تشریح برنامه های هفتمین جشنواره ادبی «یار و یادگار»

دبیر هفتمین جشنواره ادبی «یار و یادگار» از ارسال بیش از ۶۰۰ اثر به این جشنواره و خوشنویسی دیوان اشعار امام خمینی(س) در اختتامییه این مراسم در اول آبان سال جاری در خمین خبر داد.

کد : 48931 | تاریخ : 06/07/1392

 به گزارش پرتال امام خمینی(س) حمید هنرجو، دبیر هفتمین جشنواره ادبی «یار و یادگار» در گفت‌وگو با فارس درباره برنامه‌های آتی این جشنواره، بیان داشت: با توجه به استقبال خوب شرکت‌کنندگان از این جشنواره، 20 مهر سال جاری آخرین فرصت ارسال اثر اعلام شده است و  دیگر این مهلت تمدیدپذیر نخواهد بود.

* ارسال بیش از 600 اثر به دبیرخانه جشنواره ادبی «یار و یادگار»

وی اضافه کرد: آثاری که تاکنون به این جشنواره ارسال شده است، بالغ بر600 اثر بوده که کار داوری آنها آغاز شده است اما با توجه به تمدید مهلت ارسال اثر، داوران به صورت مجدد آثار را به صورت علمی مورد بررسی قرار می‌دهند.

هنرجو ادامه داد: این دوره از جشنواره در زادگاه امام خمینی (س) در خمین برگزار می‌شود یعنی تلاش داریم تا هفتمین دوره جشنواره ادبی «یار و یادگار» را در یکم آبان سال جاری همزمان با شب عید غدیر در منزل امام راحل (س) برپا کنیم.

به گفته وی، تاکنون برای هفتمین دوره جشنواره ادبی «یار و یادگار»، دو کارگاه ادبی برگزار شده است که پایان مرداد ماه اولین کارگاه ادبی این جشنواره با حضور بنده و حمیدرضا شکارسری، شاعر و منتقد معاصر در خمین برپا شد، که آثار بیش از 50 شاعر و نوقلم حاضر در آن کارگاه، مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

هنرجو معتقد است، دومین کارگاه ادبی جشنواره ادبی «یار و یادگار» نیز 28 شهریور در اصفهان برگزار شد که در آنجا هم آثار نزدیک به 70 اهل قلم خوانده شد، همچنین در این کارگاه عبدالجبار کاکایی و مصطفی محدثی خراسانی ضمن حضور مؤثر در این برنامه، به سخنرانی درباره ادبیات انقلاب و تأثیر وجودی حضرت امام راحل (س) بر ادبیات بعد از انقلاب و دفاع مقدس پرداختند و در نهایت نیز نزدیک به 70 نفر از نوقلمان، پیشکسوتان و شاعران‌ شناخته شده، آثارشان را قرائت کردند که توسط این اساتید دانشگاه نقد و بررسی شد.

وی افزود: این دو کارگاه در واقع بسترسازی برای جشنواره است یعنی در جشنواره‌های هنری ورک‌شاپ داریم و هنرمندان، نقاشان، تصویرگران در واقع یک ورکشاپ‌هایی دارند که با حضور استاد راهنما، راهنمایی‌هایی گرفته و به خلق اثر می‌پردازند، اما در حوزه ادبیات جای آن واقعاً خالی است و جشنواره‌های ما امروز فقط حوزه رقابت افراد هستند، به گونه‌ای دیگر در برخی از جشنواره‌ها تنها تعدادی آثار مورد رقابت قرار می‌گیرند.

به گفته دبیر هفتمین جشنواره ادبی «یار و یادگار»، برخی از جشنواره‌ها یک مقدار همت خودشان را بیشتر کرده و به برپایی دبیرخانه دائمی پرداخته‌اند و در طول سال تنها با مکاتبه و ایمیل با برگزیده‌ها در ارتباط هستند و ممکن است که برگزیدگان جشنواره مربوطه را به سفری ببرند اما نگاه ما به جشنواره‌ها این است که مراسم اختتامیه و جایزه نباید بزرگ‌ترین بهانه و اتفاق باشد بلکه معتقدم هنرمند، نویسنده و شاعر جایزه خودش را واقعاً با ارائه اثر به مردم و بازتابی که از مخاطبان می‌گیرد، دریافت می‌کند به گونه‌ای دیگر هنرمند، جایزه اصلی خود را از جشنواره‌ها نمی‌گیرند بلکه از مردم دریافت می‌کند.

