از پانزده خرداد تا حالا که آمدیم، خون دادیم یعنی شما خون دادید، من که نشسته ام اینجا. من هم هیچ حقی ندارم. شما خون دادید. شماها به میدان رفتید؛ شماها مبارزه کردید؛ ماها هیچ حقی نداریم. ما باید برای شما خدمت کنیم. خودمان نباید استفاده کنیم . نه استفادۀ عنوانی. خاک بر سر من که بخواهم استفاده عنوانی از شما بکنم! خاک بر سر من که بخواهم خون شما ریخته بشود و من استفاده اش را ببرم! [گریه و ابراز احساسات شدید جمعیت و شعار درود بر خمینی] طبقه های بالا، آنهایی که فعالیت هیچ نداشتند و مخالفت هم ندارند، حقی ندارند، و نباید حقی داشته باشند؛ لکن اگر از حالا خدمت بکنند...صحیفه امام، ج ۸، ص ۵۷
سه شنبه, ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۰
رئیس دفتر نمایندگی موسسه در قم: از زمان اعلان فراخوان عمومی تا کنون بیش از یکصد و یازده اجازه نامه از امام خمینی(س) به افراد و شخصیت ها و یکصد و سی دستخط و سند به دبیرخانه همایش نکوداشت وکلای امام خمینی رسیده است.
سه شنبه, ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۴
ازدواج انسان با دختری که قبلاً مرتکب زنا با او شده در حالی که شوهر نداشته، نه تنها جایز و صحیح است بلکه چه بسا از جهت اخلاقی و انسانی عملی جوانمردانه و نوعی مسئولیت پذیری است. زنا از گناهان کبیره و نیازمند توبه است و خداوند بخشنده و مهربان توبه بنده اش را می پذیرد. به هر حال ازدواج با او سبب پاک شدن گناه زنا قبل از ازدواج و بی نیازی از توبه نمی شود. به هر حال در باره آن با کسی هم سخن نباید گفت که این خود گناه دیگری است، حتی بهتر آن است که در دوران زندگی و پیش آمدهای آن نیز به روی همدیگر نیاورند که این مشی کریمان است.
سه شنبه, ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۳
امام خمینی و ابداع نظریه جمهوریت در فقه شیعه؛
محمد سروش محلاتی: اقیانوس مردم به عنوان «جمهوری اسلامی» آمدند و حضورشان یک روز در راهپیمایی و یک روز پای صندوق رأی بوده و ما این را پذیرفته ایم؛ و بعدا یک مفهوم و تفسیر مضیق از جمهوری ارائه بدهیم که شاید اکثریت این مردم را کنار بزند؟! این فروپاشی و ابطال «جمهوری اسلامی» است. این خطری است که وجود داشته و همچنان هم وجود دارد. وقتی ما می توانیم جمهوری اسلامی را بپذیریم و تحلیل کنیم که بدانیم از نظر اسلام، این جمهوریت چه نقشی دارد. اگر مثل کتاب انوارالفقاهه بحث کردیم و نقشی برای جمهور مردم ندیدیم، اصلا جمهوریت جمهوری اسلامی یک پوسته بی ارزش است. اگر خواستیم مانند امام مبنا مطرح کنیم، فرمودند تولی و تشکیل حکومت بستگی به رأی اکثریت جامعه اسلامی دارد.
سه شنبه, ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۹:۱۲
توجه داشته باشید کی دارد خلاف می کند به اسم اسلام، کی دارد خرابکاری می کند به اسم اسلام؛ اگر عمامه سرش است بزنیدش کنار، خود معمّمین بزنندشان کنار؛ اگر توی پاسدارهاست، پاسدارهای مسلّح مسلم - اسلامی - که همۀ زحمت را به عهده دارند بزنندشان کنار؛ اگر در ارتش است، ارتشی ها بزنندشان کنار؛ ژاندارمری است، آنها بزنند؛ توی بازار است، بازاری ها بزنندشان کنار؛ توی کارخانه هاست، آنها بزنندشان کنار. اینها در هر جایی می خواهند یک نفوذی بکنند و یک افسادی بکنند به اسم اسلام و این خطر است برای نهضت شما. با اسم «اسلام» می خواهند این اسلام را در بین مردم خود مملکت، مشوّه نمایش بدهند، بد صورتش نمایش بدهند. این یک جرم بزرگی است که آنها مرتکب می شوند. ما هم اگر ساکت باشیم جرم است برای ما. باید بگوییم. صحیفه امام، ج ۱۲، ص۴۷۰
دوشنبه, ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰
آزادی زنان، موقعیت آنان و فعالیت های سیاسی و اجتماعی شان از جمله مسائل مهمی بود که خبرنگاران خارجی، به مطرح کردن آن در دیدار با امام می پرداختند. لوسین ژرژ، خبرنگار لوموند فرانسه به روایت دیدار خود با امام در نجف پرداخته است.
