هفته دفاع مقدس

دفاع مقدس پیروی از اولیای اسلام

کد : 182430 | تاریخ : 24/06/1400

در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ رژیم بعثی عراق جنگی تمام عیار را علیه ایران آغاز کرد.ارتش عراق که بر اساس محاسبات خود از وضعیت داخلی و خارجی ایران، فتح یک هفته ای تهران را در سر می پرورانید، در روز های نخست تجاوز، بدون مانعی جدی در مرز ها تا دروازه های اهواز و خرمشهر پیش تاخت. تحت چنین شرایطی امام خمینی (ره) به خروش آمد و ندای ملکوتیش دلهای شیفتگان انقلاب و نظام را متوجه دفاع از کیان جمهوری اسلامی نمود؛ بطوری که، نیرو های مردمی بدون امکانات و تجهیزات و حتی آموزش های نظامی به مقاومت پرداختند.

به مناسبت شروع هفته دفاع مقدس فرازهایی از سخنان امام خمینی را در ذیل می آوریم:


وفاداری به جمهوری اسلامی
آخرین سخنم در اینجا با شما اینکه، به جمهوری اسلامی که ثمره خون پدرانتان است، تا پای جان وفادار بمانید و با آمادگی خود و صدور انقلاب و ابلاغ پیام خون شهیدان، زمینه را برای قیام منجی عالم و خاتم الاوصیاء و متع الاولیاء، حضرت بقیه الله روحی فدا، فراهم سازید. (صحیفه امام؛ج ۲۰، ص ۳۸)


جـنـگ حق و باطل
تنها در جنگ بود که صنایع نظامی ما از رشد آن چنانی برخوردار شد و از همه این ها مهم تر استمرار روح اسلام انقلابی در پرتو جنگ تحقق یافت. هـمـه ایـنـهـا از بـرکـت خـون هـای پـاک شـهـدای عـزیـز هـشـت سـال نـبـرد بـود، هـمـه ایـنـهـا از تـلاش مـادران و پـدران و مـردم عـزیـز ایـران در ده سـال مـبـارزه بـا آمـریـکـا و غـرب و شـوروی و شـرق نـشـات گـرفـت. جـنـگ مـا جـنـگ حق و باطل بود و تمام شدنی نیست، جنگ ما جنگ فقر و غنا بود، جنگ ما جنگ ایمان و رذالت بود و ایـن جـنـگ از آدم تـا خـتـم زنـدگـی وجـود دارد. چـه کـوتـه نـظـرنـد آنـهـایـی کـه خیال می کنند چون ما در جبهه به آرمان نهایی نرسیده ایم، پس شهادت و رشادت و ایثار و از خود گذشتگی و صلابت بی فایده است! در حالی که صدای اسلام خواهی آفریقا از جنگ هشت ساله ماست، عـلاقـه بـه اسـلام شـنـاسـی مـردم در آمـریـکـا و اروپـا و آسـیـا و آفـریـقـا یـعـنـی در کل جهان از جنگ هشت ساله ماست.
من در اینجا از مادران و پدران و خواهران و برادران و همسران و فرزندان شهدا و جانبازان بـه خـاطـر تـحـلیـل های غلط این روز ها رسما معذرت می خواهم و از خداوند می خواهم مرا در کـنـار شـهدای جنگ تحمیلی بپذیرد. ما در جنگ برای یک لحظه هم نادم و پشیمان از عملکرد خـود نـیـسـتـیم.
راستی مگر فراموش کرده ایم که ما برای ادای تکلیف جنگیده ایم و نتیجه فـرع آن بـوده اسـت. مـلت مـا تـا آن روز کـه احـسـاس کرد که توان و تکلیف جنگ دارد به وظیفه خود عمل نمود. و خوشا به حال آنان که تا لحظه آخر هم تردید ننمودند، آن ساعتی هـم کـه مـصـلحـت بـقـای انـقلاب را در قبول قطعنامه دید و گردن نهاد، باز به وظیفه خود عـمـل کـرده اسـت! آیـا از ایـن کـه بـه وظیفه خود عمل کرده است نگران باشد؟ (صحیفه امام؛ ج ۲۱، ص ۲۸۴)


