عناوین مطالب فیلم

قدرت اسلام

قدرت اسلام

‌‌ قانونی شدن امور در کوتاه ترین مدت‌ این یک سالی که، یک سال و چند ماهی که انقلاب اسلامی شما با دست توانای شما‌‎ ‎‌ملت اسلام به پیش رفت و تمام چیزهایی که مربوط به دستگاه دولتی و جریان امور‌‎ ‎‌مملکتی است درست کردید، از جمهوری اسلامی اش تا مجلس شورایش، چندین دفعه‌‎ ‎‌رفتید به صندوقها و رأی دادید و آزاد، آزاد رأی دادید، این یک تیری است در چشم‌‎ ‎‌این اشخاصی که اسلام را نمی خواهند ببینند، اینها می دانند که اگر این نهضت اسلامی‌‎ ‎‌نبود، نمی شد به این زودی این کارها انجام بگیرد. این کارها را قدرت اسلام است که‌‎ ‎‌پیش می برد. صحیفه امام، ج ۱۲، ص ۴۶۱

عناصر قدرت الهی جمهوری اسلامی

عناصر قدرت الهی جمهوری اسلامی

‌‌وضعیت نیروهای مسلح در زمان سابق و حال‌ این یک ترکیب الهی‌‎ ‎‌است؛ یک ترکیب الهی مرکب از روحانیون، ارتش، ژاندارمری، شهربانی، سپاه، بسیج و‌‎ ‎‌ملت. همه یک موجودند اینها، یک مخلوط اند اینها. این موجود مخلوط، یک ترکیب‌‎ ‎‌خاص الهی است و این ترکیب خاص الهی ناشناخته است و لهذا، نمی توانند بفهمند شما‌‎ ‎‌چی می خواهید اصلش.‌ ‌‌ادعای کذب صدام در صلح طلبی اش‌ آن صلحی که ما می خواهیم، امثال صدام یا حسین یا حسن کجایی نمی توانند‌‎ ‎‌بفهمند چی است. آنها صلحها را مثل صلحهایی می دانند که در زمانهای سابق، دولتها با‌‎ ‎‌هم صلح می کردند؛ در عین حالی که صلح می کردند، باطنشان در جنگ بود که چه وقت‌‎ ‎‌فرصت پیدا بکنند و بچاپند همه را. ‌صحیفه امام، ج ۱۷، ص ۲۶

تفاهم میان دولت و ملت

تفاهم میان دولت و ملت

حفظ همبستگی موجود میان ملت و دولت‏ مسئله این ‏‏[‏‏است‏‏]‏‏ که ما‏‎ ‎‏رئیس جمهوری داریم که باید حتماً به مردم حکومت کند و نخست وزیر و هیأت دولتی‏‎ ‎‏داریم که همۀ امور دست اینهاست. و «ملت چه کاره است، ما هستیم که هستیم»، این‏‎ ‎‏مسئله در ایران مطرح نیست. و یکی از تحولات بزرگی است که ایران به خواست خدای‏‎ ‎‏تبارک و تعالی به دست آورده و این تحول موجب این شده است که کارهای شما پیش‏‎ ‎‏برود. شما نمی توانید کارهایی که الآن در ایران هست انجام بدهید، الاّ با هماهنگی با‏‎ ‎‏ملت. هماهنگی با ملت هم این است که شما توجه کنید به خواستهای اینها. مردم یک‏‎ ‎‏استاندار خوب می خواهند، اینکه تقاضای صحیحی است. خوب، شما یک استانداری‏‎ ‎‏که ـ فرض کنید ـ در فلان جا هست و با مردم نمی سازد، این استاندار را بردارید، یک‏‎ ‎‏استاندار دیگر بگذارید؛ تفاهم کنید. علما هم فرض کنید که در بلاد هستند، آنها‏‎ ‎‏نمی خواهند که سلطنتی بکنند، حکومتی بکنند. آنها مصالح مردم را ملاحظه می کنند.‏‎ ‎‏فرض کنید می گویند: فلان رئیسی که در اینجا هست، این با مصالح مردم سازگار نیست.‏‎ ‎‏این کاری ندارد؛ خوب، این را یک جای دیگر می گذارندش. یا اگر آدمی است که واقعاً‏‎ ‎‏هر جا بگذارند خراب است، کنارش می گذارند و چه می کنند. مقصود من این است که‏‎ ‎‏تفاهم بین دولت و ملت و تفاهم اساسی بین ملت و دولت وقتی است که بین روحانیت و‏‎ ‎‏ملت باشد.‏

