مداحی غلامعلی کویتی پور در حسینیه جماران

مداحی غلامعلی کویتی پور در حسینیه جماران

مداحی کویتی پور در حسینیه جماران با حضور رزمندگان

افتخار ابدی

پیام به ملت ایران (تجلیل از رزمندگان اسلام و تبریک فتح خرمشهر:

افتخار ابدی

تجلیل از رزمندگان اسلام و تبریک فتح خرمشهر ‌‌مبارک باد و هزاران بار مبارک باد بر شما عزیزان و نور چشمان اسلام این فتح و نصر‌‎ ‎‌عظیم که با توفیق الهی و ضایعات کم و غنایم بی پایان و هزاران اسیر گمراه و مقتولین و‌‎ ‎‌آسیب دیدگان بدبخت که با فریب و فشار صدام تکریتی، این ابرجنایتکار دهر، به تباهی‌ کشیده شده اند، سرافرازانه برای اسلام و میهن عزیز افتخار ابدی به هدیه آوردید. ‌صحیفه امام، ج ۱۶، ص ۲۵۷-۲۵۸

حماسه خرمشهر

حماسه خرمشهر

آزادسازی خرمشهر از رخدادهای مهمِ تاریخ جنگ ایران و عراق که در آن، شهر خرمشهر پس از ۵۷۸ روز اشغال توسط ارتش بعث عراق به دست نیروها و رزمندگان ایرانی آزاد شد.

نماهنگ حضور موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

نماهنگ حضور موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

نماهنگ حضور موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

تیزر رونمایی از مستند دلیل آفتاب با موضوع آغازگری جنگ تحمیلی

به مناسب سالروز آزادسازی خرمشهر؛

تیزر رونمایی از مستند دلیل آفتاب با موضوع آغازگری جنگ تحمیلی

آیین رونمایی از مستند دلیل آفتاب با موضوع آغازگری جنگ تحمیلی نویسنده و کارگردان: علی رضا محمدی چهارشنبه، سوم خرداد ۱۴۰۲، ساعت ۲۰، سینما فرهنگ کاری از موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) مرکز رصد

دست های پینه بسته

دست های پینه بسته

شما قدر این کارگری را بدانید که این کارگری، هم مزاج شما را سالم نگه می‏دارد [و هم روح شما را.] و اگر چنانچه انسان بی‏کار بیفتد، آن فعالیتهایی که در بدنش و در سلولهای بدنش باید بشود، آنها هم از کار می‏افتد. و کسانی که فعالیت دارند. به اندازه‏ای که فعالیت دارند، [سلولهای‏] آنها هم به کار می‏افتد و جبران می‏کنند نقیصه‏ها را. و شما می‏بینید که در یک گروه زیاد از کارگرها یکی دو نفر را شاید پیدا بکنید که اینها مریض باشند و افسرده باشند. و اینها همه الحمد للَّه، سر حال‏اند و خیال می‏کنند که آنها آسوده‏اند. این، خیالی است که آنها می‏کنند، در صورتی که آنها، آن طبقه- به اصطلاح خودشان- بالا و به حسب واقع، پایین، آنها این قدر افسردگیها و گرفتاریها را دارند که به حساب نمی‏آید. این یک مسئله‏ای است که باید شما خودتان بعد فکرش را بکنید و مطالعه کنید در بین خودتان. جوانهای خودتان را مقایسه کنید با آنهایی که بی‏کار می‏گذرانند و به هرزه دری و به هرزه‏گری عمر خودشان را می‏گذرانند، و آن ارزشی که شما دارید، شما برادران دارید و آن ارزشی که اسلام به شما داده است. از پیغمبر اکرم شنیده‏اید که نقل شده است که کف دست یک کارگر را- یعنی، همان محلی که کار درش تأثیر کرده و پینه بسته- آنجا را بوسید و این، یک نشان ارزش است... صحیفه امام، ج‏۱۶، ص: ۲۳۴

