پرسش جدید
در باره ی نقش بنی صدر باید گفت که وی در کتاب خاطراتش به نام «درس تجربه»، با اغراق درباره نقش خود در این مسئله و مسائل دیگر سخن گفته است. از جمله می گوید که از طریق عباسقلی بختیار (برادرزاده شاپور بختی...
اولین اصلی که در موضوع سیاست خارجی چه از حیث کلامی و چه از حیث فقه سیاسی بین شیعه و اهل سنت مشترک می باشد، اصل «دعوت» است. این اصل مبتنی بر چنین اعتقادی است که مسلمین وظیفه دارند به وجه احسن دیگران را به ارزشهای دینی دعوت کنند.
برای پاسخ به سوال فوق مقدمات زیر ضرورت دارد: - جوهر اصلی اسلام در حوزه عمل، مبتنی بر اخلاق است. لذا بخش عمده ای از آثار امام خمینی(س) با نگاه عرفانی و فلسفی با موضوعات اخلاقی به نگارش در آمده است...
در پاسخ به سئوال کننده عزیز باید گفت در حقیقت سه سئوال در یک سئوال مطرح شده که عبارتند از: - حضرت امام(ره) چه انتظاری از دانشگاه داشتند؟ - چه برداشتی از دانشگاه داشتند؟ (البته ممکن است منظور...
خوشبختانه نظر امام خمینی در این باره به قدری روشن و واضح است که نیازمند هیچ توضیح و تحلیلی نیست. ما اگر هنوز بر سر پیمانهای بی شماری که با امام بسته ایم، وفا داریم باید در آموزه ها وهشدارهایی که امام ...
امام خمینی(س) با درک درست از نقش زن و مسئولیت او در جامعه، در جهت هویت بخشی به زن مسلمان و احیای حقوق فردی و اجتماعی وی، اقدامات گرانسنگی را به انجام رساندند.
اندیشه سیاسی مبانی و اصول نسبتاً ثابت دارد اما آرای سیاسی متناسب با شرایط و موقعیت های مختلف می تواند تغییر کند. یکی از اصول ثابت اندیشه سیاسی امام خمینی(س) عدم سلطه گری و سلطه پذیری است که در قانون اساسی نیز همین معنا وارد شده است. بنابراین این سلطه چه از سوی آمریکا باشد و چه از سوی کشوری دیگر باید به نفی آن پرداخت.
روزنامه هایی که مضر به حال ملت نباشند و روزنامه هایی که نوشته شان گمراه کننده نباشد، آزادند.
خوشبختانه سئوال کننده محترم با فرض اینکه امام خمینی(ره) ابتدا مخالف نامزد شدن افراد روحانی برای تصدی ریاست جمهوری بودند، از چرایی رضایت بعدی ایشان سئوال دارند. حال آنکه تبلیغات دشمنان انقلاب و تایید ب...
امام(س) روی موضوع نه شرقی نه غربی نهضت اسلامی تاکید داشتند.
در اسلام، حرمت قمار[میسر] از ضروریات و مسلمات است،خداوند تبارک و تعالی در قرآن می فرماید: "یا أیها الذین آمنوا انما الخمر و المیسر و الأنصاب و الأزلام رجس من عمل الشیطان فاجتنبوه لعلکم تفلحون"(ما...
امام خمینی (س) در زمینه آنچه می توان ذیل حقوق شهروندی طبقه بندی کرد، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در ضمن طرح برخی مسائل فقهی و به ویژه، آن دسته از مسائلی که پس زمینه های کلامی هم دارند، با نگاهی به آینده و افقی هرچند در آن ایام دور از دسترس، توجهاتی به موضوعاتی کرده اند که نشان می دهد فقیهی با دغدغه های اجتماعی بوده اند.
اگر منبع اقتدار، مردم باشند، به هر مقدار ولی فقیه مقتدرتر شود، مردم سالاری واقعی تر خواهد بود...
حضرت امام، آزادی را ذاتی هر دو مفهوم سلبی و ایجابی می داند. در آزادی به مفهوم سلبی: «مردم عقیده شان آزاد است. کسی الزامشان نمی کندکه شما باید حتماً این عقیده را داشته باشید. کسی الزام به شما نمی کند که حتماً باید این راه را بروید. کسی الزام به شما نمی کند که باید این را انتخاب کنی. کسی الزامتان نمی کندکه در کجا مسکن داشته باشی. یا در آنجا چه شغلی را انتخاب کنی...
در برهه ای از زمان که امام خمینی(س) در صدر اخبار جهان قرار گرفت، سرآغاز عصری است که شخصیت ایشان موضوعات دیگر را در درجه دوم و سوم قرار داد.