چرا آمریکا نمی تواند دخالت نظامی در ایران بکند؟

چرا آمریکا نمی تواند دخالت نظامی در ایران بکند؟

‌‌امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند‌‌ ‌ آزادی الآن حاصل است برای ما یکی از‌‎ ‎‌آن چیزهایی که ملت ما فریاد می کرد برایش، به دست آورده.‌ استقلال هم اگر چنانچه آنها می گویند که الآن امریکا در اینجا دارد حکومت می کند.‌‎ ‎‌شما می بینید که الآن مرکز فساد امریکا را جوانها رفته اند گرفته اند، و امریکاییهایی هم که‌‎ ‎‌در آنجا بوده گرفتند، و آن لانۀ فساد را به دست آوردند و امریکا هم هیچ غلطی‌‎ ‎‌نمی تواند بکند، و جوانها هم مطمئن باشند که امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند. بیخود‌‎ ‎‌صحبت اینکه اگر دخالت نظامی ‌‌[‌‌کند‌‌]‌‌، مگر امریکا می تواند دخالت نظامی در این‌‎ ‎‌مملکت بکند؟ امکان برایش ندارد. تمام دنیا توجهشان الآن به اینجاست. مگر امریکا‌‎ ‎‌می تواند مقابل همۀ دنیا بایستد و دخالت نظامی بکند؟ غلط می کند دخالت نظامی بکند.‌ صحیفه امام، ج ۱۰، ص ۵۱۶

منشور برادری

منشور برادری

منشور برادری ـ مفتوح بودن باب اجتهاد در حکومت اسلامی در حکومت اسلامی همیشه باید باب اجتهاد باز باشد و طبیعت انقلاب و نظام‏‎ ‎‏همواره اقتضا می کند که نظرات اجتهادی ـ فقهی در زمینه های مختلف ولو مخالف با‏‎ ‎‏یکدیگر آزادانه عرضه شود و کسی توان و حق جلوگیری از آن را ندارد ولی مهم‏‎ ‎‏شناخت درست حکومت و جامعه است که براساس آن نظام اسلامی بتواند به نفع‏‎ ‎‏مسلمانان برنامه ریزی کند که وحدت رویّه و عمل ضروری است و همین جا است که‏‎ ‎‏اجتهاد مصطلح در حوزه ها کافی نمی باشد بلکه یک فرد اگر اعلم در علوم معهود‏‎ ‎‏حوزه ها هم باشد ولی نتواند مصلحت جامعه را تشخیص دهد و یا نتواند افراد صالح و‏ مفید را از افراد ناصالح تشخیص دهد و به طور کلی در زمینۀ اجتماعی و سیاسی فاقد‏‎ ‎‏بینش صحیح و قدرت تصمیم گیری باشد، این فرد در مسائل اجتماعی و حکومتی مجتهد‏‎ ‎‏نیست و نمی تواند زمام جامعه را به دست گیرد... صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۱۷۷-۱۷۹

