرای ملت را برای پس از پایان دورۀ کنونی، تنفیذ و ایشان را به سمت ریاست‏‎ ‎‏جمهوری اسلامی ایران منصوب می نمایم و از خداوند تعالی توفیق ایشان را در خدمت‏‎ ‎‏به اسلام و ملت و کشور اسلامی خواستارم. البته رأی ملت و تنفیذ اینجانب، تا وقتی است‏‎ ‎‏که ایشان به تعهد خود و راه مستقیمی که در پیش داشته اند، باقی باشند و به اسلام و احکام‏‎ ‎‏نورانی آن پایبند و طرفدار مظلومان و مستضعفان و محرومان و مخالف ظالمان و‏‎ ‎‏ستمگران و مستکبران باشند و با هیچ ظالم مستکبری راه سازش باز نکنند ـ که نمی کنند.‏

ر.ک صحیفه امام؛ ج 19، ص 369 - 372

***

جماران، 1362_ سخنرانی در جمع مردم و مسئولین نظام اسلامی (استفادۀ صحیح از بیت المال)

اهم بیانات:

‏‏در این راه که دارید، توجه کنید که مستقیم باشد، صراط مستقیم باشد، شرقی و غربی‏‎ ‎‏نباشد. جوانها را تربیت کنید به اینکه مستقیم باشند، خداخواه باشند. ادارات را اصلاح‏‎ ‎‏کنید و همه چیز را. برای این مردم ستمدیده خدمت کنید، این مردمی که شما را به اینجا‏‎ ‎‏رسانده اند، و اگر اینها نبودند حالا یا در حبسها بودید یا در قبرستانها. برای اینها باید‏‎ ‎‏خدمت بکنید، همه مان خدمت بکنیم، هر کس به هر اندازه ای که می تواند.‏

ر.ک صحیفه امام؛ ج 18، ص 373 - 378

***

 

انتهای پیام /*