اول آیه ای که به رسول اکرم، به حسب روایات و تواریخ، وارد شده است، آیه اقرَأ بِاسْمِ رَبِّک است. این آیه اولین آیه ای است که، به حسب نقل جبرئیل بر رسول اکرم خوانده است و از اول به «قرائت» و به تعلم دعوت شده است. اقرَأ بِاسمِ رَبِّک الذی خَلَق و در همین سوره است که کلَّا إِنَّ الِانْسَانَ لَیطْغی ، أَنْ رَآهُ اسْتَغْنی .[1] این سوره اولین مورد وحی [است ] و در اولین نزول وحی این آیه در این سوره وارد شده است که کلَّا إِنَّ الْانْسَانَ لَیطْغی ، أَن رَآهُ اسْتَغْنَی. معلوم می شود که طغیان و طاغوت بودن از اموری است که در رأس امور است و برای طاغوت زدایی باید تعلیم «کتاب» و «حکمت» و تَعلّم «کتاب» و «حکمت» کرد و «تزکیه» کرد.... انگیزه بعثت این است که ما را از این طغیانها نجات دهد و ما تزکیه کنیم خودمان را، نفوس خودمان را مصفا کنیم و نفوس خودمان را از این ظلمات نجات بدهیم. اگر این توفیق برای همگان حاصل شد، دنیا یک نوری می شود نظیر نور قرآن و جلوه نور حق. تمام اختلافاتی که بین بشر هست، اختلافاتی که بین سلاطین هست، اختلافاتی که بین قدرتمندان هست، ریشه اش همان طغیانی است که در نفس هست.



[1] «براستی انسان سرکشی می کند چون که خود را بی نیاز می بیند.» (علق / 6 – 7)

صحیفه امام، ج‏14، ص 389-390

آیین انقلاب اسلامی، گزیده ‏ای از اندیشه و آرای امام خمینی «س»، ‏ج‏1، ص 74-75

. انتهای پیام /*