• کدام غسل احتیاج به وضو ندارد و می شود با آن نماز خواند؟ غسل های مستحبی مانند غسل جمعه، شب قدر و زیارت آیا کفایت از وضو می کند؟

    وضو برای انجام اموری که شرط صحت و یا شرط جواز و عدم حرمت آن هاست، واجب است. کما این که برای اموری که شرط کمال آن ها و یا شرط رفع کراهت آن هاست، مستحب می باشد. هر چیزی که به هر نحوی مشروط به وضو است، مشروط به غسل نیز می باشد. سؤال مورد بحث این است که آیا غسل واجبی هست که انجام آن انسان را از وضو گرفتن بی نیاز کند؟ غسل مستحبی چطور؟ در بین فقها حتی فقهای زمان حاضر هستند کسانی که می گویند غسل مستحبی وارد شده مثل غسل جمعه از وضو کفایت می کند. لیکن نظر امام خمینی (س) بر خلاف عقیده آنان است. ایشان می گویند از میان غسل های واجب تنها ...

  • آیا پس از مرگ یکی از زن و شوهر باز هم آن ها به هم محرم هستند و یا فوت موجب فسخ عقد نکاح می شود؟

    با سلام و تحیت هر شخصی میتواند به هر قسمت از بدن همسر فوت شده خود نگاه کند و بدن او را لمس نماید و فقط نگاه به عورت کراهت دارد. و حتی در غسل میت که مماثلت شرط است، یعنی باید غسل دهنده زن، مرد و غسل دهنده مرد، زن نباشد، زن میتواند شوهر خود را، و شوهر میتواند زن خود را غسل دهد. در این رابطه حضرت امام (س) در تحریر الوسیله چنین میفرماند: میّت و کسی که او را غسل می ‏دهد از نظر زن و مرد بودن باید مانند هم باشند، پس نباید مرد، زن را و زن، مرد را هرچند با پوشش و بدون لمس و نگاه کردن باشد، غسل دهد، مگر بچه ‏ای که عمرش از سه سال بیشتر نیست که هر یک از مرد و زن می ‏توانند بچه‏ ای که در جنسیت با آن‏ها همانند نیست را غسل دهند اگرچه برهنه باشد، و مگر زن و شوهر که می ‏توانند همدیگر را- حتی به طور برهنه- اگرچه هم‏جنس وجود داشته باشد، غسل دهند، حتی برای هر یک جایز است به عورت دیگری نگاه کند، اگرچه مکروه است. و فرقی بین زن حرّه، امه، دائم، موقت و زنی که طلاق رجعی داده شده قبل از پایان عدّه طلاق نیست، اگرچه در دوتای آخر (موقت، مطلقه رجعیه) اشکالی هست.( ترجمه تحریرالوسیله، ج1، ص79، م 7) والسلام علیکم و رحمه الله

  • باسلام:لطفابفرمائیدردمظالم جزءکدام یک ازپرداختهای سهمین مباشد.

    با سلام و تحیت رد مظالم عنوان مستقلی است و جزء خمس و زکات نمی باشد. به هر حق مالی ای که انسان به ناحق و از روی ظلم (مانند دزدی ,تلف کردن مال دیگری و یا خسارت وارد کردن به آن)، از شخص دیگری به ذمه خود آورده باشد مظالم گفته می شود. و به ادا کردن آن، رد مظالم اطلاق می گردد. در رد مظالم اگر صاحب مال را می شناسد، باید به او برگرداند و یا رضایت او را جلب نمایید، و اگر نمی شناسد، باید از طرف صاحبش صدقه دهد. در جلد 35 موسوعه امام خمینی(س) 21 استفاء در مورد رد مظالم ذکر شده است. در استفتائی چنین آمده است: ... اگر کسی در کوچکی ‏اش از کسی پول یا چیزی برداشته باشد... آیا پول او را می‏ تواند از طرف شخص به فقیر بدهد یا خیر؟ بسمه تعالی، اگر صاحب آن را می ‏شناسد، باید رضایت او را تحصیل کند و اگر او را نمی ‏شناسد، از طرف او به فقیر صدقه دهد. (استفتائات امام خمینی (س)، ج4، ص479، س4898) البته صدقه دادن به فقیر باید با اذن فقیه و حاکم شرع باشد. حضرت امام(س) در استفتائی چنین مرقوم داشته اند: آیا رد مظالم را باید تحت نظر فقیه جامع الشرایط و حاکم شرع پرداخت یا خیر؟ بسمه تعالی، منوط به اجازۀ حاکم شرع است. (همان، ص481، س4906) والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته