• اخلاق و عرفان
مروری بر روند رخداد انقلاب اسلامی

همه شهرها و خیابانهای ایران شاهد حضور مردمی در دفاع از حکومت اسلامی بودند. سایروس برام، خبرنگار معروف غربی، که خود شاهد اوضاع بود در توصیف اجتماع و اشتیاق مردمی چنین می نگارد: نمی دانم در کدام کشور و در کدام دوران ملتی این چنین خرم و خندان شده است اما می دانم که ایرانیان دیریست، قرنهاست که چنین یکدل و یکصدا و چنین شاد و سرحال نبوده اند من هرگز ایرانی را این چنین خندان ندیده ام... هرگز مردی یا زنی از این تبار اندوه بی پایان را ندیده بودم که در ملأ عام و سراسر روز خنده از لبهایش از چشمانش و از دستهایش دور شود... هرگز این همه اشک شوق ندیده بودم.

دیوان سالاری و انقلاب: مورد ایران اسلامی
علی فرازمند

دیوان سالاری و انقلاب: مورد ایران اسلامی

تمسک به ارزش های اسلامی انصاف، صداقت، انجام خوب وظایف، پاسخگویی و تقید بر اخلاق و همچنین لیاقت یکی از الزامات مهم برای بهبود فرهنگ اداری ایران هستند.

حدود تأثیرپذیری انقلاب اسلامی از فرهنگ و تاریخ شیعه
محمد صدقی

حدود تأثیرپذیری انقلاب اسلامی از فرهنگ و تاریخ شیعه

قوی ترین حربه دفاعی این انقلاب و مؤثرترین اسلحۀ پیشرفت آن ایمان ملت به نیروی خویش و بازگشت به ارزشهای اصیل اسلامی است. ابرقدرتها از یک چیز وحشت دارند و آن آگاهی و بیداری مسلمانان است و راه این بیداری آشنایی با تاریخ و فرهنگ خودی است که رهبری انقلاب این کار را به وجه احسن انجام داد.

امام خمینی در چالش با فاشیسم و سکولارلیبرالیسم
مصطفی مصلح ‏زاده

امام خمینی در چالش با فاشیسم و سکولارلیبرالیسم

اگر در نگرش دینی، بر خلاف لیبرالیسم و لائیک، هدایت و کنترلِ اخلاقی در فعالیت های فردی و اجتماعی مطرح می شود، به دلیل بدبینی به انسان نیست، زیرا همان طور که در بحث انسان شناسی بیان شد، اسلام بر خلاف فاشیسم به انسان خوشبین است و او را نیک سرشت می داند و برای آزادی های فردی و اجتماعی اصالت قائل است و بر خلاف سوسیالیسم مالکیت خصوصی در امور اقتصادی و آزادی های فرهنگی و سیاسی را لازمه جامعه دینی می داند، ولی دخالت حکومتِ دینی در اقتصاد ، فرهنگ و سیاست، برای عدالت اجتماعی و کنترل اخلاقی و هدایت‏های معنوی است.

جایگاه پیامبر اکرم (ص) در نظام هستی از منظر عرفانی امام خمینی

حسین صالحی مالستانی

جایگاه پیامبر اکرم (ص) در نظام هستی از منظر عرفانی امام خمینی

از جمله مسائلی که در جایگاه و مراتب انبیا در بیان امام، مطرح می گردد، لزوم اسفار اربعه معنویه برای پیامبر می باشد که دراین مرحله نیز، مراتب متفاوتی برای پیامبران مطرح می گردد. و جایگاه پیامبر خاتم (ص)، در رأس آن مراتب قرار دارد. جامعیت، واسطه فیض الهی، نگین نبوت بودن وعصاره انسانیت و خلقت، نخستین آفریده الهی و تجلی و مظهر اسم اعظم «الله»، از ویژگی های بر جسته پیامبر خاتم (ص) است که برای آن حضرت جایگاه بس بلندی را تداعی می نماید.

