• اخلاق و عرفان
نگاهی به مفاد بیانیه ده ماده ای امام خمینی (س) در 25 اسفند ماه 1359
وحدت و انقیاد به قانون؛ دو بال پیروزی در جنگ

نگاهی به مفاد بیانیه ده ماده ای امام خمینی (س) در 25 اسفند ماه 1359

زندگینامه مرحوم سید احمد خمینی

زندگینامه مرحوم سید احمد خمینی

ایشان از همان آغاز تحصیل در حوزه علمیه همانند یک طلبه عادی با سادگی و بی‏ اعتنا به شأن آقازادگی مشغول فراگیری علوم اسلامی شدند. آیت ‏الله طاهری خرم‏ آبادی از این دوره چنین گزارش می‏ دهد: «بعد از تبعید امام به نجف، آقای حاج‏ سیداحمدآقا ضمن اینکه درس می‏ خواند یعنی واقعاً یک طلبه درس‏خوان بود و من مکرر می ‏دیدم ایشان مثل یک طلبه عادی در مدرسه فیضیه نشسته است روی زمین و با همبحثش دارد مباحثه می‏ کند، مثل یک طلبه عادی که این برای ما از یک‏ طرف شگفت‏ انگیز بود و از طرفی چون فرزند امام بود، و می‏ دانستیم توقع از او هم همین است. اینجوری نبود که ایشان برای خودش عنوان آقازادگی بگیرد و حریم برای خودش قائل بشود و در بحث و مباحثه جدا از دیگران باشد و با دیگران تفاوت داشته باشد.» وی در ادامه می ‏افزاید: «ضمن اینکه ایشان یک طلبه محصل جدی بود و همانند طلبه‏ های جدی دیگر درس می‏ خواند و برای همه دوستان و علاقه‏ مندان به امام آن روز یک نقطه امید بود. همه شاهد بودیم از اینکه فرزند امام با اینکه زیر سایه پدر نیست و دور از پدر است، ولی مشغول به درس و بحث مثل سایر طلبه ‏هاست. در عین حال یک زندگی ساده داشت، در همان زمانها بنده مکرر منزل ایشان می‏ رفتم.»

انقلاب اسلامی ایران، منادی گفتمان جدید

مصاحبه با دکتر امیر عظیمی دولت آبادی

انقلاب اسلامی ایران، منادی گفتمان جدید

انقلاب اسلامی ایران منادی گفتمان جدید و متفاوتی بود که می توان تاثیرات آن را حتی پس از گذشت چهار دهه از زمان پیروزی آن، در سطوح داخلی، منطقه ای و حتی جهانی به خوبی مشاهده نمود. حجم انبوه آثار و منابعی که در مورد انقلاب اسلامی توسط محققان خارجی و داخلی پدید آمده است نشان از اهمیت، عظمت و تاثیرات این انقلاب بزرگ دارد. انقلاب اسلامی حتی در بعد تبیین و تحلیل انقلابها نیز تاثیرات مهمی داشته است. برخی از صاحب نظران معتقدند که این انقلاب، نسل جدیدی از نظریه پردازی انقلابها را بوجود آورده است که نسبت به نسل های پیشین نظریه ها، کامل تر و دقیق تر می باشد.

اهمیت تاریخ و تاریخ نگاری از دیدگاه امام خمینی (س)

به مناسبت سالروز مأموریت تدوین تاریخ انقلاب اسلامی توسط حضرت امام

اهمیت تاریخ و تاریخ نگاری از دیدگاه امام خمینی (س)

به مناسبت سالروز مأموریت تدوین تاریخ انقلاب اسلامی توسط حضرت امام نوشته ی حاضر درصدد بررسی تاریخ و تاریخ نگاری از منظر و دیدگاه امام خمینی (س) است؛ نگارش تاریخ مستند، از آرزوها و آرمانهای امام خمینی بود و ما باید تاریخ انقلاب را بدون تکیه بر مشهورات، متشابهات و متواترات، مبتنی بر مستندات، معقولات و محسوسات بنگاریم.

پرستاری از شغل های بسیار شریف است

بیانات حضرت امام در دیدار با جمعی از پزشکان و پرستاران:

پرستاری از شغل های بسیار شریف است

پنجم جمادی الاولی سالروز تولد حضرت زینب (س) به نام روز پرستار نام گذاری شده است. علت نام گذاری این روز به نام «روز پرستار» این است که حضرت زینب پرستاری حضرت زین العابدین علیه السلام و دیگر بیماران و مصیبت زدگان اهل بیت را بر عهده داشت.

«توهین و تهمت» ابزاری شیطانی، علیه مخالفان سیاسی!

نگاهی به مقاله توهین آمیز 17 دی ماه سال 56 روزنامه اطلاعات به امام خمینی

«توهین و تهمت» ابزاری شیطانی، علیه مخالفان سیاسی!

استفاده از سیاست تهمت و افترا نسبت به مخالفان فکری و سیاسی و توسل به دروغ و دشنام و ناسزا برای بیرون راندن حریف و رقیب از صحنه جزو ذات حکومت های استبدادی و مطلقه و احزاب و گروه های مطلق نگر و معتقد به تک صدایی می باشد

ماجرای نامه امام به گورباچف

آیت الله جوادی آملی

ماجرای نامه امام به گورباچف

کل پیام دعوت به اسلام بود، این همان سیاستی بود که عین دیانت است و دیانتی که عین سیاست است. مسایل سیاسی مصطلح اصلاً در این پیام نبود.

‏‏امام خمینی فرعون زمان را از میان برد‏

مصاحبه با ‏‏کشیش مسروپ راتوسیان

‏‏امام خمینی فرعون زمان را از میان برد‏

‏‏کشیش مسروپ راتوسیان در این مصاحبه پیشینه تاریخی کلیسای ارامنه و ساختار کلیسا و نگاه ارامنه و مسیحیان را به امام و انقلاب مورد توجه قرار داد

جرعه ای از دریا

چهل اندرز اخلاقی ـ تربیتی از امام خمینی-8

جرعه ای از دریا

امام خمینی(ره) پیش از آن که سیاستمدار، بنیان گذار و رهبر نظام جمهوری اسلامی ایران باشد، فقیه، فیلسوف، عارف و استاد اخلاق بود. نوشته حاضر نیز قطره ای است از دریای پربار سفارش های اخلاقی و تربیتی آن شخصیت فرهیخته و خودساخته که بخش هفتم آن تقدیم خوانندگان گردید و اکنون بخش هشتم پیش روی شما خواننده گرامی قرار دارد، امید است اندرزها و آموزه های این عالم عامل سودمند افتد.

رابطۀ فطرت و اخلاق از دیدگاه امام خمینی(س)

برگرفته از مجموعه مقالات امام خمینی و اندیشه های اخلاقی عرفانی

رابطۀ فطرت و اخلاق از دیدگاه امام خمینی(س)

میان اخلاق و فطرت رابطه ای دوسویه برقرار است. هم اخلاق در فطرت مؤثر می باشد و هم فطرت در اخلاق. ولی همۀ این رابطه ها را نمی توان در مقولۀ هماهنگی فطرت و اخلاق جای داد. در این جا به بررسی آن دسته از روابط میان فطرت و اخلاق می پردازیم که حاکی از هماهنگی میان این دو است و در مورد سایر رابطه ها به ذکر نام و توضیح مختصر آن ها اکتفا می کنیم. به طور کلی، می توان انواع روابط میان اخلاق و فطرت را در چهار مقولۀ: رابطۀ هستی شناختی، رابطۀ معرفت شناختی و منطقی، رابطۀ ارزش شناختی و رابطۀ انطباق و سازگاری قرار داد.

تجربۀ دینی از دیدگاه امام خمینی رحمه الله

برگرفته از مجموعه آثار 4 ـ امام خمینی و اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی

تجربۀ دینی از دیدگاه امام خمینی رحمه الله

کسی که دانست خدا هست باید بکوشد در مسیری گام نهد تا سرانجام به خدا برسد و او را در مکاشفه ای عرفانی شهود نماید و همۀ هستی را تجلّی فعل و وصف و ذات او ببیند. البته اگر او به همان دانستن نخستین بسنده کند، چونان کسی خواهد بود که معنای شیرینی را تصور می کند اما آن را نمی چشد.

پیوند آزادی و عدالت

برگرفته از نشریه حضور

پیوند آزادی و عدالت

در این که خدا انسان را تکویناً آزاد آفریده شکی نیست ولی مهّم این است که قیود و استثناهای آن و آزادی تشریعی انسان را بشناسیم؛ موضوعی که در رعایت حقوق دیگران، آینده فرد و جامعه و اهداف معنوی و مقتضیات اخلاقی خلاصه می شود.

صفحه 3 از 51 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | بعدی >