حربه توحید

حربه توحید

نها نمی‏شناسند آن حربه را؛ آن حربه ایمان است حربه توحید است، حربه اسلام است، حربه قرآن مجید است که در تحت بیرق یک همچو اسلام و قرآن و توحید همه مجتمع هستند و آنها تأییدات غیبی الهی را منکر هستند، نمی‏توانند بفهمند، اینها نمی‏توانند چشمشان را باز کنند و ببینند که در هر گوشه از ایران یک امور خارق العاده واقع می‏شود که با دست عادی بشر نمی‏تواند واقع بشود. آنها در طبس آمدند و گمان کردند که می‏توانند نیرو پیاده کنند و می‏توانند بیایند و به بهانه خارج کردن گروگانها ایران را قبضه کنند و خدای تبارک و تعالی شنها و بادها را فرستاد و آنها را شکست داد. اینها نمی‏توانند بفهمند و نخواهند توانست فهمید که سربازهای ایران از نظامی و پاسدار و سایر قوای مسلح با ایمان است که دارند پیش می‏روند. صحیفه امام، ج‏۱۶، ص: ۱۰۵

ارتش در کنار مردم

همگام با انقلاب اسلامی

ارتش در کنار مردم

درود بر شما سربازان امام عصر- سلام اللَّه علیه. همان طور که فریاد زدید تا کنون در خدمت طاغوت بودید. طاغوتی که تمام هستی ما را ساقط کرد، طاغوتی که خزاین ما را تهی کرد، طاغوتی که ما را برده خارجیها کرد. و از امروز در خدمت امام عصر- سلام اللَّه علیه- و در خدمت قرآن کریم هستید. «قرآن کریم» ی که سعادت همه بشر را بیمه کرده است. «قرآن کریم» ی که هر کس در زیر بیرق او واقع بشود در دنیا و آخرت سعید است. «قرآن کریم» ی که آزادی و استقلال را توصیه کرده است. ما همه تابع قرآن کریم و تابع موازین اسلام و قواعد اسلام هستیم. ما همه از شماها، روحانیت از شماها تشکر می‏کند.صحیفه امام، ج ۶، ص ۱۰۱

قدس شریف

قدس شریف

باید آقایان توجه کنند، تمام مسلمین توجه بکنند. روز قدس روزی است که باید تمام ملتهای اسلام با هم توجه بکنند و این روز را زنده نگه دارند. اگر یک هیاهویی از تمام ملتهای مسلمین بلند بشود، روز جمعه آخر ماه مبارک، که روز قدس است، همه ملتها قیام بکنند- همان که حالا همان تظاهرات، همان راهپیمایی‏ها را بکنند- این مقدمه می‏شود از برای اینکه ان شاء اللَّه جلوی این مفسدین را ما بگیریم و کلک اینها از بلاد اسلام کنده بشود. ما، هی سست می‏گیریم، مسلمانها هی سست می‏گیرند، ملتها بی‏طرف می‏مانند، کم قیام می‏کنند و نهضت می‏کنند، کم تظاهر می‏کنند راجع به این امور. اسرائیل وقتی که دید ملتها با هم مخالف هستند و دولت مصر هم، که همراه اوست، برادر است و عراق هم که با اینها برادر است، وقتی این چیزها را دید، هی قدم قدم پیش می‏رود. و شما مطمئن باشید که اگر سست بگیرید، اینها تا فرات می‏خواهند بروند. اینها همه اینجا را ملک خودشان می‏گویند هست. صحیفه امام، ج‏۱۳، ص: ۷۹

اهدنا الصراط المستقیم / بیست و یکم رمضان / حرم مطهر حضرت امیرالمومنین(ع)

شرح امام خمینی از الصراط المستقیم

اهدنا الصراط المستقیم / بیست و یکم رمضان / حرم مطهر حضرت امیرالمومنین(ع)

