• اخلاق و عرفان
سه رکن اخلاقی سیاست در اندیشه امام خمینی (س)

نگاه اخلاقی به سیاست، ادامۀ همان سنتی است که ایشان در شرح چهل حدیث خود داشتند؛ یعنی اینکه اصلاح جامعه، از طریق اصلاح درون ممکن است و تنها با تهذیب نفس و نظارت مستمر بر خود، می توان جامعه ای صالح پدید آورد و سیاستی اصیل پی افکند.

روش امام خمینی اصول ثابت فکری و منافع امت اسلام
دکتر حسن البنا

روش امام خمینی اصول ثابت فکری و منافع امت اسلام

هدف ما در این بحث، تأکید بر تفاوتهای اساسی میان نظریۀ انقلاب به عنوان یک نظریه فکری و تطبیق عملی این نظریه می باشد. چون موضوع این محور همایش، پیرامون روش امام خمینی میان اصول ثابت فکری و منافع امت می باشد، بنابراین لازم است موضوعاتی را که پس از این می آید به صورت علمی بررسی کنیم. بحث به دو محور کلی تقسیم می شود: محور اوّل مفاهیم مقدماتی و نظری است که با شیوه ای علمی انجام می شود. بررسی هر پدیده، و صحیح نیست ابزار روشی را برای پدیده ای که با آن هماهنگ نیست به کار ببریم. اما محور دوم مربوط می شود به فضاهای شناختی و فکری رهنمودهای امام و منابع اعتقادی ایشان که در تماس با دقیقترین جزئیات احکام شرعی در هنگام اجرای آن بوده است و هدف آن تأمین منافع مستضعفین و امت اسلامی می باشد.

تربیت زن در ساحت عقلانی و عاطفی
دکتر احمد احمدی

تربیت زن در ساحت عقلانی و عاطفی

آنچه در باب تفاوت مرد و زن در پاره ای از خصایص و برخی احکام حقوقی گفته می شود، تنها در حوزۀ اجتماع انسانی است و گرنه مرد و زن در برابر خدا و به لحاظ کیفر و پاداش اخروی یکسانند. قرآن کریم می فرماید: من عمل صالحاً من ذکر او انثیٰ و هو مؤمن فلنحیینَّه حیاة طیّبة و لنجزینّهم اجرهم بأحسن ما کانوا یعملون: هر کس، خواه مرد و خواه زن، کاری نیکو کند (یا نیکو کار کند) و مؤمن باشد او را به زندگانی پاکیزه ای زنده سازیم و پاداش ایشان را به نیکوترینِ اعمالی که انجام می دادند به ایشان خواهیم داد.

مصالح ملی معیار روابط برون مرزی
مهدی عباسی

مصالح ملی معیار روابط برون مرزی

آن چه در سده های اخیر، ملت ها عملاً شاهد آن بوده اند این بوده و هست که مفسّر منافع ملی قدرت ها در صحنۀ جهانی، گذشته از اهداف، قدرت آنان است و غالباً در سیاست گذاری و اقدامات خارجی تا جایی که به مانعی جدّی برخورد نکرده، افکار عمومی را توجیه نموده و پیش رفته اند و از آن به عنوان منافع ملی کشور خود یاد می کنند همان گونه که امروز دولت آمریکا، هم چون اروپائیان در قرن نوزدهم حضور در خلیج فارس و دیگر نقاط استراتژی جهان را دفاع از منافع ملی و حیاتی آمریکا قلمداد می کند.

قرآن در کلام امام خمینی

یاسر جهانی پور

قرآن در کلام امام خمینی

مدتی مواظبت کن از قلب خود و اعمال و رفتار و حرکات و سکنات خود را در تحت مداقه آورده و خفایای قلب را تفتیش کن و حساب شدید از او بکش مثل اینکه اهل دنیا از یک نفر شریک حساب می کشند هر عملی را که شبهه ریا و سالوسی در اوست ترک کن گرچه عمل خیلی شریفی باشد حتی اگر دیدی واجبات را در علن کردن خالص نمی توانی بکنی در خفا بکن.