فریاد علیه بردگی ملت ایران

فریاد علیه بردگی ملت ایران

در «کنوانسیون وین راجع به روابط دیپلماتیک» که مربوط به دیپلمات ها و فرستادگان سیاسی بود به همه کشور ها حقوق متساوی و متقابل عطا شد. اما دولت و مجلس سنای ایران در سکوت خبری مستشاران نظامی آمریکایی را هم مشمول این قرارداد وین نمودند.(در حالی که مستشاران نظامی در استخدام دولت ایران بودند) زمانی که امام خمینی از مفاد مصوبه اطلاع یافت در سخنان کوبنده خود آن را خیانت به کشور و به معنای احبای کاپیتولاسیون دانست؛ شاه و امریکا که از افشاگری های امام خسته شده بودند تصمیم به تبعید ایشان گرفتند. اما آرامش ظاهری شان ۱۵ سال بیشتر دوام نیاورد.

میلاد نور

میلاد نور

همانطوری که شیوۀ ائمۀ ما و اولیای خدا و انبیای خدا بوده است که خودشان را‌‎ ‎‌خدمتگزار مردم می دیدند و با حسن معاشرت و با رفتار انسانی، با رفتار الهی رفتار‌‎ ‎‌می کردند و کارهایی را که باید انجام بدهند، با همین حسن رفتار انجام می دهند صحیفه امام، ج ۱۷، ص ۷۹

عطرِ وحدت

عطرِ وحدت

ایجاد نقطه عطفی میان مسلمانان با نامگذاری هفته وحدت توسط امام خمینی (س) متقابلاً این عید بزرگ را، عید مبارک میلاد رسول اکرم و فرزند بزرگ ‌‌[‌‌وی‌‌]‌‌ امام‌‎ ‎‌صادق ـ سلام الله علیه ـ را به همۀ حضار و همۀ مسلمین جهان و مستضعفان سرتاسر عالم‌‎ ‎‌تبریک عرض می کنم.‌ صحیفه امام، ج ۱۸، ص ۲۶۰ ایشان معتقد بودند که مسلمانان شیعه و سنی اگر وحدت داشته باشند هیچ نیرویی نمی تواند به آنها ظلم و ستم کند. ‎‌یکی از روزهایی که برای وحدت مسلمین؛ مسلمین آگاه، از سالهای طولانی انتخاب‌‎ ‎‌کردند، مسئله این است که به اعیاد از قبیل مولود رسول اکرم و سایر موالید و سایر ایام الله ‌مردم احترام قائل بشوند و اجتماع کنند در محافل و موجب تحکیم وحدت آنها بشود.‌ صحیفه امام، ج ۱۵، ص ۴۳۹-۴۴۰

مطایبه امام خمینی با قهرمان وزنه برداری

مطایبه امام خمینی با قهرمان وزنه برداری

دیدار ورزشکاران با امام خمینی (س) در نخستین ماههای پس از پیروزی انقلاب اسلامی، که محمد نصیری و محمود نامجو با رهبر انقلاب صحبت می کنند و از ایشان درخواست تسریع در ساخت سرود ملی اسلامی مطابق با آرمان های انقلاب میکنند.

نصیحتی که کارساز نبود

نصیحتی که کارساز نبود

آشکار شدن دست طرفداران امریکا‏ ‏من بسیار متأسفم از اینکه کوشش کردم که در این دورۀ اول جمهوری اسلامی‏‎ ‎‏این طور مسائل پیش نیاید، و این طور عزل و نصبها نشود؛‏‎ لکن با کمال کوششی که‏‎ ‎‏کردم اینها نتوانستند بفهمند. من با زبانهای مختلف آنها را دعوت کردم به اینکه رها کنند‏‎ ‎‏این راهی را که در پیش دارند و با ملت ایران این طور نکنند. من می خواستم که تمام این‏‎ ‎‏کسانی که در کار دولتمردی هستند تا آخر انقلاب و پیروزی انقلاب، همه در محل‏‎ ‎‏خودشان باقی باشند و این جمهوری اسلامی را همه باهم به آخر برسانند و به پیروزی‏‎ ‎‏مطلق؛ لکن دستهایی در کار بود و گرگهایی بود در بین اینها که نگذاشتند آن مطلبی را که‏‎ ‎‏می خواستیم نشود، نشود. صحیفه امام، ج ۱۴، ص ۴۸۶

