پیام هشت ماده ای به قوه قضائیه و ارگان های اجرایی (اسلامی شدن قوانین)
«فرمان هشت ماده ای» دربارۀ حقوق مردم، قانون، قوۀ قضاییه و لزوم اسلامی شدن روابط و قوانین
بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در روز ۲۴ آذر ماه سال ۱۳۶۱ در پیامی که خطاب به قوه قضاییه و ارگانهای اجرایی صادر فرمودند نکات مهمی را در ارتباط با حقوق مردم، قانون، قوه قضاییه و لزوم اسلامی شدن روابط و قوانین بیان داشتند.
صحیفه امام، ج ۱۷، ص ۱۳۹-۱۴۳
سخنرانی در جمع هیأت بررسی جنگ تحمیلی (تشریح وضعیت ایران در جنگ)
دستور اسلام؛ محاکمه و تأدیب متجاوز
اینجا آراء ملت حکومت می کند. اینجا ملت است که حکومت را در دست دارد. این ارگانها را ملت تعیین کرده است. و تخلف از حکم ملت برای هیچیک از ما جایز نیست و امکان ندارد.
صحیفه امام، ج ۱۴، ص ۱۶۴-۱۶۵
به مناسبت روز دانشجو
کوشش در علم آموزی و کسب تخصص ها
باید کوشش در راه علم و به دست آوردن تخصص در رشته های مختلفه اساس فعالیت دانشجویان عزیز باشد؛ که نیازمندیهای میهن به دست خود آنها برآورده و کشور ما با کوشش شما خودکفا شود.
صحیفه امام، ج ۱۰، ص ۸۰
سخنرانی در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری آقای رجایی (نصیحت به مسئولان)
معذور نبودن مسئولان در خدمت به مردم
این ملت حق دارد، دست شما را گرفته آورده این بالا نشانده، شما باید خدمت کنید به این مردم؛ شما، ما، همه باید خدمتگزار اینها باشیم. و شرافت همۀ ما به این است که خدمت به خلق خدا بکنیم. اینها بندگان خدا هستند، خدای تبارک و تعالی، علاقه دارد به این بندگان و ما مسئولیم، باید خدمت بکنیم.
صحیفه امام، ج ۱۵، ص ۷۶
سخنرانی در جمع علمای نجف (وظیفه سران کشورهای اسلامی ـ مسئولیت علما)
هدف پیامبر اسلام
پیغمبر اسلام می خواست در تمام دنیا وحدت کلمه ایجاد کند؛ می خواست تمام ممالک دنیا را در تحت یک کلمۀ توحید، در تحت کلمۀ توحید تمام ربع مسکون را قرار بدهد.
صحیفه امام، ج ۲، ص ۳۲
به مناسبت میلاد پیامبر اکرم (ص) و حضرت امام جعفر صادق (ع)
اهمیّت ولادت پیامبر اسلام
ما در آستانۀ روز مقدسی هستیم و عید مبارکی که در آن روز، بزرگترین شخصیت عالم برای اصلاح بشر و تحول بزرگتر تحولات، و نیز ولادت با سعادت فرزند او حضرت صادق ـ سلام الله علیه ـ که مذهب را ترویج و اسلام را ارائه داد به مردم. تحول از شرکها، الحادها، آتش پرستیها و همۀ انحرافها، به استقامت و توحید و توحید پرستی.
صحیفه امام، ج ۱۴، ص ۱

سخنرانی در جمع ایرانیان مقیم پاریس درباره توطئه بر علیه اسلام و روحانیت
امامان شیعه و نهضتهای شیعی
می گویند مردیکه از [مدینه] برمی دارد امام ـ علیه السلام ـ را می آورد در اینجا، یا حضرت عسکری را در سامرا چندین سال نگه می دارد و تحت فشار و در نظام، در عَسْکر ... در جُند ایشان را نگه می دارد و محبوس است امام ـ علیه السلام ـ در آنجا. این از باب این [بود] که نماز می خواست بخواند؟ خوب ...، خود آنها هم نماز می خواندند، به نماز چه کار داشتند؟ چون امام ـ علیه السلام ـ پسر پیغمبر بود، آن وقت پسر پیغمبر خیلی هم [مورد احترام بود]؛ اگر پسر پیغمبر سر جای خودش می نشست و کار نداشت به مردم، چیزی نبود؛ اما آنها گاهی به اشارۀ آنها ... (چون موردی بود که اگر می فهمیدند، ریشۀ اینها را می کندند) در ظاهر وقتی که یکی از این هاشمیون قیام می کردند بر ضد حکومتها؛ در ظاهر اینها یک انتقاد صوری هم از آن می کردند، لیکن با دست اینها بود. اینها آنها را وادار می کردند به اینکه این کار را بکنند. دعا می کند امام ـ علیه السلام ـ به زید و امثال اینها که قیام کردند بر ضد این خلفا و بر ضد