با عرض سلام

پدر بزرگوار حقیر از مرحوم حضرت امام خمینی تقلید می کرده و باقی بر ایشان است. ایشان در نحوه ی محاسبه ی خمس زائد بر موونه ، به قول شخصی که وکالت از مراجع برای محاسبه دارد لکن سهل تر حساب می کند عمل می کند ولو شخص متروک القول اعلم از این شخص مقبول القول باشد! حقیر نیز اجمالا تتبعی داشته ام و ظاهرا این وکیل اشتباهاتی دارد و بسیار راحت حکم به عدم وجوب خمس میکند. حقیر در منزل بر سر سفره حاضر می شوم و از مایملک پدرم نیز استفاده می کنم، تکلیفم چیست؟ به خاطر مراعات حرمت پدر نیز نمی توانم تذکر جدی دهم، هر چند غیر مستقیم مطلب را عرضه داشته ام. چه کنم تا یقین داشته باشم مال حرامی مصرف نمی کنم. در پناه حضرت بقیة الله الاعظم موفق و موید و منصور باشید.

با سلام و تحیت

تا زمانی که یقین ندارید مال مورد استفاده متعلق خمس است می توانید تصرف کنید، به خصوص تصرف در اموال کسی که خمس مال خود را پرداخته و اکنون خود را بدهکار نمی داند. در این رابطه چند استفتاء از امام خمینی (س) آورده می شود:

بسمه تعالى فرزندان متدیّنى که در خانه گرفتار پدرانى هستند که خمس نمى ‏دهند و جدا شدن براى آن‏ها حرجى یا غیر ممکن است به خصوص در مورد خواهران، آیا نماز خواندن در خانه و با آن لباس و سایر تصرفات در اموال خانه و غیره چه حکمى دارد؟

بسمه تعالى، اگر یقین ندارند که در مال مورد تصرف آن‏ها خمس هست، مى ‏توانند تصرف کنند و در غیر این صورت، باید اجازه بگیرند. (استفتائات امام خمینی(س)، ج4، ص701، س5417)

چنانچه شخصى که خمس نمى‏ دهد و یا اعتقاد ندارد و یا شخصى که اصلاً مسلمان نیست دعوت به صرف غذایى بنماید و مدعو ناگزیر از قبول دعوت باشد، در صورت خوردن غذاى وى بایستى خمس غذاى صرف شده را بدهد؟

بسمه تعالى، دادن خمس در صور ذکر شده لازم نیست، مگر در صورتى که صاحب غذا معتقد به وجوب خمس باشد و یقین به وجود خمس در غذا داشته باشید. (همان، س 5418)

در بعضى جاها انسان وارد مى شود و علم دارد که حساب سال ندارند. غذا خوردن از آن منزل چه صورت دارد؟

بسمه تعالى، اگر علم به حرمت مقدار محل ابتلاء ندارد، جایز است. (همان، س 5419)

بسمه تعالى با عرض سلام و درود بى‏ پایان به امام امت، رهبر کبیر انقلاب اسلامى ایران و با عرض سلام و درود بر سروران عزیز در دفتر امام.

این‏جانب دانش ‏آموز سال چهارم دبیرستان هستم. از مدتى پیش سؤالى برایم پیش آمد که اکنون از شما سروران خواهانم که پاسخ آن را بدهید. پدر و مادرم مقید به اجراى دستورات اسلامى نیستند؛ لذا هیچ گاه خمس و زکات اموالشان را نمى ‏دهند. البته زکات شامل اموال آن‏ها نمى ‏شود و از موارد خمس هم فقط مى‏ توان منفعت کسب را ذکر کرد. و چون من هنوز محصل هستم و کسب و درآمدى ندارم؛ نیازمند به پدر و مادر مى ‏باشم. از این‏رو باید از اموالى استفاده کنم که خمس آن داده نشده است. آیا من حق تصرف در این اموال را دارم؟ و آیا من مى‏ توانم با چنین لباسى و یا در خانه ‏اى که خمس آن از طرف پدر و مادرم داده نشده نماز بخوانم؟ اگر نمى‏ توانم بخوانم، آیا باید قضاى آنچه را که تا کنون خوانده ‏ام به‏ جاى آورم؟

بسمه تعالى، اگر یقین نداشته باشید که در مالى که مورد تصرف شما است خمس هست، مى ‏توانید تصرف کنید. (همان، ص702، س 5420)

والسلام علیکم و رحمه الله

. انتهای پیام /*