دعاهای امام سجاد (ع) دعوت به توحید، تزکیه نفس و ساختن مردم برای رسیدن به کمال بود

تعبیر زیبای امام خمینی از دعاهای امام سجاد (علیه السلام)

دعاهای امام سجاد (ع) دعوت به توحید، تزکیه نفس و ساختن مردم برای رسیدن به کمال بود

حضرت علی بن حسین بن علی بن ابی طالب (علیه السلام) (۳۸-۹۴ق)، ملقب به زین العابدین و سجاد، چهارمین امام شیعیان است که به مدت ۳۵ سال در دوران خلفای اموی، امامت کردند. مجموعه ای از دعاها و مناجات حضرت در کتاب صحیفه سجادیه گرد آمده است. امام سجاد (علیه السلام) در واقعه کربلا حضور داشت ولی به علت بیماری سخت، در جنگ شرکت نکرد. لشکر عمر بن سعد پس از شهادت امام حسین (علیه السلام) او را همراه اسیران کربلا به کوفه و شام بردند. خطبه امام سجاد در شام باعث آگاهی مردم از جایگاه اهل بیت شد. واقعه حره، نهضت توابین و قیام مختار در زمان امام سجاد (علیه السلام) روی داد. بنابر روایات شیعیان، امام سجاد (علیه السلام) به دستور ولید بن عبدالملک مسموم شد و به شهادت رسید. مدفن وی در قبرستان بقیع کنار قبر امام حسن مجتبی (علیه السلام)، امام محمد باقر (علیه السلام) و امام جعفر صادق (علیه السلام) است.

پنجشنبه, ۲۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۷:۹
نیایش در روز عرفه/ روز آشنایی و عرفان

نیایش در روز عرفه/ روز آشنایی و عرفان

روز عرفه یکی از روزهای برگزیده و با عظمت اسلامی است. عرفه همچنان که از نامش پیداست، روز آشنایی و عرفان است. در روز عرفه انسان باید خود را بشناسد، خدای خود را بشناسد و به هدف آفرینش معرفت پیدا کند. یکی از زیباترین نیایش های روز عرفه مناجات امام حسین (ع) در این روز شریف و در صحرای عرفات می باشد. آن بزرگوار با عباراتی شیوا و جملاتی زیبا با آفریدگار هستی راز و نیاز می کند و عالی ترین درجات عرفان را در بیابان عرفات به نمایش می گذارد.

یکشنبه, ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۷:۱۶
امام خمینی برای تمام رهبران مسلمان الگو بود/ امروز ایران، مهد انقلاب اسلامی است که با خون شاگردان امام خمینی آبیاری شده است

امام خمینی برای تمام رهبران مسلمان الگو بود/ امروز ایران، مهد انقلاب اسلامی است که با خون شاگردان ...

سراج الحق – رئیس حزب جماعت اسلامی پاکستان در دفتر یادبود حسینیه جماران در مورد امام خمینی (س) نوشت: ایشان یک عالم بودند، یک رهبر بودند، یک مربی بودند، انقلابی بودند، مجاهد بودند، به تنهایی یک لشکر بودند.

شنبه, ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۷
دین، دینداری و اندیشه دینی
یکشنبه, ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵
حقوق بشر از منظر امام خمینی

حقوق بشر از منظر امام خمینی

از گذشته تا به حال حقوقدانان بر سر این مسئله اتفاق نظر داشته اند که همواره بشر صرف نظر از وجود دین و مذهب،نژاد و تفکر از حقوق و تکالیفی بر خوردار است که دسته بندی این اصول به ایجاد شاخه ای از حقوق به عنوان حقوق بشر منجر شده است.

یکشنبه, ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۳
امام خمینی: اگر مسلمین مجتمع بودند و هر کدام یک سطل آب می ریختند او را سیل می برد/ جز ادامه جهاد راهی نیست/ مشکل مسلمین، حکومتهای مسلمین است

امام خمینی: اگر مسلمین مجتمع بودند و هر کدام یک سطل آب می ریختند او را سیل می برد/ جز ادامه جهاد ...

قدس قبله اول مسلمانان جهان سالهاست که در اسارت اشغالگران است، سرزمین مقدسی که زیر چکمه های صهیونیستها لگدکوب شده است، اما حملات امروز جبهه مقاومت صاعقه ای بود که بر پیکر پوشالی این دولت غاصب و کودک کش فرود آمد.