خوب می دانید که من از همه کس به خلافت شایسته ترم. به خداسوگند تا هنگامی که اوضاع مسلمین روبه راه باشد و در هم نریزد، و به غیر از من به دیگری ستم نشود، همچنان مدارا خواهم کرد
دلایل آن را می توان در نامه ای که در 26 فروردین برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی و وزرا نوشتند، به خوبی دریافت. زیرا نامه 6 فروردین برای توجه دادن به شخص مرحوم آیت الله منتظری نوشته شده بود و به دلیل آن که بیان برخی نقاط ضعف آقای منتظری در آن بود، اصولاً قصد انتشار آن را نداشتند.
گفتمان اسلام گرای امام خمینی در برابر گونه ی نخست از روشنفکری دینی نیز قرار می گیرد. این گونه از روشنفکری که به مثابه ی «گفتمان تدافعی » شناخته می شود، درتلاش بود تا انگاره های مدرن غرب را همساز با تفکرات اسلامی ، تفسیر کند، امام خمینی این گفتمان تدافعی را رد کرد. وی نمی خواست که اسلام را درون سنتی از تاریخ در حال پیشرفت جای دهد که در آن دستاوردهای عمده به عنوان مواردی اساساً ملهم از اسلام بازتوصیف شوند.
امام خمینی (س) با همراهی مردم و اصالت دادن به حضور آنان در صحنه و با شعار نه شرقی و نه غربی انقلاب اسلامی را به پیروزی می رساند.
هر چند به واقع شاید به دلیل بنیانگذاری و رهبری بزرگترین انقلاب در جهان اسلام، امام خمینی را بیشتر شاید بتوان در حوزه عمل سیاسی قرار داد تا اندیشه سیاسی، اما با مراجعه به آثار مکتوب و شفاهی و عمل سیاسی ایشان که از نخستین اثر سیاسی اش با عنوان کشف اسرار آغاز شد و با ترسیم ولایت مطلقه فقیه در بازنگری قانون اساسی در سال 1368 پایان پذیرفت، بحث از ساختار اندیشه سیاسی حضرت امام به یک بحث جدید و کاملاً آکادمیک تبدیل شد
جبهه ملی در هر مقطع خاصی، ترکیبی از گروه های مختلفی بود که افرادی مذهبی مثل مرحوم آیت الله طالقانی و آیت الله زنجانی و بازرگان و سحابی تا افرادی لائیک مثل تیمور بختیار را شامل می شد. بنابراین اگر بخوا...
یکی از موضوعات مهم درعرصه ی حاکمیت دولت ها شیوه ی برخورد آنان با مخالفان سیاسی است که خاستگاه آن از جهات مختلف قابل بررسی می باشد. نکته ی در خور توجه این که آیا مخالفت کردن از جمله مخالفت با حاکمیت یک جرم است؟ و یا مخالفت کردن و اختلاف نظر مردمان یک امر طبیعی و از لوازم انسان بودن است؟ بی شک پاسخ گزینه ی دوم است. اختلاف نظر یک امر طبیعی است. آنچه مهم است اینکه هم موافقان و هم مخالفان یک نظام، اعلام موافقت و مخالفتشان باید در چارچوب قانون و با ابزارهای مسالمت آمیز باشد. سیره ی امام علی(ع)، قانون اساسی جمهوری اسلامی و هم چنین سیره ی عملی و نظری امام خمینی نشان می دهد که مخالفان دولت از حقوقی مثل حق تشکیل حزب، داشتن مطبوعات و حق آزادی بیان و شرکت فعالانه در اداره ی امور عمومی برخوردارند و سلب هریک از این حقوق عملی برخلاف قانون اساسی است. همان گونه که متمسک شدن مخالفان نظام به ابزارهای خشونت آمیز نیز عملی برخلاف قانون اساسی است. همچنین مخالفان دولت در ابراز مخالفت خود در چهارچوب قانون عادلانه و بطور مسالمت آمیز دارای حقند. افزون بر این آن ها از حقوقی بهره مندند و حتی اگر متهم به انجام جرمی شوند، رسیدگی به اتهامشان، آنان را از حقوق دیگرشان محروم نمی کند.
حضرت امام با تأکید بر اراده آزاد انسانی حق اظهار نظر، گفتگوی آزاد و استدلال منطقی را در تمام مسائل سیاسی - اجتماعی برای همه ملت قائل شده اند.
مرحوم آیت الله خویی نیز اگر چه اهل سیاست نبود، اما علیه مواضع سیاسی امام موضع گیری تندی نمی کرد و تا امام در نجف بودند، بین این دو مرجع روابط حسنه ای برقرار بود.
کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.