• اخلاق و عرفان
جرعه ای از دریا

چهل اندرز اخلاقی ـ تربیتی از امام خمینی-8

جرعه ای از دریا

امام خمینی(ره) پیش از آن که سیاستمدار، بنیان گذار و رهبر نظام جمهوری اسلامی ایران باشد، فقیه، فیلسوف، عارف و استاد اخلاق بود. نوشته حاضر نیز قطره ای است از دریای پربار سفارش های اخلاقی و تربیتی آن شخصیت فرهیخته و خودساخته که بخش هفتم آن تقدیم خوانندگان گردید و اکنون بخش هشتم پیش روی شما خواننده گرامی قرار دارد، امید است اندرزها و آموزه های این عالم عامل سودمند افتد.

رابطۀ فطرت و اخلاق از دیدگاه امام خمینی(س)
برگرفته از مجموعه مقالات امام خمینی و اندیشه های اخلاقی عرفانی

رابطۀ فطرت و اخلاق از دیدگاه امام خمینی(س)

میان اخلاق و فطرت رابطه ای دوسویه برقرار است. هم اخلاق در فطرت مؤثر می باشد و هم فطرت در اخلاق. ولی همۀ این رابطه ها را نمی توان در مقولۀ هماهنگی فطرت و اخلاق جای داد. در این جا به بررسی آن دسته از روابط میان فطرت و اخلاق می پردازیم که حاکی از هماهنگی میان این دو است و در مورد سایر رابطه ها به ذکر نام و توضیح مختصر آن ها اکتفا می کنیم. به طور کلی، می توان انواع روابط میان اخلاق و فطرت را در چهار مقولۀ: رابطۀ هستی شناختی، رابطۀ معرفت شناختی و منطقی، رابطۀ ارزش شناختی و رابطۀ انطباق و سازگاری قرار داد.

تجربۀ دینی از دیدگاه امام خمینی رحمه الله
برگرفته از مجموعه آثار 4 ـ امام خمینی و اندیشه های اخلاقی ـ عرفانی

تجربۀ دینی از دیدگاه امام خمینی رحمه الله

کسی که دانست خدا هست باید بکوشد در مسیری گام نهد تا سرانجام به خدا برسد و او را در مکاشفه ای عرفانی شهود نماید و همۀ هستی را تجلّی فعل و وصف و ذات او ببیند. البته اگر او به همان دانستن نخستین بسنده کند، چونان کسی خواهد بود که معنای شیرینی را تصور می کند اما آن را نمی چشد.

پیوند آزادی و عدالت
برگرفته از نشریه حضور

پیوند آزادی و عدالت

در این که خدا انسان را تکویناً آزاد آفریده شکی نیست ولی مهّم این است که قیود و استثناهای آن و آزادی تشریعی انسان را بشناسیم؛ موضوعی که در رعایت حقوق دیگران، آینده فرد و جامعه و اهداف معنوی و مقتضیات اخلاقی خلاصه می شود.

احیای «هویت اسلامی» در نهضت امام خمینی

دکتر سید محمد ثقفی

احیای «هویت اسلامی» در نهضت امام خمینی

هویت اجتماعی» سئوال اساسی کشورهای جهان سومی است. هویت اجتماعی یعنی خودآگاهی جمعی که مردم این گونه کشورها به اصالتها، ارزشها، و میراثهای فرهنگی خود داشته باشند و دقیقاً علت عقب ماندگی و آسیبهای این کشورها همین مسئله است. نبود چنین آگاهی اجتماعی به وجود و هستی اجتماعی خود، سبب وابستگی به کشورهای استعمارگر و در نتیجه نخستین عامل نفوذ فرهنگی کشورهای سلطه گر است.

نقش دانشگاه در جامعه از منظر امام خمینی (س)

دکتر سید مهدی آقاپور و مختار حسنی سوخته سرایی

نقش دانشگاه در جامعه از منظر امام خمینی (س)

امام خمینی برای دانشگاه، دانشگاهیان و دانشجویان، پیام ها و سخنان مبسوطی بیان فرموده اند که اگر با دقت و از ابعاد گوناگون تجزیه و تحلیل شوند، راه نجات یک ملت و کشور مشخص و در صورت عمل به آن رهنمودها، این امر محقق می شود. همچنین اندیشه های حضرت امام نشان می دهد که در میان اقشار مختلف اجتماعی برای دانشگاه و دانشگاهیان جایگاه ممتازی قائل بودند.از دیدگاه امام راحل (س) دانشگاه به جهت نقش ویژه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی خود، همواره از اهم امور و مبدأ همه تحولات جامعه است. اصلاحات اجتماعی تابعی از اصلاحات دانشگاه است و آن قدر برای دانشگاه اهمیت قائل هستند که در کلامشان، این نهاد اجتماعی با سرنوشت انقلاب و اسلام پیوند ناگسستنی دارد.