دوشنبه, ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۹
وجوب حج مشروط به استطاعت شرعی یعنی «استطاعت از نظر مالی و سلامتی و توانمندی بدن و باز بودن راه و امنیت آن و وسعت داشتن وقت و کافی بودن آن (برای حج) است.» و مکلف «اگر با وجود همه شرایط، حج را عمداً ترک کند چنانچه تمام شرایط حج تا پایان اعمال باقی باشد، حج بر عهده او استقرار می یابد.» همچنین «واجب است که مستطیع خودش حج را انجام دهد، پس حج شخص دیگر از (طرف) او به صورت تبرّع یا اجیر شدن کفایت نمی کند. البته اگر حج بر او مستقرّ شده و لیکن به علت بیماری و یا محصور شدن که امید زوال آنها نرود یا به علت پیری ای که توانایی نداشته باشد یا موجب حرج بر او باشد، توانایی انجام حج را نداشته باشد (در این موارد) نایب گرفتن بر او واجب است.
دوشنبه, ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۵
دوشنبه, ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۱
امام خمینی (س) در بیست و نهم فروردین ماه سال ۴۸ در نامه ای به پرسش های نه گانه مرحوم آیت الله سید مرتضی پسندیده، برادر بزرگترشان پاسخ دادند.
دوشنبه, ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۹:۵۵
انتقاد بجا و سازنده باعث رشد جامعه می شود. انتقاد اگر بحق باشد، موجب هدایت دو جریان می شود.
دوشنبه, ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۸:۳
در سن چهل و دو سالگی، اولین بیانیه سیاسی خود را صادر کردند. در این بیانیه، حضرت امام ضمن بررسی و تحلیل اوضاع گذشته، حال و آینده مردم، قیام برای خدا را تنها راه اصلاح جهان عنوان کرده که آن، فلسفه بعثت همه انبیای الهی بوده است.
دوشنبه, ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۷:۱۲
«امام و حوزه»، «استقلال سیاسی و اقتصادی حوزه های علمیه»، «حوزه مطلوب در نگاه امام خمینی(س)»، «جایگاه مرجعیت در دیدگاه امام خمینی(س)»، «دغدغه ها و نگرانی های امام خمینی(س) درباره حوزه»، «استقلال حوزه ها»، «صراط مستقیم روحانیت و راه های انحرافی پیش روی آن» و «آیت الله خمینی چگونه با امام خمینی(س) ملقب شد؟» از جمله مطالب شماره 104 نشریه حضور است.
دوشنبه, ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۶:۱۲
روز به روز بر آتش نهضت مردمی امام خمینی دمیده می شد. زنان از پیر و جوان، دوشادوش مردان در راهپیمایی ها شرکت می کردند. در این میان بودند افرادی که یا از سر دلسوزی یا از سر بعضی تعصبات نسبت به این حضور اظهار نگرانی می کردند که خبرش امام را بر آشفت. روایت مرحوم محتشمی از نوع برخورد امام با این نگاه خواندنی است.
دوشنبه, ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۶:۱۱
در مورد سؤال امام خمینی (س) معتقد به احوط استحبابی بوده و می فرمایند: (برای زن در حال احرام) «بهتر آن است که آن چیزی را که در موقع حاجت از سر پایین می اندازد با دست یا چیز دیگر دور از رو نگه دارد که به صورت نچسبد، بلکه این کار احوط است.
یکشنبه, ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۶
اگر هبه با رعایت شرایط لازم انجام شده باشد و موهوب له (کسی که مال به او بخشیده می شود) زمین مورد سؤال را با با اذن واهب (کسی که می بخشد) و قبل از وفات وی قبض نموده باشد هبه به واسطه قبض تمام گشته و زمین مال وراث موهوب له است حتی اگر زمین بعد از قبض سالیان زیاد دست نخورده مانده و یا وراث وی متمول باشند و اما اگر شرطی از شروط هبه رعایت نشده و یا اقباض و قبض محقق نشده باشد هبه کامل نشده و مال بر مالکیت واهب باقی است؛ و چون واهب در قید حیات نیست تا قبض دهد و وراث وی نیز قائم مقام او در اقباض نیستند لذا قبض بعد از وفات واهب تصور ندارد.
