خرداد ماه 1390
2011 May

  بازگشت به پرتال گاهنامه شماره 9
 
 





«امام، زن و رهايى از دو رويكرد»

حجت‏الاسلام والمسلمين سيد جعفر اردبيلى

بررسى ابعاد گوناگون مشكلات و معضلات جامعهءزنان، بويژه زن مسلمان ايرانى پيش از انقلاب اسلامى، نيازمند فرصت و فراغت بيشترى است؛ اما آنچه كه سعى برتبيين آن داريم، نقش و تاثير بسزاى حضرت امام(ره) در روشنگرى و بيان سوء برداشتها و نيتهاى پليدى است كه سعى و تلاش وافر براى توقف رشد بهينه جامعه زنان مسلمان كردند.

با نگاهى كلان در طول تاريخ بشرى مى‏توان مدعى شد، طبقات، اصناف و گروههاى مختلف اجتماعى هر يك به نوعى در حركتهاى اجتماعى مؤثر بوده؛ و بنا به تعبيرى حتى تأثير متقابل و يا كنشهاى متقابل ايجاد كرده‏اند.

«گى‏روشه» كه شايد مبدع اين رويكرد محسوب مى‏شود، بر وجود چنين تأثيراتى تأكيد مى‏ورزد؛ اما آنچه ما در پى بيان و توضيح آن مى‏باشيم، تبيين چگونگى دو گروه اجتماعى به ظاهر رودرروى، كه در نهايت امر و انتهاى مسير مى‏توانند موجب پيدايش يك تأثير باشند.

هميشه جامعه انسان بويژه جوامع سنتى در حال رشد، مركب از اين دو گروه و صنف اجتماعى است كه در جستارهاى سياسى مى‏توان آن را به كندروها و تندروها تقسيم كرد.

از ديدگاه دينى و مذهبى، واپس‏گرايان و تجددخواهان و يا به تعبير حضرت امام (ره) مقدس نمايان متحجر و تجددگرايان بى‏دين، [1] دو دم شمشيرى هستند كه در انتها يك محصول را به بار مى‏نشانند، اين تعبيرات در تاريخ دينى و سخنان حضرت اميرالمؤمنان على بن ابيطالب (ع) نيز هست. ايشان مى‏فرمايند:

قصم ظهري اثنان، جاهل متنسك، عالم متهتك[2] دو كس كمر مرا شكستند، نادان مقدس‏نما و داناى بى‏پروا و بى‏دين.

نقش اين دو گروه در تخريب جوامع سنتى و ديندار آنچنان عميق و ماندگار بوده كه توضيح و تفسير اين ادعا، سالها تحقيق و بررسى را در دهها هزار برگ به عنوان شاهد گفتار مى‏طلبد.

از آنجا كه نيازهاى جسمانى است و غرايز مادى بشر يكسان است و هر يك از افراد بشر در پى اشباع و سيراب كردن نيازهاى خود مى‏باشند، تمامى انسانها سعى مى‏كنند به نوعى با توجيهات متناسب با تفكراتشان به مطامع نفسانى خود دست يابند و موانع را رفع و يا تفسير نمايند.

دو بليّه‏اى كه دامنگير جامعهء زنان مسلمان ايرانى شده بود از سوى اين دو گروه‏اجتماعى،خود موجبات عقب ماندن زنان را در ايران فراهم كرد؛ بدين ترتيب كه از يك سو، آنان بازيچه دست شهوت‏رانان به ظاهر ديندار و زياده‏طلب شده، و اصرار بر رنگ‏آميزى اين زياده خواهى به نام دين مى‏كردند و از سوى ديگر گرفتار شهوت پرستان نا اهلى گرديدند كه براى توجيه مطامع نفسانى خود منكر وجود هرگونه تعهدى در وجودانسانى مى‏شدند و اصولاً پيشرفت را در گرو بى‏قيدى و رهايى از تعهدات دينى و عرفى معرفى مى‏كردند.

حضرت امام(ره) با دقت نظر و فراست الهى خود در اين ميدان رزم و مبارزه، ستيزرا بر عليه هوا و هوس، انحراف و كجروى آغاز كردند. ايشان فرمودند:

«خداوند شما را با كرامت خلق كرده است، آزاد خلق كرده است. خداوند همان طورىكه قوانينى براى محدوديت مردها در حدود اينكه فساد بر آنها راه نيابد دارد، در زنهاهم دارد، همه براى صلاح شماست.

همۀ قوانين اسلامى براى صلاح جامعه است. آنها كه زنها را مى‏خواهند ملعبه مردان و ملعبه جوانهاى فاسد قرار بدهند، خيانتكارند. زنها نبايد گول بخورند، زنها گمان نكنند كه اين مقام زن است كه بايد بزك كرده بيرون برود، با سرِ باز و لخت، اين مقام زن نيست، اين عروسك بازى است نه زن، زن بايد شجاع باشد، زن بايد در مقدرات اساسى مملكت دخالت بكند، زن آدم ساز است، زن مربى انسان است».[3]

در شرايطى كه برخى روايات، ما را از حكومت كردن و يا دخالت زنان در امور جامعه پرهيز مى‏دهد، اينگونه روايات، خود دستاويزى براى برخى مقدسان قشرى براى نفى هرگونه دخالت زنان در امور اجتماعى خواهد بود. حضرت امام در اين جمله و جملات ديگر كه در پى خواهد آمد، زن را ترغيب به دخالت در مقدرات اساسى و امور مهم اجتماعى مى‏نمايند تا شبهه دور ماندنِ نيمى از جامعه انسانى از فعاليتهاى اجتماعى را به عنوان ديندارى بر طرف نمايند.