منافع ملی از دیدگاه امام خمینی

اسماعیل دارابکلایی

منافع ملی از دیدگاه امام خمینی

ازجمله مسائل علمی که در مباحث سیاست نظری و عملی جایگاهی ویژه دارد، موضوع «منافع ملی» است. «منافع ملّی» عنوانی است که از یک سو با سیاست گذاری ها، موضع گیری ها، جهت گیری های دولت و ملت در ارتباط است و از سوی دیگر با آرمان ها و اهداف ملی نیز رابطه ای متقابل و تنگاتنگ دارد.

توسعه، فرهنگ و دیدگاههای امام خمینی(س)

قربانعلی دری نجف آبادی

توسعه، فرهنگ و دیدگاههای امام خمینی(س)

رشد و توسعه از دیدگاه اسلام و امام مفهومی وسیع و همه جانبه دارد؛ و کلیۀ ابعاد وجودی انسان را فرا می گیرد و راه جدید و حیاتبخشی که همان راه انبیا و راه وحی الهی است فرا راه انسانها می گشاید، و انسانها را از تک بعدی و تک ساختی بودی و اسارت در برابر تمایلات پست مادی و لذایذ حیوانی و شهوات تمتعات نجات می دهد و به زندگی و حیات و روابط انسانی معنا و مفهوم می بخشد، و معنویت و اخلاق و تهذیب نفس و قرب و سیر الی الله را در مسیر اهداف و حیات او قرار می دهد، و فرهنگ، هم زیر بنای توسعه است و هم، هدف از توسعه و هم، عامل است و پایه و هم، هدف و نتیجه است.

رسالت و نقش دانشگاه در قبال فرهنگ و فرهنگ سازی از منظر امام خمینی(س)

رسالت و نقش دانشگاه در قبال فرهنگ و فرهنگ سازی از منظر امام خمینی(س)

نظام جمهوری اسلامی ایران که قصد صدور ارزش ها و پیام انقلاب به دیگر کشورها را دارد تنها و تنها از طریق افزایش قدرت علمی خواهد توانست به این هدف دست یابد. این قدرت علمی محصول خودباوری، انسان سازی، تحکیم وحدت حوزه و دانشگاه، هم اندیشی متفکران، همنوایی با دیگر دانشگاه های اسلامی و امثالهم است.

رهبری دینی و رهبری سیاسی وحدت یا دوگانگی؟

علامه شیخ محمد مهدی آصفی

رهبری دینی و رهبری سیاسی وحدت یا دوگانگی؟

در این مقاله موضوع از نظر احکام اولیه مورد بحث قرار گرفته است و مسائلی که از نظر احکام ثانویه با موضوع ارتباط دارند، مانند اوضاع مؤثر بین المللی و جهانی و غیره در اصل موضوع تأثیری ندارند.

استقلال سیاسی از نگاه حضرت امام(س)

دکتر زهرا مصطفوی

استقلال سیاسی از نگاه حضرت امام(س)

مسأله استقلال سیاسی یک کشور در مقابل بیگانگان، تنها یک مسأله اسلامی صرف نیست تا از احکام اسلامی به حساب آید و لازم باشد آن را روی ادله دینی به اثبات برسانیم بلکه یک حق اساسی و اولیه بشر است که دیگران بر سرنوشت او حاکم نباشند و هر ملتی بتواند بدون دخالت بیگانگان، بر مقدرات کشور خود حکومت کند.

میزگرد کرامت انسان از نظر اسلام و صاحب نظران غرب

میزگرد کرامت انسان از نظر اسلام و صاحب نظران غرب

در انسان، دست کم سه ساحت وجود دارد: یک ساحت اندیشه است که در حقیقت ساحت تعقّل و تفکر است و علم و فلسفه و اینها محصول این ساحت است. یک ساحت، احساس است که به موجب این ساحت است که انسان عشق می ورزد انسان دوست می دارد و بر اساس آن به یک معنا مثلاً ادبیات و هنر بوجود می آید. یک ساحت از وجود انسان، رفتار های انسان است، البته ساحت های دیگری هم می شود در نظر گرفت.

