مطهری که در طهارت روح و قوّت ایمان و قدرت بیان کم نظیر بود رفت و به ملاء اعلی پیوست، لکن بدخواهان بدانند که با رفتن او شخصیت اسلامی و علمی و فلسفی اش نمی رود.
علی اکبر صالحی قائم مقام رئیس فرهنگستان علوم با یادآوری ویژگی های برجسته حضرت امام خمینی (ره) و ضرورت آشنایی نسل جوان با بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی گفت: حضرت آقا در ۱۴ خرداد امسال در مرقد امام (ره) صحبت خیلی زیبایی راجع به امام فرمودند که من تفسیر آزاد از این سخنان دارم. ایشان گفتند که ما باید امام را به نسل جوان بشناسانیم. مفهوم کلام ایشان این است که ما بیاییم دوباره امام را بشناسیم؛ خصوصیات و ویژگی های امام را مطالعه کنیم و آن را به نسل حاضر ارائه کنیم.
در تاریخ پانزدهم مهرماه ۱۳۴۴ دو روز بعد انتقال حضرت امام از ترکیه به عراق در دوران تبعید، ایشان پس از زیارت حرم کاظمین در بغداد، برای اولین و آخرین بار در طول سیزده سالی که در این کشور حضور داشتند به زیارت حرم عسکریین علیهما السلام در سامراء مشرّف شدند.
نگاه امام خمینی (س) به سینما و نگرش ایشان به مقوله رادیو و تلویزیون قابل توجه بود که پس از انقلاب و به دنبال تشکیل سینمایی انقلابی - اسلامی در مسیر اهداف و سیاستهای انقلاب قرار گرفت. امام راحل در جمله ای می فرماید: من غالباً فیلمهایی که خود ایرانیها درست می کنند به نظرم بهتر از دیگران است. مثلًا فیلم «گاو» آموزنده بود.
به جهت اینکه همزمان با شکل گیری انقلاب اسلامی یکی از نکات خیلی مهم، هدف حضرت امام برای رفع مشکلات پیش روی نهضت جهانی اسلام بحث نابودی اسرائیل بود. به جهت اینکه حضرت امام بر این باور بودند که ظهور و بروز اسرائیل در منطقه در مواجهه با جهان اسلام ایجاد مانع برای پیشرفت است.
قائم مقام رئیس فرهنگستان علوم با بیان اینکه موضوع تحولات اخیر مقاومت موضع اظهارنظر رهبر و رئیس جمهور است و نیازی نیست همه به میدان بیایند، گفت: در قضایای اخیر باید بسیار حساب شده عمل کنیم و کسانی که مسئولیت دارند هر حرفی را نزنند و حتماً با مقامات عالی هماهنگ کنند. این روزها حماسه فلسطینی ها و رزمندگان حماس در مبارزه با دشمن رنگ و بوی دیگری گرفته است. در یک هفته اخیر دنیا شاهد رقم خوردن متفاوت ترین نوع مقابله مبارزان فلسطینی با اشغالگران قدس و رونمایی از قدرت کم سابقه حماس با وارد کردن ضربات غیرقابل باور به رژیم صهیونیستی است. به طوری که رهبر معظم انقلاب فرمودند به هیمنه این رژیم غاصب لطماتی وارد شده که غیرقابل جبران است.
آیت الله سید حسن خمینی در دیدار با سفیر فلسطین در تهران تأکید کرد: همه باید فلسطین را مسأله خود بدانند. چرا که فقط مساله ی یک تکه از جهان نیست، بلکه مساله ی همه مظلومان جهان است. نباید اجازه داد صهیونیست ها قیافه ی مظلومیت به خود بگیرند. اصل وجود اسراییل دروغ است و مظلومیت آنها دروغ تر.
دکتر زهرا مصطفوی دختر امام خمینی (ره) رئیس جمعیت دفاع از ملت فلسطین و دبیرکل اتحادیه سازمانهای غیر دولتی حامی فلسطین در نامه ای به رهبر معظم انقلاب نوشت: عملیات بی نظیر رزمندگان مقاوم فلسطین (طوفان الاقصی) با عبور از همه موانع رژیم اشغالگر قدس، شاهکاری را در ابعاد استراتژیک خلق کرد و بارقه های امید به "محو اسرائیل از صفحه روزگار" و " آزادی قدس شریف و فلسطین" که "کلید گشایش درهای فرج به روی امت " است را در جان همه مومنان و عاشقان مبارزه با صهیونیسم شعله ور ساخته است.
