همۀ محرومان باید خانه داشته باشند. هیچ کسی در هیچ گوشۀ مملکت نباید از داشتن خانه محروم باشد. بر دولت اسلامی است که برای این مسئلۀ مهم چاره ای بیندیشد، و بر همۀ مردم است که در این مورد همکاری کنند.
شنبه, ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۸:۴۹
جمعه, ۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۱
در دیدار با اعضای شورای مرکزی مجمع ایثارگران؛
سید حسن خمینی گفت: هیچ راهی جز بازگشت به مردم و هیچ چیزی برای کشور واجب تر از یک انتخابات پر شور و شامل نیست. انتخابات «شامل» یعنی باید همه در آن نماینده داشته باشند. شرط اول آن این است که بساط تنگ نظری و حذف برداشته شود. «تقسیم بر دو کردن» نیروهای کشور باعث ترفیع چاپلوسان و متملقانی می شود که اتفاقا به سخنانی که می گویند هم باور ندارند.
جمعه, ۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۳
خون پاک صدها هنرمند فرزانه در جبهه های عشق و شهادت و شرف و عزتْ سرمایۀ زوال ناپذیر آنگونه هنری است که باید، به تناسب عظمت و زیبایی انقلاب اسلامی، همیشه مشام جان زیبا پسندِ طالبانِ جمال حق را معطر کند.
جمعه, ۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۹
وقتی که محاصرۀ اقتصادی بشود افکار همۀ مردم توجه به این پیدا می کند که ما باید خودکفا باشیم و متخصصین ما مشغول می شوند و افکار خودشان را به راه می اندازند...
جمعه, ۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۴:۲۸
ملت شریف ایران! میهمانان عزیزی که به توطئۀ امریکا و دست جنایتکار رژیم منحرف بعث از خانه های خود آواره شده اند و به ایران با وضع اسفناک فجیعی فرستاده شدند، گرامی دارید. اینان برادران مظلوم شما هستند که بدون هیچ مجوزی و فقط برای ارضای هواهای نفسانی و اطاعت کورکورانه از شیطان بزرگ از خانه های خود به دست دژخیمان رژیم بعث آواره شدند. اینان برادران مظلوم ما هستند.
جمعه, ۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۴:۱۸
ما باید زحمت بکشیم تا در همه جناحها خودکفا باشیم.
پنجشنبه, ۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۰
قبل از شروع یکی از عملیات ها که خودمان را برای طرح برنامه آن آماده می کردیم، خدمت حضرت امام (ره) رسیدیم و به ارائه گزارش پرداختیم.
پنجشنبه, ۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۸
مانده بودیم که برای نگهداری تنگه چزابه با دست خالی چه کنیم؟ شهید مصطفی ردانی پور پیشنهاد داد: اگر موافق باشید چراغ را خاموش کنیم و دعای توسل بخوانیم. پس از آن خدمت حضرت امام رسیدیم گفتم: حضرت امام معجزه ای می بینم در جبهه؛ سرهنگ 58 ساله که در نظام طاغوت خدمت کرده در قرار گاه هنگام دعای توسل روی دست همه ما زد...
پنجشنبه, ۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۷
«شرح چهل حدیث» شاید معروف ترین کتاب امام خمینی باشد. کتابی که یادآور و دربردارنده مباحث سازنده و تحول آفرین درس های اخلاق ایشان در حوزه علمیه قم می باشد. امام خمینی چهل حدیث این کتاب را از معتبرترین منابع حدیثی انتخاب کرده و نسخه ای سازنده برای خودسازی و تهذیب نفس ارائه کرده تا سالکان پس از پیراستن جان از رذائل، خود را به فضائل بیارایندو مهیای دریافت معارف عالی عرفانی در شناخت حق تعالی شوند.
پنجشنبه, ۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۷
من با کمال تأسف هر روز مواجه هستم با مشکلاتی جانفرسا که گاهی ناچار می شوم تذکراتی به ملت شریف بدهم. از آن جمله قضیۀ اجحاف و گرانفروشی است که کراراً شکایت از آن دارند
پنجشنبه, ۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۸:۳۰
ملت شریف ایران، خبر قطع رابطه بین ایران و امریکا را دریافت کردم و اگر کارتر درعمر خود یک کار کرده باشد که بتوان گفت به خیر و صلاح مظلوم است، همین قطع رابطه است.
پنجشنبه, ۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۳:۳۵
سخنرانی در جمع اقشار مختلف مردم (اغفال جهان سوم در جهت استثمار آنها)
ضرورت امیدوار بودن ملت
نویسنده های ما، گویندگان ما همه شان دنبال این باشند که به این ملت امید بدهند. مأیوس نکنند ملت را. بگویند توانا هستیم. نگویند ناتوان هستیم. بگویند خودمان می توانیم و واقع همین طور است، می توانیم. اراده باید بکنیم. نویسنده های ما بهترین خدمتشان امروز این است که این ملتی که ایستاده در مقابل شرق و غرب و نمی خواهد تحت نظام شرق یا نظام غرب باشد، امید به آنها بدهند که می توانید تا آخر وابسته به شرق و غرب نباشید. اگر این نویسنده ها، این گوینده ها به جای اینکه به هم اشکالتراشی بکنند، به جای اینکه به جان هم بریزند، با هم امید در ملت ایجاد کنند. اطمینان در ملت ایجاد کنند. استقلال روحی در ملت ایجاد کنند. اگر این خدمت را این رسانه های گروهی، این مطبوعات، این نویسندگان، این گویندگان ، این اطمینان را در ملت ایجاد کنند ما تا آخر پیروز هستیم.