هنرجو معتقد است،‌ معتقدیم در جشنواره‌ها باید حرکت‌های آموزشی هم اتفاق بیافتد تا هنرمندان بتوانند به معنای واقعی دور هم جمع شوند و آثار خودشان را بخوانند و تجربه‌های همدیگر را با هم قیاس کنند و خودشان را محک بزنند که ما امسال این مهم را تجربه کردیم که نتیجه آن هم قابل قبول بود.

* خوشنویسی دیوان اشعار امام خمینی (س) در زادگاه‌اش

به گفته وی، انشاءالله در سال‌های آینده نیز ورکشاپ‌هایی را داشته باشیم چراکه کارگاه‌های ادبی، محلی برای دیدار برگزیدگان دوره‌های مختلف با همدیگر و نوقلمان است و اینها خیلی تجربه‌ها دارند و ممکن است در برخی محافل هم با همدیگر روبه‌رو شوند ولی جایی همانند جشنواره «یار و یادگار» که سالانه برگزار می‌شود، محیطی است که در هفتمین دوره خود را نشان داده است که خوشبختانه مخاطبان خوبی هم دارد.

هنرجو بیان کرد: در جشنواره ادبی «یار و یادگار» تلاش شده تا حرکت سالمی صورت گیرد که امکان اینکه نقص‌هایی هم داشته باشد، وجود دارد اما منتظر نقد دوستان هستیم، به این نتیجه رسیدیم.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در مراسم اختتامیه چه برنامه‌هایی مدنظر قرار گرفته است، اضافه کرد: ما در خمین در کنار برگزاری مراسم اختتامیه و اهدای جوایز و شعرخوانی عزیزان، یک برنامه‌ ویژه‌تری داریم که آن خوش‌نویسی دیوان اشعار امام خمینی (س) توسط هنرمندان خوشنویس استان مرکزی است که در همان روز انجام خواهد شد.

هنرجو با بیان اینکه متولی و حامی مالی و معنوی جشنواره ادبی «یار و یادگار»، مؤسسه تنظم و نشر آثار حضرت امام خمینی (س) است، گفت: می‌دانید که شعر و خوشنویسی این دو هنر ممتاز و منحصر به فرد مربوط به ایران، از دیرباز مورد توجه بوده و دو هنر مردمی و پرمخاطب است که در راستای آن بینش دینی قرار دارد یعنی خوشنویسی و شعر هر دو متعهدانه در حوزه دین و دین‌شناسی کارآمدی بالایی داشتند و مورد توجه مردم، علما و اقشار مختلف جامعه بوده است.

به گفته وی، درست است که خوشنویسی در حوزه هنر قرار می‌گیرد اما تلفیق خوشنویسی با شعر را نمی‌توان نادیده گرفت به همین جهت خوشنویسی دیوان اشعار حضرت امام (س) در همان روز صورت خواهد گرفت که امیدواریم مورد استقبال مردم قرار گرفته و دیداری میان مخاطبان، خوشنویسان و شاعران صورت گیرد.

* جشنواره «یار و یادگار» هر سال در یک استان برگزار خواهد شد

دبیر هفتمین جشنواره ادبی «یار و یادگار» عنوان کرد: بعد از ظهر روز یکم آبان سال جاری، مراسم اختتامیه این جشنواره برگزار خواهد شد و تلاش هم شده که با طیف‌های مختلف شعری تماس برقرار کرده و مکاتبه کنیم چراکه امام خمینی (س) را جریان مردمی و ستون نظام و مسائل مربوط به آن می‌دانیم و معتقدیم با پرداختن به امام و ولایت، انشاءالله یک اتفاق خوبی در حوزه ادبیات رخ دهد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا تا آبان ماه نشست و کارگاه شعر دیگری را برنامه‌ریزی کرده‌اید، اضافه کرد: احتمالاً علاوه بر دو کارگاهی که در گذشته برگزار شده است، نشست دیگری هم در ایام نزدیک جشنواره در حسینیه جماران با حضور تعدادی از شاعران و نویسندگان و اهالی رسانه برگزار خواهد شد.