بررسی عوامل مؤثر بر وحدت نخبگان در حوزۀ فرهنگ

علی محمد حاضری ، یحیی علی بابائی

بررسی عوامل مؤثر بر وحدت نخبگان در حوزۀ فرهنگ

عوامل مؤثر بر احساس وحدت دو قشر دانشگاهی و حوزوی را باید در پنج شاخص مهم نامبرده در زیر جستجو کرد که به اشکال مختلف و ترکیبات متفاوت روی «احساس وحدت آن دو قشر نسبت به هم» مؤثر می باشند: 1- وفاق نقشی، 2- وفاق منزلتی، 3- وفاق معرفتی، 4- وفاق فرهنگی (سیاسی)، 5- کنش ارتباطی

انتظارات امام از دانشجویان

انتظارات امام از دانشجویان

شما جوانان دانشجو و جوانان عزیزی که از هر جا آمده اید، امید این ملت هستید که باید این راهی را که فرا راه شما گذاشته شده است به آخر برسانید. و این نهضتی را که در راه او آن همه جانفشانی شده است، ادامه بدهید.

قرآن ؛ معیار شناخت فقه و عرفان و اخلاق در نگاه امام خمینی

حجت الاسلام و المسلمین حسین مستوفی

قرآن ؛ معیار شناخت فقه و عرفان و اخلاق در نگاه امام خمینی

از مباحث مهم قرآنی که از دیر باز چه به صورت مستقل و چه در تفسیر آیات و روایات مورد بحث قرار گرفته است، بحث «هدایت» قرآن و حدود و چگونگی آن می باشد، و هر کس بنا به مشرب و فهم و قرائت خویش در محدوده آن بگونه ای سیر کرده است، در عصر ما نیز این مسئله از اهمیت دو چندان برخوردار است. امام خمینی(س)، این بزرگ قرآن شناس و انسان شناس دوران ما، نیز در بیان و بنان و عمل و رفتار به آن اهتمام ورزیده است. ما در نظر داریم در این مقاله با بهره گیری از نگاه ایشان، کمی این بحث را کاویده و ابعادی از آن را روشن سازیم.

مشرب های سیاسی در فرهنگ اسلام  و اندیشه حکومتی امام خمینی

محمد نوری

مشرب های سیاسی در فرهنگ اسلام و اندیشه حکومتی امام خمینی

نظام سیاسی موجود در ایران بر پایۀ نظریۀ ارائه شده از سوی امام خمینی(ره) شکل گرفت که این نظریه در باب حکومت، در فرآیندی چند ساله بر پایۀ آموزه های فقهی رشد کرد و نضج یافت.با روش های مختلف می توان این نظریه را تحلیل و عناصر ساختاری و کارکردی آن را بررسی کرد. یکی از این روش ها،مطالعۀ تطبیقی (comparative)است.

غایت اصلی حکومت از دیدگاه امام خمینی (س)

غایت اصلی حکومت از دیدگاه امام خمینی (س)

غایت اصلی حکومت اسلامی در اندیشه امام خمینی (س) وصول به سعادت، کمال و رستگاری در زندگی دنیوی و حیات اخروی است، اما برای نیل به این هدف، علل و عوامل متعددی می توانند مؤثر باشند؛ چراکه سعادت گوهر گرانبها و ارزشمندی است که با تحمل رنج ها به دست می آید نه اینکه به صورت دفعی و ناگهانی حاصل شود.

بحثی پیرامون کار مایه و مبانی اندیشه های تربیتی حضرت امام خمینی(س)

دکتر سید علی اکبر حسینی

بحثی پیرامون کار مایه و مبانی اندیشه های تربیتی حضرت امام خمینی(س)

در مورد کار مایۀ ادبی اندیشه های تربیتی حضرت امام(ره) کافی است که به نثر ادبی آن عزیز نظر افکنیم و به تماشای جلوه های جلال و جمال آن: از لحاظ زیبائی، مضمون آفرینی، شیوائی، جزالت و استواری، و خلق حماسه ها و شورآفرینی های کم نظیر اگر نه بی نظیر در تاریخ این ملت بزرگ، بنشینیم.