شرح امام خمینی (س) از الصراط المستقیم ‌‌اهدِنَا الصِّراطَ المُستَقِیمَ ‌‌. یک راه مستقیمی هست که این راهی است که انسان را به کمال مطلق می رساند و آن سرگردانی که از برای انسان است از بین می رود و بشر این راه مستقیم را اگر خودش بخواهد طی کند نمی تواند، اطلاع بر آن ندارد؛ خداست که اطلاع دارد بر این راه مستقیم؛ یعنی آن راهی که انسان را از این آشفتگیها و از این حیرتها بیرون می آورد و می فرستش طرف یک راهی که منتهی الیهش خداست.‌ ‌‌ما از خدا در نمازهایمان می خواهیم که خدا هدایت کند ما را به راه مستقیم، نه راه کج و نه راه از این طرف کج، راست و چپ؛‌‌ غَیرِ المَغضُوبِ عَلَیهِم وَ لَا الضَّالِّینَ ‌‌. این ها راههایشان علی حده است و هر چه جلو بروند دور می شوند از آن مقصد.‌ ‌‌صحیفه امام؛ ج ۱۲، ص ۵۰۶‌ گوینده: مژده لواسانی

شیعه باید تابع واقعی علی(ع) باشد

شیعه باید تابع واقعی علی(ع) باشد

باید کسانی که مدعی هستند که ما شیعه امیر المؤمنین هستیم، تبع او هستیم، باید در قول و فعل و نوشتن و گفتن و همه چیز تبعیت از او داشته باشند. اگر این تبعیت نباشد و ما بگوییم که ما شیعه هستیم، یک گزافی گفته‏ایم، یک لا طائلی گفته ‏ایم. امیر المؤمنین در زمان حکومتش- که بسیار کوتاه و بسیار با ناگواریها مقابل بود- می‏بینید که وقتی که آن نامه را به مالک اشتر می‏نویسد چه مسائل مهمی را، مسائل سیاسی را، مسائل اجتماعی را، همه چیز را در آنجا ذکر می‏فرماید، با اینکه یک بخشنامه‏ای برای یک نفر بوده است. یک نامه‏ای برای یک نفر بوده است و آن این است که می‏گوید که- به حسب نقلی که شده است که یک خلخال را از پای یک ذمّی در حکومت او در آوردند،- به حسب این روایت، می‏فرماید که اگر انسان بمیرد برای این، این مَلوم نیست. شیعه این است که این طور باشد نه مثل ما، شیعه این است که اگر چنانچه در حکومت اسلامی، در کشور اسلامی، ظلم و لو به یک ذمّی وارد بشود، آن هم ظلم به همین کمی که یک خلخال را از پای یک ذمیّه درآورند، بگوید که انسان اگر بمیرد ملوم «1» نیست، ملامت نباید به او بشود، این طور اهمیت دارد. صحیفه امام، ج‏۱۸، ص: ۱۵۶

دعوت به مهمانی خدا

سخنرانی در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی (منشأ بروز اختلاف)

دعوت به مهمانی خدا

تلاش برای تهذیب نفس و خودسازی‌‌ ‌ ماه‌‎ ‎‌رمضان شما را دعوت کرده خدای تبارک و تعالی به مهمانی خودش. همان طور که‌‎ ‎‌می بینید مهمانی خدا صوم است، مثل میهمانی ماها نیست که آنجور تشریفات را داشته‌‎ ‎‌باشد، پرهیزدادن است از آن چیزهایی که مربوط به شهوات انسان است. توجه بکنید که‌‎ ‎‌ماه مبارک را به آدابش عمل بکنید یعنی آداب روحی اش. فقط دعا نباشد، دعا به معنای‌‎ ‎‌واقعی اش باشد. خواندن خدا و تذکر خدا به معنای واقعی، آن تذکری که نفوس را‌‎ ‎‌مطمئن می کند. صحیفه امام، ج ۱۸، ص ۴۸۰