آیت الله سید حسن خمینی طی سخنانی در آیین رونمایی از کتاب «به روایت دیگران» یادبود مرحوم حسین عبداللهی مدیرمسئول فقید روزنامه آرمان ملی، گفت: عملیات طوفان الاقصی کار بسیار بزرگی است و برای اولین بار است که مظلومیت مدافعانه فلسطینی ها به مظلومیت مهاجمانه تبدیل شده است. همچنین این اتفاق که انحصار رسانه شکسته و مظلوم هم دارای تریبون شده و می تواند صدایش را برساند، توان ظالمان را به شدت پایین آورده و حتی در خود رسانه های غرب، اروپا و آمریکا آن گونه که سابقا از یک کشته، کشته ها ساختند، الآن نمی توانند حرفی بزنند؛ چرا که علاوه بر عقلایشان، رسانه ها هم به میدان می آیند و شبکه های اجتماعی هم وارد می شوند.
سید مجتبی نورمفیدی استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم گفت: من معتقدم تمام مبانی مسلّم امام برگرفته از آموزه های دینی و از متن قرآن و روایات است؛ مثلاً اینکه دین بدون جنبه اجتماعی اصلاً معنا و مفهوم ندارد؛ اینکه دین بدون حکومت نیست، همین نظریه ولایت فقیه؛ اینکه آزادی از ارکان مبانی فکری امام است؛ مردم سالاری و اینکه برای مردم اهمیت قائل باشیم و نقش محوری به مردم بدهیم، اینها از مبانی اندیشه امام است. امام دارای یک منظومه فکری منسجم است که باید آن را شناخت. حالا ما می بینیم این مبانی از دو سو مورد حمله قرار می گیرد و تخریب می شود.
تعریف ما از «انقلابی» چیست؟ وقتی تعریف عوض شود یک کسانی انقلابی معرفی می شوند که ضدانقلاب ترین آدم ها هستند. این به خاطر تغییر مفهومی است که اتفاق می افتد. اینکه با خودمان عهد کنیم که نسبت به تغییر اصطلاحات و تعریف ها بی تفاوت باشیم، کار خوبی نیست و بزرگان و قدمای ما هم به تعریفات حساسیت نشان می دادند و نسبت به تک تک قیود آن بحث می کردند. به قول شهید مطهری گاهی یک مصرع ناپخته ممکن است یک ملت را قرن ها عقب بیاندازد. مثال خود ایشان این است که «خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو» از طاعون و وبا برای مملکت ما آسیب زاتر بوده و هست.
اول مهرماه مصادف است با محاصره کامل بیت امام خمینی(س) در نجف توسط نیروهای امنیتی حکومت بعثی عراق در سال ۱۳۵۷، عملی که منجر به هجرت تاریخ ساز حضرت امام به پاریس و در نهایت فرار شاه و بازگشت پیروزمندانه ایشان به وطن در ۱۲ بهمن ۵۷ گردید.
امام تصمیم خود را برای ترک عراق گرفته بود و باید کشوری به عنوان مقصد نهایی انتخاب می شد، کویت با وجود ویزا، ایشان و فرزندشان را نپذیرفت و شاید هر کشور عربی دیگری نیز همین برخورد را داشت اما چرا فرانسه مقصد هجرت امام شد؟
اگر صداقت، تطابقِ ظاهر با باطن معنا شود، آن گاه سه قلمرو در ظاهر و باطن، باید بر هم منطبق شوند تا شخص به عنوان یک فردِ صادق مطرح باشد: قلمروی چیزی که در دل می گذرد، قلمروی چیزی که بر زبان و قلم می آید و قلمروی چیزی که انجام می گیرد...
«حرکت کردیم طرف کویت و به سرحد کویت که رسیدیم، بعد از یک چند دقیقه ای، که مثل اینکه حالا روابط بود با ایران، چه بود نمی دانم ـ گمانم این است که رابطه با ایران بود ـ آمد آن مأمور و گفت که نه، شما نمی توانید بروید کویت. من گفتم به او بگوئید که خوب، ما می رویم از اینجا به فرودگاه، از آنجا می رویم. گفت خیر، شما از همین جا که آمدید از همین جا باید برگردید. از همانجا برگشتیم ما به عراق.» (صحیفه امام، ج۱۰، ص ۱۹۶)
کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.