شنبه, ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴
رزق خونخواهی حسین (ع)

رزق خونخواهی حسین (ع)

محرم و صفری دیگر بر ما گذشته است؛ اربعین سالار شهیدان و اجتماع عظیم عاشقان و دلدادگان اباعبدالله الحسین (علیه السلام) به پایان رسیده، و حاضران در این اجتماع عظیم خانه دلدار را ترک گفته، هر یک به منزل و موطن خود بازگشته اند...

شنبه, ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۵
 روایت امام خمینی: من نه از دولت عراق و نه از دولت کویت گلایه ای ندارم چون آنها ملتزم بودند به قراردادهایشان عمل کنند

روایت امام خمینی: من نه از دولت عراق و نه از دولت کویت گلایه ای ندارم چون آنها ملتزم بودند به ...

«حرکت کردیم طرف کویت و به سرحد کویت که رسیدیم، بعد از یک چند دقیقه ای، که مثل اینکه حالا روابط بود با ایران، چه بود نمی دانم ـ گمانم این است که رابطه با ایران بود ـ آمد آن مأمور و گفت که نه، شما نمی توانید بروید کویت. من گفتم به او بگوئید که خوب، ما می رویم از اینجا به فرودگاه، از آنجا می رویم. گفت خیر، شما از همین جا که آمدید از همین جا باید برگردید. از همانجا برگشتیم ما به عراق.» (صحیفه امام، ج۱۰، ص ۱۹۶)

چهارشنبه, ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۷:۰
چرا احمد و محمد؟/ امام خمینی پاسخ داده است

چرا احمد و محمد؟/ امام خمینی پاسخ داده است

«احد» در میم «احمد» یعنی در تعیّن محمدی تجلی کرده و تفاوت احد با احمد در همان حرف «میم» است که آن حرفْ رمز تعیّن است و با عنایت به این نکته که احمد مظهر جامع کمالات و اسما و صفات حق است، لذا از او به عنوان شمع انجمن دل ها و جامع میان وحدت و کثرت نام برده می شود.

سه شنبه, ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰
پرسش لازمه تفکر

پرسش لازمه تفکر

سؤال و پرسش، منشأ تعقل، تأمل، تفکر و اندیشیدن، و نخستین گام برای هر تحقیق و پژوهشی و نقطه آغاز حرکت و مبدأ جهش فکری برای دستیابی به حقیقت است. کسی که می پرسد، درصدد افزودن فهم خویش و به دنبال یافتن حقیقت است و کسی که نمی پرسد راهی به سوی حقیقت نخواهد یافت و اگر نداند که باید بپرسد برای همیشه در جهل باقی خواهد ماند.

چهارشنبه, ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۹
دین، دینداری و اندیشه دینی

دین، دینداری و اندیشه دینی

هر چند تعریف ماهوی (به اصطلاحِ منطقی) از دین میسّر نیست، ولی تعریف مفهومی آن ممکن است. تعاریف مفهومی زیادی از دین ـ با توجه به ویژگی های خاص و متفاوت ادیان مختلف نظیر انجام مناسک، دعا و ارتباط با حقیقت غایی ـ ارائه شده است که به نظر می رسد هر کدام از این تعاریف در عین اینکه بهره ای از اعتبار و معقولیت دارند، به دلیل تفاوت های عظیمی که میان ادیان وجود دارد خالی از اشکال جامعیت و مانعیت نیستند.

چهارشنبه, ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۳
فلسفه اسلامی و چالش های جامعه امروز

فلسفه اسلامی و چالش های جامعه امروز

فلسفه قواعد خاصی دارد، مضامین و مفاهیم خاصی دارد که قابل فهم برای عموم نیست، از این رو بسیار طبیعی است که در بطن جامعه نبوده و عده ای خاص بدان اشتغال دارند. این از جمله گفته هایی است که مدافعین یا موافقین مهجوری فلسفه و کنارگیری آن از جامعه می گویند. اما به نظر می رسد اگر فیلسوف در بین مردم زندگی نکرده و با ایشان ارتباط نداشته باشد، به مرور از واقعیت دور گشته و حقایق را به خوبی درک نمی کند.

چهارشنبه, ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱
فلسفه اسلامی پاسخی برای مسائل جهان امروز

فلسفه اسلامی پاسخی برای مسائل جهان امروز

بی شک اسلام و قرائت شیعی آن، به شدت با تفکر و مشی فلسفی عجین است. در قرائت شیعی نگرش های فلسفی و توصیه های عقلانی به وفور یافت می شود. در این قرائت است که سبک توحیدی زیستن آغشته به تفکر، تامل و تدبر است. اگر عالمان هر حوزه و به خصوص فیلسوفان اسلامی تلاش کنند نگرش های فلسفی را توسعه داده و محدود به شناخت قوانین کلی عالم و مفاهیم کلی نکنند، بی شک در حوزه فردی، اجتماعی، سبک زندگی و معنای زندگی قدم های شگرفی برداشته می شود.