گفتاری در باره وقایع 13 آبان(3): اشغال لانه جاسوسی

دکتر حمید انصاری

گفتاری در باره وقایع 13 آبان(3): اشغال لانه جاسوسی

مستنداً و قاطعانه بر این باورم که با توجه به روند حرکت دولت موقت و تحرکات ضد انقلاب و ارتباطات و توطئه های سفارت آمریکا و موج دشمنی دولت آمریکا و غرب در برابر نظام نوپای جمهوری اسلامی اگر اقدامی نمی شد و جریان 13 آبان سال 58 اتفاق نمی افتاد، یقیناً و مطمئناً به استناد همۀ موارد دیگر مشابه که الان می بینیم در کشورهای مختلف، از جمله در همین قضیۀ بهار عربی به قول غربی ها یا بیداری اسلامی که چطوری دگرگون شد و قدرتهای بزرگ مسائل را در مصر در جاهای دیگر مانند لیبی به نفع خودشان تمام می کنند، همین بلا را سر انقلاب ایران می آوردند.

مربی خاموش

دکتر احمد احمدی

مربی خاموش

قیام حسین بن علی (علیه السلام) که اوج آن در روز عاشورا نمودار شد، و به همین جهت، گاهی آن را «قیام عاشورا» می نامند، قیامی است بی همانند و سرشار از نمونه ها، الگوها و سرمشق های عملی که خاموش و مهر بر لب، عالی ترین پیام الهی، انقلابی و سیاسی، پیام فتوت و شرف و شجاعت و مردانگی را در طول روزگاران دراز به گوش دل هوشمندان رسانده و خواهد رساند.

نگاهی به آثار اخلاقی امام خمینی(س)

مقاله ارائه شده در همایش اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی امام خمینی (س)

نگاهی به آثار اخلاقی امام خمینی(س)

حضرت امام به آثار اخلاقی اش بیش از دیگر آثارش تعلّق خاطر داشته و نشر آن ها را لازم تر می دانسته است. دلیل این نکته، بند ششم وصیت نامۀ ایشان است که در 15 دی ماه 1356 برابر با 25 محرّم 1398 در نجف اشرف نوشته اند: کتب خطّی این جانب را در صورت امکان، طبع کنند و اگر کسی خواست طبع کند در اختیار او بگذارند به طوری که ضایع نشود؛ خصوصاً کتب اخلاقی را.

وحدت کلمه علما و مراجع تقلید عامل پیشرفت و پیروزی

محمد رجایی نژاد

وحدت کلمه علما و مراجع تقلید عامل پیشرفت و پیروزی

در جریانات و وقایع مقاطع مختلف تاریخ نهضت اسلامی مردم ایران به رهبری امام خمینی، به ویژه مقطع سه سال اول دهه چهل (آغاز حرکت و مبارزات تا تبعید امام خمینی) هر زمان بین علما و مراجع وحدت و هماهنگی بود، رژیم شاه عقب نشینی کرده، کوتاه می آمد و قدرت تصمیم گیری و عکس العمل و شدت عمل را از دست می داد، اما زمانی که به هر دلیل اختلاف و تشتت آراء پیش آمد و انسجامی نبود، رژیم شاه بیشترین بهره را برده و به اهداف خود می رسید.

جایگاه ارتباطات اجتماعی از دیدگاه امام خمینی

ابوالفضل مروی

جایگاه ارتباطات اجتماعی از دیدگاه امام خمینی

در زمینۀ تطبیق نقشهای آرمانی مطبوعات و سایر رسانه ها - نقش خبری، نقش راهنمایی، نقش آموزش، نقش تفریحی - با دیدگاههای حضرت امام، باید گفت این نقشها در وضعیت آرمانی خود کاملاً با اندیشه های حضرت امام تطبیق دارد الا اینکه آن حضرت بر نقش آموزشی و ارشادی رسانه ها بیشتر تأکید می کند و نقش راهنمایی و رهبری را نیز امری دو سویه می داند. یعنی روزنامه نگاران و متصدیان رسانه ها بایستی هم از مردم کشور خود راهنمایی بگیرند و در جهت آرمانها و اهداف آنان حرکت کنند و هم در این جهت آنان را راهنمایی و ارشاد نمایند.

استاد وحـدت

مصاحبه با شیخ حسین آکایی از هلند

استاد وحـدت

امام خمینی فرموده وحدت را رعایت کنید، به حقوق انسانها احترام بگذارید، چه مسلمان و چه غیرمسلمان. اگر ما چنین عمل کنیم کلام امام خمینی تطبیق شده و او در میان ما زنده است و نهضت او زنده است.

