دیدگاه ها و نظرات
| ارسال به دوستان 0

پس گرفتن هبه

پرتال امام خمینی (س) / استفتائات

سؤال: در چه مواردی می‌توان هبه را پس گرفت؟

پاسخ کارشناس:
هبه، تملیک عینی است مجاناً و بدون عوض. و این همان هبه به معنای اعم است که شامل صدقه و سکنی و غیر آن می‌‏شود و اما معنای اصطلاحی خاص آن که در مقابل نظایر آن است، احتیاج به قیدهای خارج‏‌کننده دارد و مطلب سهل است. و گاهی از آن به «عطیّه» و «نحله» تعبیر می‌‏شود. و هبه، عقدی است که احتیاج دارد به ایجابی با هر لفظی که بر مقصود دلالت کند - مانند «هبه کردم (بخشیدم) به تو» یا «به ملک تو در آوردم» یا «این مال تو» و مانند این‏‌ها - و به قبول با چیزی که دلالت بر رضایت نماید. و عربی در آن معتبر نیست. و بنابر اقوی با معاطات - با تسلیم عین و تحویل گرفتن آن به عنوان هبه - واقع می‏‌شود. [۱]

حق رجوع در هبه
زمانی که هبه با قبض کردن، تمام شد، پس اگر برای صاحب رحم - پدر یا مادر یا فرزند یا ارحامی غیر از این‌‏ها - باشد، واهب در هبه حق رجوع ندارد. و اگر برای اجنبی باشد، مادامی‏‌که عین باقی باشد حق رجوع در آن دارد، پس اگر همه‏‌اش یا بعضی از آن تلف شود به طوری که با وجود این تلف عرفاً عین همان عین نباشد، در آن رجوعی نمی‌‏باشد. و بنابر اقوی، شوهر و زوجه در حکم اجنبی می‌‏باشند و احتیاط (مستحب) آن است که در هبه‏‌شان به یکدیگر، رجوع نشود. و همچنین اگر متّهب، عوض آن را - و لو این‌که مختصر باشد - بدهد، رجوعی نیست؛ چه این‌که دادن عوض با شرط شدن عوض در هبه باشد و چه بدون شرط - به این‌که عقد مطلق باشد، لیکن متّهب به واهب چیزی برساند و به او عوض بدهد - فرقی نمی‌کند. و همچنین اگر واهب از هبه‌‏اش قصد تقرب به خداوند متعال را داشته باشد، رجوعی نیست. [۲]

رجوع از هبه با فروش آن
اگر واهب، عین موهوبه را بفروشد، پس اگر هبه لازم باشد - به این‌که برای صاحب رحم یا در مقابل عوض یا قصد از آن قربت باشد یا عین از این‌که همان عین باشد خارج شده باشد - بیع فضولی می‏‌شود، بنا بر این اگر متّهب اجازه بدهد صحیح است. و اگر هبه لازم نباشد ظاهراً بیع صحیح است و از واهب واقع می‏‌شود و این رجوع در هبه خواهد بود. و این در صورتی است که به هبه‌‏اش التفات داشته باشد وگرنه در این‌که بیع آن، رجوع قهری باشد تأمل و اشکال است، پس احتیاط ترک نشود. [۳]

۱۴۰۲/۰۵/۱۸ – محمد ساعدی

[۱] موسوعة الإمام الخمینی، ج۲۳، تحریر الوسیلة، ج‏۲، ص:۶۱، کتاب الهبة، موسسة تنظیم و نشر آثار الإمام الخمینی (قدس سره) - ایران - تهران، چاپ: ۳، ۱۴۳۴ ه.ق.
[۲] همان، ص:۶۳، مسألة۸.
[۳] همان، ص:۶۵، مسألة۱۸.

دیدگاه ها و نظرات

برای ارسال نظرات از فرم پایین صفحه استفاده کنید.
مسئولیت نوشته‌ها بر عهده نویسندگان آنهاست و گذاشتن آنها به معنی تائید نظرات آنها نیست.
*
*
دیدگاه شما با موفقیت ارسال شد.
دیدگاه شما پس از تایید توسط مدیریت، نمایش داده خواهد شد.