• اخلاق و عرفان
احیاء تفکر ظلم ستیزی و عدالتخواهی اسلام در اندیشۀ سیاسی امام خمینی(س)

امام خمینی(س) رهبر بزرگ انقلاب اسلامی ایران از عالمان متعهد و بیداری است که هم در عرصۀ اندیشه و هم در میدان عمل پرچم مبارزه برای احیاء اندیشۀ دینی (در مورد ظلم ستیزی و عدالتخواهی) را در دوران معاصر برافراشت. او با احساس ضرورت امر احیاگری ابتدا به شناخت جوانب متعدد مسئله و علل و عوامل آن پرداخت، آنگاه به مقابله با علل و عوامل مرگ اندیشۀ عدالتخواهی و ظلم ستیزی همت گماشت.

عاشورا، پشتوانه تشیع
سید جعفر شهیدی

عاشورا، پشتوانه تشیع

آن چه در این بحث مطرح است، این که عراقیان چه می خواستند؟ و چرا حسین را خواندند و بدو وعده یاری دادند. سپس وی را تنها گذاشتند، تا با چنان وضع دردناکی کشته شود؟ آیا آنان که او را به نزد خود خواندند، همگی از بدعت هایی که در دین پدید آمده بود رنج می بردند؟ همه می خواستند سنت رسول زنده گردد؟ اگر چنین بود چرا نهضت پایانی چنان غم انگیز داشت؟

مربی خاموش
احمد احمدی

مربی خاموش

آدمی ما فی الضمیر خود را از دو راه -گفتار و رفتار- آشکار می سازد، و با آن که گفتار، به ظاهر مقصود را روان تر و رساتر و جامع تر و وافی تر بیان می کند، اما ارباب تذکر و اهل نظر و دانشمندان، از رفتار و کردار دیگران بیشتر می آموزند، تا از گفتار یا سخنان فصیح و بلیغ آنان. در صحنه های نمایش و در فیلم های سینمایی، هنرمند واقعی، کسی است که هدف را در قالب حرکت و رفتار دقیق و سنجیده نشان دهد، و برای بیان مقصود، یک سره از سخن گفتن بپرهیزد. دانش آموز و دانشجو، آن اندازه که از حضور به موقع معلم در کلاس، وقت گذاری وی برای درس و شاگرد، ادب برخورد، احترام به شخصیت شاگرد، مراعات حق و عدل در دادن نمره و... از او درس تربیتی می گیرند، از گفته های او نمی گیرند. سخن معلم، غالباً فراموش می شود، اما چهره و قیافۀ رفتاری وی در حالت های مختلف از یاد نمی رود. و همین هاست که بیشترین تأثیر را در تربیت پذیری بر جای می گذارد. البته ممکن است کسی هر دو هنر را داشته باشد، اما هنرِ داشتن گفتار نغز بدون داشتن رفتاری فراخور آن، گاه نتیجۀ وارونه می دهد، و حدیث شریف: «کونوا دعاة النّاس بِغَیر اَلسنَتِکُم» شاهد صدق این مدعاست.

احیاء تفکر ظلم ستیزی و عدالتخواهی اسلام در اندیشۀ سیاسی امام خمینی(س)

محمد حسین جمشیدی

احیاء تفکر ظلم ستیزی و عدالتخواهی اسلام در اندیشۀ سیاسی امام خمینی(س)

امام خمینی(س) رهبر بزرگ انقلاب اسلامی ایران از عالمان متعهد و بیداری است که هم در عرصۀ اندیشه و هم در میدان عمل پرچم مبارزه برای احیاء اندیشۀ دینی (در مورد ظلم ستیزی و عدالتخواهی) را در دوران معاصر برافراشت. او با احساس ضرورت امر احیاگری ابتدا به شناخت جوانب متعدد مسئله و علل و عوامل آن پرداخت، آنگاه به مقابله با علل و عوامل مرگ اندیشۀ عدالتخواهی و ظلم ستیزی همت گماشت.

عاشورا، پشتوانه تشیع

سید جعفر شهیدی

عاشورا، پشتوانه تشیع

آن چه در این بحث مطرح است، این که عراقیان چه می خواستند؟ و چرا حسین را خواندند و بدو وعده یاری دادند. سپس وی را تنها گذاشتند، تا با چنان وضع دردناکی کشته شود؟ آیا آنان که او را به نزد خود خواندند، همگی از بدعت هایی که در دین پدید آمده بود رنج می بردند؟ همه می خواستند سنت رسول زنده گردد؟ اگر چنین بود چرا نهضت پایانی چنان غم انگیز داشت؟

