هر روز با امام / ۱۷ مهر / نگاهی به اتفاقات دوران حیات امام

در این نوشتار سعی بر این است که به اهم وقایع و رخدادهای حیات پربرکت حضرت امام خمینی (س) اشاره گردد. ضمنا در ادامه مناسبتهای ملی و مذهبی روز را در سیره و اندیشه امام جستجو می کنیم.

کد : 178962 | تاریخ : 17/07/1402

قم؛ ۱۳۴۱_ تلگراف به محمد رضا پهلوی درباره انجمن های ایالتی و ولایتی

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱، ص ۷۸

***

نجف اشرف؛ ۱۳۵۲_ پیام به مسلمانان جهان به مناسبت جنگ سوم اعراب و اسرائیل

اهم پیام:

کلیۀ مسلمانان ـ به طور اعم ـ بویژه رؤسای کشورهای اسلامی و رهبران کشورهای عربی وظیفه دارند که متحد شوند و با صفوف فشرده و وحدت علیه استعمار و صهیونیسم پیکار کنند و بر منافع امریکا ضربه وارد سازند، و در راه خدمت به ملت مسلمان بکوشند.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۳، ص ۴

***

قم؛ ۱۳۵۸_ سخنرانی در جمع بانوان مکتب توحید (اهمیت نقش زنان ـ اخلاص در عمل)

اهم بیانات:

     یکی از چیزهایی که ظاهر آیه است این است که نهضتهایی که می کنید، قیام که‏‎ ‎‏می کنید «لله » باشد: «أن تقوموا لله ». ‏إنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لله ِِ مَثْنی وَ فُرادی‏ یعنی خودتان‏‎ ‎‏هستید، قیام کنید «لله ». جمعیت هم که هستید، گروهها هم که هستید، باز قیامتان «لله » باشد.‏‎ ‎‏فقط قیام نباشد. این قیام را و این نهضتها را همۀ گروههایی که ‏‏[‏‏در‏‏]‏‏ عالم هستند ـ چه‏‎ ‎‏اشخاصی که انحراف دارند و چه اشخاصی که ندارند ـ یک نهضت هایی دارند، لکن‏‎ ‎‏آنکه مورد موعظه است و خدای تبارک و تعالی به آن یک چیز موعظه کرده است بشر‏‎ ‎‏را؛ این است که قیامتان «لله » باشد؛ آلوده نباشد به هواهای نفسانی آلوده نباشد؛ به‏‎ ‎‏وسوسه های شیطانی، آلوده به دنیا نباشد.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۰، ص ۲۴۲ - ۲۴۶

***

قم؛ ۱۳۵۸_ سخنرانی در جمع ورزشکاران باستانی و قهرمانان کشور (بیان اهداف اسلام)

اهم بیانات:

     اسلام در طول تاریخ، آن وقت که اسلام بوده است، به کسی ضرر نمی زده است. در حکومت علی بن ابیطالب کی می تواند بگوید که ظلم بر او می شود؟ کی می تواند بگوید که استقلال از دستش می رود؟ کی می تواند بگوید که ذخایر ملت به باد می رود؟ حکومتی که رأسش علی بن ابیطالب ـ سلام الله علیه ـ [باشد]، کی می تواند بگوید که نقصی در حکومت هست؟ کی می تواند بگوید که نمی شود اداره بکند؟

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۰، ص ۲۴۷ - ۲۴۹

***

قم؛ ۱۳۵۸_ سخنرانی در جمع ورزشکاران و قهرمانان کشور (وظایف و اهمیت شورای شهر)

اهم بیانات:

وقتی قدرت جسمانی پیدا شد، دفاع از مملکت می توانند بکنند؛ دفاع از مخالفینی که می خواهند به آنها حمله کنند می توانند بکنند. و یکی هم پرورش روحانی که اگر پرورش روحانی در انسان پیدا بشود، آن وقت قدرت جسمانیش هم مضاعف می شود. 

