هر روز با امام / ۱۰ اردیبهشت / نگاهی به اتفاقات دوران حیات امام

در این نوشتار سعی بر این است که به اهم وقایع و رخدادهای حیات پربرکت حضرت امام خمینی (س) اشاره گردد. ضمنا در ادامه مناسبتهای ملی و مذهبی روز را در سیره و اندیشه امام جستجو می کنیم...

کد : 177768 | تاریخ : 10/02/1403

قم؛ ۱۳۴۲_ بیانات در جمع اعضای انجمن اسلامی دانشگاه تهران (ماهیت اصلاحات ارضی)

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱، ص ۱۹۱

***

نجف اشرف؛ ۱۳۵۱_ نامه به آقای سید احمد خمینی (خانوادگی ـ سفارش به ادامه تحصیل و تهذیب)

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲، ص ۴۳۱

***

نجف اشرف؛ ۱۳۵۴_  نامه به آقای محمد شریعت اصفهانی (شیخ الشریعه) درباره حزب رستاخیز

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۳، ص ۸۷

***

قم؛ ۱۳۵۸_ نامه به آقای ابراهیم یزدی وزیر امور خارجه (قطع رابطه سیاسی ایران با مصر)

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکتر ابراهیم یزدی، وزیر امور خارجه

     با در نظر گرفتن پیمان خائنانۀ مصر و اسرائیل و اطاعت بی چون و چرای دولت مصر از امریکا و صهیونیسم، دولت موقت جمهوری اسلامی ایران قطع روابط دیپلماتیک خود را با دولت مصر بنماید.

10 / 2 / 58

روح الله الموسوی الخمینی

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۷، ص ۱۶۸

***

قم؛ ۱۳۵۸_ پیام به آقای معمر قذافی (وحدت، رمز پیروزی)

اهم پیام:

ملت شریف ایران همچون برادران اسلامی صدر اسلام و عصر وحی با فقدان سازوبرگ جنگی و با دست تهی، لکن با قدرت ایمان و ایثار خون و فداکاری در راه اسلام و سبقت به شهادت در راه هدف به پیروزی رسید و دشمنان مستبد و مستعمر و مستثمر را از صحنه خارج و در زباله دانی تاریخ دفن کرد. این اسلام و عقیده بود که ما را پیروز کرد. ملتها و دولتها اگر بخواهند به پیروزی و هدفهای اسلامی به تمام ابعادش که سعادت بشر است برسند، باید اعتصام به حبل الله کنند، از اختلافات و تفرقه بپرهیزند و فرمان حق تعالی را وَاعْتَصموا بِحبْلِ الله جمیعاً ولا تَفَرَّقوا را اطاعت نمایند.. 

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۷، ص ۱۶۹ - ۱۷۰

***

تهران، شمیران، دربند؛ ۱۳۵۹_ پیام به ملت ایران به مناسبت روز جهانی کارگر (تجلیل از کارگران زحمتکش)

اهم بیانات:

روز کارگر را به ملتهای زحمتکش و خصوص کارگران به واژۀ اعم، تبریک عرض می کنم. کارگران از ارزشمندترین طبقه و سودمندترین گروه در جامعه ها هستند. چرخ عظیم جوامع بشری با دست توانای کارگران در حرکت و چرخش است. حیات یک ملت، مرهون کار و کارگر است. کار خلاصه نمی شود به جنبش مخصوص و کارگر خلاصه نمی شود به گروهی خاص؛ و به این انگیزه، روز کارگر روز همۀ ملت است نه بخش خاصی از آن. از این عموم استثنا می شود کارهای تخریبی و کارگران مخرب؛ هم آنان که به اسم طرفداری از کارگران از کار آنان جلوگیری می کنند و پشت نقاب طرفداری از دهقانان، خرمنهای آنان را که حاصل دسترنج یکسالۀ آنان است به آتش می کشند، و زیر ماسک خدمت برای کارگران در کارخانه ها با تمام توان اخلال می کنند؛ این روز از آنان نیست و از دشمنان آنان است.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۲، ص ۲۶۴

***

جماران؛ ۱۳۶۰_ پیام به کارگران و ملت ایران (نقش کارگران در استقلال کشور)

اهم پیام:

مبارک باد روز کارگر بر خصوص کارگران گرانقدر و بر عموم ملت و مستضعفان جهان. بزرگداشت روز کارگر، این ستون فقرات استقلال کشور و این اسطورۀ سرنوشت ساز و رهایی بخش از وابستگیها و پیوستگیها، وظیفه ای است ملی و اسلامی و همگانی. طبقۀ شریف کارگر در این مدت کوتاه و خصوصاً بعد از تجاوز عمال اجانب به خاک میهن عزیز ثابت کرد که قادر است با خواست خداوند متعال، کشور عزیز خود را با کوشش شبانه روزی از وابستگی نجات دهد و مشت قدرتمند گره کردۀ خود را بر دهان یاوه گویان و تبلیغاتچیان خارج و تفاله های وابستۀ مزدور داخل کوبد و دست رد به سینۀ منحرفان و منافقان وابسته به چپ و راست با قدرت هر چه بیشتر زند.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۴، ص ۳۲۶ - ۳۲۷

***

جماران؛ ۱۳۶۰_ سخنرانی در جمع کارگران و اقشار مختلف مردم (نقش کارگران در استقلال کشور)

اهم بیانات:

من از خدای تبارک و تعالی توفیق شما برادران عزیز کارگر که آبروی کشور و اسلام هستید و برادران کشاورز که همدوش شما هستند، در به ثمر رساندن استقلال کشور، [خواستارم و] دعا می کنم و تشکر می کنم و همان طور که به آن اشخاصی که در سرحدات کشور را حفظ می کنند و نگهدار استقلال کشور هستند دعا می کنم، به شما هم، که همان رویه را دارید و به صورت دیگر حفظ استقلال کشور را، حفظ آزادی خودتان را می کنید با صورت دیگر، دعا می کنم و تشکر می کنم.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۴، ص ۳۲۸ - ۳۲۹

***

جماران؛ ۱۳۶۲_ حکم انتصاب آقای اسفندیار حسینی به سمت فرمانده نیروی دریایی

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۷، ص ۴۲۰

***

جماران؛ ۱۳۶۸_ نامه به آقای موسوی خوئینی ها (تکلیف حساب بانکی مربوط به اصل )

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲۱، ص ۳۷۴

***

انتهای پیام /*