شيوه و سيرۀ عملى حضرت امام (ره) در خانواده نيز به ما نشان مى‏دهد كه چه جايگاهى براى زنان قائل بوده، و هرگز سعى نمى‏كردند شيوۀ زياده خواهان را تأييد نمايند.

دومين مصيبتى كه دامنگير زنان جامعه ايران اسلامى شده، و سير قهقرايى را براى ايشان رقم زد، اشاعه جهل و بيسوادى است. جهل قشرى كه هميشه تحصيل و كسب علم را منافى با جنس زن مى‏دانست، در طول قرنها فعاليت خود، آنچنان ضربه‏اى بر پيكر اصلى زنان جامعه ما وارد آورد كه براى اصلاح آن قرنهاى متمادى نياز به چالش و فعاليت مثبت مى‏باشد.

حضرت امام (ره) در پاسخ به سؤال در خصوص «محدوده فعاليت زنان» مى‏فرمايند:

«چنان موضوع آزادى زن را براى مردم مشتبه كرده‏اند كه خيال مى‏كنند فقط اسلام آمده است كه زن را خانه‏نشين كند. چرا با درس خواندن زن مخالف باشيم؟ چرا با كار كردن زن مخالف باشيم؟ چرا زن نتواند كارهاى دولتى انجام دهد؟ چرا با مسافرت كردن زن مخالفت كنيم؟ زن چون مرد، در تمام اينها آزاد است، زن هرگز با مرد فرقى ندارد».[4]

از سوى ديگر مدرن خواهان بى‏تعهد نيز مبدأ پيدايش جهل ديگر شدند كه شايد به وضوح و روشنى دسته اول نبوده، و برخى نيز آن را جهل نپندارند؛ اما حضرت امام آن را نوعى از جهل و نادانى مزمن محسوب مى‏داشتند و مى‏فرمودند:

«زنان شجاع ما ديگر از بلاهايى كه غرب به عنوان تمدن به سرشان آورده است، به ستوه آمده‏اند و به اسلام پناهنده شده‏اند». [5]

تشويق فراوان و حمايت بى‏دريغ حضرت امام (ره) از تحصيل و پيشرفت علمي زنان در سيره خصوصى و شيوه خانوادگى ايشان مشهود است؛ و اين در شرايطى بود كه در همان زمان برخى طبقات اجتماعى و اصناف جامعه، دختران و زنان خود را از كسب علم و فضيلت به نام دين و ديندارى تا بدانجا باز مى‏داشتند كه حتى برخى از ايشان از دانش سواد اوليه، يعنى خواندن و نوشتن محروم بودند؛ و اين ننگ كه مدرسه نرفتن زنان، نشانه فضيلت است، براى جامعه مسلمانان تا ابد باقى ماند. آنان اينچنين فضيحتى را به نام فضيلت تا سالهاى اخير و حتى پس از انقلاب برخود افتخار مى‏انگاشتند. تحصيلات عالى و كسب كمالات علمى در قشر بانوان خانوادۀ حضرت امام(ره) گوياى مبارزۀ عملى ايشان با چنين جهلى مى‏باشد، ايشان بارها و بارها به مسئولان و دست‏اندركاران كشور سفارش مى‏كردند كه آموزش و تعليم و تعلم ارتباطى با جنسيت افراد ندارد.

ايشان مى‏فرمايند:

«زنان از نظر اسلام، نقش حساسى در بناى جامعه اسلامى دارند و اسلام زن را تا حدى ارتقا مى‏دهد كه او بتواند مقام انسانى خود را در جامعه باز يابد و از حدّ شى‏ء بودن بيرون بيايد و متناسب با چنين رشدى مى‏تواند در ساختمان حكومت اسلامى مسئوليتهايى به عهده بگيرد. 6- صحيفه امام ، ج 4 ، ص 436

اعطاى برخى مسئوليتهاى سنگين به زنان و اصرار بر همراهى ايشان در سفرهاى خارجى مانند همراهى يك زن مسلمان به عنوان سفيرى در جمع ديگر سفيران به اتحاد جماهير شوروى همگى گوياى اين مدّعا مى‏باشد.