هنرجو ادامه داد: دو کارگاه ادبی را سعی کردیم، تمرکززدایی کنیم یعنی این کارگاه‌ها را در مراکز مختلف کشور نظیر خمین و اصفهان برپا کردیم که اختتامیه هم طی برنامه‌ریزی از قبل تعیین شده در خمین برگزار می‌شود به این جهت که دوره‌های قبلی در تهران برگزار می‌شده و ما نگاه‌مان این است که تهران دربرگیرنده شاعران و نویسندگان و افکار مختلف است اما دربرگیرنده همه فکرها و اندیشه‌ها نیست و اندیشمندان، شاعران و هنرمندان خوب و با ذکاوتی را سراغ داریم که واقعاً خوب هم می‌نویسند و به روز هم هستند و ادبیات را هم خوب می شناسند و تلاش‌هایشان هم مشهود است اما در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها زندگی می‌کنند.

وی افزود: معتقدیم باید با این اندیشه‌ها را همدلی و همراهی کرد به همین منظور جشنواره «یار و یادگار» بنا دارد که انشاءالله بتواند در همه استان‌ها حداقل سالی یک استان را انتخاب کند و با هماهنگی‌هایی که با مسئولان محترم استان‌ها می‌شود، بتواند یک دوره از این جشنواره‌ را در استان‌ها برگزار کند.

* تقاضای شاعران و نویسندگان از برپایی این جشنواره به صورت مستمر

دبیر هفتمین جشنواره ادبی «یار و یادگار» در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه بیشترین آثار رسیده به این جشنواره مربوط به چه حوزه‌ای بوده است، گفت: نزدیک به 600 اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است که از یک رشد 25 درصدی نسبت به 2 سال گذشته برخوردار بوده است.

وی اضافه کرد: سال گذشته آثاری به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد اما رقابتی نبود و تنها برگزیدگان را گردهم‌ آوردیم اما طبق برگه نظرسنجی همه مدعوین تقاضای برپایی دوره‌های بعدی این جشنواره را داشتند، حتی شاعران و نویسندگان درخواست کردند که این جشنواره را هر ساله در یکی از استان‌های کشور برگزار کنیم که مورد موافقت اعضای شورای سیاست‌گذاری این جشنواره قرار گرفت.

هنرجو ادامه داد: حدود 600 اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است که طی آثار رسیده، شعر بر سایر بخش‌ها غلبه داشته است و بعد از شعر به ترتیب بخش داستان و ادبیات کودک و نوجوان و سپس مقاله  بیشترین آثار را به خود اختصاص داده‌اند.

* بررسی وبلاگ‌های شعر و داستان و تقدیر از بهترین‌ها در این جشنواره

به گفته وی، متولیان برپایی جشنواره ادبی «یار و یادگار» بخش وبلاگ و وبلاگ‌نویسی را راه‌اندازی کردند که همه آنها نیز رصد می‌شود اما غالباً شما هم می‌دانید که همین شعرها و داستان‌ها است که در وبلاگ‌ها جا می‌گیرند، که آنها نیز مورد بررسی قرار گرفته می‌شوند چراکه وبلاگ‌ها و فضاهای مجازی امروز در شبکه اجتماعی ما از بازخورد متفاوت و بالایی برخوردار هستند که از دید این جشنواره هم به دور نماندند.

هنرجو در پاسخ به پرسشی دیگر که با توجه به تمدید برپایی این جشنواره داوری‌ها صورت می‌گیرد، گفت: داوری‌ها این گونه نیست که طی 10 روز با عجله و شتاب باشد بلکه همچنان آثار برای مراحل داوری، به داوران ارائه می‌شود.

وی در پایان درباره اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره  ادبی «یار و یادگار»، بیان کرد: جلسه شورای سیاست‌گذاری این جشنواره دیروز با حضور مسئولانی برگزار شد که از جمله این اعضا می‌توان به محمود حکیمی، حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی معاون فرهنگی هنری مؤسسه تنظیم و نشر امام خمینی (س)، عبدالجبار کاکایی، محمدعلی خسروی، ابوالفضل فیروزی اشاره کرد.

منابع مرتبط:

یاد یادگار امام

یاد امام از زبان یادگار امام

 دیوان امام 

انتهای پیام /*