به تو از دور سلام

به تو از دور سلام

لزوم حفظ آرامش و حلّ اختلافات‌ حضرت رضا ـ سلام الله علیه ـ در آن ابتلائاتی که داشت و در آن مصیبتهای معنوی که‌‎ ‎‌برایش وارد می شد، بدون اینکه یک اختلافی ایجاد کند، با آرامش، راه خودش را به‌‎ ‎‌پیش می برد. مقید بود به اینکه آرامش ملت را حفظ کند. صحیفه امام، ج ۱۳، ص ۴۲۷ مداح : حاج محمود کریمی روی قلبم حک شده یا علی ابن موسی الرضا / امید دلای خسته ای کلید درای بسته ای / پناه دل شکسته ای

هجرت تاریخساز

هجرت تاریخساز

مستندی پیرامون هجرت امام در ۴ مهر ۱۳۵۷ از بغداد به فرانسه و مسائل ابتدایی حضور ایشان، همچنین صحبت های ژان فرانسوا پونسه وزیر امور خارجه فرانسه در سال ۱۳۵۷ در مورد ورود ایشان به فرانسه.

دوازده مهر ۱۳۵۷ سالروز هجرت امام از نجف اشرف

دوازده مهر ۱۳۵۷ سالروز هجرت امام از نجف اشرف

مستندی پیرامون اتفاقات ۱۲ مهر ماه ۱۳۵۷ حرکت کاروان امام از نجف به سمت کویت اتفاقات در مرز سفان عراق و العبدلی کویت پس از خروج از مرز سفان و رسیدن به پاسگاه العبدلی کویت، دولت کویت اعلام کرد نمی تواند مسئولیتی را از نظر تامین امنیت امام برعهده بگیرد حتی اگر بخواهند مدت کوتاهی را در کویت به قصد مقصد دیگری اقامت کنند. ناچار به بازگشت به مرز سفان شدند و ماموران بعثی از ورود ایشان به عراق هم جلوگیری کردند. پس از چند ساعت اقامت اجباری در مرز سفان رژیم بعثی حاکم بر عراق ناگریز شد با بازگشت آنها به عراق موافقت کند.

ایمان رمز پیروزی

ایمان رمز پیروزی

مداح: غلام کویتی پور حمله ای یاران زنو بر پا کنید / رو به سوی مرقد مولا کنید

هجرت تا دل خطر

هجرت تا دل خطر

عراق – نجف شهریور ماه ۱۳۵۷ امام خمینی ۱۳ سال در خانه ای قدیمی در سخت ترین دوران تبعید و مبارزه در نجف ساکن بودند. رژیم شاه در تلاش بود که با دور نگهداشتن امام از مردمش اوضاع پر تنش ایران را تحت کنترل در بیآورد. اما اقامت طولانی ایشان در نجف موجب شناخته شدن بیشتر ایشان و اهمیت یافتن جایگاه علمی ایشان گردید.

نقش مهم مردم در مبارزه با ثروت اندوزی مسوولان

نقش مهم مردم در مبارزه با ثروت اندوزی مسوولان

میدان دادن به افراد مرفه برای استضعاف ملت‌ آن‌‎ ‎‌روزی که هر یک از شماها را ملت دید که دارید از مرتبۀ متوسط می غلتید به طرف مرفه‌‎ ‎‌و دنبال این هستند که یا قدرت پیدا بکنید یا تمکن پیدا کنید، مردم باید توجه داشته باشند‌‎ ‎‌و اینطور افرادی که بتدریج ممکن است یک وقتی خدای نخواسته پیدا بشود، آنها را سر‌‎ ‎‌جای خودشان بنشاند. صحیفه امام، ج ۱۶، ص ۲۱

صفحه 22 از 69 < قبلی | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | بعدی >