چهارشنبه, ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵
فلسفه اسلامی کدام دسته از مشکلات فکری جامعه امروز را برطرف می کند؟

فلسفه اسلامی کدام دسته از مشکلات فکری جامعه امروز را برطرف می کند؟

ما اولاً می پذیریم که فلسفه ما رو به تکامل است؛ تکامل به این معنا که پاسخ ما نهایی و اکمل نیست و ممکن است پاسخ بهتر و کامل تری وجود داشته باشد. از طرف دیگر ما باید گوش شنوایی برای تبدیل مشکل به مسئله و حل مسئله داشته باشیم. به نظر من فلسفه می تواند در حل مشکلات اعتقادی و مسائلی که به معناداری مربوط است، کمک کند، چون امروزه بحث های معناداری زندگی، پوچی و آرامش بحث های بسیار مهمی هستند و آنگونه که در غرب این مسائل مطرح شده به جامعه ما سرایت نکرده است. البته این سخن به معنای نفی سایر مسائل و مشکلات نیست، چون بشر مسائل و مشکلات زیادی دارد که باید به همه آن ها توجه داشته باشیم و در حد توان به آنها پاسخ دهیم

چهارشنبه, ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶
به مناسبت سالروز شهادت حضرت امام رضا(ع)/ مرکز ولایت و محل قدس ملکوتی

به مناسبت سالروز شهادت حضرت امام رضا(ع)/ مرکز ولایت و محل قدس ملکوتی

حضرت امام خمینی (س) در یک سخنرانی خطاب به اهالی مشهد می گویند: من از شما آقایان که از راه دور و از مرکز ولایت و از محل قدس ملکوتی آمدید تشکر می‏ کنم. چه سعادتی دارید که چشم های شما به آن بارگاه عظیم ملکوتی باز می‏ شود و در آن حرم شریف؛ مرکز علم و مرکز ملائکة الله می ‏روید و ما حسرت آن را داریم.

جمعه, ۲۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۰
فرمان امام خمینی مبنی بر تاسیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار آن حضرت

در آستانه سالروز تأسیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)

فرمان امام خمینی مبنی بر تاسیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار آن حضرت

شما را بحمدالله تعالی در مسائل سیاسی و اجتماعی صاحب نظر می دانم و در تمامی فراز و نشیب ها در کنار من بوده ‏ای و هستی و با صداقت و کیاست امور سیاسی و اجتماعی اینجانب را متصدی هستی.

شنبه, ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۸:۴
جایگاه ارتباطات اجتماعی از دیدگاه امام خمینی

جایگاه ارتباطات اجتماعی از دیدگاه امام خمینی

در زمینۀ تطبیق نقشهای آرمانی مطبوعات و سایر رسانه ها - نقش خبری، نقش راهنمایی، نقش آموزش، نقش تفریحی - با دیدگاههای حضرت امام، باید گفت این نقشها در وضعیت آرمانی خود کاملاً با اندیشه های حضرت امام تطبیق دارد الا اینکه آن حضرت بر نقش آموزشی و ارشادی رسانه ها بیشتر تأکید می کند و نقش راهنمایی و رهبری را نیز امری دو سویه می داند. یعنی روزنامه نگاران و متصدیان رسانه ها بایستی هم از مردم کشور خود راهنمایی بگیرند و در جهت آرمانها و اهداف آنان حرکت کنند و هم در این جهت آنان را راهنمایی و ارشاد نمایند.

یکشنبه, ۰۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۷:۵۱
امام خمینی، قطعنامه ۵۹۸ و تعیین استراتژی دفاع

امام خمینی، قطعنامه ۵۹۸ و تعیین استراتژی دفاع

در پی اعلام قبول قطعنامه ۵۹۸ از سوی ایران، امام خمینی (س) بنیانگذار جمهوری اسلامی در پیامی که به بهانه سالروز کشتار زائران ایرانی در مکه منتشر شده بود، به تشریح سیاست جدید جمهوری اسلامی در قبال جنگ تحمیلی و دلایل پذیرش قطعنامه پرداخت.

سه شنبه, ۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۷:۰
تاریخی ترین سند مبارزاتی امام خمینی در کدام کتابخانه نگهداری می شود؟

تاریخی ترین سند مبارزاتی امام خمینی در کدام کتابخانه نگهداری می شود؟

در سن چهل و دو سالگی، اولین بیانیه سیاسی خود را صادر کردند. در این بیانیه، حضرت امام ضمن بررسی و تحلیل اوضاع گذشته، حال و آینده مردم، قیام برای خدا را تنها راه اصلاح جهان عنوان کرده که آن، فلسفه بعثت همه انبیای الهی بوده است.