ارائه الگوی هم افزایی از دیدگاه امام خمینی

دکتر قاسم انصاری رنانی

ارائه الگوی هم افزایی از دیدگاه امام خمینی

صراحت و تاکید بر الطاف خفیۀ الهی درقبال شهادت فرزندی گرامی، از سوی پدری آگاه و رهبری هدایتگر، نه تنها مبین استقبال و پذیرش از واقعیت ضروری ابتلائات بظاهر سنگین در جریان جهاد در راه خداست، بلکه روشنگر این معنی است که امام خمینی(س) با نگرش ارزشی - الهی، فرزند رشید خویش را همچون میوه ای رسیده بر شاخسار شجرۀ طیبۀ تلاش و تطاول انسانی اسلامی می بیند، به گونه ای که بحق می بایست در همان لحظۀ موعود به دست باغبان صالح و صاحبنظر چیده می شد تا مراتب مقتضی کمالات و حالات را بپیماید.

احیاء تفکر ظلم ستیزی و عدالتخواهی اسلام در اندیشۀ سیاسی امام خمینی(س)

محمد حسین جمشیدی

احیاء تفکر ظلم ستیزی و عدالتخواهی اسلام در اندیشۀ سیاسی امام خمینی(س)

امام خمینی(س) رهبر بزرگ انقلاب اسلامی ایران از عالمان متعهد و بیداری است که هم در عرصۀ اندیشه و هم در میدان عمل پرچم مبارزه برای احیاء اندیشۀ دینی (در مورد ظلم ستیزی و عدالتخواهی) را در دوران معاصر برافراشت. او با احساس ضرورت امر احیاگری ابتدا به شناخت جوانب متعدد مسئله و علل و عوامل آن پرداخت، آنگاه به مقابله با علل و عوامل مرگ اندیشۀ عدالتخواهی و ظلم ستیزی همت گماشت.

عاشورا، پشتوانه تشیع

سید جعفر شهیدی

عاشورا، پشتوانه تشیع

آن چه در این بحث مطرح است، این که عراقیان چه می خواستند؟ و چرا حسین را خواندند و بدو وعده یاری دادند. سپس وی را تنها گذاشتند، تا با چنان وضع دردناکی کشته شود؟ آیا آنان که او را به نزد خود خواندند، همگی از بدعت هایی که در دین پدید آمده بود رنج می بردند؟ همه می خواستند سنت رسول زنده گردد؟ اگر چنین بود چرا نهضت پایانی چنان غم انگیز داشت؟

 با نگاهی تاریخی، تحلیلی به علل و عوامل وقوع جنگ تحمیلی بررسی می شود: تاریخ جنگ تحمیلی عراق علیه ایران

به قلم سرتیپ 2 مسعود بختیاری

با نگاهی تاریخی، تحلیلی به علل و عوامل وقوع جنگ تحمیلی بررسی می شود: تاریخ جنگ تحمیلی عراق علیه ایران

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و از هم پاشیده شدن رژیم شاهنشاهی، حکومت عراق به زودی رژیم جدید ایران را به رسمیت شناخته و علاقه خود را به ادامه حسن همجواری و تشدید روابط دوستانه دو جانبه اعلام و ضمناً خواستار گردید که نظام انقلابی جدید ایران با تجدید نظر در قرارداد 1975 در بخش مربوط به اروند رود به ظلم و اجحاف وارد شده به عراق در رژیم سابق ایران را، خاتمه دهد، که البته ایران به استناد به لایتغیر بودن عهدنامه 1975 درخواست عراق را رد کرد و در کمتر از دو ماه پس از پیروزی انقلاب در ایران رژیم عراق به تدریج موضع خصمانه طرح ریزی شده ای را علیه ایران آغاز کرد، و با مطرح نمودن ادعاهای واهی و بی اساس در خلیج فارس، تحت عنوان احقاق حقوق حقه اعراب و اعلام پشتیبانی و حمایت از اقدامات و فعالیت های اقلیت های قومی ایران برای کسب خودمختاری، عملاً به نوعی در امور داخلی ایران دخالت کرد.

صفحه 3 از 42 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | بعدی >