ویژگی دفاع مقدس
مسئله، مسئله معنوی است، مسئله، مسئله ای نیست که ما می خواهیم فقط جنگ بکنیم یا می خواهیم دفاع بکنیم. ما دفاع مقدس می خواهیم بکنیم؛ یعنی ما می خواهیم از آبروی اسلام، از آبروی کشور اسلامی دفاع بکنیم؛ این یک دفاعی است که عقل و اسلام هر دو با آن موافقند، همه می گویند که باید دفاع کرد. (صحیفه امام؛ ج ۱۹، ص ۴۵۷)


دفاع مقدس پیروی از اولیاء اسلام
ملت بزرگ ایران به پیروی از اولیای عظیم الشان اسلام، این دفاع مقدس را آغاز نموده و در انجام آن و رسیدن به هدفهای اعلای قرآنی جان و مال را داوطلبانه فدا کرده و آنچه وظیفه الهی بوده به طور شایسته انجام داده است و بحمدالله تعالی قدمهای بزرگی در راه شناساندن اسلام الهی و محمدی – صلی الله علیه و آله و سلم – برداشته است. گرچه وجودهای عزیز و ارزشمندی را از دست داده است، لکن ارزشهای بالا تر و والاتری به دست آورده و آن رضای خداوند متعال است و چه چیز می تواند از آن بالا تر باشد. (صحیفه امام؛ ج ۱۹، ص ۴۹۶)


دعا برای تلاشگران عرصه دفاع مقدس
خداوندا، به ملت ما و رزمندگان لشکر اسلام و به مسئولین و فرماندهان که با دقت و نظم و سعه صدر و جلب رضایت حق به برنامه ریزی و هدایت امر جنگ مشغول اند و به رزمندگان با اخلاص و با ایمان، از نیروهای زمینی، هوایی و دریایی ارتش و سپاه و جنگاوران بسیج که اسلام و انقلاب و میهن اسلامی خود را بیمه کرده اند و دست تجاوزگران را شکسته اند، و به روحانیون عزیزی که حوزه علم را به مکتب عشق مبدل ساخته و پیشاپیش ارتش اسلام سینه ها را سپر کرده اند، و به جهادگران بی سنگری که در سخت ترین شرایط به پاسداری از حریم رزمندگان و تحکیم مواضع بیقرار آنان همت گمارده و با ایثار و فداکاریْ جانِ عزیزانمان را در سنگر و مواضع دفاعی حفظ کرده اند، و به امدادگران و طبیبانی که از خانه های امن خود به جبهه می روند و پا به پای خطشکنان به نجات مصدومین و مجروحین همت می گمارند و یا ابدان مطهر شهیدان را حمل می کنند و به دانشگاهیان و دانشجویان و متخصصین از ارگان ها و وزارتخانه ها که در امور مختلف یار و مددکار ارتش اسلامند، و به فیلمبرداران و خبرنگارانی که در خطوط مقدم جبهه ها حماسه های بی نظیر و جلوه های ملکوتی جنود خدا را به نمایش می گذارند و ملت ایران و مردم جهان را در عصر حاضر و آیندگان را به فرهنگ دفاع مقدس خود و تاریخ انقلاب آشنا می سازند، و به همه پشتیبانان و مراکز پشتیبانی از جبهه، از کشاورزان در گوشه های دهات که از ثمرات رنج خود می گذرند گرفته تا کارگران و مردم شهر ها و بخش ها و اقشار گوناگون بازاری و اداری و غیره که با جان و مال و قول و فعل خود رزمندگان را حمایت و دلگرم می کنند، نصرت و برکت و پیروزی و شرافت و عزت دنیا و آخرت کرامت فرما. (صحیفه امام؛ ج ۲۰، ص ۲۰۰)

انتهای پیام /*