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۰، ص ۲۵۰ - ۲۵۳

***

قم؛ ۱۳۵۸_ بیانات در جمع پرسنل آموزشگاه نوجوانان ارتش (عوامل پیشبرد نهضت)

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۰، ص ۲۵۴ - ۲۵۵

***

جماران؛ ۱۳۵۹_ مصاحبه با خبرنگاران خارجی در مورد سرنوشت جنگ

اهم بیانات:

آتیۀ جنگ با ماست. برای اینکه ما تمام ملت همراهمان است و صدام ملت خودش برضد خودش است و حتی ارتش خودش هم متزلزل است و خواهند در این جنگ باخت، و بعثی ها ان شاءالله از عراق خواهند رفت و یک دولت اسلامی در آنجا خواهد آمد.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۳، ص ۲۶۱ - ۲۶۲

***

جماران؛ ۱۳۶۰_ پیام به ملت ایران و مسلمانان جهان در روز عید سعید قربان (اِعلای کلمه اسلام)

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۵، ص ۲۷۷

***

جماران؛ ۱۳۶۰_ حکم تنفیذ ریاست جمهوری آقای خامنه ای

اهم حکم:

گرچه دست جنایتکاران و منافقان، رئیس جمهور متعهد و مؤمنی را از ملت مجاهد ایران گرفت و یکی از خدمتگزاران صدیق را به شهادت رساند و ملت عزیز را از خدمت او، و او را از خدمت به ملت محروم کرد و گمان کرد که با ترور اشخاص، ملت بپاخاسته از تصمیم خود عقب می نشیند و در خدمت به اسلام بزرگ سستی می ورزد و در نتیجه راه برای قدرتهای چپاولگر باز می شود، ولی شرکت بی سابقۀ مردم کشور، امید بدخواهان را مبدل به یأس و طمع آزمندان را برای همیشه برید.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۵، ص ۲۷۸ - ۲۸۰

***

جماران؛ ۱۳۶۰_ سخنرانی در جمع مسئولان کشور (تنفیذ حکم ریاست جمهوری آقای خامنه ای)

اهم بیانات:

 و از اینجا باید به همۀ کشورهای اسلامی تذکر بدهم و اخطار کنم که شماها در اشتباه هستید؛ شماها که اتکالتان را از خدا برداشته و به قدرتهای دنیوی مثل شوروی، مثل امریکا، اتکال پیدا کرده اید و ملتهای شما از شما متنفرند و لهذا، اگر یک روز سرنیزه را بردارید، نابود خواهید شد، شما به خود آیید و این رویه را ترک کنید. شما از ملت ایران و دولت ایران الگو بگیرید. ملت ایران الآن آرامش را در کشور ایجاد کرده است و خود آرامش را ایجاد می کند، بدون اتکال به یک قدرت دیگری. دولت هم اتکال از سرنیزه را برداشته و اتکال به خدا و به ملت کرده است. از این جهت، هیچ اتفاقی نمی افتد از کشته شدن و شهید شدن رئیس جمهور یا شهید شدن نخست وزیر. اینها برای این است که ما در زیر پرچم مبارک اسلام [هستیم] و اتکال به خدای تبارک و تعالی [داریم] و ملت ما وفادار به اسلام است. ملتهای اسلامی دیگر هم اتکالشان به خدا و اسلام است.

دولتها کاری بکنند که جلب نظر ملت را بکنند. دولتها بناشان بر این نباشد که در سایۀ سرنیزه حکومت کنند.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۵، ص ۲۸۱ - ۲۸۸

***

جماران؛ ۱۳۶۲_ بیانات در جمع سرپرست و معاونان سازمان برنامه و بودجه (پیشرفت اقتصادی)

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۷، ص ۳۳

***

جماران؛ ۱۳۶۵_ نامه به آقای بهزاد نبوی در مورد استعفای آقای راستی کاشانی

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲۰، ص ۱۴۲

***

انتهای پیام /*