هر روز با امام / ۷ اردیبهشت / نگاهی به اتفاقات دوران حیات امام

در این نوشتار سعی بر این است که به اهم وقایع و رخدادهای حیات پربرکت حضرت امام خمینی (س) اشاره گردد. ضمنا در ادامه مناسبتهای ملی و مذهبی روز را در سیره و اندیشه امام جستجو می کنیم...

کد : 177753 | تاریخ : 07/02/1402

نجف اشرف؛ ۱۳۵۷_ نامه به یکی از دوستان و پاسخ به سؤالات

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۳، ص ۳۷۷

***

قم؛ ۱۳۵۸_ پیام به علمای ساری (بازگشت علما به ساری و نظارت بر کمیته ها)

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۷، ص ۱۴۲

***

قم؛ ۱۳۵۸_ مصاحبه و پاسخ استفتاء با رادیو ـ تلویزیون و یکی از بیماران در مورد پیوند اعضا

 [پیوند اعضا از نظر اسلام چه حکمی دارد؟]

در صورتی که پیوند، اسباب نجات یک نفر از موت بشود به حسب شرع مانع ندارد.

[پیوند کلیۀ کسی که در اثر تصادف می میرد و کلیۀ شخصی که آن را در زمان حیاتش به دیگری واگذار کرده به بیمار کلیوی، چه حکمی دارد؟]

کسی که مرده است و کلیۀ او قابل استفاده است، با اجازه اولیایش جایز است که آن را برای نجات انسان دیگر مورد استفاده قرار بدهند و به انسان مریض و فاقد کلیۀ صحیح پیوند کنند.

[آیا امام درباره این گونه بیماران کلیوی به مردم توصیه ای دارند؟]

البته در صورتی که یک انسانی را بشود نجات داد، با حفظ سلامت کسی که کلیه اش را اهدا می کند مانعی ندارد و بسیار امر خوبی است. من امیدوارم اشخاصی که خیّر هستند این فداکاری را بکنند و برادرهای خودشان را نجات بدهند. امیدوارم که خداوند عافیت به آنها عنایت کند و همۀ آنها موفق و سلامت باشند. و این در صورتی است که سلامت خود آنها محفوظ باشد و با اهدای کلیه همانطوری که دیده ایم حیات ادامه پیدا بکند. بنابراین، آن کسی که دارای دو کلیه است، اگر ـ چنانچه ـ این خیر را و این فداکاری را برای برادرهای بیمارش بکند یک امر بسیار خوبی است و خداوند به او اجر بدهد.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۷، ص ۱۴۳

***

قم؛ ۱۳۵۸_ سخنرانی در جمع کارگران چیت سازی تهران (کارگران از دیدگاه اسلام)

اهم بیانات:

بیدار باشید برادران کارگر! که اسلام در خدمت شماست نه اینها. اینها مخالفند؛ اینها می خواهند با آشوبهایی که بپا می کنند و هر روز [به] بهانه ای در بین اقشار می افتند و آشوب می کنند، می خواهند آرامش را از مملکت سلب کنند تا دست دیگران را باز کنند

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۷، ص ۱۴۴

***

قم؛ ۱۳۵۸_ سخنرانی در جمع دانشجویان مدرسه عالی شمیران (جمهوری اسلامی و محتوای آن)

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۷، ص ۱۴5

*** 

قم؛ ۱۳۵۸_سخنرانی در جمع دانشجویان سنندج (مشکلات کشور ـ شوراهای منطقه ای)

اهم بیانات:

قضیۀ اینکه کارهای هر کسی به خودش باید [...] هر جایی به خودش، این جزء برنامه های اسلام است، و بنای ما هم بر همین هست. نه تنها شما، هر جا، در هر استانی، در هر جایی که هست، همان طوری که از اول قانون هم همین معنا بوده است، باید شوراهای ولایتی باشد. اینها باید بشود، و می شود و درصدد هستند. الآن مشغول طرح ریزی آن هستند که شما برای خودتان، مسائل خودتان باشد. انتخابات مال خودتان باشد؛ خودتان انجام بدهید. کارهایتان محول به خودتان باشد.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۷، ص ۱۴۶ - ۱۵۲

***

قم؛ ۱۳۵۸_ سخنرانی در جمع هیأتی از دوبی (تحول در جامعه ـ پیاده کردن اسلام اصیل)

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۷، ص ۱۵۳ - ۱۵۵

***

قم؛ ۱۳۵۸_ سخنرانی در جمع کارکنان صنعت نفت (نقش کارکنان صنعت نفت در انقلاب)

اهم بیانات:

اسلام قدرت کوبنده اش را نشان داد. با قدرت کوبندۀ اسلام دستهای جنایتکار قطع شد. با دست اسلام خیانتکاران رانده شدند. اجانب احساس کردند جنبۀ کوبندۀ اسلام را؛ و می خواهند در جنبۀ سازنده اش اخلال کنند. ما به جنبۀ کوبندۀ اسلام، تا اینجا رسیدیم؛ و باید جنبۀ سازنده اش را هم به دست ملت، با پشتیبانی خدای تبارک و تعالی، شروع و به اتمام برسانیم .

