فرمایشات حضرت امام خمینی (س) در خصوص بانوان و خانواده
پنجشنبه, ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۵
آیت الله سید حسن خمینی می گوید: شبکه های اجتماعی می آید، اول به این سمت می رویم که ببندیم و زورمان نمی رسد و رهایش می کنیم! این به معنای یک گام عقب ماندن است در حالی که فقه امام می گوید یک گام جلو باشید و دنیایتان را بشناسید.
پنجشنبه, ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴
آیت الله محمد مومن در خاطره ای از امام به بیان علت تاکید ایشان بر خواندن زیارت رجبیه پرداخته است.
پنجشنبه, ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰
در اجلاس تبیین اندیشه های امام خمینی در حوزه فرهنگ و هنر؛
صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: ویژگی دیگری که امام در مورد هنر مطرح می کنند این است که «هنر باید در خدمت مردم باشد»، در اصل هنر متعالی هنری است که در خدمت به مردم باشد، در همین راستا امام می فرمایند «سینما یکی از مظاهر تمدن است که باید در خدمت به مردم باشد».
پنجشنبه, ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹
فرزندان عزیزم! دیگر این شمایید که باید هرچه بیشتر کوشش کنید تا نهال آزادی و استقلال کشور را آبیاری کنید. فردای شما فردای دشواری است که اگر مجهز به علم و تقوا و شعور انقلابی ـ اسلامی شدید، پیروزی تان حتمی است، و اگر خدای نکرده در این مرحله کوتاهی کنید مسئولیت آن به عهدۀ خود شماست. هرگز اجازه ندهید که عده ای معدود، چون گذشتۀ تلخ روزهای استبداد، بر شما حکومت کنند. اصل دمکراسی اسلامی را فراموش نکنید
پنجشنبه, ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
هرکس به مقدار توانش و حیطۀ نفوذش لازم است در خدمت اسلام و میهن باشد.
پنجشنبه, ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۸:۱۰
اجلاس یک روزه «تبیین اندیشه های حضرت امام خمینی(ره) در حوزه فرهنگ و هنر»، چهارشنبه ۲۹ بهمن در حرم امام خمینی(س) برگزار شد. در این اجلاس که به دبیری پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد به معرفی اندیشه های حضرت امام(س) در چهار حوزه «رسانه و مطبوعات»، «فرهنگ عمومی»، «هنر و سینما» و «فضای مجازی» پرداخته شد. در مراسم اختتامیه این اجلاس حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی و سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنرانی کردند.
پنجشنبه, ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰:۰
اجلاس تبیین اندیشه های امام خمینی در حوزه فرهنگ و هنر؛
یادگار امام گفت: گفت: افکار بسته ای که توان سازگاری با دنیای معاصر را ندارد، هیچ دخالتی در پیدایش انقلاب ندارد و دزدانه بر سر خوان انقلاب نشسته است.
چهارشنبه, ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۳
چهارشنبه, ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸
چهارشنبه, ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
۲۹ بهمن یادآور حماسه جاودان غیورمردان آذربایجان؛
۲۹ بهمن سال ۱۳۵۶ دومین حرکت گسترده اسلامی و مردمی که متعاقب قیام خونین ۱۹ دی مردم قم در شهر قهرمان پرور حماسی تبریز صورت گرفت و امت اسلامی راه به راه خونینی که در بیش روی داشت پیوند داد و لحظاتی را بدنبال آورد که از آن خورشید حیات آفرین انقلاب اسلامی شروع به وزیدن کرد.
چهارشنبه, ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۸
چند روزی بیشتر از غلبه اراده الهی و مردم به رهبری امام خمینی بر طاغوتیان نگذشته بود و انقلاب اسلامی روزهای آغازین خود را تجربه می کرد که سفیر واتیکان به همراه جمعی دیگر، به عنوان نمایندگان پاپ در مدرسه علوی خدمت امام رسیدند.
چهارشنبه, ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۹:۵۵
درود بر مردان برومند و جوانان غیرتمند تبریز.
چهارشنبه, ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۷:۰
من به شما اهالی معظم آذربایجان نوید می دهم، نوید پیروزی نهایی...