صحیفه امام، ج ۱۳، ص ۵۳۷
چهارشنبه, ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۱
نشناختن حق قرآن و ناقص دانستن شریعت ختمیه است.
چهارشنبه, ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۰
ماها ادعایمان این بوده است که آن رژیم فاسد بود و ما یک رژیم صحیحی می خواهیم جای آن بنشانیم.
چهارشنبه, ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۰
چهارشنبه, ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۶
من خوف داشتم که اگر در موضوع بیدادگری نسبت به حجت الاسلام آقای طالقانی و جناب آقای مهندس بازرگان و سایر دوستان کلمه ای بنویسم، موجب تشدید امر آنها شود و ده سال زندان به پانزده سال تبدیل گردد.
چهارشنبه, ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۲
چهارشنبه, ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۱
من به شما جوانان محترم باز هم تذکر می دهم که این وحدت کلمۀ خودتان را از دست ندهید.
چهارشنبه, ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۷:۴۵
سه شنبه, ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۱
عناصر شناخت دولت مطلوب در اندیشه امام خمینی
هرچند در قانون اساسی و اظهار نظرهای پیش گامان و کارگزاران جمهوری اسلامی نوعی تلاش و هم خوانی میان حاکمیت الهی و حاکمیت مردمی برقرار شده است، هنوز زوایای ناگفته و ابهام آمیز وجود دارد که باید پژوهشگران و اندیشمندان مسلمان و دلسوز پاسخِ روشن و قابل قبولی برای آن بیابند. خلاءِ تئوریک و فقدان پژوهش های آکادمیک و جدی موجب شده است که عده ای از جوانان و روشنفکران جامعۀ ما، نوعی ناهمخوانی میان این دو بیایند. بی تردید وارسی و طرح عالمانه و منطقی این مباحث، با نگرش انتقادی و رویکرد عینی، رسالتی است که باید پژوهشگران حوزه دینی بدان اهتمام ورزند. در این میان، گفتارها، هدایت ها و نصایح حکیمانۀ حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری گنجینۀ گران سنگی است که راه گشای ما در این مهم خواهد بود.
سه شنبه, ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۱
عناصر شناخت دولت مطلوب در اندیشه امام خمینی
ریاست و حکومت از دیدگاه اسلام و اندیشۀ سیاسی حضرت امام هدف نبوده، بلکه ابزاری برای انجام وظایف دینی، احقاقِ حقوقِ مظلومان و برقراری عدالت اجتماعی است. اگر امام علی(ع) حکومتی را که در پرتو آن، حقوق بیچارگان از گردن کشان اعاده نشود، در پست ترین جایگاه توصیف می کنند، در اندیشۀ حکومتی حضرت امام نیز، دولتِ اسلامی و مطلوب آن است که حقوق مستمندان و مستضعفان را تأمین کرده و عدالت اجتماعی را در جامعه برقرار کند:
«عهده دار شدنِ حکومت، فی حد ذاته، شأن و مقامی نیست، بلکه وسیلۀ انجام وظیفه، اجرایِ احکام و برقراری نظامِ عادلانۀ اسلام است.»
ائمه و فقهایِ عادل موظفند که حکومت را در اجرای احکام الهی، برقراری نظام عادلانۀ اسلام و خدمت به مردم به کار ببرند. حکومت برای آنان چیزی جز رنج و زحمت ندارد... حضرت علی(ع) دربارۀ این که چرا حکومت، حاکم و عهده دارِ کار شده
تصریح می کنند که برای هدف های عالی، برای این که حق را برقرار کند و باطل را از میان ببرد
سه شنبه, ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۵
مراسم گرامیداشت مرحوم سید علی نکویی چهارشنبه 18 فروردین از ساعت 20 به صورت مجازی از صفحه اینستاگرام شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان اصفهان برگزار می شود.