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۷، ص ۱۵۶ - ۱۵۸ 

***

قم؛ ۱۳۵۸_ سخنرانی در جمع اقشار مختلف مردم (انقلاب اسلامی و محاسبات جهانی)

اهم بیانات:

مسئولیت تربیت جوانان مسئولیت کمی نیست. تمام ملت باید معلم باشند، معلم فرزندان خود. اسلام تمام افرادش معلم باید باشند، و تمام افرادش متعلم. بانوان هم باید معلم باشند برای فرزندان خود، در دامن خود مثل استادان، مثل معلمان تربیت کنند. پدران باید معلم باشند از برای فرزندان خود. خانوادۀ شما باید مدرسه باشد، تعلیم احکام اسلام، تهذیب اخلاق نونهالان. شما باید نونهالانِ مهذب تحویل معلمان بدهید و معلمان باید آنها را بیشتر تهذیب کنند.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۷، ص ۱۵۹ - ۱۶۳

***

جماران؛ ۱۳۵۹_ حکم به آقای ابوالحسن بنی صدر (رسیدگی به جرایم امریکا در حمله به ایران)

اهم حکم:

مقتضی است برای رسیدگی به جرایم امریکا در حملۀ نظامی به ایران، از گروههای مختلف کشورهای جهان دعوت شود که مشاهده کنند امریکای جهانخوار با ادعاهای طرفداری از حقوق بشر و صلح دوستی و انسان دوستی با یک ملت مستقل چه معامله ای کرده است و می کند تا مشاهده کنند آثار جرم این رژیم آدمخوار را؛ که مع الأسف دولتهای غربی، جمعیتهای طرفدار حقوق بشر، و سازمان ملل متحد، و شورای امنیت سازمان ملل متحد، همگی طرفداری از او می کنند.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۲، ص ۲۵۸ - ۲۵۹

***

جماران؛ ۱۳۶۰_ سخنرانی در جمع گروهی از معلمان مازندران (مقایسه نظام اسلامی با رژیم طاغوت)

اهم بیانات:

انقلاب ایران نه مثل کودتاهای دنیاست و نه مثل انقلابات دنیا، یک انقلاب خاص خودش است؛ انقلابی است از خود ملت با فریاد «الله اکبر» و با فریاد جمهوری اسلامی. این دو خصوصیت، که یکی خود ملت در صحنه حاضر هست و بود و یکی اینکه راه یک راه بود، یک راه اسلامی، این دو خصوصیت و دو ویژگی اسباب آن شد که بعد از اینکه بر این قدرتهای شیطانی که در ایران هدایت می شد و همۀ قدرتها هم در دنبال آن بودند، به شکست رسیدند

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۴، ص ۳۱۸ - ۳۲۴

***

جماران؛ ۱۳۶۳_ پیام به ملت ایران (تسلیت شهادت آقای مهدی شاه آبادی)

اهم پیام:

شهادت استادزادۀ محترم، جناب حجت الاسلام، آقای آقا شیخ مهدی شاه آبادی، را به پیشگاه معظّم حضرت بقیة الله ، أرواحنا لمقدمه الفداء، تبریک و تسلیت عرض می کنم. مبارک باد بر آن حضرت چنین فداکاران و جانبازان در راه هدف بزرگ و اسلام عزیز، که با شهادت افتخارآمیز خود ملت عظیم الشأن ایران، بویژه روحانیت عالیقدر، را سرفراز می نمایند. این شهید عزیز علاوه بر آنکه خود مجاهدی شریف و خدمتگزاری مخلص برای اسلام بود و در همین راه به لقاءالله  پیوست، فرزند برومند شیخ بزرگوار ما بود، که حقاً حق حیات روحانی به اینجانب داشت، که با دست و زبان از عهدۀ شکرش برنمی آیم.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۸، ص ۴۰۷

***

جماران؛ ۱۳۶۴_ حکم عفو جمعی از زندانیان به رئیس دیوان عالی کشور

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۹، ص ۲۴۰

***

جماران؛ ۱۳۶۶پیام تشکر به رئیس و نائب رئیس  دولت امارات (تبریک حلول ماه مبارک رمضان)

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲۰، ص ۲۵۵ - ۲۵۶

***

جماران؛ ۱۳۶۸_ نامه به آقای علی مشکینی (انتخابات حوزه علمیه قم)

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲۱، ص ۳۶۷

***

جماران؛ ۱۳۶۸_نامه به آقای مرتضی مقتدایی (تشکر از ارسال گزارش وضع زندانیان)

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲۱، ص ۳۶۸ - ۳۶۹

***

جماران؛ ۱۳۶۸_ نامه به آقای فاضل هرندی (تأکید برادامه خدمتگزاری درهیأت هفت نفره)

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲۱، ص ۳۷۰

***

انتهای پیام /*