چهارشنبه, ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۶:۵۲
این انقلاب بی نام خمینی در هیچ جای جهان شناخته شده نیست.
سه شنبه, ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۰

سخنرانی در جمع پرسنل نیروی هوایی (شرایط خدمت به اسلام در مقطع کنونی)
احزاب و گروههای نوظهور
بعد از این انقلاب، از قراری که می گویند، حدود دویست گروه پیدا شده. دویست گروه معنایش این است که یک جمعیتی که باید منسجم بشوند دویست گروه شدند که از هم جدا بکنند همه را. در تهران اگر بنا باشد دویست تا حزب و گروه و امثال اینها باشد و [دائماً] اظهار وجود، هر روز تو روزنامۀ فلان گروه هم اظهار وجود کرد، این معنایش این است که ۳۵ میلیون جمعیت می خواهد از هم منفصل بشود. جدا جدا بشود یعنی آن انسجامی که باعث پیروزی شما شد، آن کارشناسهایی که ملتها را شناختند و راه ملتها را مطالعه کردند، راه شکست آنها را مطالعه کردند و طرح دادند برای آن، بهتر از این چه بکنند، بدون اینکه محتاج باشد که یک قدرتی و قوایی بیاید، خودشان را به جان هم می اندازند. احزاب را دستشان قلم بدهند. این او را چیز بکند؛ تهمت به او بزند. او تهمت به او بزند او، او را تضعیف کند. من گمان می کنم که از اول که احزاب پیدا شده است در امثال ایران، این یک طرحی بوده است از خارج. آنها احزاب دارند، آن مملکتهای دیگر، لکن احزابی که آنها دارند فرمش یک جور دیگر است. اینطور نیست که یک کاری بکنند که برای کشورشان مضر باشد. لکن وقتی صادر شد به این مملکتها برای اینکه توجه به عمق مسائل ندارند، احزابی درست می شوند که به حال کشورشان مضر است...
صحیفه امام، ج ۱۱، ص ۴
سه شنبه, ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰

اوج عزت تبریز
شمار کسانی که تا ظهر روز بیست و نهم به شهادت رسیدند شش تن بود. به گفته شاهدان – به احتمال زیاد – کسی توسط ارتش به شهادت نرسید و همه کسانی که گلوله خوردند توسط مأموران ساواک و شهربانی مجروح یا شهید شدند و شاید سهم نیروهای امنیتی در کشتار این روز بیشتر از شهربانی بود. «آن روز هر شهیدی داشتیم توسط ساواک به شهادت رسید. سربازان تیر مستقیم نزدند. » (الهی) شاهد دیگری می گوید: «ساواکی ها، نامردها بیشتر مردم را شهید کردند. اینها سوار ماشینهای شخصی بودند. به جایی که می رسیدند و می دیدند خیلی شلوغ است، بانک را آتش می زنند یا ادارات را، سر اسلحه را می دادند بیرون و به طرف مردم تیراندازی می کردند. » (گرجی) تعدادی از مردم نیز هنگام محاصره کلانتریها تیر خوردند. نیروهای شهربانی از داخل کلانتریها مردم را هدف قرار
می دادند. آقای خرقانیان نیز می گوید: ساواکی ها، این لامذهب ها تو آمبولانس نشسته بودند. یکهو در آمبولانس را باز می کردند و به طرف مردم رگبار می بستند. » غیر از شش شهید روز بیست و نهم، هشت تن از مجروحان نیز طی چند روز بعد به شهادت رسیدند. مشخصات شناسنامه ای شهیدان قیام تبریز چنین است:
سه شنبه, ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۳

اوج عزت تبریز
محمدرضا پهلوی وقتی از چند و چون قیام تبریز آگاه شد در ساعت یازده صبح به وسیله سپهبد جعفری دستوراتی داد که مفاد آن چنین بود: «۱. در انجام امور وظایف محوله به هیچ وجه سستی به کار برده نشود. ۲. دستگیر شدگان و زخمی ها بازجویی و شناسایی شوند. ۳. کسانی که مغازه ها را بسته اند نهایت شدت عمل با آنها عمل شود. ۴. به بانکهایی که خسارت وارد شده مأمورین گزارش تهیه و مشخصات متهمین به دادگاه داده شود تا خسارات وارده جبران گردد. » بنابر همین دستور بود که مراقبتهای شدیدی از بیمارستانها توسط ساواک به عمل آمد که به آن اشاره خواهد شد. همچنین جمشید آموزگار (نخست وزیر) نیز در تماس تلفنی خود با استاندار آذربایجان شرقی از قول شاه اضافه کرد که همه پمپ بنزینها ، مخازن نفت بنزین و کارخانجات تحت حفاظت و مراقبت شدید قرار گیرد.