سه شنبه, ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۴

عناصر شناخت دولت مطلوب در اندیشه امام خمینی
با ظهور طلیعه تمدن جدید و پیدایش بحران مشروعیت در ساختارهای اقتدار سنتی، منازعاتی طولانی در جهت رهایی از این بحران ها اتفاق افتاده است. مضمون بسیاری از انقلاب ها چیزی جز یافتن پاسخی به بحران مشروعیت در ساختار سنتی نیست. سلطنت، پایدارترین و غالب ترین ساختار سنتی در ایران است که طی یکی ـ دو قرن اخیر، دچار نوسانات شدیدی در باب مشروعیت شده است، طی این دوره، برای حل چنین بحرانی، دو راه برون رفتِ مهم در نهضت مشروطه و انقلاب اسلامی رخ داده است که ما از آن ها به «مشروطیت» و «جمهوریت» یاد می کنیم. اساساً خود کلمه مشروطیت از ریشۀ شارت یا چارت «charta» گرفته شده و آن به معنای منشوری است که به موجب آن، پادشاه بخشی از وظایف خود را به نخبگان سیاسیِ غیرِ دربار تفویض می کند. اگر آن را مشتق از کلمه «شرط» هم بگیریم راه دوری را نرفته ایم، زیرا هدف از این امر، مشروط و مقید کردن قدرت پادشاه به قانون اساسی است. گفتمانِ غالب بر ذهن روشن فکرانِ ایرانی حتی تا آستانۀ انقلاب اسلامی، مشروطیت است؛ یعنی راهی که در منزل اولِ آن، شاه قدرت خود را با دیگران تقسیم کرده و در منزل آخر آن، سلطنت می کند و نه حکومت. این راه برون رفت، برای حل مشکلی است که تنها لایۀ نازکی از نخبگان را در قدرت سهیم کرده و سپس طی منازعاتی طولانی و یا شکل گیری و تجمیع منافع گروه های
سه شنبه, ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۳
عناصر شناخت دولت مطلوب در اندیشه امام خمینی
اخلاق و سیاست از پدیده های مهمی محسوب می شوند که از دیرباز در ستیز با یک دیگر به سر می برند. نوع نسبت و رابطۀ بین این دو متغیر پی آمدهای مثبت و یا منفی بزرگی برای اجتماع به دنبال می آورد و شاید به جرأت بتوان گفت یکی از مهم ترین عواملی که موجب نقطه عطف و تحوّل در سیاست و اندیشۀ سیاسی شده است به رابطۀ بین اخلاق و سیاست برمی گردد.
چهرۀ ژانوسی سیاست که آن را از جهتی زشت و پلید و شیطانی می نمایاند و از دیگر سو چهره ای پاک و مقدس و الهی برای آن ترسیم می کند، ریشه در نوع تعامل بین اخلاق و سیاست دارد که هر کدام گفتمانی خاص در ادبیات سیاسی جهان به خود اختصاص داده است.
سه شنبه, ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۰

عناصر شناخت دولت مطلوب در اندیشه امام خمینی
در میان اندیشمندان و مصلحان جهان در قرن های اخیر، حضرت امام خمینی ـ رضوان الله علیه ـ از این ویژگی منحصر به فرد برخوردار بوده است که توانست ضمن ارائه طرح تفصیلی روشن و مستدلی از نظریه حکومتی اسلام موفق به برپایی و اجرای آن گردد و جامعه ای با ریشه های عمیق تمدن و فرهنگ را در کشوری گسترده و برخودار از جای گاه برجسته ای در نقشه سیاسی ـ اجتماعی جهان در جهت انقلابی فراگیر رهبری کند و با حمایت گسترده و بی نظیر مردم، سیستم حکومتی مورد نظر خود را به اجرا درآورد و حکومتی نیرومند و پایدار را بر شالوده آن بر پا کند.ما در این نوشتار، در تکمیل مباحث پیشین خود در زمینه تبیین اندیشه سیاسی حضرت امام خمینی ـ رضوان الله تعالی علیه ـ طی چند مطلب، به طور مختصر و ساده به بررسی و تبیین یکی از مهم ترین ارکان اندیشه سیاسی امام (که جایگاه مردم در سیستم حکومتی اسلام است) می پردازیم. مطلب اول: ارکان عقلی حکومتبنابر آن چه عقل نظری و عقل عملی حکم می کند، حکومت در هر جامعه و در هر زمان و مکانی باید بر دو پایه اصلی: قدرت و مشروعیت استوار گردد، زیرا حکومت بدون قدرت حکومت نیست و حکومت بدون مشروعیت ظلم است.به مقتضای حکم عقل نظری، حکومت باید از قدرت برخوردار باشد تا بتواند نظم را در جامعه بر پا کند و به مقتضای حکم عقل عملی، حکومت باید مشروعیت داشته باشد؛
سه شنبه, ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۴
من از جهتی نگرانم و از جهتی خوشحال...
سه شنبه, ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۹
از خارج هیچ ترسی نداشته باشید، از داخل خودمان بترسید.
سه شنبه, ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۰
دوشنبه, ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۶
حضرت امام در دوران زندان و حصر که فرصت مطالعه و تأمل بیشتری یافته بودند به این نتیجه می رسند که باید خودشان بر اساس آیه شریفه « قل انما اعظکم بواحده ان تقوموا لله» به شخصه برای برپایی حکومت مبتنی بر قسط و عدل بپا خیزند پانزده سال بعد در سالروز همان ایامی که حضرت امام از زندان و حصر آزاد می گردد با استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران عصری جدید به رهبری امام آغاز می شود و می توان گفت: پایان حصر امام، آغازی است بر عصر امام.
دوشنبه, ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۹