سیره عملی امام   در مواجهه با قطعنامه 598

سیره عملی امام در مواجهه با قطعنامه 598

امام خمینی(س) در تیرماه 1367 با پذیرش قطعنامه 598 شورای امنیت، جنگ را به اتمام رساندند بدون اینکه جمهوری اسلامی به خواسته های اولیه و مطلوب خود (شکست کامل دشمن) دست یابد. دلایل این کار و اینکه امام خمینی(س) در چه شرایطی حاضر به چنین اقدامی شدند، سؤالی است که در ادامه به آن پاسخ داده می شود

مبانی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(س)

برگی از مجموعه مقالات کنگره ملی بررسی اندیشه های فرهنگی و اجتماعی حضرت امام خمینی(س)

مبانی تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(س)

آنچه در بحث از مکتب تربیتی امام خمینی(س) که در واقع همان تربیت اسلامی است، عمده و اساسی می باشد، توجه به مبانی فکری و فلسفی و عرفانی است، که پشتوانه واقعی آن آراء تربیتی را تشکلیل می دهد. تعلیم و تربیت ذاتاً یک مسئله فلسفی است. طرح این سؤال که «تعلیم و تربیت چیست؟» چنان است که بگوییم «آدمی کیست؟» و این سؤال، فلسفی است. تربیت از دیدگاه امام(س) متضرع بر انسان شناسی است که آن نیز خود متضرع بر هستی شناسی و خداشناسی و به اصطلاح جهان بینی توحیدی است.

شرح نفاق و منافقان در کلمات امام خمینی

یاسر جهانی پور

شرح نفاق و منافقان در کلمات امام خمینی

نفاق در تعالیم دینی به عنوان یکی از بزرگترین رذایل اخلاقی شناخته می شود که خود منشأ بسیاری از زشتی های دیگر است. شکی نیست که رذایل اخلاقی در هر مکان و هر زمان وجود داشته و خواهد داشت اما آن رذیله ای که در جامعه امروزی مان بیشتر از هر صفت زشت دیگری می بینیم، نفاق است. این مقاله به شکلی گذرا و مختصر به بررسی این صفت زشت اخلاقی با استفاده از آیات و روایات از دیدگاه امام خمینی می پردازد.

رسانه و سبک زندگی فردی - اجتماعی خانواده از توصیف و تبیین تا اصلاح و تغییر

زهرا سمواتی

رسانه و سبک زندگی فردی - اجتماعی خانواده از توصیف و تبیین تا اصلاح و تغییر

رسانه ها به عنوان یکی از نهاد های اجتماعی، عهده دار انتقال میراث فرهنگی و اجتماعی و ارزشهای جوامع هستند. در عصر کنونی با توجه به نقش بارز آنها در جامعه و اطلاع رسانی پیرامون موضوعات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی عملاً الگوهای نوینی را به جوامع وارد کرده تا جایگزین فرهنگ ها و ارزشها و الگوهای سنتی شود، لذا به عنوان عاملان تغییر و تحول سبک زندگی جوامع و ارزشهای حاکم بر آن مطرح هستند، به گونه ای که سنت ها را به مبارزه می طلبند و به صورت یک عامل مؤثر در دگرگونی نگرش ها و رفتارهای نسل جدید عمل می نمایند.

صفحه 4 از 48 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | بعدی >

پربحث‌ترین‌های پرتال

* در پاسخ به پیام تبریک آقای ژنرال سوهارتو رئیس جمهور اندونزی به محضر امام خمینی به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی پیام تشکرآمیزی برای وی فرستادند و اظهار امیدواری کردند که سایر ملل محروم بخصوص مسلمانان تحت ستم با بهره گیری از شیوه‏های مبارزه ملت مبارز ایران خود را از سلطه ظالمانه دشمنان اسلام و مزدوران ایشان برهانند. * در پاسخ به پیام تبریک آقای مأمون عبدالقیوم رئیس جمهور مالدیو به محضر امام به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی امام خمینی پیام تشکرآمیزی برای وی ارسال کردند و اظهار امیدواری کردند سایر ملل محروم و مستضعف جهان نیز با الهام گیری از شیوه مبارزه ملت مبارز و شجاع ایران بتوانند خود را از سلطه استعمارگران نجات بخشند. * در پاسخ به پیام تبریک آقای کارولی نمت، رئیس جمهور مجارستان به محضر امام خمینی به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، امام خمینی پیام تشکرآمیزی برای وی ارسال کردند و اظهار امیدواری کردند که سایر ملل محروم با الهام از شیوه مبارزه مردم ایران بتوانند خود را از سلطه مستکبران جهان رهایی بخشند. * امام خمینی به آقای سیدعلی شاهچراغی اجازه تصدی امور حسبیه و اخذ وجوه شرعیه دادند.