محرم و عاشورا از منظر امام خمینی

گریه کردن بر عزای امام حسین، زنده نگه‏داشتن نهضت و زنده نگه‏داشتن همین ‏معنا که یک جمعیت کمی در مقابل یک امپراطوری بزرگ ایستاد، دستور است. صحیفه امام، ج‏۱۰، ص: ۳۱۵

کد : 178853 | تاریخ : 04/06/1399

پرتال امام خمینی(س): ماه محرم، ماه پیروزی خون بر شمشیر. ماه قیام عدالت در مقابل باطل و ظلم. ماهی که برای نسل های پس از آن الگوی عملی و نقشه ی راه پیروزی در مقابل باطل و باطلیان است. امام خمینی(س) ابر مردی است در عصر حاضر که با الگو پذیری از نهضت عاشورا و عاشورائیان این حقیقت گویا را به منصه ظهور گذاشت و موید آن «هر چه داریم از محرم و صفر است» در بیانات ایشان؛ مجموعه ای از سخنان امام خمینی(س) به مناسبت شروع ماه عزاداری سید و سالار شهیدان علیه السلام تقدیم می شود.

محرم ماهی است که عدالت در مقابل ظلم و حق در مقابل باطل قیام کرده، و به اثبات رسانده که در طول تاریخ، همیشه حق بر باطل پیروز شده است .

محرم ماهی است که به وسیله سید مجاهدان و مظلومان اسلام زنده شد و از توطئه‏ عناصر فاسد و رژیم بنی امیه ، که اسلام را تا لب پرتگاه برده بودند ، رهایی‏ بخشید 

این خون سیدالشهداء است که خونهای همه ملتهای اسلامی را به جوش می‏آورد .

ماه محرم برای مذهب تشیع ،ماهی است که پیروزی ، در متن فداکاری و خون به ‏دست آمده است .

محرم ماه  نهضت بزرگ سید شهیدان و سرور اولیای خداست که با قیام خود درمقابل طاغوت ، تعلیم سازندگی و کوبندگی به بشر داد و راه فنای ظالم و شکستن ‏ستمکار را به فدایی دادن و فدایی شدن دانست و این،خود سرلوحه تعلیمات اسلام‏است برای ملتها تا آخر دهر .

با حلول ماه محرم ، ماه حماسه و شجاعت و ماه  فداکاری آغاز شد . ماهی که خون بر شمشیر پیروز شد . ماهی که قدرت حق، باطل را تا ابد محکوم و داغ باطله، برجبهه ستمکاران و حکومتهای شیطانی زد . ماهی که به نسلها،در طول تاریخ ، راه ‏پیروزی بر سرنیزه را آموخت ؛ ماهی که شکست ابر قدرتها را در مقابل کلمه حق ، به ثبت رساند . ماهی که امام مسلمین ، راه مبارزه با ستمکاران تاریخ را به ما آموخت .

سید الشهداء را کشتند ، اسلام ترقی ‏اش بیشتر شد .

سید الشهداء سلام الله علیه با همه اصحاب و عشیره ‏اش قتل عام شدند ، لکن‏ مکتب شان را جلو بردند .

شهادت حضرت سیدالشهدا ، مکتب را زنده کرد .

زنده نگه داشتن عاشورا ، یک مساله بسیار مهم سیاسی - عبادی است .

انقلاب اسلامی ایران ، پرتویی از عاشورا و انقلاب عظیم الهی آن است .

کربلا،کاخ ستمگری را با خون درهم کوبید و کربلای ما،کاخ سلطنت‏شیطانی را فروریخت .

کربلا را زنده نگه دارید و نام مبارک حضرت سیدالشهداء را زنده نگه دارید که‏ با زنده بودن او اسلام ، زنده نگه داشته می‏شود .

مساله کربلا ، که خودش در راس مسائل سیاسی هست ، باید زنده بماند .

ملت بزرگ ما باید خاطره عاشورا را با موازین اسلامی ، هر چه شکوهمندتر حفظ نماید .

این محرم را زنده نگه دارید ، ما هر چه داریم از این محرم است .

محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است .

تمام این وحدت کلمه ‏ای که مبدا پیروزی ما شد ، برای خاطر این مجالس عزا وتبلیغ و ترویج اسلام شد . این مجالس سوگواری و این مجالس‏ بزرگداشت‏ سید مظلومان و سرور آزادگان ، که مجالس غلبه سپاه عقل برجهل ، و عدل بر ظلم ،و امانت بر خیانت ، و حکومت اسلامی بر حکومت طاغوت‏است ،بهتر است محرم هر چه با شکوهتر و فشرده ‏تر برپا شود  و بیرقهای خونین عاشورا به علامت‏حلول روز انتقام مظلوم از ظالم ، هر چه بیشتر افراشته شود.

 ماه محرم،ماهی است که مردم آماده‏اند برای شنیدن مطلب حق.

گریه کردن بر عزای امام حسین، زنده نگه‏داشتن نهضت و زنده نگه‏داشتن همین ‏معنا که یک جمعیت کمی در مقابل یک امپراطوری بزرگ ایستاد، دستور است .

باید سینه زدن هم محتوا داشته باشد .

عاشورا روز عزای عمومی ملت مظلوم است ، روز حماسه و تولد جدید اسلام ومسلمانان است. برگرفته از مجموعه ۲۲ جلدی صحیفه امام خمینی(س)

 

انتهای پیام /*