 یا رازق البرایا

یا رازق البرایا

خدایا! ما بندگان ضعیف هستیم، ما بندگانی هستیم که هیچ نداریم، ما هیچیم و هر چه هست تویی. ما اگر چنانچه خلاف می‏کنیم نادانیم، تو بر ما ببخش. تو ما را به این ماه مبارک رمضان وارد کن به طوری که با رضای تو وارد بشویم در او. خدایا! تو ما را لیاقت بده که در این مهمانی که از ما کردی به طور شایسته وارد بشویم. خدایا! این ایران که از همه اطراف به او هجوم شده است، برای اسلام، این ایران را تو تقویت کن. صحیفه امام، ج‏۱۸، ص: ۴۸۲

اسم الله

دروس تفسیر سوره حمد جهاد اکبر یا مبارزه با نفس نامه های اخلاقی - عرفانی ؛

اسم الله

تمام عالم زنده است، همه هم اسم اللَّه هستند. همه چیز اسم خداست. شما خودتان از اسماء اللَّه هستید، زبانتان هم از اسماء اللَّه است، دستتان هم از اسماء اللَّه است. به اسم اللَّه، الْحَمْدُ لِلَّهِ‏، حمد هم که می‏کنید اسم اللَّه است. زبان شما که حرکت می‏کند اسم اللَّه هست، از اینجا پا می‏شوید، می‏روید به منزلتان، با اسم اللَّه می‏روید. نمی‏توانید تفکیک کنید. خود شما اسم اللَّه هستید، حرکات قلبتان هم اسم اللَّه است، حرکات نبضتان هم اسم اللَّه هست، این بادهایی که وزیده می‏شود، همه اسم‏اللَّه‏اند. از این جهت، آیه شریفه محتملًا می‏خواهد همین معنا را بفرماید. در بسیاری از آیات دیگر هم هست که به اسم اللَّه کذا ...، صحبت از اسم اللَّه است؛ و همه چیز اسم اللَّه است؛ یعنی حق است و اسماء اللَّه همه چیز اوست. تفسیر سوره حمد، ص:۱۰۱

اسماء الهی

دروس تفسیر سوره حمد جهاد اکبر یا مبارزه با نفس نامه های اخلاقی - عرفانی ؛

اسماء الهی

محتمل است که در تمام سوره ‏های قرآن این‏ «بِسْمِ اللَّهِ» ها متعلّق باشد به آیاتی که بعد می‏آید؛ چون گفته شده است که این‏ «بِسْمِ اللَّهِ» به یک معنای مقدّری متعلّق است‏ . لکن بیشتر به نظر انسان می‏آید که این‏ «بِسْمِ اللَّهِ»* ها متعلّق‏ باشد به‏ خود سوره‏، مثلًا در سوره حمد بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ* الْحَمْدُ لِلَّهِ‏: به اسم خدای تبارک و تعالی حمد برای اوست. [معنای اسم‏ ] اسم علامت است. این‏که بشر برای اشخاص و برای همه چیز یک اسمی گذاشته است، نامگذاری کرده است، برای این است که این علامت، یک شناسایی اسمی باشد، زید را آدم بفهمد کی هست. اسمای خدا هم علامت‏های ذات مقدس اوست. و آن قدری که بشر می‏تواند از ذات مقدّس حق تعالی اطّلاع ناقص پیدا کند از اسمای حق است. خود ذات مقدس حق تعالی یک موجودی است که دست انسان از او کوتاه است. حتی دست خاتم النبیین که اعلم و اشرف بشر است، از آن مرتبه ذات کوتاه است. آن مرتبه ذات را کسی نمی‏شناسد غیر از خود ذات مقدّس‏ آن چیزی که بشر می‏تواند به آن دسترسی پیدا کند اسماء اللَّه است، که این اسماء اللَّه هم مراتبی دارد، بعضی از مراتبش را ما هم می‏توانیم بفهمیم، و بعضی از مراتبش را اولیای خدا و پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و کسانی که معلَّم به تعلیم او هستند می‏توانند ادراک کنند.تفسیرسوره ‏حمد، ص: ده

