پرتال امام خمینی(س)- گوشه ای از خاطرات آیت ‏اللّه‏ سید محمدحسن مرتضوى لنگرودى:درس ایشان محتواى عمیقى داشت. نکتۀ اساسى این بود که متعرض نظرات بزرگانى مانند حضرات آیات عظام نائینى، کمپانى، آقاضیاء، حائرى و... مى ‏شدند. البته استادان دیگر حوزه هم، گاه ‏و ‏بى ‏گاه، متعرض دیدگاه هاى آن بزرگان مى ‏شدند، ولى به طور مستمر و مرتب (آن هم همراه با بررسى و نقد) باشد، انصافاً در حوزه کم‏ نظیر بود. ایشان سخنان آن بزرگان، به ویژه محقق نائینى را مطرح مى‏ کردند و بعد از ایراد و اشکال، نظر خود را مطرح مى‏ کردند.[1]

* مسائل اصول عرفى است

ایشان مباحث اصول را با مباحث پیچیدۀ فلسفه درهم نمى ‏آمیختند. زیرا معتقد بودند قسمت عمدۀ مسائل اصولى، عرفى است و باید از دیدگاه عرفى بررسى شود، و با فلسفه، که مسائلش با دقت هاى عقلى همراه است، سازگارى ندارد. این کار، براى کسى که خود فیلسوف و مسلط بر مبانى فلسفى است، کار آسانى نیست.[2]

رعایت تقوا در انتخاب محل درس

حضرت استاد، ابتدا در مسجد کوچکى نزدیک سه‏ راه موزه تدریس مى ‏کردند. چون مکان کوچک بود و شاگردان زیاد، پیشنهاد شد جاى دیگرى را براى تدریس انتخاب بفرمایند. ایشان مسجد سلماسى را انتخاب کردند. این نشان دهندۀ تقواى ایشان بود. زیرا کسى که نزدیک حرم تدریس مى ‏کند، قاعدتاً باید به مسجد اعظم و یا حداقل مسجد امام برود؛ نه جایى مانند مسجد سلماسى که دور از حرم و داخل کوچه است![3]

نصیحت طلاب به بهانۀ رفتن بالاى منبر

در مسجد سلماسى، ابتدا ایشان روى زمین مى‏ نشستند. به هنگام درس، به ستون قسمت شمال‏ شرقى تکیه مى ‏دادند و تا آخر درس دو زانو مى ‏نشستند. وقتى جمعیت درس زیاد شد، از ایشان درخواست شد که روى منبر قرار بگیرند تا صدا به همگان برسد. ایشان آن روز منبر رفتن را بهانه ‏اى براى موعظۀ طلبه ‏ها قرار دادند. این موعظه، همه را تحت تأثیر قرار داد. فرمودند: «مرحوم شیخ‏ الشریعۀ اصفهانى، دار فانى را وداع مى ‏گوید. مرجعیت، تقریباً به مرحوم میرزاى نائینى منتقل مى ‏شود. جمعیت شاگردان زیاد مى ‏شود. از این رو، از میرزا مى ‏خواهند که براى تدریس، منبر تشریف ببرند. میرزا روى منبر قرار مى ‏گیرد و شروع به گریه مى ‏کند. مى ‏فرماید چه روزگارى شده است که ما باید به منبر برویم. منبرى که مشایخ بزرگ بر آن مى ‏نشسته‏ اند».[4]

بیان زیبا، منظم و مرتب

امام درس را با بیانى زیبا و عباراتى ساده و روان و منظم و مرتب ارائه مى‏ کردند. طورى که اگر کسى مى‏ خواست در همان جلسۀ درس، مطالب ایشان را که به زبان فارسى مى‏ فرمودند: به عربى تقریر کند؛ مى ‏توانست.[5]

جلوگیرى از تکرار بحث

مرحوم امام، معتقد بودند شاگرد باید سر درس اشکال کند، و اگر سر درس اشکال نمى ‏شد، مى ‏فرمودند: «مگر مجلس ختم است که همه ساکت هستید»؟! در عین حال، اگر اشکال و جوابى، بیش از دو یا سه بار تکرار مى ‏شد؛ جلوگیرى مى‏ کردند و مى ‏فرمودند: «مگر تعزیه ‏خوانى است که تو بگویى من جواب بدهم». در این باره مى ‏فرمودند: «درس مرحوم حاج شیخ، این اشکال را داشت که حاج شیخ، مطلبى را عنوان مى ‏کرد، شاگردان اشکال مى ‏کردند و این اشکال و جواب، آنقدر طول مى ‏کشید که گاهى تمام وقت درس را مى ‏گرفت و مطلب حاج‏ شیخ، ناتمام مى ‏ماند».[6]

یک یا دو درس کافى است

معمول است که طلبه ‏ها به درس هاى متعدد مى ‏روند. اما امام از این وضع ناراحت ‏بودند و مى ‏فرمودند: «طلبه اگر بخواهد موفق بشود، نباید زیاد درس برود. در روز، یک یا دو درس کافى است، بیشتر آن نه تنها مفید نیست بلکه مضر است. درس صرفاً حضور و یا نوشتن آن نیست بلکه باید همراه با فکر و اندیشه و ابتکار باشد».[7]

درس مجلس روضه نیست

برخى از شاگردان، چون به درس هاى متعددى مى ‏رفتند، گاه دیر در درس حاضر‏مى ‏شدند. ایشان از این وضع، ناراحت بودند. روزى فرمودند: «من نمى ‏گویم‏ به درس من بیایید، ولى به هر درسى که مى‏ روید، سعى کنید از اول درس حاضر باشید. مجلس روضه که نیست به هر جاى آن رسیدید، ثواب آن را ببرید».[8]

نمایش جاذبۀ استاد

به یاد دارم هنگامى که شاگردان ایشان از مسجد سلماسى بیرون مى‏ رفتند، تا مدرسۀ فیضیه، یک خط ممتد تشکیل مى ‏دادند و دو نفر دو نفر، با هم بحث مى ‏کردند و دیدگاه هاى استاد را بررسى مى‏ کردند. این، حکایت از جذابیت درس ایشان داشت.[9]

تا تبعید امام به ترکیه در خدمتشان بودیم

بنده از سال 1373 هجرى قمرى که به قم آمدم، از محضر ایشان استفاده مى‏ کردم. استفادۀ ما از ایشان تا زمانى ادامه داشت که آن بزرگوار را به قیطریه بردند. پس از‏آنکه آزاد شدند، مدتى در منزل، مسائل مستحدثه تدریس مى‏ فرمودند: که تا‏تبعید ایشان به ترکیه، در خدمتشان بودیم. البته بعدها که خداوند توفیق داد و به ‏نجف اشرف رفتم، باز تا چندى از محضر ایشان و آیت ‏اللّه‏ العظمى خویى استفاده مى ‏کردیم.

منبع: سلسله موی دوست، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، صص 200-204

. انتهای پیام /*