در سنگر ديگر و مبارزه‏اى بى‏امان با مدرن زدگان و تجددخواهان، ايشان ارزش علم را از پستى رذالت و آلودگى فساد جدا كردند، و مى‏فرمودند:

«مراقب باشيد از شما توسط وسايل جديد بهره‏كشى نشود: « اسلام نمى‏خواهد كه زن به عنوان يك شى‏ء و يك عروسك در دست ما باشد. اسلام مى‏خواهد شخصيت زن را حفظ كند و از او انسان جدى و كارآمد بسازد».[6]

و يا مى‏فرمودند: «ارزشها را داشته باشيد و در هنگامى كه شما مى‏خواهيد دانش‏اندوزى كنيد، همان‏گونه كه شيوه و ساختار اديان توحيدى ابتدا نفى و مبارزه با هر بدى و معبودى است بنا بر كلمه «لا اله» تثبيت خوبيها هم با كلمه «الااللّه‏» سازگار وميسر مى‏باشد». اين بيان شيوايى است كه حضرت امام(ره) در بازگرداندن شخصيت واقعى زنان به كار مى‏بستند. اجازۀ شفاهى و سيره عملى حضرت امام(ره) در ورود زنان به سياست، حق رأى و انتخاب شدن، كانديداتورى مجلس و ديگر مصادر و پستهاى مهم كشورى و لشكرى و تشويق بر تحصيل و كسب مدارج عالى علمى، اجازه ورود به صحنه‏هاى هنر، نمايش، ادبيات، شعر و بسيارى ديگر از هنرهاى تجسمى و نوين در راستاى آفرينش ارزشهاى اسلامى و انسانى از ديگر فعاليتهايى بود كه حضرت امام براى تثبيت خوبيهاى ماندگار و اعتلاى مقام زنان ايرانى مسلمان به انجام رساندند. به عنوان نمونه پس از پخش مجموعه تلويزيونى پاييز صحرا و جبهه‏گيرى تند برخى افراد در برابر ظاهر افراد و نوع نمايش، به عنوان دلسوزى براى اسلام، حضرت امام (ره) با ارائه برخى تذكرات كوچك، اين مجموعه را تأييد كردند.

مواضع حضرت امام (ره) در برابر فيلم مبتذل و يا موسيقى انحرافى، فقط بنابر شيوه تعبدى موضوع نبوده، بلكه ملاك مهم براى جلوگيرى از اشاعه اينگونه مفاسد از سوى ايشان نتايج و محصولاتى است كه اين مفاسد بر جاى گذاشته، و موجبات تخدير جامعه را فراهم مى‏آوردند و آن را از فعاليت مثبت و پرسرعت باز مى‏داشتند.

بر همين اساس، شيوۀ حضرت امام (ره) در بازيابى و استحصال بهينه زنان مسلمان، بازگرداندن شخصيت، هويت و نقش واقعى زنان به آنان مى‏باشد. همان‏گونه كه مى‏فرمايند:

«در نظام اسلامى، زن به عنوان يك انسان مى‏تواند مشاركت فعال با مردان در بناى جامعۀ اسلامى داشته باشد؛ ولى نه به صورت يك شى‏ء نه او حق دارد خود را به چنين حدى تنزل دهد و نه مردان حق دارند كه به او چنين بينديشند».[7]

اينك در سالهاى فقدان آن ابرمرد تاريخ جهان و اسلام، برماست كه با مبارزه‏بى‏امان در دو جبهه با مقدس مآبان و تجدد خواهان بى‏دين و حفظ تعادل و دورى از هرگونه افراط و تفريط، اجازه ندهيم جامعهء اسلامى بويژه جامعهء زنان مسلمان از مسير صحيح منحرف شده، و در يكى از دامهاى اصناف بالا گرفتار آيند؛ و بدانيم رشد و ترقى هر جامعه مديون همه اقشار آن جامعه مى‏باشد و جنسيت نمى‏تواند مانع پيشرفت يا پس رفت جوامع بويژه كشورها و جوامع در حال توسعه باشد. خطر جدى در سالهاى اخير، ارائه سليقه‏هاى مختلف و بى‏اساس است كه سردرگمى و نوعى از هيجانات كاذب را موجب گرديده كه به نوبۀ خود موجبات بى‏هويتى جديدى را فراهم مى‏آورد. بايد توجه داشت كه سليقه‏هاى گوناگون تا زمانى كه حول محور ملاكهاى عميق و ريشه‏دار طرح و ارائه شود، هيچ خطرى را در پى نخواهد داشت؛ اما دو گروه مذكور با تغيير چهره و ورود از مسيرهاى جديد و اشاعه سليقه‏هاى غيراصولى، موجب تخريب جدى و بى‏هويتى نوينى در جامعه خواهند شد كه بر پيروان آن پير عزيز است تا با ادامه مبارزه و پرداختن به شيوه‏هاى نو از ورود و اشاعه اينگونه تفكرات و سليقه‏هاى فردى و اغراض فردى جلوگيرى كنند.



1- برگرفته شده از پيام 3/12/67 حضرت امام ره، معروف به منشور روحانيت.

2- المواعظ العدديه باب الاثنان.

3- صحيفۀ امام؛ ج 6، ص 301.

4-صحيفۀ امام؛ ج 5، ص 294.

5-صحيفۀ امام، ج 522، ص 541.

6-ـ صحيفۀ امام، ج 5، ص 294.

7- صحيفه امام ، ج 4 ، ص 414.