|
|||||||
سرمقاله
نجوایی با امام در آستانه روز زن
این قامت بلند بزرگی، ای سرو بلند آزادی، ای آستان امن
ای امام!
ای اصولی دوران ، ای عارف مهربان ، ای فیلسوف ژرف اندیش نحله ها ، ای زاهد بیداریها ، ای عالم عمل ، ای خمینی دلها ،
ای همنشین رازهای بسیجیان ، ای همنوا با نجوای سوته دلان ، ای سینه بزرگ رازهای نهان ، ای غم کشیده ستمدیدگان ، ای بابای صبور شاهدان ، ای همناله آه بیوه زنان ،
ای پدر ، ای پیر جماران ،
ای مونس تنهاییت ولی عصر ( عج ) ، ای در اشکهای شبانه ات یاد هجر او ، ای بیقرار آمدنش قرار تو ، ای یاراو ، ای یار او ، نائب بی مثال او ، مادر تو همه چیز را یافته ،
و در تو ما ، بی نیاز ، بنشسته بر ساحل ناز بودیم و خرامان خرامان دامن می کشیدیم و بر پدری و امامی تو می بالیدیم و بر سایه چتر تو آرام گرفته بودیم و از ثمرات درخت زندگی تو ، کوله بار ها اندوخته و ره توشه ها برداشته ایم.
ای لوح معارف وجود ، ای آینه دار ملکوت ، ما در صافی دل تو ، از انوار آسمان ، خیره مانده ایم و بر ظهور جلوه های تو حیرانیم که چگونه از میان غبار سالیان سال جمود ، رشحات معنوی قرآن را بر زبانهای مختلف خواندی و تعابیر دوباره به میدان آمده را جان دادی و بر سلیقه های مانده از اعصار گذشته تاختی و به پوییشان خواندی و بر عرفان دقیقه اهل بیت ، کوشیدی و آن را تعلیم مردمان ساختی .
ای مجتهد به اجتهاد زمانه ، تو از ثابتات دین نگذشتی و سنت را قوام بخشیدی و جواهر را ستودی و از دل آن فقه پویا را عیان ساختی .
ای مبدع زمان و مکان در اصل فقه ، چه زیبا بر این دو اصل ، بنای اجتهاد را گذاشتی و حوزه ها را به تحول خواندی و فرمودی « زمان و مکان دو عنصر تعیین کننده در اجتهادند . مسأله ای که در قدیم دارای حکمی بوده است ، به ظاهر همان مسأله در روابط حاکم بر سیاست و اجتماع و اقتصاد یک نظام ، ممکن است حکم جدیدی پیدا کند . بدان معنی که با شناخت دقیق روابط اقتصادی و اجتماعی و سیاسی ، همان موضوع اول که از نظر ظاهر با قدیم فرقی نکرده است ، واقعاٌ موضوع جدیدی شده است که قهراٌ حکم جدیدی می طلبد. » ( از پیام امام به مراجع و حوزه ها ، اسفند 67 ) ، تا ما در شناخت ظاهر خویش از اسلام در نمانیم و به مدد دین خداوند ، راههای جدید سعادت را جسته و احکام خداوند را محدود به عصری خاص نکنیم .
فیلم |
حضرت فاطمه زهرا (س) الگوى زن مسلمان فریده مصباحی: سپاس خداى بارى تعالى را كه صحن و سراى نورانى مصطفى (ص) را با عطر عصمت ياس معطر ساخت و دامن عفيف خديجه كبرى (س) را با پرتو نور محمدى منور نمود. همانا اوست كه طلوع خجستهاش كوثر نبوت شد و نخل وجودش بر زن مظلومجاهليت سايه افكند. او فاطمه شد تا رهروانش را از آتش برهاند و صديقه، تا «اولئك هم الصدّيقون» را معنا كند. با آيۀ تطهير طاهره شد و نفس مطمئنهاش با «ارجعى الى ربك» راضيه.
شايد محدثه، در مصحفش خبر مىدهد كه در سالروز ميلاد مباركه، در عصرى كه نزديك بود حصار پولادين تحجر و تنگ نظرى از يكسو و تبليغات استثمارگرانه از سوى ديگر هويت دينى و انسانى را به اضمحلال كشاند، خمينى كبير (س) از سلالۀراستينش متولد مىشود تا علمدار نهضت سرخ شجرۀ طيبهاش شود. او آموختههايش از قرآن كريم، سيرۀ معصومين (ع) و فقه سنتى را به گونهاى تبيين مىكند تا براى انسان گريز پا و سرگردان عصر تمدن و تكنولوژى قابل فهم و اجرا باشد. كتابش فقه سنتى را پويا و تعليماتش سكون دينى را به انقلاب اسلامى تبديل نمود. گفت و گوحقوق زن در اسلام و اندیشه امام
گفتگو با آیت الله موسوی بجنوردی
خانم دکتر سلطانی : بسم ا... الرحمن الرحیم ؛ در خدمت استاد بزگوار حضرت آیت ا... بجنوردی هستیم و متشکریم از اینکه وقت شریفشان را به بنده دادند و می توانیم از محضر ایشان استفاده بکنم ، با توجه به اینکه زن از نظر بنده ، قلب عالم آفرینش است و محور زندگی انسانها ؛ تصور می کنم چه آن قلبی که گوشتپاره صنوبری و قلب فیزیکی حساب بشود و چه آن قلبی که محل تجلی انوار الهی است در هر دو صورت آسیب پذیر بشود ، به جامعه آسیب می خورد . با توجه به این مسأله می خواهیم ببینیم که چه مسائلی در زمینه فرهنگی از دیدگاه حضرت امام مطرح بوده است ؟ نقش این عنصر و این موجود ؛ یعنی زن را درجامعه از بعد فرهنگی می خواهیم شناسایی بکنیم ، هم از دیدگاه علما ، هم از دیدگاه حضرت امام ( ره ) ؛ مجموع نظر و پیشنهاد حضرتعالی با توجه به این مسأله چیست ؟ به نظر شما زن در توسعه فرهنگی چه نقشی دارد ؟
در این شماره می خوانید |
||||||