دوشنبه, ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۷:۱۲
گفتگوی صریح و توصیه امام خمینی به نخست وزیر شاه: به وضع مردم برسید

گفتگوی صریح و توصیه امام خمینی به نخست وزیر شاه: به وضع مردم برسید

هر کس که مقام بالاتری دارد مسئولیت بیشتری دارد. حالا که شما نخست‏ وزیر هستید، مسئولیت شما با یک فرد عادی مساوی نیست. این کشور، نخست‏ وزیران فراوانی به خود دیده است. بعضی از این نخست‏ وزیرها خدمت کردند به مردم و در بین مردم، الآن هم حرمتی دارند، یک منزلتی دارند. بعضی ‏ها هم خیانت کردند. شما سعی کنید از آن نخست‏ وزیرهای «ملعون» نباشید؛ از نخست‏ وزیرهای «مرحوم» باشید.

پنجشنبه, ۰۱ دی ۱۴۰۱ - ۵:۰
اهمیت نماز از دیدگاه امام خمینی (س)

نماز

اهمیت نماز از دیدگاه امام خمینی (س)

یکی از اعمال و تکالیفی که از طرف خداوند بر انسان واجب شده است نماز می باشد.

دوشنبه, ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۵
هدایت از دیدگاه امام خمینی (س)

هدایت

هدایت از دیدگاه امام خمینی (س)

هدایت، شناختن درست و صحیح هدف، انتخاب راه و طریق صحیح برای رسیدن به هدف و پایداری در مسیر است.

دوشنبه, ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۰
وحی از دیدگاه امام خمینی (س)

وحی الهی

وحی از دیدگاه امام خمینی (س)

وحی و مشتقات آن در معانی متفاوتی نظیر اشاره، الهام، نوشتن، تفهیم و القای پنهانی به کار رفته است. وجه مشترک تمام معانی، تفهیم و القای سریع و پنهانی است. وحی اصطلاحی در قرآن به معنای ارتباط خداوند با پیامبران و القای پیام تشریع به پیامبران به کار رفته است؛ گاهی وحی در معنای ارتباط خداوند با دیگر انسانها به غیر از وحی نیز اطلاق شده است.

دوشنبه, ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۵
وهابیت از دیدگاه امام خمینی (س)

وهابیت

وهابیت از دیدگاه امام خمینی (س)

یکی از فرقه های افراطی اسلامی که در قرون اخیر به وجود آمده که با نظرات خلاف کتاب و سنت موجب مشکلات فراوانی در جوامع اسلامی شده، فرقه وهابیت است، از نامهای دیگری که وهابیان بر روی خود می گذارند و در دوره جدید تقریبا ابا دارند که نام وهابیت بر آنها گذارده شود و دوست دارند که از نامهای دیگر بر آنها استفاده شود سلفی می باشد و می گویند ما تابع یک شخص (محمدبن عبدالوهاب) نیستیم بلکه تابع یک مسلک فکری به نام سلفی گری هستیم.

دوشنبه, ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۰
یهود از دیدگاه امام خمینی (س)

یهودیت

یهود از دیدگاه امام خمینی (س)

درباره ورود یهودیت به جزیرة العرب اقوالی مطرح است که از جمله؛ عده ای ورود آن ها را به دوران حضرت موسی (ع) می دانند، عده ای هم به ایام بخت النصر و عده ای هم ظهور دولت روم و حمله آنان به عبرانیان، یهودیان بسیاری ناگزیر از سکونت در یثرب، حجاز و یمن شدند، مربوط می دانند. و در نهایت قبایل یهود در عصر ظهور پیامبر اکرم (ص)، یکی پس از دیگری، مغلوب سپاه اسلام شدند، بسیاریشان کشته و بسیاری هم به سرزمین های دیگر کوچ کردند.

دوشنبه, ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۵
جنس و فصل در نگاه امام خمینی (س)

جنس و فصل

جنس و فصل در نگاه امام خمینی (س)

جنس و فصل، از اصطلاحات منطق و فلسفه و از کلیات خمس است.

دوشنبه, ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۰
فصل محصل در نگاه امام خمینی (س)

فصل محصل

فصل محصل در نگاه امام خمینی (س)

فصل محصل، یکی از اصطلاحات به کار رفته در علم منطق بوده و به معنای عنوان بیانگرِ نقش فصل در تحصّل بخشی به جنس است.

دوشنبه, ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۵
صفحه 1 از 44 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | بعدی >