عرش

عرش از نگاه امام خمینی (س)

در بسیاری از آیات قرآن به مفاهیمی بر می خوریم که نمی توان آن ها را از روی ظاهر تفسیر کرد و اگر با همان عباراتی که دیده می شوند تفسیر شوند، شاید در برخی موارد نوعی اسائه ادب نسبت به ساحت مقدس خداوند وارد شود. از جمله این موارد آیاتی است که در آنها پیرامون عرش خداوند صحبت شده است. در این مقاله سعی شده است به برخی از این نظریات اشاره شود.

کد : 187123 | تاریخ : 27/09/1401

عرش

عرش از نگاه امام خمینی (س)

امام خمینی (س) در بیان حقیقت عرش در نگاه عرفانی معتقد است عرش محل اقتدار و سلطنت فیض مقدس است که محل سلطنت اسم اعظم می باشد و اختلاف ظاهر اخبار در معنای عرش را به تعدد معانی عرش بازمی گرداند.(۱) ایشان معانی دیگری نیز برای عرش ذکر می کند؛ از جمله: ما سوی الله، علم فعلی، علم قضایی، جسم کل، مجموعه عالم و فیض منبسط.(۲) ایشان قلب مؤمن را نیز عرش رحمان می داند که توجه و محبت به غیر حق تعالی ندارد.(۳) حضرت امام خمینی (س) در تفسیر آیه «الرحمن علی العرش استوی»(۴) معتقد است تفسیر عرفی و ظاهری برای این آیه ممکن نیست و مستلزم محال است(۵) بلکه تفسیر این آیه و تأویل آن مطابق با برهان و ادله عقلی است، یعنی خداوند رحمان است که بر عرش خود که فیض منبسط او است سلطنت و استیلا دارد. با این تفسیر معنای خلق حقیقت عقلی از یمین عرش واضح می شود؛ زیرا این حقیقت عقلی، نخستین تعین و مخلوق حق تعالی است که به واسطه فیض منبسط ظهور یافته است.(۶) ایشان معتقد است منظور از حاملان عرش آن است که تدبیر عرش و قبض و بسط امور عالم ملک بر عهده آنها است و حاملان عرش بر عالم ملک، مالکیت قهری دارند.(۷) به عقیده ی امام اگر مراد از عرش، حضرت واحدیت باشد، امهات اسماء حاملان این عرش می باشد و اگر مراد از عرش، فیض مقدس باشد، رحمن و رحیم و رب و مالک، حاملان این عرش خواهند بود.(۸)

(۱) خمینی، روح الله، آداب الصلاة، ص۲۷۳، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۸۸. «عرش» بر معانی

(۲) خمینی، روح الله، تقریرات فلسفه امام خمینی (س)، ج۲، ص۵۴۷، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۸۵ علم قضایی؛ خمینی، روح الله، شرح حدیث جنود عقل و جهل، ص۳۱-۳۰، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۸۲. جسم کل

(۳) خمینی، روح الله، شرح چهل حدیث، ص۴۸۰، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۸۸. قلب المؤمن

(۴) سوره طه، آیه ۵.

(۵) خمینی، روح الله، تنقیح الاصول، ج۳، ص۳۱، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۷۸. الافهام العرفیه

(۶) خمینی، روح الله، شرح حدیث جنود عقل و جهل، ص۳۱، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۸۲. یمین عرش

(۷) خمینی، روح الله، تقریرات فلسفه امام خمینی (س)، ج۳، ص۵۱-۵۰، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۸۵. حَمَله این عرش

(۸) خمینی، روح الله، آداب الصلاة، ص۲۷۴-۲۷۳، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۸۸ ندیدم در لسان ؛ خمینی، روح الله، دانشنامه امام خمینی (س)، ج۷، ص۲۶۶، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۴۰۰.

انتهای پیام /*