ساعت ۳۰ / ۱۲ ارتش وارد شهر تبریز شد. چنین اقدامی قطعاً با نظر شخص شاه صورت گرفت و به نیروهای تابع یگانهای تیپ مرند و گردان مراغه دستور داده شد در خیابانهای اصلی شهر مستقر شوند. همچنین برای نمایش قدرت و به وحشت انداختن مردم بنا شد دو دستگاه تانک چیفتن، دو دستگاه نفربر و یک دستگاه تانک اسکورپین در مقابل استانداری و بانک ملی مرکزی بایستند. پس از ورود ارتش، شهربانی تحت امر نظامیان قرار گرفت. در تبریز حکومت نظامی اعلام نشد، اما آرایش نیروهای نظامی به نحوی بود که عملاً چنین تصوری در اذهان مرد
سه شنبه, ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۳

اوج عزت تبریز
با دقت در صورت خسارات وارده در حوادث روز ۲۹ بهمن ۱۳۵۶ روشن می شود که اماکن شخصی و مردمی مورد حمله تظاهرکنندگان قرار نگرفت و هدف مردم صرفاً انهدام مظاهر دولتی بود. دانشجویان دانشگاه تبریز که در برخی از نقاط رهبری تظاهرات و ترغیب و تشویق مردم را برای تهاجم به اماکنی چون سینماها، مشروب فروشی ها، ساختمان حزب رستاخیز و بانکها به عهده داشتند، همانا مراقب امان عمومی و اموال مردم بودند تا از خشم سرازیر شده تظاهرکنندگان در اماکن بماند و این اتفاق در روز بیست و نهم بهمن افتاد. «مردم رغبتی به پول بانکها نداشتند. یک مقدار پول روی میز بود. برداشتند ریختند وسط خیابان، یک برگ از اسکناسها را کسی برنداشت. » (ورقایی) «ما ترسیدیم در این حادثه رژیم بریزد و مغازه های مردم را به هم بزند و حرکت را بدنام نماید. یعنی بانک را مردم آتش بزنند و مغازه بزازی را رژیم. برای این که جلوی این حرکت را بگیریم آمدیم و برای مغازه ها محافظ گذاشتیم... آن روز تمام مغازه ها بسته بودند ولی بانکها و سینماها و هرجای دیگری که باز بود به منزله این بود که از رژیم حمایت کرده اند و هدف مردم نیز این بود که از مظاهر دولتی و حمایت کنندگان آن انتقام بگیرند. با این حال ما می ترسیدیم ساواک بیاید و مغازه های مردم را به هم بریزد. » (الهی) «من پیشنهاد کردم برویم داخل بازار کفاشها و بانک سپه آنجا را مراقبت کنیم، چون داخل بازار چنین کاری باعث
سه شنبه, ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۳
اوج عزت تبریز
قبل از باز نمودن دربهای مسجد مأمورین شهربانی به سرپرستی سرگرد حق شناس رئیس کلانتری مربوطه در جلو مسجد مستقر و کفشدار به نام مشهدی محمد قصد باز کردن مسجد را داشته. در همین موقع سرگرد حق شناس از باز نمودن مسجد خودداری که در این مورد یک نفر از حاضرین اعتراض نموده بود که مورد ضرب گلوله افسر مزبور قرار گرفته و در نتیجه اهالی به این رفتار وی اعتراض و او را «هو» نموده اند. » جملۀ رئیس کلانتری بازار در پاسخ به خواست مردم برای گشودن درهای مسجد این بود: «نمی شود. در این طویله باید بسته بماند. »محمد تجلا در اعتراض به این توهین سرگرد حق شناس سیلی محکمی به گوش او نواخت و حق شناس با شلیک گلوله ای به سینه محمد تجلا آتش خروش مردم را که زیر خاکستر اختناق دفن شده بود شعله ور کرد.