الحمد

الحمد

الْحَمْدُ لِلَّهِ [یعنی‏] تمام محامدی که در عالم و هر کمال و هر حمد و هر ستایشی که باشد، به او واقع می‏شود، برای اوست. آدم خیال می‏کند غذایی را که می‏خورد تعریف می‏کند که چه غذای لذیذی بود! این حمد خداست، خود آدم نمی‏داند. [یا می‏گوید:] چه آدم خوبی است! چه فیلسوف و دانشمندی است! این ثنا برای خداست، خود آدم نمی‏داند این را. برای چه؟ برای اینکه آن فیلسوف و دانشمند از خودش هیچ ندارد، هر چه هست جلوه اوست. آنچه هم که ادراک کرده، با عقلی ادراک کرده که جلوه اوست، خود ادراک جلوه اوست، خود مدرک جلوه اوست، همه چیز از اوست. آدم خیال می‏کند مثلًا از این فرش دارد تعریف می‏کند [یا] از این آدم دارد تعریف می‏کند؛ هیچ حمدی برای غیر خدا واقع نمی‏شود. هیچ ستایشی برای غیر خدا واقع نمی‏شود، برای اینکه شما هر کس را ستایش کنید [به این دلیل‏] که یک چیزی در او هست، ستایشش می‏کنید، عدم را هیچ وقت ستایش نمی‏کنید، یک چیزی در او هست که ستایش [می‏کنید]، هر چه هست از اوست، هر چه ستایش بکنید ستایش اوست، هر چه حمد و ثنا بگویید مال اوست. «الحمد»، یعنی همه حمدها، هر چه حمد هست، حقیقتِ حمد مال اوست. ما خیال می‏کنیم که داریم زید را تعریف می‏کنیم، عمرو را تعریف می‏کنیم، ما خیال می‏کنیم که داریم از این نور شمس، از این نور قمر تعریف می‏کنیم، از باب اینکه نمی‏دانیم... تفسیر سوره حمد، ص: ۱۰۴

ایمان

بمناسبت ماه مبارک رمضان:

ایمان

آدمی که باورش بیاید که تمام کارهایی که در این‏جا انجام می‏دهد در آن عالم یک صورتی دارد، اگر خوب است صورت خوب، و اگر بد است صورت بد، حساب در کار هست «1»- حالا تفصیل قضیه لزومی ندارد- اما این معنا که هر کاری حساب دارد. اگر چنان‏چه غیبت بکند آن‏جا محاسبه هست، جهنم هست، اگر اذیت کند مؤمنین را جهنم است آن‏جا، و اگر خیرات و مبرّات داشته باشد بهشت است در آن‏جا، کسی که باورش آمده باشد این را، [عمل هم می‏کند.] نه این‏که همان کتاب خوانده باشد و عقلش ادراک کرده باشد؛ بین ادراک عقلی و باور نفسانی و قلبی (این قلب را نمی‏گویم) خیلی فاصله هست. بسیاری وقت‏ها انسان عقلًا یک چیزی را ادراک می‏کند لکن چون باورش نیامده تبعیت نمی‏کند؛ آن وقتی که باورش بیاید تبعیت می‏کند. «ایمان» عبارت از این باور است. علم به پیغمبر فایده ندارد، ایمان به پیغمبر فایده دارد. ایمان باللَّه، برهان اقامه کردن بر وجود خدای تبارک و تعالی کافی نیست، ایمان باید بیاورد انسان؛ یعنی قلب را باورش بیاورد و خاضعش کند برای او. اگر ایمان آمد همه چیز دنبالش هست....تفسیرسوره ‏حمد ص۲۱

قرآن کتاب انسان ساز است

سخنرانی در جمع فرماندهان سپاه و مسئولین ارتش (وحدت اقشار جامعه)

