خوردن گوشت خرگوش حرام است یا مکروه؟ و آیا بدن، خون و فضولات آن نجس است؟

احکام خوردنی ها و نوشیدنی ها از نظر فقهی، اصولا در "کتاب الاطعمة و الاشربة" (کتاب خوردنی ها و آشامیدنی ها) بیان می شود. حیوانات حلال گوشت و بازشناسی آن ها از اصناف حرام آن، از جمله مباحثی است که در این باب ارائه می گردد، لیکن محل بحث از طهارت و نجاست بدن، خون و فضولات (بول و مدفوع) حیوانات، باب دیگری است.
در باب طهارت و نجاست و در بیان چیزهای نجس، آمده است که:
1- سگ و خوک که در خشکی زیست می کند نجس العین و همه اجزاء و رطوبت آن نجس است؛ (مراجعه شود به تحریرالوسیلة؛ ج 1، کتاب الطهارة، فصل فی النجاسات)؛ 2- ملاک نجس بودن بول و مدفوع حیواناتی که نجس العین نیستند، حرام بودن گوشت و جهنده بودن خون آن ها؛ و معیار نجس بودن خون این حیوانات نیز تنها جهنده بودن آن است. (همان)؛
بر همین اساس ...

کد : 42849 | تاریخ : 07/04/1397

توضیحات کارشناس:

احکام خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها از نظر فقهی، اصولا در "کتاب الاطعمة و الاشربة" (کتاب خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها) بیان می‌شود. حیوانات حلال گوشت و بازشناسی آن‌ها از اصناف حرام آن، از جمله مباحثی است که در این باب ارائه می‌گردد، لیکن محل بحث از طهارت و نجاست بدن، خون و فضولات (بول و مدفوع) حیوانات، باب دیگری است.

1- در باب طهارت و نجاست و در بیان چیزهای نجس، آمده است که سگ و خوک که در خشکی زیست می‌کند نجس العین و همه اجزاء و رطوبت آن‌ نجس است؛ (مراجعه شود به تحریرالوسیلة؛ ج 1، کتاب الطهارة، فصل فی النجاسات)

2- ملاک نجس بودن بول و مدفوع حیواناتی که نجس العین نیستند، حرام بودن گوشت و جهنده بودن خون آن‌ها؛ و معیار نجس بودن خون این حیوانات نیز تنها جهنده بودن آن است. (همان)

بر همین اساس و با توجه به این‌که نجس‌العین نبودن خرگوش و جهنده بودن خون آن محل تردید نیست، پس به فتوای امام خمینی ره، بدن و رطوبت دهان خرگوش بدون شک پاک است؛ کما این‌که نجس بودن خونش محرز، و نجاست و عدم نجاست فضولات آن دائر مدار حرام گوشت بودن و نبودن آن می‌باشد.

و از آنجا که امام خمینی ره در بیان و معرفی انواع حلال و حرام حیوان، خرگوش را با عبارت «و کذا یحرم الأرنب و إن لم یکن من السباع» در دسته حیوانات حرام گوشت برشمرده‌اند (تحریرالوسیله؛ ج 2، کتاب‌الاطعمة و الاشربة، القول فی الحیوان، مسأله 5)، لذا در فتوای ایشان مبنی بر نجاست ادرار و مدفوع آن نیز تردیدی باقی نمی‌ماند.

1392/10/7

موضوعات مرتبط:

خوردن خرچنگ که در بعض رستوران ها سرو می شود، به فتوای امام خمینی حلال است یا حرام؟

خوردن خاویار و کنسرو و ماهی‌هایی که از نوع حلال بودن (فلس‌دار) آن ها معلوم نیست و در بازار مسلمانان و غیرمسلمانان و رستوران‌ها عرضه می‌گردد و یا در مهمانی‌ها می‌آورند، حلال است یا حرام؟

خوردن دنبلان حیوانات حلال گوشت مثل گوسفند، گاو چه حکمی دارد؟ حلال است یا حرام؟

 

 

 

 

 

انتهای پیام /*