مربی خاموش

احمد احمدی

مربی خاموش

آدمی ما فی الضمیر خود را از دو راه -گفتار و رفتار- آشکار می سازد، و با آن که گفتار، به ظاهر مقصود را روان تر و رساتر و جامع تر و وافی تر بیان می کند، اما ارباب تذکر و اهل نظر و دانشمندان، از رفتار و کردار دیگران بیشتر می آموزند، تا از گفتار یا سخنان فصیح و بلیغ آنان. در صحنه های نمایش و در فیلم های سینمایی، هنرمند واقعی، کسی است که هدف را در قالب حرکت و رفتار دقیق و سنجیده نشان دهد، و برای بیان مقصود، یک سره از سخن گفتن بپرهیزد. دانش آموز و دانشجو، آن اندازه که از حضور به موقع معلم در کلاس، وقت گذاری وی برای درس و شاگرد، ادب برخورد، احترام به شخصیت شاگرد، مراعات حق و عدل در دادن نمره و... از او درس تربیتی می گیرند، از گفته های او نمی گیرند. سخن معلم، غالباً فراموش می شود، اما چهره و قیافۀ رفتاری وی در حالت های مختلف از یاد نمی رود. و همین هاست که بیشترین تأثیر را در تربیت پذیری بر جای می گذارد. البته ممکن است کسی هر دو هنر را داشته باشد، اما هنرِ داشتن گفتار نغز بدون داشتن رفتاری فراخور آن، گاه نتیجۀ وارونه می دهد، و حدیث شریف: «کونوا دعاة النّاس بِغَیر اَلسنَتِکُم» شاهد صدق این مدعاست.

 با نگاهی تاریخی، تحلیلی به علل و عوامل وقوع جنگ تحمیلی بررسی می شود: تاریخ جنگ تحمیلی عراق علیه ایران

به قلم سرتیپ 2 مسعود بختیاری

با نگاهی تاریخی، تحلیلی به علل و عوامل وقوع جنگ تحمیلی بررسی می شود: تاریخ جنگ تحمیلی عراق علیه ایران

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و از هم پاشیده شدن رژیم شاهنشاهی، حکومت عراق به زودی رژیم جدید ایران را به رسمیت شناخته و علاقه خود را به ادامه حسن همجواری و تشدید روابط دوستانه دو جانبه اعلام و ضمناً خواستار گردید که نظام انقلابی جدید ایران با تجدید نظر در قرارداد 1975 در بخش مربوط به اروند رود به ظلم و اجحاف وارد شده به عراق در رژیم سابق ایران را، خاتمه دهد، که البته ایران به استناد به لایتغیر بودن عهدنامه 1975 درخواست عراق را رد کرد و در کمتر از دو ماه پس از پیروزی انقلاب در ایران رژیم عراق به تدریج موضع خصمانه طرح ریزی شده ای را علیه ایران آغاز کرد، و با مطرح نمودن ادعاهای واهی و بی اساس در خلیج فارس، تحت عنوان احقاق حقوق حقه اعراب و اعلام پشتیبانی و حمایت از اقدامات و فعالیت های اقلیت های قومی ایران برای کسب خودمختاری، عملاً به نوعی در امور داخلی ایران دخالت کرد.

تاریخچه عزاداری سالار شهیدان

حجةالاسلام و المسلمین نظری منفرد

تاریخچه عزاداری سالار شهیدان

تأملی کوتاه بر الگوی مدیریتی حضرت امام (س) در دوران دفاع مقدس

تأملی کوتاه بر الگوی مدیریتی حضرت امام (س) در دوران دفاع مقدس

بر خلاف تصور عده ای از تحلیل­گران که شیوه مدیریت حضرت امام را در دوران جنگ تحمیلی صرفاً فردی یا کاریزماتیک، ایشان در کنار مردم مداری از مدیریت سیستمیک نیز در مدیریت جنگ استفاده می کردند.

امام خمینی (س) و دنیای شعر

امام خمینی (س) و دنیای شعر

امام خمینی (س) در اشعار خود به مرحلۀ «فنای انسان» اشاره داشته و معتقدند: انسان تا زمانی که از مراتب خودخواهی و خودبینی رها نشود، به «فنا» نمی رسد؛ و نمی گوید که عقل مادیگرای مرا از بین ببر و مرا مست کن تا از جام «الست» بی نیاز و از خود بیخود شوم. پس به لطف خود، فنا و عدم مرا بیشتر کن و خودم را به من بنما.

به مناسبت میلاد امام موسی کاظم (ع)

به مناسبت میلاد امام موسی کاظم (ع)

حکام جائر می دیدند که اگر امام موسی بن جعفر (ع) آزاد باشد، زندگی را بر آنها حرام خواهد کرد؛ و ممکن است زمینه ای فراهم شود که حضرت قیام کند و سلطنت را براندازد. از این جهت مهلت ندادند اگر مهلت داده بودند، بدون تردید حضرت قیام می کرد. شما در این شک نداشته باشید که اگر فرصتی برای موسی بن جعفر (ع) پیش می آمد، قیام می کرد و اساس دستگاه سلاطین غاصب را واژگون می ساخت.

نگاهی به شخصیت آیت الله طالقانی از منظر امام خمینی

نگاهی به شخصیت آیت الله طالقانی از منظر امام خمینی

ادبیات فاخر امام خمینی درباره آیت الله طالقانی از آن مرحوم شخصیتی ستثنائی، جامع، عامل و دارای ابعاد گوناگون ترسیم می کند.

بازشناخت غدیر ضرورت زمان ما

یادداشتی از حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی خسروی

بازشناخت غدیر ضرورت زمان ما

غدیر نعمت است و تمام نعمت. غدیر دین است و کمال دین. افسوس که کسانی قدر این نعمت را ندانستند و دین را ناقص خواستند.

صفحه 1 از 41 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | بعدی >