یکشنبه, ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۳
امام خمینی (س) در اوایل سال ۶۲ مطابق با سال ۱۴۰۳ قمری در پاسخ به یکی از فرزندان معنوی خود به نام علی جاوید که در زندان موصل رژیم بعث عراق محبوس بود، چنین نگاشتند.
یکشنبه, ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵
یکشنبه, ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۷
وکالتی که فاقد شرط صحت باشد معتبر و نافذ نیست و نقل و انتقال ناشی از آن فضولی و نیازمند اجازه مالک یا ولی و سرپرست قانونی او می باشد؛ و در صورت اختلاف، رسیدگی به این که وکالت مدعی آن آیا واجد شرایط صحت است یا نه، در صلاحیت دادگاه حقوقی است.
یکشنبه, ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱
شما خودتان را حاکم مردم ندانید، شما خودتان را خدمتگزار مردم بدانید.
یکشنبه, ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۸:۲۱
غفلت و اهمال نسبت به امام بزرگوار و اندیشه ها و منش و سلوک اخلاقی و عرفانی او خسارت بزرگ و محرومیّت از یک ذخیره و منبع معرفتی و نورانی است. شخصیتی که از مفاخر اسلام و نمونه ای کم نظیر در تاریخ تشیع و سپهر روحانیت و حوزه های علمیه است. بخشی از این کم فروغی و بی اعتنایی ناشی از کژ روی و فاصله گرفتن از سیره نظری و عملی امام راحل و لازمه قهری این جدایی و ناهمروی است.
یکشنبه, ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۷:۵
اگر این جدایی پیش بیاید بدانید که پیروز نخواهیم شد.
شنبه, ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۶
شنبه, ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۷
لحظاتی از مراسم سی وچهارمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (س) را در نماهنگ «امام ایمان و امید» مرور شد.
شنبه, ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۹:۵۱
در برنامه حضور مطرح شد: بخش اول
حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی انصاری: آقای بنی صدر تا روزی که رئیس جمهور بود، امام به ایشان احترام می گذاشتند؛ آقای بازرگان و شخصیت های دیگر هم در جایگاه خودشان؛ و امام برای آن جایگاه احترام قائل بودند و این درس بزرگی است. به نظر من برای جامعه ما درس بزرگی است که به راحتی جایگاه شخصیت ها را در جامعه خراب نکنیم. بالاخره وقتی نظام مستقر هست، در موقع، برخورد می کند و به تعبیری افشا می کند و آنها را از کار برکنار کند ولی در موقعی که در مسند مسئولیت هستند، من معتقدم که باید مثل امام عمل کنیم.
شنبه, ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۹:۳۴
امام خمینی (س) در بیستم اردیبهشت ماه سال ۵۹ در حکمی آیت الله سید علی خامنه ای را به سمت مشاور شورای عالی دفاع ملی منصوب کردند.
شنبه, ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۹:۱۸
رهبر انقلاب اسلامی در سی وچهارمین سالگرد ارتحال حضرت امام (۱۴۰۲/۳/۱۴) خاطره ای از شهید مطهری درباره ابعاد ایمان امام خمینی نقل کردند و گفتند: شهید مطهّری (رضوان الله تعالی علیه) در پاریس یک ملاقاتی با امام کرده بود ــ خود شهید مطهّری کوه ایمان بود؛ او در مقابل ایمانِ امام اظهار حیرت و شگفتی میکرد ــ ایشان بعد از برگشتن گفت که من چهار ایمان در امام مشاهده کردم:
شنبه, ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۸:۰
شنبه, ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۷:۳۱
باید تا وقتی حکومت اسلامی هست «اسلام» برای آن مهم باشد. البته پیاده کردن دین وظیفه علما هست، اما ابزارش مردم هستند. همین پدیده ای که متأسفانه و سوگمندانه در کشور وجود دارد و هیچ کس از متدینان هم راضی نیست، همین بحث بی حجابی و بد حجابی، به نظر ما حاکمیت اول از خانواده خودش شروع کند و بعد هم مردم؛ اگر بار روی دوش مردم گذاشته شود در حد وسیعی می تواند مداوا شود.
شنبه, ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۷:۷
پرتال امام خمینی(س): اینفوگرافی طلایه دار مبارزه آیت الله محمدرضا سعیدی
شنبه, ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۷:۰
اینکه گاهی شنیده می شود برخی مسأله «عبور از امام» را مطرح می کنند یا ادعا می کنند که موضع حضرت امام در فلان واقعه موضع درستی نبوده است، یا امام را به یک سلسله روحیات مثل استبداد به رأی یا عدم توجه به مشورت ها متهم می کنند، ناشی از خلائی است که از ذکر و یاد ایشان در جامعه ایجاد می شود.
شنبه, ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۶:۴۶