قرآن کتاب انسان ساز است

اهمیّت تلقین و تکرار مسائل اخلاقی‌ بعضی از‌‎ ‎‌مسائل است که اهمیتش این قدر زیاد است که باید آن مسائل را تکرار کرد. کتابهایی که‌‎ ‎‌برای انسانسازی آمده است مثل قرآن کریم، و کتابهایی که در اخلاق نوشته می شود، و‌‎ ‎‌مقصود، ساختن یک انسان است، و ساختن یک جامعه است، به حسب اهمیت، هر‌‎ ‎‌موضوعی در آنها تکرار شده است. تکرار در قرآن مجید زیاد است. و بعضیها خیال‌‎ ‎‌می کنند که این تکرار چرا؟ و حال آنکه لازم است. یکی از چیزهایی که برای ساختن‌‎ ‎‌انسان مفید است تلقین است. انسان خودش هم اگر بخواهد ساخته بشود، باید آن مسائلی‌‎ ‎‌که مربوط به ساختن خودش است تلقین کند به خودش، تکرار کند. یک مطلبی که تأثیر‌‎ ‎‌در نفس انسان باید بکند، با تلقینات و تکرارها بیشتر در نفس انسان نقش پیدا می کند.‌‎ ‎‌نکتۀ تکرار ادعیه و تکرار نماز در هر روز چندین دفعه، و همیشه این است که انسان با‌‎ گفتن و شنیدن، خود انسان قرائت می کند و می شنود آن آیاتی که سازنده است، مثل‌‎ ‎‌سورۀ مبارکۀ حمد که یک درس سازنده است. انسان باید اینها را تکرار کند و تلقین کند،‌‎ ‎‌و نفس را حاضر کند برای شنیدن‌. صحیفه امام، ج ۱۳، ص ۳۹۷-۳۹۸

محفل انس با قرآن در حضور حضرت امام

محفل انس با قرآن در حضور حضرت امام

محفل قرآنی پس از فاجعه ۷ تیر ۱۳۶۰ در حسینیه جماران

فرهادم و سوز عشق شیرین دارم

سخنرانی در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی (منشأ بروز اختلاف)

فرهادم و سوز عشق شیرین دارم

تلاش برای تهذیب نفس و خودسازی‏‏ ‏ ‏در این ماه‏‎ ‎‏مبارک دعا کنید که خدای تبارک و تعالی شما را موفق کند به اینکه در این خدمتی که‏‎ ‎‎‏متکفل او هستید، مطابق رضای او عمل کنید. از خدا بخواهید که ما را از عنایت خودش‏‎ ‎‏محروم نفرماید. و این ضیافت خدا را قدر بدانید. این ضیافت خیلی لطافت و ظرافت‏‎ ‎‏دارد، این را باید قدر بدانیم ما. این ادعیه ای که وارد شده است درماه مبارک رمضان و در‏‎ ‎‏ماه شعبان اینها راهبر ماست به مقصد، به تعبیر شیخ ما‏‎ ـ رحمه الله ـ قرآن صاعد است.‏‎ ‎‏ادعیه را ایشان تعبیر می کرد به اینکه، قرآن نازل است و این، قرآن صاعد. درهر صورت‏‎ ‎‏ظرایفی در این ادعیه مبارکه هست که سابقه ندارد. اینها را توجه به آن بکنید، انسان را این‏‎ ‎‏ادعیه می تواند حرکت بدهد. ماه مبارک می تواند که انسان را موفق به بسیاری از امور‏‎ ‎‏بکند. ماه مبارک می تواند انسان را طوری بکند که تا ماه مبارک دیگر یا تا آخر دیگر‏‎ ‎‏کنترل بشود و تخطی از آنچه رضای خداست نکند. من امیدوارم که همۀ ما موفق بشویم‏‎ ‎‏به اینکه این ماه مبارک را با ذکر خدا و توجه به خدای تبارک وتعالی به پایان برسانیم، که‏‎ ‎‏خدای تبارک و تعالی در عید رمضان به ما عیدی عنایت کند و آن استقلال تام ما، آزادی‏‎ ‎‏تام ما بیمه شده و جمهوری اسلامی بیمه شده. ‏‏صحیفه امام، ج ۱۸، ص ۴۸۰-۴۸۱

صفحه 8 از 60 < قبلی | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | بعدی >