مسئله انتظار

آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی

مسئله انتظار

اگر ما به مفهوم واقعی انتظار یک مقداری توجه کنیم در همین منابع معرفتیمان، در آیات و روایات و سیره ائمه علیهم السلام، می بینیم که واقعاً انتظار یکی از ضرورت های ایمانی هر مومنی در طول تاریخ بوده است.

رهبری دینی و رهبری سیاسی وحدت یا دوگانگی؟

علامه شیخ محمد مهدی آصفی

رهبری دینی و رهبری سیاسی وحدت یا دوگانگی؟

در این مقاله موضوع از نظر احکام اولیه مورد بحث قرار گرفته است و مسائلی که از نظر احکام ثانویه با موضوع ارتباط دارند، مانند اوضاع مؤثر بین المللی و جهانی و غیره در اصل موضوع تأثیری ندارند.

جایگاه مساوات در راه و رسم پیامبر اکرم (ص)

مصطفی دلشاد تهرانی

جایگاه مساوات در راه و رسم پیامبر اکرم (ص)

مساوات در اسلام بر مبنایی شکل گرفته است که در تمام حوزه های عمومی همۀ تبعیض ها زیر پا گذاشته شود و امتیاز جویی ها و برتری طلبی ها زیر پا گذاشته شود و مردم از حقوق شهروندی در حوزه های مختلف به مساوات بهرمند گردند. به تعبیر امام راحل: اسلام شخص اول مملکتش با یکی از رعایا فرق نداشت بلکه پایین تر از او بود در استفاده از مادیات. آزادی آرا در اسلام از اول بوده است، در زمان ائمۀ ما(ع) بلکه در زمان خود پیغمبر آزاد بود. حرفهایشان را می زدند.

جایگاه پیامبر اکرم (ص) در نظام هستی از منظر عرفانی امام خمینی

حسین صالحی مالستانی

جایگاه پیامبر اکرم (ص) در نظام هستی از منظر عرفانی امام خمینی

از جمله مسائلی که در جایگاه و مراتب انبیا در بیان امام، مطرح می گردد، لزوم اسفار اربعه معنویه برای پیامبر می باشد که دراین مرحله نیز، مراتب متفاوتی برای پیامبران مطرح می گردد. و جایگاه پیامبر خاتم (ص)، در رأس آن مراتب قرار دارد. جامعیت، واسطه فیض الهی، نگین نبوت بودن وعصاره انسانیت و خلقت، نخستین آفریده الهی و تجلی و مظهر اسم اعظم «الله»، از ویژگی های بر جسته پیامبر خاتم (ص) است که برای آن حضرت جایگاه بس بلندی را تداعی می نماید.

گفتاری در باره وقایع 13 آبان(3): اشغال لانه جاسوسی

دکتر حمید انصاری

گفتاری در باره وقایع 13 آبان(3): اشغال لانه جاسوسی

مستنداً و قاطعانه بر این باورم که با توجه به روند حرکت دولت موقت و تحرکات ضد انقلاب و ارتباطات و توطئه های سفارت آمریکا و موج دشمنی دولت آمریکا و غرب در برابر نظام نوپای جمهوری اسلامی اگر اقدامی نمی شد و جریان 13 آبان سال 58 اتفاق نمی افتاد، یقیناً و مطمئناً به استناد همۀ موارد دیگر مشابه که الان می بینیم در کشورهای مختلف، از جمله در همین قضیۀ بهار عربی به قول غربی ها یا بیداری اسلامی که چطوری دگرگون شد و قدرتهای بزرگ مسائل را در مصر در جاهای دیگر مانند لیبی به نفع خودشان تمام می کنند، همین بلا را سر انقلاب ایران می آوردند.

صفحه 6 از 45 < قبلی | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | بعدی >