سه شنبه, ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱
سه شنبه, ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲
باید ما دنبال بکنیم تا این که این نهضت را به آخر برسانیم و یک حکومت عادل در اینجا باشد...
سه شنبه, ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱
سه شنبه, ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۹:۵۵
سه شنبه, ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۹:۱۳
سه شنبه, ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۸:۰
ما باید برای این طبقۀ کارگر و کارمند، که طبقۀ ضعیف هستند، طبقه ای هستند که شماها اینها را پایین می دانید و اینها از همۀ شما بالاتر و بلند مقامتر هستند، باید دولتها برای اینها کار بکنند...
دوشنبه, ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۵
اسلام برای همه است، اسلام برای بشر است
دوشنبه, ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۰

آقای سخنگو
در زمان حضور امام در نوفل لوشاتو؛ دو، سه هفته قبل از بازگشت ما به ایران، یک تحلیل گزارش گونه از(کاگ ب) به دست امام رسید. سازمان(کاگ ب) تحلیل کرده بود که چرا در این یک سال و اندی که قیام مردم ایران وارد این فاز شده، با وجود اقدامات سازمان های وابسته به قدرت های جهانی و نیز تشکیلات ساواک ایران، همچنان سنگر به سنگر موانع را فتح می کند؟ تحلیلگران این سازمان اطلاعاتی به این نتیجه رسیده بودند که این پیروزی معلول تفکر کلیدی آیت الله خمینی در سال ۴۲ بر مبنای «وحدت حوزه و دانشگاه» است. به این معنا که مجموعه نیروهای روشنفکر تکنوکرات مسلمان غیرروحانی در امام خمینی این پتانسیل را دیدند که امیال آزادی خواهانه و استقلال طلبانه سیاسی شان می تواند توسط ایشان برآورده شود. به اضافه اینکه ایشان به عنوان یک مرجع بلندمرتبه مذهبی، قدرت بسیج توده ها را دارد، از آن طرف نیروهای روحانی دینی نیز برای اولین بار در فضای تکنوکرات ها با نیروهایی مواجه شدند که علاوه بر دغدغه های روشنفکری دارای انگیزه های دینی نیز هستند؛ بنابراین خیلی راحت این دو جریان دست به دست هم دادند. روحانیتی که در آن شرایط، پس از یک دوران نسبتا طولانی غیبت از صحنه پویای اجتماع با ورود توفنده امام پا به میدان مبارزه سیاسی نهاد؛ در این طرف نیز این صداقت را در مبارزه با استبداد داخلی و استیلای خارجی دید و علاوه بر آن به سوابق طولانی و تاریخی م
دوشنبه, ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۶
آقای سخنگو
قبل از وصلت خانواده ما با خانواده امام، من سید احمد آقا را یکی دوبار بیشتر ندیده بودم. از موضوع ازدواج خواهرم با سید احمد آقا از طریق نامه مطلع شدم. خواهرم نامه نوشت و مطلب را به من گفت. من از این وصلت خوشحال شدم و آن را به فال نیک گرفتم. در پاسخ نامه خواهرم نوشتم کسی که باید تصمیم بگیرد خود تو هستی و امیدوارم که فقط این نکته در ذهن تو نبوده باشد، چون پسر آقای خمینی است، این کافی باشد، حتماً جنبه های مختلف را در نظر گرفتی و اطلاعات لازم را کسب کردی و شناخت کافی هم داری. به هر حال ان شاءا... مبارک باشد.
دوشنبه, ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴
گزارش تصویری جلسه مشترک شورای معاونین موسسه و هیات رئیسه پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی، با هدف بررسی رویکردها و اولویت های پژوهشی؛ و همچنین و بازدید از بخش های مختلف و ظرفیت های این مرکز دانشگاهی توسط سرپرست موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) و معاونان موسسه
دوشنبه, ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